...

RUST NU EVEN BELANGRIJK

3 november 2008, 11:58 | Guy Boscart | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Na de dra­matiek van okto­ber voor veel beleg­gers is het nu belan­grijk dat de markt zich wat her­pakt om zo ges­taag hogerop te klim­men richt­ing enkele tar­gets die ik voor ogen heb … De rust moet wat terugkomen, pas dan kan de markt zich opmak­en voor een sta­biele ral­ly tot eind dit jaar … Ik heb er in ieder geval een goed gevoel bij .…

RUST IS NU EVEN NODIG

Het lijkt erop dat de rust wat terug aan het keren is, maar goed ook want enkele weken gele­den hebben de lez­ers wel kun­nen merken dat ik me ern­stige zor­gen begon te mak­en over het verdere ver­loop van de beurs samen met de gevol­gen voor de economie en de samen­lev­ing. Mocht de markt in een echte Melt Down terecht komen dan waren de gevol­gen niet te overzien. Uit­er­aard zijn we er nog lang niet maar wat ik wel opmerk is dat er de afgelopen dagen niet meer zo‘n dump­ing plaatsvin­dt waar­door we stil­let­jes kun­nen merken dat er hier en daar wat rust komt. 

Inter­mar­ket bekeken is dat ook goed te merken, daarom pak ik er in deze col­umn ook de grond­stof­fen en het val­u­ta­paar EURO — JPY bij. In mijn visie op wat er komt toch geen onbe­lan­grijke instru­menten om de markt te kun­nen lezen. Vooral de diepe val van de JPY met even paniek door de snelle terug­draai van de Car­ry Trades gevol­gd door een her­s­tel gaf aan dat de bodem er voor­lop­ig in ieder geval kan staan. Het is natu­urlijk nog veel te vroeg om daar nu al con­clusies uit te trekken maar de eerste teke­nen zijn er nu wat niet onbe­lan­grijk is voor het verdere verloop.

Uit­er­aard kom ik in actie zodra de sit­u­atie het toe­laat via de ser­vices, bent u nog geen lid? Kijk voor verdere info en inschri­jven via deze link …

Ik kijk even in het kort naar 5 grafieken voor u.…

AEX:

De AEX schoot behoor­lijk door naar bene­den zoals u op de week­grafiek kunt zien, de bodem werd rond de 230 pnt gezet. Als de index zich verder kan her­pakken dan moeten we er reken­ing mee houden dat de ral­ly door kan zetten tot redelijk ver boven de 300 pnt. Lat­en we nu niet denken dat het in enkele dagen zo ver zal zijn, dat is niet nodig want ik zie de markt veel liev­er ges­taag oplopen na zo‘n afkoel­ing dan dat er weer een nut­teloze ral­ly komt van 20% in enkele dagen. Laat de index zijn werk doen en bli­jf geduldig, tussendoor moeten er ook wat cor­rec­ties plaats kun­nen vin­den maar ges­taag naar die zone 320~350 pnt moet de index wel lukken denk ik.


Dow Jones:

Ook de Dow Jones presteerde sterk de afgelopen dagen en lijkt de ral­ly in te zetten met als doel een stand boven de 10.000 pnt. Ook hier heb ik er vertrouwen in dat de index verder kan her­stellen na de diepe bodem die werd gezet vorige maand (okto­ber). Ook de grafiek kan mijn verwacht­ing beves­ti­gen maar ik kijk deze keer niet enkel naar de lijn­t­jes, er is meer om tot deze con­clusie te komen.


Euro — JPY:

Een beursvol­ger met wat ken­nis kent de term Car­ry Trades wel, zo niet dan kunt u in ons archief zoeken via deze term om er zo achter te komen wat dit pre­cies inhoud. Ik heb het al een tijd­je over het terug­draaien van deze Car­ry Trades en dat werd mas­saal gedaan in de maand okto­ber waar­door de vraag naar de JPY enorm was. Als er veel vraag naar iets is dan loopt de koers ste­vig op, en dat is het­geen we hebben gezien de afgelopen weken. En ja, als het eind in zicht komt dan kri­jg je meestal paniek, en dat was het­geen we op vri­jdag 24 okto­ber hebben gezien bij de JPY tov andere munten, de paniekprikker. Op de week­grafiek kunt u die duidelijk zien hieronder.

Voor­lop­ig hebben we het erg­ste achter de rug denk ik, het zou kun­nen dat er in een lat­ere fase nog­maals een vri­je val komt maar op dit moment heb ik daar nog geen sig­nalen voor. Daarom, dit Inter­maket instru­ment ofwel de obser­vatie die ik hier kan weghalen brengt mij mede tot de gedachte dat we het even hebben gehad met de JPY. De tijd zal het leren.…


Olie:

Ook de Olie moest net als andere grond­stof­fen fors inlev­eren, rond de 60 USD werd er een bodem gezet waar­na er snel weer 10 USD her­s­tel vol­gde. De vraag is nu, tot waar zien we de Olie oplopen de komende weken? Ik heb het erbij gezet op de grafiek, eerst kan de Olie tot de 80 USD oplopen en mogelijk tot de zware weer­stand nu rond de 90 USD.

Hou er reken­ing mee dat het snel kan gaan, zek­er wan­neer de Olie boven die 70 USD sluit. Een posi­tie op een gun­stig moment zou zo slecht nog niet uitkomen denk ik. Voor de ser­vices zal ik er zek­er naar kijken de komende dagen.


Goud:

Dan het Goud, ook hier net als bij alle andere elle­menten een forse dal­ing vanaf de top die werd gezet eind sep­tem­ber. Dat het snel kan gaan hebben we nog maar eens gemerkt, van 950 USD tot 680 USD is meteen 270 USD ver­schil en dat bin­nen pak­weg 3 a 4 weken. De lange ste­un staat nu onder druk, hogere top­pen hebben we niet meer gezien. Alles staat op verkopen dus maar waarom verkopen in een onzekere tijd? Komt ook door dat de USD sterk­er is gewor­den, aan de andere kant weten we dat er amper fysiek Goud werd verkocht maar wel derivat­en die erop lopen. Er is bij lange na niet zoveel Goud voorhan­den als de derivat­en op het Goud waar men mee speculeert. Gaat dat niet goed dan zor­gen ver­plichte verkopen van de vele con­tracten ervoor dat de onderliggende waarde zwaar onder druk komt te staan. En dat ter­wi­jl er in feite amper aan te komen is. Vreemde sit­u­atie maar wel de juiste. Goud is in feite veel meer waard dan de pri­js waarin het nu staat uitge­drukt en op een bepaald moment zal die achter­stand wor­den inge­haald. Daar kan men ten volle van prof­iteren door het Goud op te pakken tij­dens correcties.

Mijn lange tar­get voor het Goud bli­jft ver boven de 1000 USD staan .…


Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.