...

Pfizer: verwachting stelt teleur

12 februari 2006, 14:31 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 12 / 12 | (0)

Pfiz­er moest afgelopen vri­jdag win­stverwachtin­gen rap­porteren die bene­den de mark­t­con­sen­sus lagen .… Ook de stag­nerende omzetci­jfers over boek­jaar 2006 wer­den niet ges­maakt door het beleg­ger­spub­liek … Om de teleurstelling wat te coun­teren beves­tigde het far­ma­con­cern dat het de verkoop over­weegt van haar dochter Con­sumer Health­care … Philippe kijkt deze week naar deze Phar­mareus en zet eea onder elka­ar .…

Pfizer’s verwachtin­gen stellen teleur

Pfiz­er moest afgelopen vri­jdag win­stverwachtin­gen rap­porteren die bene­den de mark­t­con­sen­sus lagen. Ook de stag­nerende omzetci­jfers over boek­jaar 2006 wer­den niet ges­maakt door het beleg­ger­spub­liek. Om de teleurstelling wat te coun­teren beves­tigde het far­ma­con­cern dat het de verkoop over­weegt van haar dochter Con­sumer Healthcare.
Boek­jaar 2006 wordt niet al te best voor Pfiz­er. ’s Wereld groot­ste medici­j­nen­fab­rikant liet vri­jdag tij­dens een anal­is­ten­meet­ing ver­staan dat het voor 2006 een ‘aangepaste win­st’ (lees: winst exclusief niet-recur­rente items) per aan­deel van ongeveer 2,00 dol­lar verwacht. Anal­is­ten ger­aad­pleegd door Thom­son First Call gaan gemid­deld uit van 2,04 dol­lar. Als we de alge­meen aan­vaarde boekhoud­principes (GAAP) in acht nemen, komt de winst per aan­deel dit jaar uit op 1,52 à1,56 dol­lar. Het omzetci­jfer zal naar verwacht­ing stag­neren rond 51,3 mil­jard dol­lar, eve­neens bene­den de mark­t­con­sen­sus van 51,6 mil­jard dollar. 
Voor de peri­ode 2007 – 2008 voor­spelt Pfiz­er een hoge ééncijferige aangepaste win­st­groei per aan­deel. De anal­is­ten­con­sen­sus bedraagt voor de vol­gende twee boek­jaren respec­tievelijk 2,16 dol­lar en 2,30 dol­lar. Het omzetci­jfer knoopt vanaf boek­jaar 2007 eve­neens terug aan met groei, gedra­gen door de lancer­ing van nieuwe geneesmid­de­len en de hogere verkopen van bestaande pro­ducten. Deze mark­tverwachtin­gen zijn inclusief de resul­tat­en van Pfizer’s dochter Con­sumer Health­care, in 2005 goed voor een winst voor belastin­gen van 700 miljoen dol­lar op een omzet van 3,9 mil­jard dollar.
Pfiz­er heeft bek­end gemaakt dat het de inten­tie heeft haar Con­sumer Health­care-activiteit­en te verkopen. Als men reken­ing houdt met de waarder­ing van gelijkaardi­ge bedri­jven – die hoger ligt dan de his­torisch lage waarder­ing van Pfiz­er op dit moment – zou de verkoop van deze divisie zo’n 10 mil­jard dol­lar aan cash­mid­de­len moeten oplev­eren. Pfiz­er geeft hier­mee het sig­naal dat het opnieuw aan­deel­houd­er­swaarde wil creëren en neemt zo deel aan de trend van het verzelf­s­tandi­gen van dochterondernemingen. 
Wern­er Wen­ning, de top­man van het Duitse chemie- en far­ma­con­cern Bay­er, heeft zondag gereageerd dat het mogelijk een bod over­weegt op de Con­sumer Health­care-activiteit­en van Pfiz­er. ‘Als deze activiteit­en passen bin­nen onze strate­gie en bijkomende aan­deel­houd­er­swaarde creëert sluiten we een deel­name aan het bied­ing­spro­ces niet uit’. Het is al langer bek­end dat Bay­er op zoek is naar nieuwe oppor­tu­niteit­en bin­nen de far­ma­sec­tor met een bovengemid­delde marktgroei.
Philippe Miel­nik
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.