We presenteren u vanaf vandaag Philippe Mielnik, Philippe ken ik al lange tijd en hij was oprichter van enkele financiële websites in België waaronder Stockpole (nu de analist) … Philippe zal columns schrijven met een fundamentele kijk op de markt en over bedrijven die in de belangstelling staan … Dat kunnen Wall Street fondsen zijn maar ook bedrijven uit Azië en Europa waaronder de AEX … Vandaag kijkt Philippe naar United Airlines dat een moeilijk hoofdstuk afsluit .. UAL krijgt een nieuwe notering aan de Nasdaq …
United Airlines sluit moeilijk hoofdstuk af
De luchtvaartmaatschappij United Airlines (UAL Corporation) heeft na drie moeilijke jaren het gerechtelijk akkoord verlaten. Dat kondigde Amerika’s nummer twee in de sector woensdag aan. Om het zware verleden helemaal achter zich te laten opent UAL Corp. donderdag een nieuwe notering op schermenbeurs NASDAQ.
United Airlines zocht in december 2002 bescherming tegen haar schuldeisers onder de desbetreffende regels van hoofdstuk 11 van de Amerikaanse faillissementswetgeving. Dit moest de luchtvaartmaatschappij toestaan om orde op zaken te stellen want het bedrijf kampte met excessieve kosten en overtollige capaciteit.
Sindsdien werkt UAL Corp. met 30% minder personeelsleden (-24.000), 20% minder vliegtuigen (-107) en 20% lagere operationele kosten. Het personeel moest meermaals inleveren op de lonen en de gracieuze pensioenregelingen werden ingeperkt. Niet rendabele vliegtrajecten, voornamelijk binnenlandse als gevolg van de hevige concurrentie van low-cost carriers, moesten eraan geloven en betere huurcontracten voor vliegtuigen werden bedongen met de leasingmaatschappijen. Alles goed voor een jaarlijkse besparing op de uitgaven met 7 miljard dollar.
In de toekomst wil United Airlines meer nadruk leggen op buitenlandse vluchten gezien deze vandaag nog grotendeels buiten het werkterrein van de lagekostenmaatschappijen vallen en bijgevolg hogere winstmarges opleveren. Dezelfde trend merken we op bij de concurrentie in het full-service segment. De top van UAL Corp. is erg verheugd over de vooruitgangen die het bedrijf samen met haar personeelsleden heeft geboekt in de recente jaren, maar geeft toe dat er nog heel wat obstakels overwonnen moeten worden. Denken wij hier in de eerste plaats aan de hoge kerosineprijs en de verdere opmars van low-cost carriers die steeds meer hun oog laten vallen op transatlantische vluchttrajecten.
Het is sinds 2000 geleden dat UAL Corp. nog eens positieve resultaten heeft genoteerd. Volgens het management sluit 2006 af met een break-even resultaat en voor 2007 rekent men op een nettowinst van 517 miljoen dollar. Diverse critici zijn niet zo optimistisch over de toekomst van United Airlines. Het bedrijf laat nu wel Chapter 11 achter zich, maar heeft weinig competitieve voordelen ten opzichte van haar directe concurrenten. Bovendien had het bedrijf veel meer kunnen doen inzake kostenbesparingen. Het kredietratingsbureau Standard & Poor’s heeft woensdag gereageerd met een ratingverhoging verwijzend naar de substantiële kostenbesparingsplannen die UAL Corp. heeft gerealiseerd.
Vanaf donderdag noteert UAL Corp. opnieuw op de reguliere beurs NASDAQ, dit onder de tickercode UAUA. Het bedrijf noteerde sinds 3 april 2003 op de over-the-counter markt (OTCBB) nadat NYSE de aandelen had geschrapt van haar tabellen vanwege de fors teruggevallen waarde.
Philippe MIELNIK
© US Markets