...

UAL sluit moeilijk hoofdstuk af

2 februari 2006, 14:35 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 12 / 12 | (0)

We pre­sen­teren u vanaf van­daag Philippe Miel­nik, Philippe ken ik al lange tijd en hij was oprichter van enkele financiële web­sites in Bel­gië waaron­der Stock­pole (nu de anal­ist) … Philippe zal columns schri­jven met een fun­da­mentele kijk op de markt en over bedri­jven die in de belang­stelling staan … Dat kun­nen Wall Street fond­sen zijn maar ook bedri­jven uit Azië en Europa waaron­der de AEX … Van­daag kijkt Philippe naar Unit­ed Air­lines dat een moeil­ijk hoofd­stuk afs­luit .. UAL kri­jgt een nieuwe noter­ing aan de Nasdaq …


Unit­ed Air­lines sluit moeil­ijk hoofd­stuk af
De lucht­vaart­maatschap­pij Unit­ed Air­lines (UAL Cor­po­ra­tion) heeft na drie moeil­ijke jaren het gerechtelijk akko­ord ver­lat­en. Dat kondigde Amerika’s num­mer twee in de sec­tor woens­dag aan. Om het zware verleden hele­maal achter zich te lat­en opent UAL Corp. don­derdag een nieuwe noter­ing op scher­men­beurs NASDAQ.
Unit­ed Air­lines zocht in decem­ber 2002 bescherming tegen haar schuldeis­ers onder de des­be­tr­e­f­fende regels van hoofd­stuk 11 van de Amerikaanse fail­lisse­mentswet­gev­ing. Dit moest de lucht­vaart­maatschap­pij toes­taan om orde op zak­en te stellen want het bedri­jf kampte met excessieve kosten en over­tol­lige capaciteit. 
Sinds­di­en werkt UAL Corp. met 30% min­der per­son­eel­sle­den (-24.000), 20% min­der vlieg­tu­igen (-107) en 20% lagere oper­a­tionele kosten. Het per­son­eel moest meer­maals inlev­eren op de lonen en de gra­cieuze pen­sioen­regelin­gen wer­den ingeperkt. Niet rend­abele vlieg­tra­jecten, voor­namelijk bin­nen­landse als gevolg van de hevige con­cur­ren­tie van low-cost car­ri­ers, moesten eraan geloven en betere huur­con­tracten voor vlieg­tu­igen wer­den bedongen met de leas­ing­maatschap­pi­jen. Alles goed voor een jaar­lijkse bespar­ing op de uit­gaven met 7 mil­jard dollar.
In de toekomst wil Unit­ed Air­lines meer nadruk leggen op buiten­landse vlucht­en gezien deze van­daag nog gro­ten­deels buiten het werk­ter­rein van de lagekosten­maatschap­pi­jen vallen en bijgevolg hogere win­st­marges oplev­eren. Dezelfde trend merken we op bij de con­cur­ren­tie in het full-ser­vice seg­ment. De top van UAL Corp. is erg ver­heugd over de vooruit­gan­gen die het bedri­jf samen met haar per­son­eel­sle­den heeft geboekt in de recente jaren, maar geeft toe dat er nog heel wat obstakels over­won­nen moeten wor­den. Denken wij hier in de eerste plaats aan de hoge kerosinepri­js en de verdere opmars van low-cost car­ri­ers die steeds meer hun oog lat­en vallen op transat­lantis­che vluchttrajecten.
Het is sinds 2000 gele­den dat UAL Corp. nog eens posi­tieve resul­tat­en heeft geno­teerd. Vol­gens het man­age­ment sluit 2006 af met een break-even resul­taat en voor 2007 rekent men op een net­towinst van 517 miljoen dol­lar. Diverse crit­i­ci zijn niet zo opti­mistisch over de toekomst van Unit­ed Air­lines. Het bedri­jf laat nu wel Chap­ter 11 achter zich, maar heeft weinig com­peti­tieve voorde­len ten opzichte van haar directe con­cur­renten. Boven­di­en had het bedri­jf veel meer kun­nen doen inza­ke kostenbe­sparin­gen. Het kredi­etrat­ings­bu­reau Stan­dard & Poor’s heeft woens­dag gereageerd met een rat­ingver­hoging ver­wi­jzend naar de substantiële kostenbe­spar­ings­plan­nen die UAL Corp. heeft gerealiseerd.
Vanaf don­derdag noteert UAL Corp. opnieuw op de reg­uliere beurs NAS­DAQ, dit onder de tick­er­code UAUA. Het bedri­jf noteerde sinds 3 april 2003 op de over-the-counter markt (OTCBB) nadat NYSE de aan­de­len had geschrapt van haar tabellen van­wege de fors teruggevallen waarde.
Philippe MIEL­NIK
© US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.