
Pfizer’s verwachtingen stellen teleur
Pfizer moest afgelopen vrijdag winstverwachtingen rapporteren die beneden de marktconsensus lagen. Ook de stagnerende omzetcijfers over boekjaar 2006 werden niet gesmaakt door het beleggerspubliek. Om de teleurstelling wat te counteren bevestigde het farmaconcern dat het de verkoop overweegt van haar dochter Consumer Healthcare.
Boekjaar 2006 wordt niet al te best voor Pfizer. ’s Wereld grootste medicijnenfabrikant liet vrijdag tijdens een analistenmeeting verstaan dat het voor 2006 een ‘aangepaste winst’ (lees: winst exclusief niet-recurrente items) per aandeel van ongeveer 2,00 dollar verwacht. Analisten geraadpleegd door Thomson First Call gaan gemiddeld uit van 2,04 dollar. Als we de algemeen aanvaarde boekhoudprincipes (GAAP) in acht nemen, komt de winst per aandeel dit jaar uit op 1,52 à 1,56 dollar. Het omzetcijfer zal naar verwachting stagneren rond 51,3 miljard dollar, eveneens beneden de marktconsensus van 51,6 miljard dollar.
Voor de periode 2007 – 2008 voorspelt Pfizer een hoge ééncijferige aangepaste winstgroei per aandeel. De analistenconsensus bedraagt voor de volgende twee boekjaren respectievelijk 2,16 dollar en 2,30 dollar. Het omzetcijfer knoopt vanaf boekjaar 2007 eveneens terug aan met groei, gedragen door de lancering van nieuwe geneesmiddelen en de hogere verkopen van bestaande producten. Deze marktverwachtingen zijn inclusief de resultaten van Pfizer’s dochter Consumer Healthcare, in 2005 goed voor een winst voor belastingen van 700 miljoen dollar op een omzet van 3,9 miljard dollar.
Pfizer heeft bekend gemaakt dat het de intentie heeft haar Consumer Healthcare-activiteiten te verkopen. Als men rekening houdt met de waardering van gelijkaardige bedrijven – die hoger ligt dan de historisch lage waardering van Pfizer op dit moment – zou de verkoop van deze divisie zo’n 10 miljard dollar aan cashmiddelen moeten opleveren. Pfizer geeft hiermee het signaal dat het opnieuw aandeelhouderswaarde wil creëren en neemt zo deel aan de trend van het verzelfstandigen van dochterondernemingen.
Werner Wenning, de topman van het Duitse chemie- en farmaconcern Bayer, heeft zondag gereageerd dat het mogelijk een bod overweegt op de Consumer Healthcare-activiteiten van Pfizer. ‘Als deze activiteiten passen binnen onze strategie en bijkomende aandeelhouderswaarde creëert sluiten we een deelname aan het biedingsproces niet uit’. Het is al langer bekend dat Bayer op zoek is naar nieuwe opportuniteiten binnen de farmasector met een bovengemiddelde marktgroei.
Philippe Mielnik
US Markets
US Markets