...

Prijzen benzine en diesel – we zijn er niet gerust in

19 juli 2010, 22:19 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Een eige­naardi­ge sit­u­atie is het min­ste wat kan wor­den gezegd van de brand­stof­pri­jzen in de EU. Ter­wi­jl in vele lan­den ben­zine en diesel de laat­ste drie maan­den (matig) zijn geza­kt, merken we in lan­den die alti­jd de laag­ste pri­jzen aan de pomp afficheer­den, de pri­jzen dik­wi­jls de pan uitri­jzen.
De pri­jzen die we pub­liceren zijn om te kun­nen vergelijken de offi­ciële Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn, gelukkig maar, lagere pri­jzen mogelijk.



Begin april 2010 waren we van mening, dat de pri­jzen van ben­zine en diesel onrust­wekkend geste­gen waren.

Sinds­di­en is er iets eige­naardigs aan de gang. In vele dure’ lan­den zijn de pri­jzen de afgelopen 3 5 maan­den iets of wat gedaald, maar in diverse tot nog toe goed­kope’ lan­den zien we gevoelige pri­jssti­jgi­nen.
Onder­staande tabel oogt daarom goed op het eerste gezicht, maar als we de Europese gemid­delden bek­ijken, is het weer rood dat troef is.

alt

De math­e­ma­tis­che Europese gemid­delden zijn, wat Euro­su­per 95 en Super­plus 98 betre­ft matig tot heel matig geste­gen met resp. 0,4 en 0,1%. Diesel daar­ente­gen tikt er alweer 2,1% bij. We stellen vast, dat (nog alti­jd op het vlak van de EU-gemid­delden) de kloof tussen ben­zine en diesel weer wat klein­er is gewor­den.

Ned­er­land behoudt zijn alles­be­halve kop­posi­tie met Euro­su­per 95, die tegen­over april 2010 een beschei­den 1,1% min­der duur werd. Cyprus, tra­di­tion­eel een goed­koop’ ben­zineland, kri­jgt een oplawaai van +10,6% en ver­li­est meteen zijn wis­sel­bek­er als goed­koop­ste aan Let­land.

Grieken­land incasseert +7,6%, bovenop de +30% in april. Mal­ta, lange tijd bij de goed­koop­ste, tikt er 7% bij en doet daar­door de ‑4,2% van april teni­et. Groot-Brit­tan­nië doet er +5% bij, bovenop de +8,6% van april. En in Slowak­i­je kost een liter Euro­su­per 95 4,5% duur­der, waar­door dit land een mid­den­mot­er wordt.
Geen enkel land bevin­dt zich onder de magis­che 1‑eurogrens.

Hoewel Super­plus 98 in Ned­er­land 1,2% min­der duur werd, behoudt dit land ook voor deze brand­stof zijn weinig beni­j­denswaardi­ge posi­tie num­mer 1 qua pri­js. De laag­ste pri­js vind je nog alti­jd in Bul­gar­i­je, dat er bovenop nog 0,6% afdeed.

De meest serieuze pri­jssti­jging zien we nog alti­jd in Grieken­land (+9%). Ook Groot-Brit­tan­nië (+5,1%) laat zich niet onbe­tu­igd.

De duurste Diesel van de EU tank je nog alti­jd in Groot-Brit­tan­nië, waar de pri­js zo maar even­t­jes 5,1% ver­hoogde sinds april 2009. Cyprus deed er met +19,2% een forse schep bovenop is en ver­li­est daar­door zijn plaats als goed­koop­ste diesel­land aan Bulgarije.

Andere kloeke sti­jgin­gen noteren we Grieken­land (alweer), nl. +10,1%, Mal­ta (ook alweer) +8,2%, Slowak­i­je (+7,1%), Groot-Brit­tan­nië en Ier­land (resp. +5,1 en +5%) en Span­je (+4,8%).

In Hon­gar­i­je daalde de diesel­pri­js met een leuke 4,8%.

En hier is de gebruike­lijke grafiek:

alt

Onder­staande grafiek ver­duidelijkt een en ander uit­gaande van de pri­js van ruwe olie:

alt

Na de hoge top­pen van april tot mei 2010 kwam er een fameuze terug­val, die nu mond­jes­maat wordt inge­haald. Hoe lang het nog duurt, vooraleer ver­melde top­pen terug in zicht komen is niet gemakke­lijk te voor­spellen, maar naar onze mening is er niet veel voor nodig om de pri­js van ruwe olie weer de hoogte in te jagen. Met in zijn kiel­zog natu­urlijk de pri­jzen van de brand­stof­fen.

Dit maar om te zeggen dat we er niet heel gerust in zijn.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.