Er is heel wat te doen over de olieprijs de laatste tijd. In deze column vatten we twee zienswijzen samen, nl. deze van Goldman Sachs en van Alan Greenspan. En we stellen overeenkomsten vast en ook wel enkele merkwaardige uitspraken. Dé vraag is en blijft of er wel uitzicht is op een verbetering (lees: verlaging) van de olieprijs ...
Olieprijs: komt er nog ooit verbetering?
Vandaag woensdag 6 april 2005 hebben de benzineprijzen records doen sneuvelen. Voor 1 liter loodvrij
98 octaan betaal je al vlug 1,27 euro of meer en de diesel heeft de kaap van 1 euro ruim overschreden. En volgens de nieuwsberichten ziet het er niet naar uit, dat de komende weken of maanden verbetering zal komen in die toestand.
98 octaan betaal je al vlug 1,27 euro of meer en de diesel heeft de kaap van 1 euro ruim overschreden. En volgens de nieuwsberichten ziet het er niet naar uit, dat de komende weken of maanden verbetering zal komen in die toestand.
Wat steekt daarachter? Gaat het dan zo slecht met de productie van aardolie? Tijd voor een update, die we voor de hand liggend beginnen met de chart van de olieprijs van het ogenblik, nl. woensdag 6 april 2005, 20:20.

Ruwe olie in USD/vat, overzicht laatste 6 maanden

Ruwe olie in USD/vat, overzicht laatste 6 maanden
Deze chart toont een relatieve afkoelingsperiode vanaf november tot de jaarwisseling en dan gaat het weer vrolijk bergop. Nou ja, vrolijk, dat is relatief, want de aandelenmarkten zijn hier niet zo gelukkig mee.
Een andere chart werpt nog wat meer licht op deze zaak:
Vergelijking AMEX Oil Index ‘^XOI)/Dow Jones Industrial Average (^DJX) (laatste 6 maanden)
U ziet de opgang van de Dow Jones rond de jaarwisseling, gevolgd door een ongeïnspireerde zijwaartse beweging vanaf eind februari, toen de olieprijs aan een klim begon.
Laten we olieprijs van de laatste dagen wat nader beschouwen. Eergisteren 4 april overschreed deze prijs de 58-dollargrens. Hieraan is zeker een uitspraak van de heer A. Murti van Goldman Sachs (NYSE: GS) niet vreemd. Goldman Sachs ging ervan uit, dat op korte tot middellange termijn (1 Ã 3 jaar) een prijs van 105 dollar per vat goed mogelijk is. Dat is zomaar eventjes een dikke 80% hoger dan het huidige niveau!
Dat een dergelijke uitspraak zijn effect niet mist, is goed te begrijpen, zeker omdat net bekend was gemaakt dat de strategische oliereserves in de VS zo goede als op peil zijn, nadat deze een hele tijd aangevuld werden aan het tempo van 250.000 vaten (dat is 397.500 hectoliter!) per dag. Bovendien wordt algemeen nu net een daling van de olieprijs verwacht, nu de vakantieperiode al staat te lonken.
Wat we zeker niet uit het oog mogen verliezen, is dat Goldman Sachs zeer grote interesses heeft in de energiesector en de grootste handelaar in de VS is van energiederivaten. Er bestaat trouwens een Goldman Sachs Commodities Index (GSCI) die geldt als toonaangevend voor de sector in kwestie:
Laten we olieprijs van de laatste dagen wat nader beschouwen. Eergisteren 4 april overschreed deze prijs de 58-dollargrens. Hieraan is zeker een uitspraak van de heer A. Murti van Goldman Sachs (NYSE: GS) niet vreemd. Goldman Sachs ging ervan uit, dat op korte tot middellange termijn (1 Ã 3 jaar) een prijs van 105 dollar per vat goed mogelijk is. Dat is zomaar eventjes een dikke 80% hoger dan het huidige niveau!
Dat een dergelijke uitspraak zijn effect niet mist, is goed te begrijpen, zeker omdat net bekend was gemaakt dat de strategische oliereserves in de VS zo goede als op peil zijn, nadat deze een hele tijd aangevuld werden aan het tempo van 250.000 vaten (dat is 397.500 hectoliter!) per dag. Bovendien wordt algemeen nu net een daling van de olieprijs verwacht, nu de vakantieperiode al staat te lonken.
Wat we zeker niet uit het oog mogen verliezen, is dat Goldman Sachs zeer grote interesses heeft in de energiesector en de grootste handelaar in de VS is van energiederivaten. Er bestaat trouwens een Goldman Sachs Commodities Index (GSCI) die geldt als toonaangevend voor de sector in kwestie:
U ziet dat de GSCI nauwkeurig het verloop van de olieprijs (zie chart boven) volgt. Om het standpunt van Goldman Sachs af te ronden citeren we nog de volgende uitspraken van de heer Murti:
- De olieprijzen lijken in een ‘super spike’ periode te zijn getreden, d.w.z. een periode van enkele jaren van prijzen die hoog genoeg zijn om de consument aan te zetten tot een ander verbruiksgedrag en de industrie/overheid tot het aanleggen van voldoende voorraden. Eenmaal dit is gebeurd, keren lagere prijzen vanzelf terug;
- De grootste vraag blijft komen van de VS en ook van China en India, waar de stijgende prijs geen merkbare invloed heeft;
- Het ultieme antwoord op de vraag hoe hoog de prijzen mogen gaan komt misschien wel van de Amerikaanse consument zelf, wanneer deze zuiniger wagens zal kopen en brandstofverslindende sport- en terreinwagens in de garage laat staan en het gebruik van zijn voertuig beter plant.
- We zien benzineprijzen tot 4 USD/gallon (huidig niveau: 2,16 USD!) zeer goed mogelijk in de nabije toekomst.
Op zijn beurt heeft Fed-voorzitter Alan Greenspan ook zijn mening over de olieprijzen geventileerd tijdens een videoconferentie met managers van olieraffinaderijen in Texas. Greenspan stelde het volgende vast:
- De recordprijzen voor olie hebben de vraag doen verminderen, alhoewel niet dramatisch.
- Dankzij de verminderde vraag heeft men de stocks kunnen opbouwen.
- De olieproducenten hebben bijgedragen tot de verhoogde voorraden omdat ze willen profiteren van de verhoogde prijzen van de futures.
- De grotere voorraden zullen uiteindelijk de brandstofprijzen terug doen dalen.
Eigenlijk deelt Greenspan de mening van Goldman Sachs.
Maar wat hij tot besluit zegde kan wel tellen. Hij drukte de vrees uit, dat wereldwijd de productiecapaciteit onvoldoende is om te kunnen volgen en dat het verhogen van deze capaciteit niet snel genoeg kan gebeuren.
En daarmee doemt een nieuwe boeman op aan de horizon. Ook wanneer wij in de VS en in Europa ons best doen om zuiniger te gaan rijden en leven, dan nog zal de brandstof duur blijven, omdat de petroleumindustrie niet zal kunnen voldoen aan de oliedorst van de groeiende economieën zoals China, India en het Verre Oosten.
Zullen we dan toch maar bakfietsen en huifkarren aanschaffen?
© Jan Van Besauw
Columnist bij US Markets