Door problemen met de opslagcapaciteiten van de olievoorraden in Cushing (Oklahoma), en vooral het transporteren ervan dat teveel tijd in beslag neemt, zien we dat de olie uit de VS veel goedkoper is dan de Noordzee Brent Olie waar nu massaal vraag naar is. In deze column leg ik u uit hoe een en ander zit, ook ziet u duidelijk in de 2 grafieken het grote verschil, nooit eerder hebben we zo‘n grote SPREAD gezien …
De SPREAD:
Sinds een paar weken komen hierover via onze site www.usmarkets.nl veel vragen, vooral over hoe het komt dat het verschil in prijs tussen de WTI Texas en Brent Olie zo extreem groot is geworden. Dat verschil noemen we in onze vaktaal “de Spread”. Die spread tussen de 2 is er altijd wel; de ene keer is de WTI wat duurder, de andere keer is het de Brent die wat hoger staat, maar veel meer dan 1 a 3 USD wordt het verschil haast nooit.
Sinds begin dit jaar lopen die verhoudingen wel heer erg uit de pas, sterker nog, er is nog NOOIT zo‘n grote spread geweest als nu. Hieronder ziet u de prijzen van woensdag 16 februari waar die tot op dat moment maximaal is, iets meer dan 19 USD. Het kan goed zijn dat die nog verder oploopt, want de speculanten bemoeien er zich nu ook duidelijk mee.
De vraag is nu “hoe lang dat nog door kan gaan”? Zeker men hierop nu volop gaat speculeren door Short te gaan in de Brent en Long in de WTI Texas. Ofwel, men speelt in op die spread waarvan men verwacht dat dat gaat verkleinen de komende periode. Aan de andere kant, gratis geld bestaat natuurlijk niet op de beurs helaas, dus als die spread van 2 USD normaal was, dan dacht men toen die 7 USD werd dat het snel weer zou bijtrekken en begon het speculeren al, maar we staan inmiddels op bijna 20 dollar uit de pas, en de eerste speculanten zullen nu al verlies moeten nemen waardoor het verplicht sluiten van grote short posities op de Brent de prijs, en meteen ook de spread, kan doen oplopen. Want, wie zegt dat in deze hectische tijden, waar de meest waanzinnige ontdekkingen worden gedaan op de financiële markten, bij die 20 USD zal blijven?? Nogmaals, gratis geld ophalen bestaat niet, wel zie ik het bij een spread van 20 USD beter zitten om die te bespelen dan dat die op 10 USD stond, met het nodige risico, ook nu nog, uiteraard.
Enfin, ik schrijf deze column niet specifiek om u een tip te geven met het nodige risico, ik wil u wel graag informeren hoe men er eventueel op kan inspelen. En door dat er zowel op de WTI Olie als op de Brent Turbo‘s zijn, kunt u het met een hefboom eventueel proberen… Belangrijker is dat men weet hoe het nu precies in elkaar zit. Dat zal ik in het kort uiteen doen, zo merkt u meteen dat het in feite een samenloop van omstandigheden is.
Hoe komt deze spread nu tot stand?
Allereerst is er de onrust in het Midden Oosten en de daarmee samenhangende zorgen rondom de olietoevoer door het Suezkanaal, dat 2 miljoen vaten per dag behelst. Daar zijn nog niet eens problemen, maar men denkt dat die er kunnen komen, dus koopt men sneller voorraden op. De prijs van de Brent loopt hierdoor fors op … Echter, de Amerikaanse olieprijs reageert hier deze keer niet op en verliest steeds meer terrein op de prijsontwikkeling van de Brent. Hoe dit te verklaren?
Dat komt vooral door problemen met de opslagcapaciteiten bij het grote olieknelpunt in de VS samen met bijkomende problemen bij het transporteren van de olie vanaf dat knelpunt Cushing. Om een antwoord te geven, moet er eerst iets worden uitgelegd rondom het kleine stadje Cushing in Oklahoma, ten noorden van Texas.
Cushing:
Cushing duidt zichzelf trots aan als “pipeline crossroads of the world”. Dat komt omdat door het achtduizend inwoners tellende stadje Cushing in de staat Oklahoma diverse oliepijpleidingen lopen en er meer dan 300 opslagtanks voor olie te vinden zijn, de grotere opslagtanks kunnen tot zo‘n 580.000 vaten olie bevatten (90 miljoen liter). Cushing is daardoor meteen ook de grootste olie-opslagfaciliteit ter wereld. Op Wall Street en elders op de wereld kijkt men wekelijks met de nodige belangstelling naar de voorraadvorming of ‑afname in de zogenaamde tank farms van Cushing. Elke woensdag om 16:30 onze tijd worden deze bekend gemaakt. Het is dan ook het prijsbepalende punt van de West Texas Intermediate (WTI), de Amerikaanse maatstaf voor de olieprijs. Hogere voorraden betekent dus dalende Amerikaanse olieprijzen en vice versa.
Het bedrijf Enbridge is eigenaar van het grootste deel van deze olietanks en pijpleidingen. De belangrijkste activiteit van hen is het in bedrijf houden van ‘s werelds langste pijpleidingensysteem waar er ruwe olie door stroomt. Sinds afgelopen zomer is Enbridge bezig met grote onderhoudswerkzaamheden aan zijn Amerikaanse systeem, waardoor de doorvoer (Transport) van olie hierdoor vertraagd.
Volgens gegevens van Reuters stegen de olievoorraden in Cushing eind januari met een record van 38,3 miljoen vaten waardoor de maximale capaciteit in Cushing wordt bereikt. Door strategische belangen MOET er in Cushing altijd een bepaalde voorraad blijven die niet aangetast mag worden. Maar, teveel is teveel, en hierdoor moet men deze olie direct en zo snel mogelijk doorzetten. Aangezien iets moet, en er teveel van is, en het bovendien ook nog eens moeilijk weg geraakt, heeft dat uiteraard een drukkende werking op de olieprijzen. Want aangezien het moeilijk op te halen is (Transport) zal men daarom ook daar de olie niet vandaan halen, en kiest men de makkelijke route, en koopt men de Brent, ook al is die 20 USD duurder. Het voorraadrecord moedigt wel alle mogelijke transportfaciliteiten aan om de olie via vrachtwagens en treinwagons te verplaatsen richting de golf van Mexico waar de grote tankers wachten om ze te vullen. Echter, deze transport variant neemt teveel tijd in beslag om de voorraden dusdanig te doen slinken dat het de prijs weer kan doen oplopen. Dus door transport bottlenecks in het Amerikaanse transportsysteem stijgen de voorraden waardoor de Amerikaanse olieprijs daalt. Hieronder ziet u nog 2 grafieken om de spread visueel te maken .…
Het koersverloop van beiden in 1 grafiek:
De spread in waarde ten opzichte van elkaar in een grafiek:
Guy Boscart
www.usmarkets.nl