...

‘TRIPLE WHAMMY’

27 november 2010, 09:06 | US Markets Redactie | leestijd: 14 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Heen en weer ges­lingerd tussen posi­tieve en negatieve bericht­en verk­eren we in een tijd­sepisode waarin de ernst van de sit­u­atie even­min als in de jaren der­tig vol­doende door­dringt. Sterk­er, gelet op de bij­na robu­uste groe­ici­jfers in Duit­s­land met een plus van 3,9% in het 3e kwartaal, een naar boven bijgestelde plus naar 2,5% in het 2e kwartaal in de V.S. en hogere con­sumente­nu­it­gaven lijkt op het eerste gezicht het erg­ste wel achter de rug? Goed, we zullen weliswaar even” de broekriem wat moeten aan­halen maar we gaan het echt wel over­leven. Ongetwi­jfeld is dat laat­ste juist maar dat is niet de vraag. De vraag is hóe we het gaan overleven. 


Belei­ds­mak­ers komen grosso modo niet veel verder dan tot symp­toombe­stri­jd­ing. Dat geldt voor de banken, de cen­trale banken, de V.S. voorop en onze” EU niet te na gespro­ken. Ner­gens hoor je dat de ongek­ende naoor­logse wel­vaart miss­chien wel z’n keerz­i­jde heeft gevon­den en dat we ons zouden moeten bezin­nen op andere tij­den. Met pap­pen en nat houden denkt men indachtig de woor­den van Job Cohen de boel bij mekaar te houden. Oud-pres­i­dent Ronald Rea­gan moet eens gezegd hebben: the ten most ter­ri­fy­ing words in the Eng­lish lan­guage are: I’m from the gov­ern­ment and I’m here to help you’. 

Triple wham­my’
Zo denken wij dat de banken het met de over­hei­dss­te­un (ons belast­inggeld) wel zullen over­leven. Zo denken we ook dat de cen­trale banken volledig gele­git­imeerd zijn om mid­dels de geld­pers onze koop­kracht te bli­jven exploiteren en zo denken we ook dat arm­lastige stat­en mid­dels gigan­tis­che vangnetten (wie zal dat betal­en?) wel weer uit de finan­ciële valkuil zullen her­ri­jzen. De beurzen onder­s­te­unen dat beeld immers en dat geldt voor de oblig­atiemarkt met hier en daar een hic­cup’ ook. Nooit eerder is de uit­drukking schi­jn bedriegt” in een dergelijk gen­erale zin aan de orde geweest. In de toekomst zullen de his­tori­ci hun han­den meer dan vol hebben aan het verleden van nu.

Zow­el de Amerikaanse, Europese als de Japanse economieën zijn door hun over­matige schulden­last ern­stig verzwakt en verziekt. Om te begri­jpen hoe het met de uit­ge­woonde” muntsoorten van deze lan­den is gesteld hoef je alleen maar naar het com­mu­nicerende vat van het edel­metaal te kijken. De schulden­las­ten annex ongedek­te schuld­ver­plichtin­gen in de zorg- en pen­sioen­sec­tor leggen een dus­danig beslag op de over­hei­d­suit­gaven dat deze noch door besnoei­in­gen noch door belast­ingver­hogin­gen zijn te saneren. Deze scenario’s zijn voor het uitzoeken”.

Daar­bij verk­eren we niet in een sta­tus quo maar in een voortet­terend ziek­tepro­ces van schuld­ver­slav­ing vergelijk­baar met een virus­in­fec­tie waarte­gen geen enkel antibi­oticum is opge­wassen. Het virus gri­jpt bijgevolg steeds verder om zich heen. Op onder­staande chart van de Fed wordt de schul­don­twik­kel­ing in relatie tot het BBP op mon­di­ale schaal vanaf 1952 weergegeven.

Opval­lend is dat het gemid­delde BBP-cijfer tot 1980 een pro­cent­punt hoger lag dan in de peri­ode daar­na. Hieruit val af te lezen dat de economis­che groei ver­band houdt met de mate van schuld­groei. Deze trend alsnog terug­draaien zou poli­tieke zelf­mo­ord impliceren.
Van­daar de niet afla­tende pogin­gen met name van de Fed om de groei mid­dels de geld­pers te bli­jven aanslin­geren. Maar ook Europa (ondanks het ECB taboe dat de bank nóóit schulden — van leden­stat­en overneemt!) en Japan doen wat min­der opzichtig dap­per” mee.


Ter­wi­jl de vraag naar kap­i­taal als gevolg van her­fi­nancier­ing en rente­be­talin­gen voort­durend sti­jgt, dienen de cen­trale banken de rentevoet op nage­noeg nul te houden. Anders zou de toekom­stige kap­i­taal­be­hoefte al direct niet meer te financieren zijn. Tegelijk wordt daarmee aangegeven dat cen­trale banken het fiat­geld gezien de gepri­js­de rente geen fluit waard vinden.

Besmet­tings­gevaar Europa
Bepalen we ons eerst tot Europa omdat daarop thans alle ogen gericht zijn. De euro is nog geen 10 jaar oud en ver­keert min of meer nog in de exper­i­mentele en tegelijk in een ont­bind­ings­fase. Reden: fla­grante schend­ing van het boterzachte Sta­biliteitspact. Met uit­zon­der­ing van Lux­em­burg is er geen land dat zich houdt aan het staatss­chuld­pla­fond van 60% van het BBP laat staan in de buurt komt van een max­i­maal bud­get­teko­rt van 3%. Daarmee heeft dit Pact in wezen afgedaan en is de euro eve­nals de dol­lar speel­bal op de inter­na­tionale val­u­ta­markt geworden.

Na Grieken­land en Ier­land zijn nu alle ogen op Por­tu­gal gericht. De crux van de besmet­ting is deze: om lopende teko­rten te kun­nen financieren dienen er oblig­atie­lenin­gen te wor­den uit­geschreven. Als het vertrouwen in dit staatspa­pi­er afneemt, daalt de pri­js van deze stukken navenant resul­terend in een hogere yield. Dat betekent dat er een hogere rente op nieuwe staat­slenin­gen moet wor­den gezet. Hoe meer rente er moet wor­den betaald hoe meer het teko­rt oploopt tot­dat je niet meer genoeg kunt lenen om het teko­rt te kun­nen financieren. Dat is intussen in Grieken­land en Ier­land gebeurd. Van­daar de toezeg­gin­gen via het in alle haast in elka­ar geknut­selde Euro­pean Finan­cial Sta­bil­i­ty Fund (EFSF) gedra­gen door de troi­ka EU, ECB en IMF. Deze toezeg­gin­gen dien­den er in de eerste plaats toe om het vertrouwen te her­stellen. Dus Grieken­land en Ier­land waren gered” zon­der dat de details van dit red­dingspakket vooral­snog zijn inge­vuld. Een en ander heeft geleid tot grote poli­tieke onrust in Ier­land. De pre­mier werd zelfs door zijn eigen par­tij terugge­floten maar zijn handteken­ing stond er al. Van het IMF is bek­end dat het niet onder­han­delt maar slechts” voor­waar­den stelt.
Nu Angela Merkel intussen heeft geroepen dat oblig­atiehoud­ers (niet de banken!) bereid moeten zijn om risis­co te nemen, werpt dat nou niet bepaald olie op de golven.

De belan­grijk­ste reden om het EFSF in het lev­en te roepen was trouwens in de eerste plaats gericht op het ste­unen van diverse com­mer­ciële banken. Immers, zij had­den in het verleden pet­ten vol PIG­GS lenin­gen gekocht van­wege de hogere rente. Zij vertrouw­den er op door hun respec­tievelijke cen­trale over­he­den niet in de steek te zullen wor­den gelaten.

Wat staat er nu in Por­tu­gal te gebeuren? Ook al zou het land in staat zijn bij een rente van lat­en we zeggen 6% het hoofd boven water te kun­nen houden dan kan afne­mend vertrouwen er toe lei­den dat de rente verder oploopt en dan is Por­tu­gal de vol­gende steen in dit domi­nospel. De rente in Por­tu­gal ligt thans op 4,328 basis­pun­ten boven de 10-jarige Bund, zelfs nadat het land vorige maand al een tweede bezuinig­ings- en belast­in­gronde had afgekondigd. Het begrot­ing­steko­rt staat thans op 9,4%. Dat is nog lang niet het teko­rt ad 32% waar Ier­land tege­naan hik­te. Het ziet er echter niet naar uit dat de markt in het geval Por­tu­gal op een goeie afloop rekent.

Buur­land Span­je had zich intussen ook al in de kijk­er gespeeld. Van dit land wordt gezegd dat het too big to fail en too big to bailout is. Het hikt tegen een begrot­ing­steko­rt van cir­ca 8% aan vooropgesteld dat dit het juiste cijfer is. Want gerucht­en gaan dat de regering druk doende is met cre­atief boekhouden een gun­stiger beeld te creëren. Daar­bij lijdt het land onder een werk­loosheid van cir­ca 20% vooral voortvloeiend uit de val van het vast­goed, de belan­grijk­ste pijler onder het Spaanse BBP. Met een offi­cieel” teko­rt van 8% van het BBP in grootte van €1.100 mil­jard zit je al snel op en financier­ings­be­hoefte van €88 mil­jard. Reken­ing houdend met een ver­dubbel­ing van de eerste tax­aties à la Grieken­land en Ier­land kom je met Span­je uit op een slordi­ge €175 mil­jard. Bij het vast­stellen van het defin­i­tieve bailoutbedrag wordt uit­ge­gaan van de fac­tor drie dus totaal €525 mil­jard. We tellen hier­bij op de eerste aanzet ad €90 mil­jard voor Ier­land alsmede de eerste aanzet ad €90 mil­jard voor Grieken­land dan komen we al op een slordi­ge €700 mil­jard, buiten de Por­tugese waard! Vol­gens voor­lop­ige berekenin­gen komt dit Sta­bil­isatie­fonds al een slordi­ge €300 mil­jard te kort.

Het krankzin­nige van het EFSF is dat naast Duit­s­land met ruim €119 mil­jard en Frankrijk met bij­na €90 mil­jard, ook lan­den als Ital­ië met bij­na €80 mil­jard, Span­je met ruim €50 mil­jard en Por­tu­gal met €11 mil­jard met garanti­estellin­gen hierin deel­ne­men. Je hoeft geen tim­mer­man te zijn om te zien dat dit gehele EFSF bouww­erk niet alleen van uiter­mate pover tim­mer­w­erk getu­igt maar feit­elijk niet meer dan een wassen neus en een sigaar uit eigen doos is. 

Het Sta­bil­isatie­fonds bestaat voor €440 mil­jard uit garanties van de eurolan­den, €60 mil­jard van de EU en €250 mil­jard van het IMF. Ook de U.K. heeft €40 mil­jard (waar halen ze die van­daan?) toegezegd. Gezien de stem­men­ver­houd­ing bin­nen het IMF draagt Ameri­ka hierin voor een kleine €50 mil­jard bij. Dat lijkt toch wel zeer onwaarschi­jn­lijk gezien de benarde finan­ciële posi­tie waarin bijvoor­beeld een staat als Cal­i­fornië ver­keert. De Duit­sers als groot­ste aan­deel­houd­er” zullen zich met een beter draaiende economie ook wel drie keer bedenken. Er van uit­gaande dat de bulk van de garanties zal moeten wor­den opge­hoest door Duit­s­land en Frankrijk zullen deze lan­den wellicht al snel de hand­doek in de ring gooien. Daarmee is de euro in de oor­spronke­lijke opzet exit met ver­re­gaande con­se­quen­ties voor alle deel­ne­mers hierin. De PIIGS is er geen andere uitweg dan terug te keren tot hun zwaar gede­val­ueerde oor­spronke­lijke muntsoort (drachme, lire pese­ta, escu­do etc.). De rest van het blok zal z’n won­den likken en miss­chien over­we­gen om aan een neu­ro” te werken. Daarmee zou van Rompuy’s angst dat het einde van de euro en de EU in zicht is, bewaarheid wor­den.

V.S.
Het verleden heeft nog nooit aange­toond dat lan­den met een staatss­chuld grot­er dan 90% van het BBP het finan­ciële lijf hebben kun­nen red­den. Dat was alti­jd einde ver­haal en hier­van liggen er tien­tallen voor­beelden uit het verleden voor het opschep­pen. Heli­copter Ben is tegen beter weten in met zijn acties domweg” bezig om het tegen­deel te bewi­jzen. Met een staatss­chuld van 94% en vele biljoe­nen (12 nullen) ongedek­te ver­plichtin­gen meent hij het gelijk aan zijn kant te kri­j­gen. Wars als hij is van deflatie (verzwaart de schulden­last) zal hij tegen wil en dank aan­to­nen dat (hyper)inflatie op enige ter­mi­jn onafwend­baar is. Door steeds maar dol­lars bij te drukken, loopt de koop­kracht er uit en wordt de import (olie!) snel duur­der en daarmee heb je het inflatiespook in huis gehaald. De dol­lar mag dan niks meer waard zijn maar dat is goed voor de export en nog beter voor de schuld­ver­damp­ing. De buiten­landse houd­ers van Amerikaans schuld­pa­pi­er lat­en zich niet onbe­tu­igd maar zon­der soelaas.

Buiten de ver­woede pogin­gen van de Fed de economie weer aan de praat te kri­j­gen, zal straks opnieuw de banks too big to fail (JP Mor­gan, Cit­i­group, Bank of Amer­i­ca, Wells Far­go etc.) de helpende hand moeten gereikt om op het verder in het moeras verd­wi­j­nende vast­goed af te kun­nen schri­jven. Vol­gens ruwe schat­tin­gen is er nog niet veel meer dan $1 biljoen ($1.000 mil­jard) op een totaal van $3,5 biljoen afgeschreven. Arme pen­sioen­fond­sen die de bulk van deze slecht presterende bankaan­de­len nog in hun tas hebben zit­ten. Tel daar­bij op de munic­i­pal bonds of muni’s die in twee weken 10% van hun waarde zagen ver­damp­en daar stat­en, ste­den en coun­ties vee­lal in soort­gelijke behoeftige omstandighe­den verkeren.

Repub­likeins afgevaardigde Ron Paul die zich met zijn uit­spraak end the Fed’ hard maakt om dit insti­tu­ut zo snel mogelijk in het muse­um bij te zetten, zei vorige week voor CNBC dat de Fed’s QE 2 (tweede ronde quan­ti­ta­tive eas­ing) zomin als QE 1 zal werken en de waarde van de dol­lar verder zal aan­tas­ten met con­se­quen­ties voor de reserve­func­tie van de dol­lar”. Rus­land heeft zelfs mede namens andere lan­den er in Wash­ing­ton op aange­dron­gen vooraf bij dit soort beslissin­gen (QE) gecon­sul­teerd te wor­den. Men moet wel weten dat de Fed zelf geen fiat­pa­pi­er drukt maar dit is toev­ertrouwd’ aan het min­is­terie van Finan­ciën via het zgn. Bureau of Engrav­ing. Zoek je naar de web­site van dit insti­tu­ut gelieve dan in te loggen op de web­site met het veelzeggende www​.mon​ey​fac​to​ry​.gov/ . De Fed is geen over­hei­d­sor­gaan maar een pri­vaat insti­tu­ut (“van de banken”) dat opereert bij de gratie” van de regering. 

Japan
Het land is al eerder in deze con­text aan de orde geweest en dreigt met een staatss­chuld van ruim 200% van het BBP op een ziel­to­gend per­spec­tief af te steve­nen. In tegen­stelling tot de Amerikaanse schuld staat de Japanse staatss­chuld voor­namelijk uit bij haar eigen onder­da­nen die daarmee hun toekomst en die van hun kinderen in schuld zullen zien opgaan. Daar komt bij dat de ver­gri­jz­ing hand over hand toe­neemt en bijgevolg steeds min­der mensen in staat zullen zijn de almaar oplopende staatss­chuld te bli­jven ser­vi­cen’. Ze mogen alleen nog op een God’s won­der reke­nen ten­z­ij de Japanse cen­trale bank nog vol­doende goud uit de hoge hoed weet te tov­eren (zie ook de laat­ste col­umn Goud­koorts” van 18 dezer).

Onder­staand overzicht spreekt voor zich. 

Epi­loog”
Als een kud­de hebben we gemeend dat de bergen tot ver in de hemel groei­den tot­dat we straks bemerken dat het land weer nage­noeg even vlak blijkt te zijn als vroeger. Voor ons nuchtere Ned­er­lan­ders is dat geen onbek­end beeld zomin om weer met twee benen op de grond en desnoods in de mod­der te staan. Alleen dege­nen die mid­dels tan­gi­ble assets (o.m. edel­metaal en grond­stof­fen) en met een blik op de BRIC lan­den voor vol­doende koop­kracht hebben gezorgd over­leven het echter een heel stuk pret­tiger dan dege­nen die dat hebben zien/​laten ver­damp­en. Te laat om (nu nog) actie te nemen? Absolu­ut niet, het tij is nog lang niet gekeerd!

Robert Bron­cel
Voor US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.