Net nu de meeste indices hoge toppen scheren zien we meer en meer rood op de tabellen met Europese cijfers. Wanneer zien we initiatieven om hieraan te verhelpen?
Laten we het recente resultaat van enkele grote bedrijven even bekijken. De Duitse groep Siemens, bij voorbeeld, kreeg op het einde van het eerste kwartaal van 2013 een tik van 7%. Dat was niet enkel op zichzelf erg, maar wat het nog erger maakte, was dat het ging om het eerste negatieve resultaat na 2 jaar en 9 maanden van groei. De commentaar van de top van Siemens komt erop neer, dat ze de toekomst nog niet somber inzien, maar wel dat er ‘uitdagingen wachten wat betreft omzet- en winstcijfers’.
De Franse groep Veolia Environnement zag zijn omzet dalen met 3,9% en Schneider Electric en Saint-Gobain liepen resp. 3,7 en 4,8% terug. Tekenend voor de situatie in Europa is het resultaat van General Electric: ‑6% wereldwijd, maar ‑17% in Europa.
Het lijkt erop, dat het Oude Continent maar niet uit de recessie geraakt, wat in de overige werelddelen wel begint te lukken. Dat weegt op de ondernemingen, zeker op de Europese die als belangrijkste afzetgebied net op Europa moeten kunnen rekenen.
Nog een niet te verwaarlozen cijfer: het mondiale bbp is in 2012 met 2,4% gestegen, maar in Europa 0,5% gedaald. En voor 2013 zal het Europese bbp volgens Olli Rehn en zijn commissieleden nogmaals dalen, ongeveer 0,4%.
Het feit dat Duitsland, tot nog toe blijkbaar immuun tegen recessie, het nu ook moeilijk begint te krijgen is een bijkomende reden voor ongerustheid en onrust op de markten.
Wat we niet uit het oog mogen verliezen is dat na 5 jaar crisis de Europese ondernemingen in een lastig parket zijn beland. De businessplannen die ze hebben opgemaakt in pakweg 2007 zijn allesbehalve waar gemaakt en de resultaten liggen nog ver beneden break-even. En de inspanningen om het hoofd boven water te houden worden dan nog eens gedwarsboomd door prijzenoorlogen in sommige sectoren.
De sectoren waar een prijzenslag wordt uitgevochten zijn bij voorbeeld autonijverheid, bouw en uitrusting (machines en gereedschappen).
Als hun omzetcijfers niet verbeteren, zullen de Europese bedrijven verplicht zijn om hun kosten te verminderen. Bij bandenfabrikant Michelin weten ze dat ook. Na een opdoffer van 8% na het eerste kwartaal 2013 viel het woord ‘herstructureren’. Wat dat betekent weten we maar al te goed.
De slechter wordende economische situatie in Europa zal de multinationals ertoe aansporen om hun investeringspolitiek te herzien. Dat betekent voor Europa niet veel goeds, want we mogen niet over het hoofd zien, dat de toplui van multinationals een horizon van 5 tot 10 jaar hebben. Als ze binnen deze periode geen wezenlijke verbetering van de economische situatie in het Oude Continent zien, valt te vrezen dat ze in de verleiding gaan komen om zich terug te trekken uit Europa.
Laten we hopen dat onze Europese beleidsmakers de ernst van de toestand voldoende inschatten en op korte termijn met creatieve en afdoende maatregelen tevoorschijn zullen komen.
Jan Van Besauw
Columnist voor USMarkets.nl