...

Veroorzaakt de carry trade een crash?

21 januari 2008, 21:44 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Er is veel over de car­ry trade geschreven. Toch weet nie­mand weet om hoeveel geld het gaat. Som­mi­gen spreken over hon­der­den mil­jar­den. Gek eigen­lijk dat er zoveel onbek­end­heid kleeft aan deze spec­u­latiezucht. Het beeïndi­gen van de car­ry trade is lev­ens­gevaar­lijk voor de West Europese beurzen. 


De car­ry trade heeft de laat­ste jaren een belan­grijke rol gespeeld bij de tot­stand­kom­ing van ongek­ende koerssti­jgin­gen op de beurzen. Japanse huisvrouwen hebben mas­saal meegedaan met dit spel. Zij leen­den 10 Yen voor elke Yen die zij zelf in bez­it had­den. Men schat dat het om tien­duizen­den Japanse huisvrouwen gaat (Het Finan­cieele Dag­blad, 22/09/2007).

Het geleende geld werd gebruikt om in andere lan­den met een hoog rentev­er­schil op depos­i­to te zetten of om er in die lan­den aan­de­len van te kopen. Zolang de Yen maar daalde, kon men volop van car­ry trade prof­iteren. Waarom zou je het niet doen? Het geld is in Japan toch bij­na gratis verkri­jg­baar. Het pro­ces van toen­e­mende car­ry trades ver­sterk­te zichzelf. 

Jim Mc Cormick van Lehmon Broth­ers stelt in Het Finan­cieele Dag­blad (22÷12÷2007) dat de car­ry trade ook een oorza­ak is geweest van het instorten van de risi­co­premie. Het woord risi­co werd vol­gens McCormick uit het woor­den­boek geschrapt. Steeds meer mark­t­par­ti­jen kre­gen in de gat­en dat het kinder­lijk een­voudig is om met behulp van de yen risi­coloos’ geld te ver­di­enen, niet alleen in de VS, maar over­al in de wereld.’ Zoals u weet schri­jf ik in mijn col­umn Beurscy­clus’ eve­neens over de risicopremie. 

Een jaar­lijks ren­de­ment van 12,5 pro­cent ( 2001 t/​m 2007) was heel goed mogelijk. Ten­min­ste, als je in Japan geld leende om dit geld ver­vol­gens in Aus­tralis­che op depos­i­to te zetten. Belegde de car­ry-trad­er ook nog eens in aan­de­len of in grond­stof­fen, dan kon het ren­de­ment nog veel hoger zijn. Het is dan ook niet zo ver­won­der­lijk dat veel beurzen vanaf 2006 syn­chroon begonnen te lopen met beweg­in­gen van de Yen. Ook Harm van Wijk ( www​.beleggen​.com ) heeft hier regel­matig over geschreven. Zijn grafieken sprak­en boekdelen

Om dit sprook­je tot een goed einde te bren­gen moest de prins op het witte-dal­ende-Yen-paard’ bli­jven zit­ten. Dat kan natu­urlijk niet de realiteit zijn. Aan alles komt een einde. Trouwens dit geldt ook voor de koers­dalin­gen op de beurzen. Maar zover is het nog niet. 

De prob­le­men voor de car­ry-traders begonnen pas goed nadat de Yen begon sti­j­gen. Vooral toen er een koerssti­jging van meer dan 4 à 6 pro­cent op de bor­den stond. Vanaf dat moment was het snel gedaan met de rente- en val­u­tavo­orde­len. De prins was van zijn witte-dal­ende-Yen-paard’ gevallen. 

De USD/YPY heeft vorig jaar een hoogtepunt bereikt van 123. Momenteel staat de USD/JPY op cir­ca 106. De Yen is cir­ca 14 pro­cent geste­gen ten opzichte van de dol­lar. Ik ver­moed dat het omslag­punt voor het van nieuwe car­ry trades allang is bereikt. 

Het is niet te hopen dat de car­ry traders met hon­der­den mil­jar­den hebben gespeculeerd. Het is denkbaar dat par­ti­c­ulieren, zoals de Japanse huisvrouwen, maar ook mark­t­par­ti­jen op dit moment in de prob­le­men zit­ten. Als de win­sten hard kun­nen oplopen, dan kun­nen de ver­liezen dat miss­chien nog wel sneller. Vertrouwen komt te voet en vertrekt met het zwarte-stijgende-yen-rasrenpaard. 

Als je een car­ry trade posi­tie wilt terug­draaien dan moet je daar Yen’s voor terugkopen. Als velen op het­zelfde moment op dit idee komen dan kan de Yen explosief sti­j­gen. Dit pro­ces lijkt zich nu te voltrekken. Is deze sti­jging van de Yen een tijdelijke zaak en zal er spoedig een einde komen aan deze sti­jging? Dat zijn cru­ciale vra­gen. Momenteel gaat het niet zo heel goed in Japan. Het Finan­cieele Dag­blad spreekt in novem­ber 2007 al van een beren­ti­jd (23÷11÷2007). Nadi­en is de economis­che sit­u­atie er niet veel beter op gewor­den. Je zou verwacht­en dat de Yen weer kan dalen. Toch is het te voor­barig om dit te veronderstellen. 

De oorza­ak van de Japanse mis­ère is namelijk overeenkom­stig met de Amerikaanse mis­ère. De kredi­et­cri­sis in Ameri­ka staat nog in de kinder­schoe­nen. Japan heeft al een kredi­et­cri­sis achter de rug. Ze hebben hier meer dan vijf­tien jaar over moeten doen om dit te bereiken. Zij hebben maa­trege­len moeten nemen om slechte lenin­gen weg te werken. Ameri­ka staat waarschi­jn­lijk nog maar aan het begin van dit pro­ces. We zetten een paar ver­schillen op een rijtje 

In Japan heeft men grootschalige investeringsprogramma’s opgezet om de infra­struc­tu­ur te ver­beteren. Ameri­ka moet hier nog aan begin­nen. Hoe staat het daar met het achter­stal­lig onder­houd van bruggen? Is er laatst niet een­t­je ingestort wegens achter­stal­lig onderhoud? 

In Japan is het bankwezen weer gezond. Amerikaanse banken moeten nog aan een zel­freini­gend pro­ces begin­nen. Het lenen wordt min­der aantrekke­lijk gemaakt waar­door de con­sumentenbeste­din­gen waarschi­jn­lijk zullen afne­men. In Japan verwacht men dat de con­sumentenbeste­din­gen bin­nenko­rt weer begin­nen aan te trekken.

In Japan zijn de vast­goed­pri­jzen sinds 2006, na meer dan vijf­tien jaar te zijn gedaald, weer aan het sti­j­gen. In Ameri­ka zijn de vast­goed­pri­jzen ver­houd­ings­gewi­js nog maar net aan een dal­ing begonnen.

De overeenkomst tussen de twee lan­den is het feit dat in bei­de lan­den de economis­che groei afneemt. Toch kan deze afne­mende economis­che groei in Ameri­ka wel eens hard­er aankomen dan in Japan. Daar con­sumeerde men toch al weinig en heeft men al veel maa­trege­len genomen. Boven­di­en kan men zich in Japan oriën­teren op andere Azi­atis­che landen. 

Boven­staande ver­schillen kun­nen in het voordeel van de Yen zijn. Vol­gens mij behoort een jaren­lange sti­jging van de Yen tot de mogelijkhe­den. Voor­dat de beurzen tot rust komen, moeten veel car­ry trade posi­ties zijn terugge­draaid. Hier­door zal de risi­co­premie weer een nor­maal begrip wor­den. Tot voor kort dacht­en beleg­gers dat het beleggen in aan­de­len veiliger was dan het sparen. De ontwik­kelin­gen van de laat­ste dagen bew­eren het tegendeel. 

Verdiept u zichzelf eens in deze materie voor­dat u uw con­clusies trekt. Surf eens rond op het inter­net. Oordeel zelf. Overi­gens zijn er natu­urlijk veel meer fac­toren die een bij­drage lev­eren aan de recente koers­dal­ing. Denkt u maar eens aan de kredi­et­cri­sis op de Amerikaanse huizen­markt, de sterk geste­gen inflatie, risi­co­volle lenin­gen ten aanzien van cred­it­cards en autolenin­gen, dal­end con­sumenten­vertrouwen en bijvoor­beeld een dal­ende indus­triële productie. 

Dit week­end kunt u weer een col­umn verwacht­en over de beurscyclus.


6. Dis­claimer.
Deze col­umn heeft uit­slui­tend edu­catieve doelein­den. Niets van de tekst is op te vat­ten als een con­creet beleg­gingsad­vies. Over­leg alti­jd met een pro­fes­sionele beleg­gingsad­viseur van uw bank voor­dat u enige actie onderneemt. U bent ver­ant­wo­ordelijk voor uw eigen beleg­gings­beslissin­gen. Advies: lees de disclaimer!


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.