Dat het welletjes was geweest met die immer stijgende prijzen aan de pomp, dat zullen wij niet alleen gevonden hebben. Jammer genoeg en ondanks een recente dalende trend in de olieprijs blijven benzine en diesel almaar duurder worden.
De prijzen die we publiceren zijn de officiële Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn, gelukkig maar, lagere prijzen mogelijk. Verschillen tot 10% zijn mogelijk.
Op 16 mei 2011 stelden we, dat het toch nog erger kon met de prijzen van benzine en diesel.
Voortgaande op de evolutie van de prijs van ruwe olie sinds mei 2011 (zie grafiek hierboven) zou men kunnen denken, dat de brandstofprijzen moesten volgen en dus ook ongeveer 20% zakken zo tegen midden september 2011. Helaas, niets is minder waar. Hieronder volgt een situatieoverzicht.
De zee van rood in bovenstaande tabel geeft aan dat, op schaarse uitzonderingen na, in de ganse eurozone benzine en diesel nog duurder zijn dan in mei 2011.
In ongeveer 5 maanden tijd zijn de (mathematische) Europese gemiddelden van Eurosuper 95 en Superplus 98 gestegen met resp. 6,1 en 5,3%, terwijl diesel er 5,9% bij deed.
Nederland is en blijft de niet benijdenswaardige kampioen wat betreft Eurosuper 95, die daar tegenover 16 mei 2011 meer dan 6% duurder werd. In de top‑5 vinden we verder Denemarken, België, Griekenland en Portugal terug. In deze landen steeg de prijs van Eurosuper 95 tussen 4,9 en 9,1%. Denemarken is trouwens goed op weg om Nederland te onttronen, want het prijsverschil is amper 1,8%.
De allergrootste prijsstijgingen voor Eurosuper 95 vinden we in Malta (+12,6%), Italië (+9,8%), Slowakije en Oostenrijk (elk +9,4%) en Denemarken (+9,1%).
Het enige EU-land waar Eurosuper 95 goedkoper werd, is Polen (-6,7%) dat meteen de titel van goedkoopste afsnoept van Cyprus. Meteen tank je de goedkoopste Eurosuper 95 in Polen, waar je zo maar eventjes 33% minder betaalt dan in Nederland.
Ook voor Superplus 98 is Nederland de prijzenkampioen met een prijs die bijna even hard steeg als deze van Eurosuper 95, nl. +5,9% tot 1,809 euro/liter. In het kopgroepje van de top‑5 treffen we verder Denemarken aan, naast Griekenland, Portugal en Italië. In deze landen, behalve in Griekenland, steeg de Superplus 98 tussen 6,9 en 11,4%. Griekenland zag de prijs van Superplus 98 met 1,9% zakken, maar dat belette niet dat het thans in diepe financiële crisis verzonken land nog altijd nummer 3 is qua prijs van deze brandstof.
De stevigste klim in de prijs van Superplus 98 noteren we in Italië (+11,4) en eveneens in België (+9,3%), Denemarken (+8,9%), Luxemburg (+8,5%) en Oostenrijk (+8,4%). Het verschil tussen de duurste (Nederland) en nummer 2 (Denemarken) is slechts 2,8%, dus veranderingen kunnen op til zijn.
Voor de goedkoopste Superplus 98 van de EU moet je alweer gaan tanken aan een Poolse pomp, waar je meer dan 32% minder moet neertellen dan in Nederland. Polen zag de prijs 7,2% dalen en neemt meteen de titel van goedkoopste over van Letland.
De duurste diesel van de EU blijf je tanken in Groot-Brittannië, dat zijn prijs toch nog 3,2% verhoogt. Verder vinden we in de top‑5 Zweden, Denemarken,België en Italië. Nederland is tevreden met een 9de plaats. Het verschil tussen het duurste land (Groot-Brittannië) en nummer 2 (Zweden) is slechts 2%, hier zijn in de toekomst veranderingen in het klassement niet denkbeeldig.
De top‑5 voor prijsstijgingen van diesel zijn Malta (+15,7%), België (+11,7%), Cyprus (+10,5%), Slowakije (+10,3%) en Italië (+10,1%). Hierbij mogen we niet vergeten dat voor kort Malta en Cyprus behoorden tot de goedkoopste landen voor diesel.
Luxemburg en Polen zijn de enige landen in de EU waar diesel goedkoper werd, resp. 1,6 en 3,1%. Polen wordt daarmee het goedkoopste EU-land voor diesel met een prijs die meer dan 27% lager is dan in Groot-Brittannië.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
Bekijk onderstaande grafieken om een idee te krijgen van de evolutie van de prijzen aan de pomp in Nederland en in België over een periode van bijna 13 jaar:
In Nederland behielden de prijzen van Eurosuper 95 en Superplus 98 in 1998 en 1999 een niveau van 1 euro, een prijs waar we nu enkel kunnen van dromen. Van toen af ging het bergop met dan een gevoelige daling (waarvoor niemand kwaad zal zijn geweest) in het crisisjaar 2008. Van begin 2009 startte een inhaalbeweging, die ervoor zorgde dat begin 2011 het peil van voor de crisis terug werd bereikt. En van dit punt af stoomden de prijzen naar een all time high, vielen wat terug maar hebben blijkbaar de intentie om het vorige record te breken.
Een analoog verhaal geldt voor diesel, die evenwel nog niet (laat ons hopen dat het niet zo ver komt) de piek van voor de crisis van 2008 heeft bereikt.
In 1998 stonden de prijzen voor Eurosuper 95 en Superplus 98 in België tussen (stel je voor) 0,8 en 1 euro. In de jaren 2000 tot en met 2004 zaten ze in een prijskanaal tussen 1 en 1,2 euro (toen vonden wij dat duur) maar dan kwam de onverbiddelijke klim tot in het crisisjaar 2008. Vanaf begin 2009 tot op heden (september 2011) was er geen houden meer aan en waren deze benzinesoorten nog nooit zo duur. Na een bescheiden terugval lijken de prijzen weer op weg naar de hogere regionen.
Voor diesel geldt een gelijklopend verhaal, maar anders dan in Nederland heeft in België deze brandstof het prijsniveau van begin 2008 achter zich gelaten en staat nu (21 september 2011) wellicht op het punt een nieuwe all time high te tonen.
Als we dit alles beschouwen, kunnen we enkel maar concluderen dat de prijzen van benzine en diesel het bont maken. En het einde (lees: dalende prijzen) lijkt momenteel nog niet in zicht.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets