...

- STAAL COME-BACK -

12 augustus 2005, 23:32 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Philippe Varin en Lahk­si N. Mit­tal … 2 man­nen van staal.… Oper­erend in een roerige markt … Hoe zullen de staal­pri­jzen zich ontwikke­len? … Zijn de eerste sig­nalen van een come-back er al ?? .. Jeroen kijkt deze week naar het staal en zag dat het Duitse Thyssen-Krupp het voortr­e­f­fe­lijk deed .. Meteen legt Jeroen ook de link naar Corus wat toch een beet­je onze nationale trots blijft …


STAAL COME-BACK :

Nadat Thyssen-Krupp van­daag (12 augus­tus) met hun Q3 cijfers kwam en de daaropvol­gende toelicht­ing en out­look, kwa­men de koersen van de Europese staal­mak­ers in beweging…omhoog wel­tev­er­staan. Thyssen-Krupp meldde een terug­gang van de winst in Q3 (wat in hun gebro­ken boek­jaar loopt t/​m juni) van 537 miljoen euro tot 529 miljoen (-1,5%). Tegelijk­er­ti­jd werd de verwacht­ing aan­gaande de winst voor t gehele boek­jaar opwaarts bijgesteld van 1,5 mil­jard euro tot 1,7 miljard.

Zo te zien lijkt het er op dat die Duit­sers van mening zijn dat de staal­markt zich aan t her­stellen is van een dipje.


Robo­cop

Eerder deze week kwam Lahk­si N. Mit­tal oom al met soort­gelijke uit­latin­gen. En die Mit­tal is niet de min­ste onder de staalbaronnen.

CORUS :

Na 2004, waarin de staal­pri­jzen door t dak gin­gen vol­gde er dit jaar een afkoel­ing, waarop prompt een koer­sre­ac­tie kwam voor de Brits/​Hollandse staal­com­bi­natie, ook wel bek­end als Corus. Vanaf t hoog­ste punt in feb­ru­ari, met een koers van rond de 0,90 ging er ongeveer een derde af tot 0,60. Inmid­dels is Corus van­daag aan­be­land op een koers van 0,71 (d.d. 12 augustus).

Don­derdag 25 augus­tus pre­sen­teert Corus de Q2 cijfers en mag wor­den aangenomen dat ze zich ook zullen uit­lat­en over hun verwachtin­gen omtrent de nabi­je toekomst en hun visie op de ontwik­kel­ing van de staalprijzen.Vooralsnog lijkt t erop dat deze wel weer eens aan kun­nen gaan trekken, of in ieder geval stabiliseren.

Ook zal Corus op 25 augus­tus, voor t eerst in zeer lange tijd div­i­dend uit gaan betal­en. Naar hun eigen zeggen zal t een beschei­den” (inter­im) div­i­dend worden.

Ik ben zeer benieuwd hoe beschei­den Philippe Varin zich zal tonen, volgens menigeen hangt veel van de ontwik­kel­ing van de staal­pri­jzen af van China.

Uit­er­aard is het op volle toeren draaien van een economie met een omvang als de Chi­nese een welkome ste­un in de rug, maar als we ervan uit­gaan dat de Euro­zone aan t begin staat van een opwaartse beweg­ing, is t niet onaan­nemelijk dat Corus hier­van bovengemid­deld kan profiteren.

Dit gezien hun geografis­che lig­ging, en ook al omdat ze zich begeven in het hogere seg­ment van de markt. Hier­door moet het mogelijk zijn hun marges verder te ver­beteren en eventuele prob­le­men met hoge grond­stof­fenkosten het hoofd te bieden.

OLIE :

De oliepri­js zit onte­gen­zeggelijk in een opwaartse trend. De meesten van ons zullen dit als eerste aan de pomp voe­len, bij het vullen van de ben­zine­tank, en der­halve wordt er vaak als eerste naar olie gekeken als brand­stof. Maar olie is beslist ook een zeer belan­grijke grondstof…o.a. voor de chemis­che industrie.

De oplopende pri­js wordt voor­namelijk toegedicht aan schaarste en een bot­tle-neck in de raf­fi­nage, doch ook een oplopende vraag als gevolg van toen­e­mende economis­che bedri­jvigheid wereld­wi­jd is een pri­j­sop­dri­jvende factor.

Vanu­it dat oog­punt bezien vind ik t niet onl­o­gisch dat de staal­pri­jzen zich kun­nen opmak­en voor (of al bezig zijn met…) een COME-BACK.

Jeroen van Veen
US Mar­kets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.