...

Prijzen benzine en diesel maken het bont

21 september 2011, 20:47 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Dat het wellet­jes was geweest met die immer sti­j­gende pri­jzen aan de pomp, dat zullen wij niet alleen gevon­den hebben. Jam­mer genoeg en ondanks een recente dal­ende trend in de oliepri­js bli­jven ben­zine en diesel almaar duur­der worden. 



De pri­jzen die we pub­liceren zijn de offi­ciële Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn, gelukkig maar, lagere pri­jzen mogelijk. Ver­schillen tot 10% zijn mogelijk.

Op 16 mei 2011 stelden we, dat het toch nog erg­er kon met de pri­jzen van ben­zine en diesel.

alt

Voort­gaande op de evo­lu­tie van de pri­js van ruwe olie sinds mei 2011 (zie grafiek hier­boven) zou men kun­nen denken, dat de brand­stof­pri­jzen moesten vol­gen en dus ook ongeveer 20% zakken zo tegen mid­den sep­tem­ber 2011. Helaas, niets is min­der waar. Hieron­der vol­gt een situatieoverzicht.

alt


De zee van rood in boven­staande tabel geeft aan dat, op schaarse uit­zon­derin­gen na, in de ganse euro­zone ben­zine en diesel nog duur­der zijn dan in mei 2011.
In ongeveer 5 maan­den tijd zijn de (math­e­ma­tis­che) Europese gemid­delden van Euro­su­per 95 en Super­plus 98 geste­gen met resp. 6,1 en 5,3%, ter­wi­jl diesel er 5,9% bij deed.

Ned­er­land is en bli­jft de niet beni­j­denswaardi­ge kam­pi­oen wat betre­ft Euro­su­per 95, die daar tegen­over 16 mei 2011 meer dan 6% duur­der werd. In de top‑5 vin­den we verder Den­e­marken, Bel­gië, Grieken­land en Por­tu­gal terug. In deze lan­den steeg de pri­js van Euro­su­per 95 tussen 4,9 en 9,1%. Den­e­marken is trouwens goed op weg om Ned­er­land te ont­tro­nen, want het pri­jsver­schil is amper 1,8%.

De aller­g­root­ste pri­jssti­jgin­gen voor Euro­su­per 95 vin­den we in Mal­ta (+12,6%), Ital­ië (+9,8%), Slowak­i­je en Oost­en­rijk (elk +9,4%) en Den­e­marken (+9,1%).

Het enige EU-land waar Euro­su­per 95 goed­kop­er werd, is Polen (-6,7%) dat meteen de titel van goed­koop­ste afs­noept van Cyprus. Meteen tank je de goed­koop­ste Euro­su­per 95 in Polen, waar je zo maar even­t­jes 33% min­der betaalt dan in Ned­er­land.

Ook voor Super­plus 98 is Ned­er­land de pri­jzenkam­pi­oen met een pri­js die bij­na even hard steeg als deze van Euro­su­per 95, nl. +5,9% tot 1,809 euro/​liter. In het kop­groep­je van de top‑5 tre­f­fen we verder Den­e­marken aan, naast Grieken­land, Por­tu­gal en Ital­ië. In deze lan­den, behalve in Grieken­land, steeg de Super­plus 98 tussen 6,9 en 11,4%. Grieken­land zag de pri­js van Super­plus 98 met 1,9% zakken, maar dat belette niet dat het thans in diepe finan­ciële cri­sis ver­zonken land nog alti­jd num­mer 3 is qua pri­js van deze brand­stof.

De ste­vig­ste klim in de pri­js van Super­plus 98 noteren we in Ital­ië (+11,4) en eve­neens in Bel­gië (+9,3%), Den­e­marken (+8,9%), Lux­em­burg (+8,5%) en Oost­en­rijk (+8,4%). Het ver­schil tussen de duurste (Ned­er­land) en num­mer 2 (Den­e­marken) is slechts 2,8%, dus veran­derin­gen kun­nen op til zijn.

Voor de goed­koop­ste Super­plus 98 van de EU moet je alweer gaan tanken aan een Poolse pomp, waar je meer dan 32% min­der moet neertellen dan in Ned­er­land. Polen zag de pri­js 7,2% dalen en neemt meteen de titel van goed­koop­ste over van Let­land.

De duurste diesel van de EU bli­jf je tanken in Groot-Brit­tan­nië, dat zijn pri­js toch nog 3,2% ver­hoogt. Verder vin­den we in de top‑5 Zwe­den, Denemarken,België en Ital­ië. Ned­er­land is tevre­den met een 9de plaats. Het ver­schil tussen het duurste land (Groot-Brit­tan­nië) en num­mer 2 (Zwe­den) is slechts 2%, hier zijn in de toekomst veran­derin­gen in het klasse­ment niet denkbeeldig.

De top‑5 voor pri­jssti­jgin­gen van diesel zijn Mal­ta (+15,7%), Bel­gië (+11,7%), Cyprus (+10,5%), Slowak­i­je (+10,3%) en Ital­ië (+10,1%). Hier­bij mogen we niet ver­geten dat voor kort Mal­ta en Cyprus beho­or­den tot de goed­koop­ste lan­den voor diesel.

Lux­em­burg en Polen zijn de enige lan­den in de EU waar diesel goed­kop­er werd, resp. 1,6 en 3,1%. Polen wordt daarmee het goed­koop­ste EU-land voor diesel met een pri­js die meer dan 27% lager is dan in Groot-Brit­tan­nië.

En hier is de gebruike­lijke grafiek:

alt

Bek­ijk onder­staande grafieken om een idee te kri­j­gen van de evo­lu­tie van de pri­jzen aan de pomp in Ned­er­land en in Bel­gië over een peri­ode van bij­na 13 jaar:

alt

In Ned­er­land behield­en de pri­jzen van Euro­su­per 95 en Super­plus 98 in 1998 en 1999 een niveau van 1 euro, een pri­js waar we nu enkel kun­nen van dromen. Van toen af ging het bergop met dan een gevoelige dal­ing (waar­voor nie­mand kwaad zal zijn geweest) in het cri­sis­jaar 2008. Van begin 2009 startte een inhaal­be­weg­ing, die ervoor zorgde dat begin 2011 het peil van voor de cri­sis terug werd bereikt. En van dit punt af stoom­den de pri­jzen naar een all time high, vie­len wat terug maar hebben blijk­baar de inten­tie om het vorige record te breken.

Een analoog ver­haal geldt voor diesel, die even­wel nog niet (laat ons hopen dat het niet zo ver komt) de piek van voor de cri­sis van 2008 heeft bereikt.

In 1998 ston­den de pri­jzen voor Euro­su­per 95 en Super­plus 98 in Bel­gië tussen (stel je voor) 0,8 en 1 euro. In de jaren 2000 tot en met 2004 zat­en ze in een pri­jskanaal tussen 1 en 1,2 euro (toen von­den wij dat duur) maar dan kwam de onver­bid­delijke klim tot in het cri­sis­jaar 2008. Vanaf begin 2009 tot op heden (sep­tem­ber 2011) was er geen houden meer aan en waren deze ben­zi­ne­soorten nog nooit zo duur. Na een beschei­den terug­val lijken de pri­jzen weer op weg naar de hogere regio­nen.

Voor diesel geldt een gelijk­lopend ver­haal, maar anders dan in Ned­er­land heeft in Bel­gië deze brand­stof het pri­js­niveau van begin 2008 achter zich gelat­en en staat nu (21 sep­tem­ber 2011) wellicht op het punt een nieuwe all time high te tonen.

Als we dit alles beschouwen, kun­nen we enkel maar con­clud­eren dat de pri­jzen van ben­zine en diesel het bont mak­en. En het einde (lees: dal­ende pri­jzen) lijkt momenteel nog niet in zicht.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.