Een eigenaardige situatie is het minste wat kan worden gezegd van de brandstofprijzen in de EU. Terwijl in vele landen benzine en diesel de laatste drie maanden (matig) zijn gezakt, merken we in landen die altijd de laagste prijzen aan de pomp afficheerden, de prijzen dikwijls de pan uitrijzen.
De prijzen die we publiceren zijn om te kunnen vergelijken de officiële Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn, gelukkig maar, lagere prijzen mogelijk.
Begin april 2010 waren we van mening, dat de prijzen van benzine en diesel onrustwekkend gestegen waren.
Sindsdien is er iets eigenaardigs aan de gang. In vele ‘dure’ landen zijn de prijzen de afgelopen 3 ‚5 maanden iets of wat gedaald, maar in diverse tot nog toe ‘goedkope’ landen zien we gevoelige prijsstijginen.
Onderstaande tabel oogt daarom goed op het eerste gezicht, maar als we de Europese gemiddelden bekijken, is het weer rood dat troef is.
De mathematische Europese gemiddelden zijn, wat Eurosuper 95 en Superplus 98 betreft matig tot heel matig gestegen met resp. 0,4 en 0,1%. Diesel daarentegen tikt er alweer 2,1% bij. We stellen vast, dat (nog altijd op het vlak van de EU-gemiddelden) de kloof tussen benzine en diesel weer wat kleiner is geworden.
Nederland behoudt zijn allesbehalve koppositie met Eurosuper 95, die tegenover april 2010 een bescheiden 1,1% minder duur werd. Cyprus, traditioneel een ‘goedkoop’ benzineland, krijgt een oplawaai van +10,6% en verliest meteen zijn wisselbeker als goedkoopste aan Letland.
Griekenland incasseert +7,6%, bovenop de +30% in april. Malta, lange tijd bij de goedkoopste, tikt er 7% bij en doet daardoor de ‑4,2% van april teniet. Groot-Brittannië doet er +5% bij, bovenop de +8,6% van april. En in Slowakije kost een liter Eurosuper 95 4,5% duurder, waardoor dit land een middenmoter wordt.
Geen enkel land bevindt zich onder de magische 1‑eurogrens.
Hoewel Superplus 98 in Nederland 1,2% minder duur werd, behoudt dit land ook voor deze brandstof zijn weinig benijdenswaardige positie nummer 1 qua prijs. De laagste prijs vind je nog altijd in Bulgarije, dat er bovenop nog 0,6% afdeed.
De meest serieuze prijsstijging zien we nog altijd in Griekenland (+9%). Ook Groot-Brittannië (+5,1%) laat zich niet onbetuigd.
De duurste Diesel van de EU tank je nog altijd in Groot-Brittannië, waar de prijs zo maar eventjes 5,1% verhoogde sinds april 2009. Cyprus deed er met +19,2% een forse schep bovenop is en verliest daardoor zijn plaats als goedkoopste dieselland aan Bulgarije.
Andere kloeke stijgingen noteren we Griekenland (alweer), nl. +10,1%, Malta (ook alweer) +8,2%, Slowakije (+7,1%), Groot-Brittannië en Ierland (resp. +5,1 en +5%) en Spanje (+4,8%).
In Hongarije daalde de dieselprijs met een leuke 4,8%.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
Onderstaande grafiek verduidelijkt een en ander uitgaande van de prijs van ruwe olie:
Na de hoge toppen van april tot mei 2010 kwam er een fameuze terugval, die nu mondjesmaat wordt ingehaald. Hoe lang het nog duurt, vooraleer vermelde toppen terug in zicht komen is niet gemakkelijk te voorspellen, maar naar onze mening is er niet veel voor nodig om de prijs van ruwe olie weer de hoogte in te jagen. Met in zijn kielzog natuurlijk de prijzen van de brandstoffen.
Dit maar om te zeggen dat we er niet heel gerust in zijn.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.