...

OLIESPREAD EN CUSHING

16 februari 2011, 22:44 | Guy Boscart | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Door prob­le­men met de opslag­ca­paciteit­en van de olievoor­raden in Cush­ing (Okla­homa), en vooral het trans­porteren ervan dat teveel tijd in beslag neemt, zien we dat de olie uit de VS veel goed­kop­er is dan de Noordzee Brent Olie waar nu mas­saal vraag naar is. In deze col­umn leg ik u uit hoe een en ander zit, ook ziet u duidelijk in de 2 grafieken het grote ver­schil, nooit eerder hebben we zo‘n grote SPREAD gezien … 


De SPREAD:

Sinds een paar weken komen hierover via onze site www​.usmar​kets​.nl veel vra­gen, vooral over hoe het komt dat het ver­schil in pri­js tussen de WTI Texas en Brent Olie zo extreem groot is gewor­den. Dat ver­schil noe­men we in onze vak­taal de Spread”. Die spread tussen de 2 is er alti­jd wel; de ene keer is de WTI wat duur­der, de andere keer is het de Brent die wat hoger staat, maar veel meer dan 1 a 3 USD wordt het ver­schil haast nooit.

Sinds begin dit jaar lopen die ver­houdin­gen wel heer erg uit de pas, sterk­er nog, er is nog NOOIT zo‘n grote spread geweest als nu. Hieron­der ziet u de pri­jzen van woens­dag 16 feb­ru­ari waar die tot op dat moment max­i­maal is, iets meer dan 19 USD. Het kan goed zijn dat die nog verder oploopt, want de spec­u­lanten bemoeien er zich nu ook duidelijk mee.



De vraag is nu hoe lang dat nog door kan gaan”? Zek­er men hierop nu volop gaat speculeren door Short te gaan in de Brent en Long in de WTI Texas. Ofwel, men speelt in op die spread waar­van men verwacht dat dat gaat verkleinen de komende peri­ode. Aan de andere kant, gratis geld bestaat natu­urlijk niet op de beurs helaas, dus als die spread van 2 USD nor­maal was, dan dacht men toen die 7 USD werd dat het snel weer zou bijtrekken en begon het speculeren al, maar we staan inmid­dels op bij­na 20 dol­lar uit de pas, en de eerste spec­u­lanten zullen nu al ver­lies moeten nemen waar­door het ver­plicht sluiten van grote short posi­ties op de Brent de pri­js, en meteen ook de spread, kan doen oplopen. Want, wie zegt dat in deze hec­tis­che tij­den, waar de meest waanzin­nige ont­dekkin­gen wor­den gedaan op de finan­ciële mark­ten, bij die 20 USD zal bli­jven?? Nog­maals, gratis geld ophalen bestaat niet, wel zie ik het bij een spread van 20 USD beter zit­ten om die te bespe­len dan dat die op 10 USD stond, met het nodi­ge risi­co, ook nu nog, uit­er­aard.

Enfin, ik schri­jf deze col­umn niet spec­i­fiek om u een tip te geven met het nodi­ge risi­co, ik wil u wel graag informeren hoe men er eventueel op kan inspe­len. En door dat er zow­el op de WTI Olie als op de Brent Turbo‘s zijn, kunt u het met een hef­boom eventueel proberen… Belan­grijk­er is dat men weet hoe het nu pre­cies in elka­ar zit. Dat zal ik in het kort uiteen doen, zo merkt u meteen dat het in feite een samen­loop van omstandighe­den is.

Hoe komt deze spread nu tot stand?

Allereerst is er de onrust in het Mid­den Oost­en en de daarmee samen­hangende zor­gen ron­dom de oli­eto­evo­er door het Suezkanaal, dat 2 miljoen vat­en per dag behelst. Daar zijn nog niet eens prob­le­men, maar men denkt dat die er kun­nen komen, dus koopt men sneller voor­raden op. De pri­js van de Brent loopt hier­door fors op … Echter, de Amerikaanse oliepri­js reageert hier deze keer niet op en ver­li­est steeds meer ter­rein op de pri­j­son­twik­kel­ing van de Brent. Hoe dit te verklaren?

Dat komt vooral door prob­le­men met de opslag­ca­paciteit­en bij het grote olieknelpunt in de VS samen met bijkomende prob­le­men bij het trans­porteren van de olie vanaf dat knelpunt Cush­ing. Om een antwo­ord te geven, moet er eerst iets wor­den uit­gelegd ron­dom het kleine stad­je Cush­ing in Okla­homa, ten noor­den van Texas.

Cush­ing:
Cush­ing duidt zichzelf trots aan als pipeline cross­roads of the world”. Dat komt omdat door het acht­duizend inwon­ers tel­lende stad­je Cush­ing in de staat Okla­homa diverse oliepi­j­plei­din­gen lopen en er meer dan 300 opslag­tanks voor olie te vin­den zijn, de grotere opslag­tanks kun­nen tot zo‘n 580.000 vat­en olie bevat­ten (90 miljoen liter). Cush­ing is daar­door meteen ook de groot­ste olie-opslag­fa­ciliteit ter wereld. Op Wall Street en elders op de wereld kijkt men weke­lijks met de nodi­ge belang­stelling naar de voor­raad­vorm­ing of ‑afname in de zoge­naamde tank farms van Cush­ing. Elke woens­dag om 16:30 onze tijd wor­den deze bek­end gemaakt. Het is dan ook het pri­js­bepal­ende punt van de West Texas Inter­me­di­ate (WTI), de Amerikaanse maat­staf voor de oliepri­js. Hogere voor­raden betekent dus dal­ende Amerikaanse oliepri­jzen en vice versa.

Het bedri­jf Enbridge is eige­naar van het groot­ste deel van deze oli­etanks en pij­plei­din­gen. De belan­grijk­ste activiteit van hen is het in bedri­jf houden van s werelds lang­ste pij­plei­din­gen­sys­teem waar er ruwe olie door stroomt. Sinds afgelopen zomer is Enbridge bezig met grote onder­houdswerkza­amhe­den aan zijn Amerikaanse sys­teem, waar­door de door­vo­er (Trans­port) van olie hier­door ver­traagd.

Vol­gens gegevens van Reuters ste­gen de olievoor­raden in Cush­ing eind jan­u­ari met een record van 38,3 miljoen vat­en waar­door de max­i­male capaciteit in Cush­ing wordt bereikt. Door strate­gis­che belan­gen MOET er in Cush­ing alti­jd een bepaalde voor­raad bli­jven die niet aange­tast mag wor­den. Maar, teveel is teveel, en hier­door moet men deze olie direct en zo snel mogelijk doorzetten. Aangezien iets moet, en er teveel van is, en het boven­di­en ook nog eens moeil­ijk weg ger­aakt, heeft dat uit­er­aard een drukkende werk­ing op de oliepri­jzen. Want aangezien het moeil­ijk op te halen is (Trans­port) zal men daarom ook daar de olie niet van­daan halen, en kiest men de makke­lijke route, en koopt men de Brent, ook al is die 20 USD duur­der. Het voor­raadrecord moedigt wel alle mogelijke trans­port­fa­ciliteit­en aan om de olie via vracht­wa­gens en trein­wag­ons te ver­plaat­sen richt­ing de golf van Mex­i­co waar de grote tankers wacht­en om ze te vullen. Echter, deze trans­port vari­ant neemt teveel tijd in beslag om de voor­raden dus­danig te doen slinken dat het de pri­js weer kan doen oplopen. Dus door trans­port bot­tle­necks in het Amerikaanse trans­port­sys­teem sti­j­gen de voor­raden waar­door de Amerikaanse oliepri­js daalt. Hieron­der ziet u nog 2 grafieken om de spread visueel te mak­en .…

Het koersver­loop van bei­den in 1 grafiek:



De spread in waarde ten opzichte van elka­ar in een grafiek:



Guy Boscart
www​.usmar​kets​.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.