...

Prijzen benzine en diesel: daar gaan we weer

14 januari 2012, 15:33 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Na een korte adem­pauze hebben de pri­jzen van ben­zine hun vroegere élan weer teruggevon­den en zijn blijk­baar van plan om een paar records te lat­en sneu­ve­len. Intussen verkleint de diesel­pri­js zijn achter­stand tegen­over deze van Euro­su­per 95 zienderogen.


De pri­jzen die we pub­liceren zijn de offi­ciële Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn, gelukkig maar, lagere pri­jzen mogelijk. Ver­schillen tot 10 – 15% zijn mogelijk.

Op 12 novem­ber 2011, dat is twee maand gele­den, stelden we vast dat de pri­jzen van ben­zine en diesel met een inhaal­ma­noeu­vre bezig waren. Tegelijk­er­ti­jd zag het ernaar uit, dat een einde gekomen was aan een lange peri­ode van pri­jssti­jgin­gen. Helaas was deze adem­pauze van korte duur, zoals zal blijken.

Lat­en we eerst kijken naar de logis­che motor achter al deze fluc­tu­aties, nl. de pri­js van ruwe olie.

alt

Sinds het laag­ste punt bij 76,40 USD/​vat op 3 okto­ber 2011 is de oliepri­js met grote beslis­theid gaan sti­j­gen om op 12 jan­u­ari te noteren bij 99,36 USD/​vat, dat is 30% hoger. De piek van mei 2011 is (gelukkig) nog niet in zicht, maar wat niet is…

alt
In het kiel­zog van de oliepri­js vol­gen de pri­jzen van ben­zine en diesel aan de pomp. Zoals in novem­ber 2011 bleek, is de reac­ti­eti­jd van laat­stge­noemde pri­jzen meestal wat traag, zodat we mogen zeggen dat de oliepri­js wat vooro­ploopt. En dat voor­spelt niet veel goeds, als we de meest recente brand­stof­pri­jzen bek­ijken zoals ze in boven­staande tabel samenge­bracht zijn.

Sinds novem­ber 2011 zijn de (math­e­ma­tis­che) Europese gemid­delden van Euro­su­per 95 en Super­plus 98 geste­gen met resp. 2,6 en 2,7%. Dat is betekenisvol. Diesel deed er 4,2% bij. Noteer dat gemid­deld diesel nu nog maar 1,9% min­der duur is dan Euro­su­per 95 !

Euro­su­per 95

In Ned­er­land tank je met 1,747 euro/​liter nog alti­jd de duurste Euro­su­per 95 van de EU, die in Ned­er­land trouwens meer dan 4% duur­der werd.
In de top‑5 vin­den we verder Den­e­marken, Ital­ië, Grieken­land en Bel­gië terug met pri­jzen van 1,726 tot 1,653 euro/​liter en sti­jgin­gen tegen­over novem­ber 2011 met 2,3% (Grieken­land) tot 6,9% (Ital­ië).

Met een pri­js van 1,205 euro/​liter duwt Cyprus Bul­gar­i­je weg van de ere­plaats van goed­koop­ste Euro­su­per 95. Cyprus is trouwens met een pri­js van 1,205 euro/​liter en een dal­ing van 0,9% één van de weinige lan­den (naast Slowak­i­je en Polen) waar deze ben­zi­ne­soort goed­kop­er werd.

Tot de top‑5 van goed­koop­ste behoren verder Polen, Bul­gar­i­je, Roe­menië en Est­land met pri­jzen tussen 1,249 en 1,289 euro/​liter en sti­jgin­gen van 1,4 (Roe­menië) tot 4% (Est­land).

Mal­ta is het enige land waar de pri­js van Euro­su­per 95 onveran­derd bleef bij 1,41 euro/​liter, net boven het Europese gemid­delde.

De spread’ tussen het duurste (Ned­er­land) en het goed­koop­ste (Cyprus) land voor Euro­su­per 95 bedraagt een markante 31%.

Super­plus 98

NB: voor Cyprus, Hon­gar­i­je, Ier­land, Mal­ta en Slowak­i­je zijn voor Super­plus 98 geen gegevens voorhan­den en daarom wor­den deze lan­den wat deze brand­stof betre­ft buiten beschouwing gelat­en.

Ein­delijk is er een land dat de posi­tie van duurste Super­plus 98 overneemt van Ned­er­land. Met 1,81 euro/​liter staat Ital­ië (+4,9% tegen­over novem­ber 2011) nu op kop en laat Ned­er­land meteen 0,33% achter zich. Niet veel, wel vol­doende.

In de top‑5 bek­leedt Ned­er­land met 1,804 euro/​liter nu de tweede posi­tie, gevol­gd door Den­e­marken, Grieken­land en Por­tu­gal met pri­jzen van 1,779 tot 1,743 euro/​liter en sti­jgin­gen van 0,2 (Grieken­land) tot 5,4% (Den­e­marken).

Polen behoudt zijn plaats als goed­koop­ste land voor Super­plus 98 met 1,305 euro/​liter en toch nog een sti­jging met 2,7%.

De top‑5 van de goed­koop­ste bestaat verder uit Est­land, Bul­gar­i­je, Litouwen en Lux­em­burg met pri­jzen van 1,329 tot 1,364 euro/​liter en sti­jgin­gen tussen 0,9 (Litouwen) en 4,3% (Lux­em­burg).

In één land (Span­je) stellen we een beschei­den pri­js­dal­ing met 0,5% tot 1,42 euro/​liter vast.

De spread’ tussen het duurste (Ital­ië) en het goed­koop­ste (Polen) land voor Super­plus 98 bedraagt een ferme 28%.

Diesel

Algemene opmerk­ing: in geen enkel EU-land werd diesel goed­kop­er, laat staan dat de pri­js dezelfde bleef als 2 maan­den gele­den.

De duurste diesel van de EU en is bli­jft degene die je tankt in Groot-Brit­tan­nië, waar de pri­js er nog maar eens 3,4% bij deed tot 1,7 euro/​liter. De top‑5 bestaat verder uit Zwe­den, Ital­ië, Den­e­marken en Fin­land, dat de plaats van Bel­gië inneemt. De pri­jzen var­iëren tussen 1,692 en 1,524 euro/​liter en ste­gen van 4 (Zwe­den) tot een gevoelige 11,2% (Ital­ië).

Lux­em­burg behoudt zijn kop­plaats van goed­koop­ste diesel (1,262 euro/​liter), die er nochtans 4,7% duur­der werd.

Verder vin­den we in deze groep Polen terug, naast Span­je, Roe­menië en Slovenië met pri­u­jzen van 1,278 tot 1,305 euro/​liter en pri­jssti­jgin­gen van 2,5 (Roe­menië) tot 4,3% (Polen).

De spread’ tussen het duurste (Groot-Brit­tan­nië) en het goed­koop­ste diesel­land (Lux­em­burg) is beduidend: ca 26%.

En hier is de gebruike­lijke grafiek:

alt

In het begin van dit artikel had­den we het even over de relatie tussen de pri­js van ruwe olie en deze van de afgelei­de brand­stof­fen. In deze optiek houden we nu de pri­jzen van Euro­su­per 95 en diesel in Bel­gië en Ned­er­land even tegen het licht.

alt

In week 182008 (28 april – 4 mei) bereik­te de oliepri­js met 142,52 USD/​vat een all time high om in week 52 (2228 decem­ber 2008) terug te zijn gevallen tot 32,98 USD/​vat (-77% in 8 maan­den tijd !).

Wat Euro­su­per 95 betre­ft, vol­gden in Bel­gië en Ned­er­land de pri­jzen weliswaar het ver­loop van de olie, maar hun all time high kwam veel lat­er, nl. in week 472011
(2127 novem­ber) bij resp. 1,682 en 1,753 euro/​liter. Toen kostte ruwe olie 112,31 euro/​liter, dit is ca 21% onder de eerder genoemde piek bij 142,53 euro. Waarschi­jn­lijk hebben andere fac­toren, zoals de vrees voor een nieuw record qua oliepri­js, hier een rol gespeeld.

alt


Voor de pri­jzen van diesel vol­gden Bel­gië en Ned­er­land een ander par­cours. In Ned­er­land piek­te diesel in week 292008 (1420 juli), dat is twee weken na de all time high in datzelfde jaar. In Bel­gië duurde het tot week 472011 (2127 novem­ber) vooraleer de (tot nog toe) record­pri­js van 1,524 euro/​liter in de tabellen stond.

Waarheen het nu aan het gaan is met de pri­jzen aan de pomp laat zich gemakke­lijk raden. Als de huidi­ge trend zich doorzet, zullen er weer records gaan sneu­ve­len.
Tot vreugde zal dit niet lei­den.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.