...

Sell in may, zomerrally of toch een crash?

3 mei 2007, 10:33 | Guy Boscart | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Sell in may is een beur­swi­jsheid welke jaar­lijks naar voren wordt gehaald, is het zo dat telkens de maand mei in beeld komt de aan­de­len de deur uit moeten? Of bli­jft het bij een spreuk die men naast zich neer legt … Een blik op enkele beur­swi­jshe­den .…

Sell in may and go away, but remem­ber come back in september ”

Een aan­tal jaren gele­den had de opmerk­ing sell in may and go away, but remem­ber come back in sep­tem­ber ” nog enige waarde en het loonde het om uit de markt te stap­pen of om de long-posi­ties te draaien naar short-posi­ties. Over deze gevleugelde beursspreuk is al veel geschreven. Kijken we naar de Dow Jones index over 2004, 2005 dan was u er per sal­do weinig mee opgeschoten om er uit te stap­pen of te bli­jven zit­ten, vorig jaar wel trouwens want toen kwam er een behoor­lijke cor­rec­tie in de maand mei. Echter, was u er uit gestapt en in sep­tem­ber pas terug gekomen, dat heeft een paar pro­cen­ten moeten mis­sen want halver­wege juli kwam men al terug toen. Het loonde dus zek­er de moeite om te bli­jven han­de­len, eerst in de neer­waartse beweg­ing en daar­na omhoog. Zelfs het han­de­len op een dal­ende AEX index was niet onvo­ordelig geweest in deze periode.

Ook het fenomeen ” zomer­ral­ly ” is zo‘n beur­swi­jsheid.

Deze zomer­ral­ly begint his­torisch gezien meestal aan het eind van het 2 kwartaal, omdat de meeste fund­man­agers hun half­jaar tar­gets dienen te halen. Over de the­o­rie ” zomer­ral­ly ” zijn in de VS tal­loze artike­len ver­sch­enen en bij­na elke auteur zoek naar andere ver­ant­wo­ordin­gen om zijn/​haar stand­punt te onder­bouwen. Zo ook Ralph Rot­nem. De inmid­dels overleden schri­jver zocht naar een para­me­ter voor de ral­ly en beschreef het als vol­gt. Zoek naar het laag­ste punt van de Dow Jones Aver­age in mei en zoek daar­na naar het hoog­ste punt in juni, juli of augus­tus. Deze nogal vage para­me­ter leverde vol­gens hem dan het bewi­js dat er zoi­ets als een zomer­ral­ly moet bestaan. De waarheid ligt overi­gens heel ergens anders, n.l. dat in elk seizoen de mark­ten een ral­ly kun­nen lat­en zien. Sterk­er nog; de mark­ten hebben in het verleden een sterkere ral­ly lat­en zien in de herf­st, win­ter en voor­jaar dan in de zomer. Sta­tis­tisch gezien is de win­ter zelfs de beste tijd voor een sterke sti­jging van de Dow Jones. Over de afgelopen 43 win­ters is de Dow Jones rond de 13% geste­gen over de peri­ode novem­ber tot en met decem­ber. Het voor­jaar leverde ongeveer 10% op de herf­st was alti­jd nog goed voor het­zelfde ren­de­ment.. En de zomer maan­den? Het gemid­delde sti­jgingsper­cent­age over de zomer­pe­ri­ode was over de afgelopen 41 zomers rond de 9 %.

Sum­ma­tion Index

En wat te denken van som­mige grafieken en indi­ca­toren. Neem nu b.v. de NYSE Sum­ma­tion index ($NYSI). In juni 1998 werd deze index in het lev­en geroepen en geeft de trend aan van de Dow Jones index. Het hoog­ste punt wat deze index in de afgelopen jaren heeft bereikt was 1581,3 ergens in juni 2003. Op dit moment staat de index een stuk lager n.l. op 830 pun­ten. De index laat mogelijk opnieuw een draai naar bene­den toe zien voor de komende maan­den waar­door de markt hierop kan / zal corrigeren.


Kort-om: langza­mer­hand gaat de schoen wrin­gen naar mate de zomer nadert. Aan de ene kant zijn de beur­swi­jshe­den niet voor niets ontstaan en sta­tis­tisch gezien valt er niets op aan te merken, maar de andere kant wor­den ze toch regel­matig aan alle kan­ten ontkracht en lijkt er weinig van de klop­pen, zoals het sell in may verhaal. 

Kri­j­gen we nu een zom­mer­raly of staan we aan de vooravond van een oud­er­wetse crash. 

Guy Boscart
© US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.