
Top-10 ondernemingen: hoe maken ze het?
In april 2008 ll. gaven we een overzicht van de 10 grootste ondernemingen ter wereld, voortgaande op hun omzet in 2007. Nu de beurzen overal ter wereld in woelig vaarwater verkeren, waren we benieuwd naar de prestaties van het aandeel van deze top-10.
Maar laten we beginnen met een blik te werpen op de grafiek van het laatste jaar van de index der indexen. En dan zien we, dat de Dow Jones Industrial Index (DJIA) een jaar geleden, op 12 oktober 2007 om precies te zijn, een all time high neerzette bij 14.093,08 punten. Gisteren 10 oktober 2008 sloot dezelfde index bij 8.451,19 punten, ofwel 40% lager. ’t Kan geweldig verkeren.
Nu is het de beurt aan de top-10 wereldbedrijven om eens te worden doorgelicht wat betreft hun beursprestaties het afgelopen jaar.
We beginnen met de omzetkampioen voor 2007, kleinhandelsdistributeur Wal-Mart Stores (WMT), gevestigd in de VS in de staat Arkansas met meer dan 1,9 miljoen medewerkers wereldwijd. Het aandeel viel terug van de piek op 12 september 2008 bij 62,41 dollar tot 50,95 dollar op 10 oktober 2008 (-18%) en staat daarmee op het peil van 18 maart 2008. Vergeleken met de daling van DJIA (-40% in één jaar) presteert WMT nog behoorlijk. Het verwondert ons dan ook niet, dat Wal-Mart zijn winstverwachting handhaaft voor het derde kwartaal 2008, nl. 0,73 tot 0,76 $/aandeel. Op 13 november 2008 komen de derdekwartaalcijfers. En ook het moment van de waarheid?
Bij oliereus Exxon Mobil zullen ze wel geregeld met de ogen knipperen als ze de grafieken van hun aandeel XOM volgen. Enerzijds heeft het bedrijf ten volle kunnen gebruikmaken van de hoge olieprijzen de afgelopen maanden en piekt de waarde van de onderneming op meer dan 323 miljard USD (241miljard euro) en bezit het meer dan 39 miljard dollar (29 miljard euro) liquiditeiten. Tegelijkertijd is het aandeel vanaf 20 mei tot 10 oktober 2008 blijven dalen van 94,56 tot 62,36 USD, een duik van 34%. Blijkbaar nog nooit gebeurd in de geschiedenis van Exxon Mobil. De recente daling van de olieprijzen, waarover we het verder nog zullen hebben, heeft het vertrouwen van de belegger zeker geen goed gedaan.
Als ze bij Exxon Mobil met de ogen knipperen, moeten ze bij Royal Dutch Shell wel met hun hoofd op hun bureau bonken. Want een koersval tussen 21 mei en 10 oktober 2008 van 86,45 naar 44,70 USD ofwel meer dan 48% naar omlaag is iets om wakker van te liggen en het overtreft de klap van 40% die de DJIA ontving. Bij de algemene ongunstige beursconjunctuur komen als negatieve factoren er nog bij de dalende olieprijs en de voortdurende aanvallen door rebellen op de olie-installaties van de firma in Nigeria.
Met een uitschuiver van ca 46% (van 74,81 naar 40,55 dollar) tussen 22 mei en 10 oktober 2008 deed het aandeel BP het even bijna even slecht als dat van concurrent RDS/A. Het bedrijf zegt de toekomst voor te bereiden, bij voorbeeld door te participeren in ondernemingen zoals Verenium (Nasdaq: VRNM) om ethanol uit cellulose aan te wenden als milieuvriendelijke toevoeging aan benzine. In alle geval: ze werken daar aan de toekomst en dat kan gunstige gevolgen hebben.
In juli 2008 ll. hadden we het m.b.t. General Motors over het hobbelige parcours dat dit bedrijf ongewild volgt. Hoe hobbelig en hoe glibberig blijkt ook uit het verloop van de koesr van het aandeel GM, dat op 12 oktober 2007 nog noteerde op 42,64 dollar en op 10 oktober 2008 teruggevallen was tot zo maar eventjes 4,89 dollar, een dreun van 88,5%.
Op dit ogenblik zijn gesprekken aan de gang tussen GM en Chrysler over een eventuele van laatstgenoemde firma door GM. Chrysler is nu voor 80% eigendom van de investeringsmaatschappij Cerberus en heeft reeds een joint-venture overeenkomst met GM over de ontwikkeling van een hybride motor op gas en elektriciteit. Door deze fusie zou GM zijn positie als marktleider wereldwijd kunnen veilig stellen en zo aartsconcurrent Toyota de pas afsnijden. Meer nieuws hopelijk spoedig, want GM heeft een meer dan behoorlijke opkikker nodig, vinden we.
Het aandeel van Toyota Motor ( TM ) stond op 19 februari 2008 nog op 116,00 USD maar is nu afgegleden naar 61,25 USD, een uitschuiver van 47%. Het bedrijf zou over de trouwste klanten beschikken, dat blijkt althans uit een onderzoek van het marketingbureau WMD Marketing Inc. uit Californië. Ca 61% van de Toyota-gebruikers zou zeker voor hetzelfde merk kiezen bij een nieuwe aankoop. Ter informatie: BMW en Volvo zijn de nummers 2 en 3 in deze enquête met resp. 59 en 55%.
Het aandeel van oliereus Chevron (CVX) stond op 20 mei 2008 nog op 103,90 dollar maar moest zich op 10 oktober 2008 akkoord verklaren met 57,83 dollar, een koers die 44% lager is. Daarmee doet CVX het (iets) minder slecht dan sectorgenoten XOM, RDS/A en BP. Maar op donderdag 9 oktober 2008 maakte Chevron bekend, dat zijn productie gedurende de komende weken of maanden te lijden zal hebben onder het effect van twee krachtige orkanen die zijn installaties hebben getroffen. Vele duizenden vaten ruwe olie zijn onherroepelijk verloren gegaan, zo liet CVX weten. In het derde kwartaal van het boekjaar zal CVX voor ca 400 miljoen USD kosten en afschrijvingen hebben ten gevolge van de stormschade.
Op 29 oktober 2007 bereikte het aandeel van autocontructeur Daimler AG (DAI) nog 111,60 dollar maar is sindsdien onstuitbaar weggegleden naar 30,45 dollar op 10 oktober 2008, een duik van bijna 73%. Toch nog altijd 15% minder erg (als dat een troost mag zijn) dan GM, waarmee zoals hoger aangehaald overnamegesprekken aan de gang zijn.
ConocoPhillips (COP) heeft tussen 17 juni en 10 oktober 2008 zijn aandeel met bijna 50% zien inkrimpen van 95,78 naar 48,23 dollar. Waarschijnlijk onder druk van de omstandigheden heeft COP begin oktober 2008 de kaarten grondig door elkaar geschud wat het topmanagement betreft.
Het Franse Total (TOT) noteerde op 21 mei 2008 nog op 89,94 dollar en zag het aandeel sindsdien wegzinken met bijna 49% tot 46,20 dollar op 10 oktober 2008. Bij Total zelf blijkt len zich zeer ongerust te maken over deze situatie en investeert men zelfs in nieuwe technologieën, bij voorbeeld het omzetten van methanol in een basisgrondstof voor kunststoffen. Naar onze mening een verstandige zet, zeker in het licht van het verdwijnen van aardolie over afzienbare (25 à 30 jaar) tijd.
We waren u nog een grafiek tegoed, nl. deze van de olieprijs. U ziet welke duik deze index heeft gemaakt sinds de top op 14 juli 2008 bij 145,78 dollar en het niveau op 10 oktober 2008 bij 77,99 dollar, ofwel een minus van 46,50 dollar. Een tekeningetje is hier niet bij nodig en deze vaststelling verklaart veel, niet alleen het wel en zeker het wee van de olieaandelen, maar ook het algemene sentiment op de beurzen.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.