...

Oliewinning met de strandschep deel 1

28 januari 2006, 20:32 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

alt

… neen, zo een­voudig is het spi­jtig genoeg niet. Nochtans zit de tweede groot­ste olievoor­raad ter wereld opge­bor­gen in zand­la­gen, vooral in Cana­da. In enkele artike­len gaan we dieper in op oliezand, wat het is, hoe de olie eruit wordt gehaald, welke impli­caties er zijn voor de economie en voor het milieu en welke win­stkansen er op de beurs zijn.

Oliewin­ning met de strand­schep, deel 1
Voor­raad­je van 175 mil­jard vaten 
Om meteen met de deur in huis te vallen: in de Canadese provin­cie Alber­ta bevin­dt zich, na Saoe­di-Ara­bië, de groot­ste olievoor­raad ter wereld. Gro­ten­deels vast­ge­houden in zand­la­gen liggen er bij­na 175 mil­jard (!) vat­en olie te wacht­en op ontginning. 
Ogen­blik­je. Voor u uw tick­et naar Alber­ta bestelt, moet u weten dat men al jaren bezig met het exploiteren van dit oliezand. Aan­vanke­lijk kostte het hele pro­ces meer dan de olie die eruit kwam waard was, maar de laat­ste tijd is er heel wat vooruit­gang geboekt en wordt de pri­js van olie-uit-zand con­cur­ren­tieel met de alom bek­ende oliesoort.
Wat is oliezand en hoe ga je ermee om?
alt
Oliezand is een mengsel bestaande uit 10 – 12% bitu­men naast 80 – 85% zand en 4 – 6% water. Vroeger (want men kent oliezand al heel lang) noemde men het teerzand. Maar die naam is niet juist, teer is het residu als je olie raf­fi­neert en komt in de natu­ur niet voor. Tot daar, what’s in a name en een walvis is alles­be­halve een vis.
Bitu­men is een klev­erige smur­rie, het is de zwaarste vorm van ruwe olie, het is taai en je moet het ver­war­men of ver­dun­nen met lichtere olie om het vloeibaar te kri­j­gen. Deze eigen­schap brengt ons al bij een belan­grijk aspect van het win­nen van olie op deze manier: de grond­stof (oliezand) moet ter plekke ver­w­erkt wor­den. ‘Gewone’ ruwe olie kan je via pij­plei­din­gen pom­pen tot bij de raf­fi­nader­ij, in het geval van oliezand zijn er com­plete fab­rieken nodig op de plaats van ontginning.
Wegens het relatief lage gehalte van bitu­men heb je ongeveer 2 ton zand nodig om 1 vat
(159 liter) olie te bekomen. Het ren­de­ment is ca 75%, dat betekent 25% van de bitu­men samen met het zand terug­gaat naar de plek waar het werd opgedolven.
Het plaat­je hier­boven toont een plek waar je het oliezand let­ter­lijk maar op te schep­pen hebt.
alt
Helaas zijn zulke plaat­sen zeldza­am en moet in de meeste gevallen ste­vig gegraven wor­den, tot 75 meter diep of nog meer. Wij komen op dit graven terug als we het hebben over het milieu.
Als het oliezand zich bene­den een bepaald diepte bevin­dt, wordt stoom ingeschakeld om het klev­erige goud naar boven te brengen.
Je merkt het: oliewin­ning op deze manier staat heel ver af van de tijd, toen je maar een gat te graven had ergens in Texas of in een woesti­jn, waarop de olie vrolijk de lucht inspoot.
Hoe haal je olie, of beter gezegd bitu­men, uit zand?
De pro­du­cen­ten del­ven elke twee dagen een berg oliezand waarmee je het com­plete Yan­kee sta­dion in New York kunt vullen.
alt
Die enorme berg moet nu bew­erkt wor­den. Om de mas­sa vloeibaar te mak­en, wordt ze ver­dund met water of soms ook oplos­mid­de­len, zodat het bitu­men zich afschei­dt van het zand.
alt
Ver­dund oliezand in centrifuge
Dat lijkt niet zo moeil­ijk, maar denk eraan dat het in Alber­ta ’ win­ters tot ‑40°C kan vriezen. Dat kost nog eens extra energie om te ver­mi­j­den dat je tot de lente moet wacht­en vooraleer die klomp ijs ges­molten is.

Het mengsel van warm water, zand en bitu­men wordt geschei­den in een cen­trifuge. Als dit is gebeurd, is er nog het prob­leem van het trans­port. Bitu­men bestaat uit taaie brokken, die met enorme mech­a­nis­che schop­pen opgepakt wor­den en via reusachtige naar het vol­gende sta­di­um van de pro­duc­tie ver­vo­erd. Hier­bij moet het bitu­men ver­mengd wor­den met dun­vloeibare kool­wa­ter­stof­fen (denk aan petro­le­um of white spir­it) vooraleer via een pij­pli­jn gepompt te wor­den naar de raffinaderij.
Al die bew­erkin­gen lei­den ertoe, dat de pro­duc­tiekost van olie uit zand ongeveer driemaal hoger is dan uit gewone’ ruwe olie, nl. ongeveer 20 dol­lar per vat.
Zoals we al zeg­den is men al jaren bezig met het exploiteren van oliezand. Alles gebeurde op een relatief laag pit­je, tot de oliepri­jzen de pan uit swing­den. Opeens realiseerde men zich, dat zelfs met de hogere exploitatiekosten oliezand een rend­abel alter­natief kan bei­den voor con­ven­tionele olie.
Hier begint het economis­che ver­haal, dat we u zullen bren­gen in een vol­gend artikel, samen met wat er te zeggen valt vanu­it ecol­o­gis­che hoek. Dat wordt dan het tweede artikel in deze reeks. In het derde en laat­ste stuk­je zullen we het hebben over de fir­ma’s die betrokken zijn bij oliezand en over hun vooruitzicht­en op de beurs.
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

26 jan­u­ari 2006.
Onder­getek­ende is gepen­sioneerd, hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.