...

Peccatum originale

24 mei 2011, 16:33 | US Markets Redactie | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Er is geen finan­ciële cri­sis. Die bestaat alleen maar in ons hoofd. Zolang die cri­sis in ons hoofd bestaat, behoort ze zon­der twi­jfel tot de sociale realiteit ? maar er is in onze con­treien geen equiv­a­lent van de rev­o­lu­ties in Noord-Afri­ka, de aard­bev­ingss­chade zoals in Haïti of Japan, oor­logs­geweld zoals in het Mid­den-Oost­en en Afghanistan, over­stro­min­gen zoals in Pak­istan, enz. Er is in onze fysieke realiteit kor­tom, geen cri­sis. De boeren ploe­gen, frezen, bemesten en beza­aien nog steeds hun akkers. Waarom zouden we de alarmerende gelu­iden van politi­ci over de noodza­ak van het aantrekken van de broek­sriem dan serieus moeten nemen?


Cri­sis door evo­lu­tie, intel­li­gent design of ran­dom act of God”?
De cri­sis bestaat niet op dezelfde manier als het beeld­scherm waar­naar u nu zit te kijken. Ze bestaat niet op dezelfde manier zoals uzelf bestaat. De cri­sis is een con­struc­tie. Nad­er bepaald is ze een con­struc­tie gemaakt door mensen: zon­der mensen, geen cri­sis. Wat er natu­urlijk wel bestaat is het gedrag van mensen. Mensen met schulden wor­den moede­loos, mensen met bez­it over­moedig. Mensen met een doc­u­ment waarop staat dat ze geld moeten betal­en gedra­gen zich anders dan mensen met een doc­u­ment waarop staat dat ze eige­naar zijn van een bedri­jf. Maar mensen moet dat gedrag eerst wor­den aangeleerd.

We moeten leren dat het bez­it van bepaalde doc­u­menten moet lei­den tot bepaalde vor­men van gedrag. Deze sit­u­atie is uit­er­aard geëvolueerd. Tien­duizend jaar gele­den, toen de mens zijn nomadenbestaan inruilde voor dat van de land­bouw­er was nog niet zoals nu, de hele wereld op papi­er verkaveld. Een kind dat in die tijd vol­wassen werd, bouwde aan de rand van het dorp van stro en leem gewoon een hut­je erbij, en hoefde geen doc­u­ment te onderteke­nen waar­door die de rest van zijn lev­en in de schulden zat. Een ambacht leerde die van papa, zodat een stud­i­eschuld onbestaande was. Het water uit de riv­i­er was voor iedereen. En wie werk­te, die kon eten.

Om tot een samen­lev­ing zoals de onze te komen moet er een aan­tal zak­en die te mak­en hebben met gedrag van mensen wor­den geor­gan­iseerd. De twee belan­grijk­ste gaan over hiërar­chie en eigen­dom. Omdat eigen­dom niet kan bestaan zon­der hiërar­chie is dit de oud­ste gedragscode die mensen eerbiedi­gen. Hiërar­chie gaat over gehoorza­amheid: wie lager in de hiërar­chis­che lad­der staat gehoorza­amt wie hoger staat. Er bestaan twee systemen.

In het eerste sys­teem wordt het bestaan van een mythis­che, of fic­tieve, of spir­ituele, of religieuze opper­figu­ur gepos­tuleerd, die uit­er­aard bove­naan de hiërar­chis­che lad­der staat. Meteen daaron­der staan de per­so­n­en die een direct con­tact hebben met de opper­figu­ur: de priesters. Zij oefe­nen gezag uit over de rest van de bevolk­ing, spreken recht, bepalen vorm en aan­tal van offers, hoogte van hun eigen hon­o­raria, enz. Dit sys­teem hand­haaft zich door de angst van de bevolk­ing voor de toorn van de opperfiguur.

Het tweede sys­teem hand­haaft zich ook door angst voor de toorn van het opper­hoofd, maar ver­schilt erin dat deze stoelt op een reële angst voor fysiek geweld. De opper­figu­ur is de sterk­ste van de bevolk­ing, het­z­ij door spierkracht, het­z­ij door wapens, het­z­ij door overred­ingskracht. Natu­urlijk, als ik u ervan kan over­tu­igen dat ik dichter bij God sta dan u, dan onder­scheid ik mij in hiërar­chis­che zin. En u bent miss­chien wel bereid om in ruil voor mijn gun­st de wapens tegen een ander op te nemen. De twee sys­te­men vloeien zo in elka­ar over.

Schuld en boete
De cri­sis waar we het nu al een poos­je over hebben is de schulden­cri­sis. Ier­land, Grieken­land, Por­tu­gal, maar ook de Verenigde Stat­en zouden zich jaren­lang te hoge schulden op de hals hebben gehaald. Ik heb in eerdere columns geprobeerd uiteen te zetten wat de voor­naam­ste com­po­nen­ten zijn van die schuld, met name hoe deze als voor­naam­ste oorza­ak rente” heeft, en hoe er door her­in­vo­er­ing van een nationale en inter­na­tionale goud­stan­daard betrekke­lijk pijn­loos een einde aan die toe­s­tand gemaakt zou kun­nen wor­den. Nu ver­di­ent het aan­dacht waarom de huidi­ge toe­s­tand niet verandert.

Op globaal niveau zijn er twee klassen mensen die het sys­teem in stand­houden. De eerste klasse heeft baat bij het sys­teem, de tweede klasse betaalt voor het sys­teem. De eerste klasse behelst een paar pro­cent van de men­sheid, de tweede klasse vormt een ver­plet­terende meerder­heid. Hoe is het dan mogelijk dat het sys­teem niet veran­dert? Het antwo­ord moet zijn dat de meerder­heid der men­sheid onvoor­waardelijk gelooft in de doc­trines van het systeem.

Het woord schuld” impliceert twee din­gen: ver­ant­wo­ordelijkheid, en boete. Wie een schuld aan­gaat draagt de ver­ant­wo­ordelijkheid deze te ver­ef­fe­nen en moet een straf onder­gaan, een boete kri­j­gen, wan­neer die deze ver­ant­wo­ordelijkheid niet neemt. Een land dat schulden aan­gaat moet wor­den beboet. Als Grieken­land zijn schulden niet betaalt, moet het zijn ver­zorg­ingsstaat inkrimpen en de pub­lieke sec­tor verkave­len en verkopen aan de hoog­ste bieder.

Maar een land kan geen schulden aan­gaan. Een land is een fic­tie, de gren­zen die op wereld­kaarten staan vind je ner­gens fysiek terug, en zo je ze fysiek terug zou vin­den (zoals in Chi­na en Israël) dan nog kan het land geen handteken­ing zetten onder een schuld­beken­te­nis. Het zijn op zijn best mensen die schulden aan­gaan. Wie zijn dan die mensen? Dat zijn de geza­gs­dragers in een land, en in democ­ra­tis­che lan­den gebeurt dat met het man­daat van het elec­toraat. U heeft dus zélf voor de cri­sis gekozen. U bent ver­ant­wo­ordelijk, en dus moet u beboet wor­den. Zo een­voudig is het. Althans, zo een­voudig wil men het doen voorkomen.

Waar begint ver­ant­wo­ordelijkheid, en waar eindigt deze? U heeft niets te mak­en met de manier waarop onze samen­lev­ing is geor­gan­iseerd, langs strakke hiërar­chis­che lij­nen, en met een geld­wezen waarin een hand­jevol mensen waanzin­nige lonen opstrijkt voor de uit­gifte van bankpa­pi­er. U heeft niets te mak­en met de organ­isatie van onze democ­ra­tie waarin we rit­ueel op verkiez­ings­dag op een paar zorgvuldig ges­e­lecteerde mensen onze stem mogen uit­bren­gen om ver­vol­gens weer vier jaar lang geen enkele invloed op beleid te hebben. Maar als u niet ver­ant­wo­ordelijk bent voor de cre­atie van een sys­teem, hoe zou u dan ver­ant­wo­ordelijk kun­nen zijn voor de cre­aties van dat systeem?

De oud­ste schuld die de men­sheid met zich mee­torst is de erf­zonde, de pec­ca­tum orig­i­nale. Het is het diepge­wortelde besef dat er iets niet in orde is met ons bestaan, dat er een ver­loren paradi­js is en dat wij ieder mede­v­er­ant­wo­ordelijk zijn voor de teloor­gang van dat paradi­js. Het is het besef dat we in voort­durend con­flict zijn met onze natu­urlijke omgev­ing. De mens moet moor­den om te lev­en, dieren en planten moeten het ont­gelden enkel om ons voortbestaan te verzek­eren. Welk recht heeft de mens om dat te doen? In Gen­e­sis lezen we dat God de mens de heer­schap­pij gaf over alle dieren en planten op aarde – maar ook dat geeft verantwoordelijkheid.

Er is dus in ieder van ons de diepge­wortelde emotie dat er een schuld ver­ef­fend moet wor­den, en daarom hangen we aan de lip­pen van elke priester die ons een offer vraagt. We voe­len ons schuldig dat we de Aarde veran­deren, en daar­toe doen we graag een stap­je terug. Er wordt nu hard geroepen dat Grieken­land zijn over­hei­dss­chuld moet afbe­tal­en door de verkoop van pub­liek bez­it. Straks zijn wij aan de beurt. Was dit alles niet vanaf het pril­ste begin het ultieme doel van het gehele mod­erne” geld­wezen, namelijk om alle bez­it te con­cen­tr­eren in de han­den van een paar Boven­bazen”, zodat het enige wat u nog te verkopen hebt uw lijf en arbeid is?

U moet toch eten, nietwaar.

Eet smake­lijk.

Jarl Kam­p­en
Pub­li­cist US Markets 


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.