Na een korte adempauze hebben de prijzen van benzine hun vroegere élan weer teruggevonden en zijn blijkbaar van plan om een paar records te laten sneuvelen. Intussen verkleint de dieselprijs zijn achterstand tegenover deze van Eurosuper 95 zienderogen.
De prijzen die we publiceren zijn de officiële Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn, gelukkig maar, lagere prijzen mogelijk. Verschillen tot 10 – 15% zijn mogelijk.
Op 12 november 2011, dat is twee maand geleden, stelden we vast dat de prijzen van benzine en diesel met een inhaalmanoeuvre bezig waren. Tegelijkertijd zag het ernaar uit, dat een einde gekomen was aan een lange periode van prijsstijgingen. Helaas was deze adempauze van korte duur, zoals zal blijken.
Laten we eerst kijken naar de logische motor achter al deze fluctuaties, nl. de prijs van ruwe olie.
Sinds het laagste punt bij 76,40 USD/vat op 3 oktober 2011 is de olieprijs met grote beslistheid gaan stijgen om op 12 januari te noteren bij 99,36 USD/vat, dat is 30% hoger. De piek van mei 2011 is (gelukkig) nog niet in zicht, maar wat niet is…
In het kielzog van de olieprijs volgen de prijzen van benzine en diesel aan de pomp. Zoals in november 2011 bleek, is de reactietijd van laatstgenoemde prijzen meestal wat traag, zodat we mogen zeggen dat de olieprijs wat vooroploopt. En dat voorspelt niet veel goeds, als we de meest recente brandstofprijzen bekijken zoals ze in bovenstaande tabel samengebracht zijn.
Sinds november 2011 zijn de (mathematische) Europese gemiddelden van Eurosuper 95 en Superplus 98 gestegen met resp. 2,6 en 2,7%. Dat is betekenisvol. Diesel deed er 4,2% bij. Noteer dat gemiddeld diesel nu nog maar 1,9% minder duur is dan Eurosuper 95 !
Eurosuper 95
In Nederland tank je met 1,747 euro/liter nog altijd de duurste Eurosuper 95 van de EU, die in Nederland trouwens meer dan 4% duurder werd.
In de top‑5 vinden we verder Denemarken, Italië, Griekenland en België terug met prijzen van 1,726 tot 1,653 euro/liter en stijgingen tegenover november 2011 met 2,3% (Griekenland) tot 6,9% (Italië).
Met een prijs van 1,205 euro/liter duwt Cyprus Bulgarije weg van de ereplaats van goedkoopste Eurosuper 95. Cyprus is trouwens met een prijs van 1,205 euro/liter en een daling van 0,9% één van de weinige landen (naast Slowakije en Polen) waar deze benzinesoort goedkoper werd.
Tot de top‑5 van goedkoopste behoren verder Polen, Bulgarije, Roemenië en Estland met prijzen tussen 1,249 en 1,289 euro/liter en stijgingen van 1,4 (Roemenië) tot 4% (Estland).
Malta is het enige land waar de prijs van Eurosuper 95 onveranderd bleef bij 1,41 euro/liter, net boven het Europese gemiddelde.
De ‘spread’ tussen het duurste (Nederland) en het goedkoopste (Cyprus) land voor Eurosuper 95 bedraagt een markante 31%.
Superplus 98
NB: voor Cyprus, Hongarije, Ierland, Malta en Slowakije zijn voor Superplus 98 geen gegevens voorhanden en daarom worden deze landen wat deze brandstof betreft buiten beschouwing gelaten.
Eindelijk is er een land dat de positie van duurste Superplus 98 overneemt van Nederland. Met 1,81 euro/liter staat Italië (+4,9% tegenover november 2011) nu op kop en laat Nederland meteen 0,33% achter zich. Niet veel, wel voldoende.
In de top‑5 bekleedt Nederland met 1,804 euro/liter nu de tweede positie, gevolgd door Denemarken, Griekenland en Portugal met prijzen van 1,779 tot 1,743 euro/liter en stijgingen van 0,2 (Griekenland) tot 5,4% (Denemarken).
Polen behoudt zijn plaats als goedkoopste land voor Superplus 98 met 1,305 euro/liter en toch nog een stijging met 2,7%.
De top‑5 van de goedkoopste bestaat verder uit Estland, Bulgarije, Litouwen en Luxemburg met prijzen van 1,329 tot 1,364 euro/liter en stijgingen tussen 0,9 (Litouwen) en 4,3% (Luxemburg).
In één land (Spanje) stellen we een bescheiden prijsdaling met 0,5% tot 1,42 euro/liter vast.
De ‘spread’ tussen het duurste (Italië) en het goedkoopste (Polen) land voor Superplus 98 bedraagt een ferme 28%.
Diesel
Algemene opmerking: in geen enkel EU-land werd diesel goedkoper, laat staan dat de prijs dezelfde bleef als 2 maanden geleden.
De duurste diesel van de EU en is blijft degene die je tankt in Groot-Brittannië, waar de prijs er nog maar eens 3,4% bij deed tot 1,7 euro/liter. De top‑5 bestaat verder uit Zweden, Italië, Denemarken en Finland, dat de plaats van België inneemt. De prijzen variëren tussen 1,692 en 1,524 euro/liter en stegen van 4 (Zweden) tot een gevoelige 11,2% (Italië).
Luxemburg behoudt zijn kopplaats van goedkoopste diesel (1,262 euro/liter), die er nochtans 4,7% duurder werd.
Verder vinden we in deze groep Polen terug, naast Spanje, Roemenië en Slovenië met priujzen van 1,278 tot 1,305 euro/liter en prijsstijgingen van 2,5 (Roemenië) tot 4,3% (Polen).
De ‘spread’ tussen het duurste (Groot-Brittannië) en het goedkoopste dieselland (Luxemburg) is beduidend: ca 26%.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
In het begin van dit artikel hadden we het even over de relatie tussen de prijs van ruwe olie en deze van de afgeleide brandstoffen. In deze optiek houden we nu de prijzen van Eurosuper 95 en diesel in België en Nederland even tegen het licht.
In week 18⁄2008 (28 april – 4 mei) bereikte de olieprijs met 142,52 USD/vat een all time high om in week 52 (22 – 28 december 2008) terug te zijn gevallen tot 32,98 USD/vat (-77% in 8 maanden tijd !).
Wat Eurosuper 95 betreft, volgden in België en Nederland de prijzen weliswaar het verloop van de olie, maar hun all time high kwam veel later, nl. in week 47⁄2011
(21−27 november) bij resp. 1,682 en 1,753 euro/liter. Toen kostte ruwe olie 112,31 euro/liter, dit is ca 21% onder de eerder genoemde piek bij 142,53 euro. Waarschijnlijk hebben andere factoren, zoals de vrees voor een nieuw record qua olieprijs, hier een rol gespeeld.
Voor de prijzen van diesel volgden België en Nederland een ander parcours. In Nederland piekte diesel in week 29⁄2008 (14−20 juli), dat is twee weken na de all time high in datzelfde jaar. In België duurde het tot week 47⁄2011 (21−27 november) vooraleer de (tot nog toe) recordprijs van 1,524 euro/liter in de tabellen stond.
Waarheen het nu aan het gaan is met de prijzen aan de pomp laat zich gemakkelijk raden. Als de huidige trend zich doorzet, zullen er weer records gaan sneuvelen.
Tot vreugde zal dit niet leiden.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets