...

NIEUWE MOTOR WERELDECONOMIE

3 juli 2009, 10:12 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De Shang­hai Com­pos­ite-index in Chi­na sloot deze week het eerste half jaar af op 2959 pun­ten. De index voor Chi­nese A‑aandelen realiseerde daarmee een ren­de­ment van niet min­der dan 65 %. Shang­hai is hier mee de beste per­former onder de grote beurzen van de wereld. De Chi­nese beurs lijkt zich daarmee te hebben ont­worsteld aan de strenge tucht van de west­erse beurzen die immers allen nog rond de niveaus van het begin van het jaar staan.

DE NIEUWE MOTOR VAN DE WERELDECONOMIE

De Shang­hai Com­pos­ite-index in Chi­na sloot deze week het eerste half jaar af op 2959 pun­ten. De index voor Chi­nese A‑aandelen realiseerde daarmee een ren­de­ment van niet min­der dan 65 %. Shang­hai is hier mee de beste per­former onder de grote beurzen van de wereld. De Chi­nese beurs lijkt zich daarmee te hebben ont­worsteld aan de strenge tucht van de west­erse beurzen die immers allen nog rond de niveaus van het begin van het jaar staan. Veel com­men­ta­toren spreken al van een lucht­bel. Het in novem­ber groots gelanceerde stim­u­ler­ings­plan van de over­heid zou geleid hebben tot een golf van nieuwe kredi­eten die hun weg gro­ten­deels hebben gevon­den naar de aan­de­len- en vast­goed­markt. Ongetwi­jfeld is er sprake van enige spec­u­latie en het is zek­er een belan­grijke motor geweest achter deze ral­ly. Maar er is meer.

Op het huidi­ge niveau bevin­dt de index zich exact op de helft van de top van okto­ber 2007 en de bodem van okto­ber 2008. Van een lucht­bel is pas sprake wan­neer koersen zich ver boven hun lang­jarige gemid­delden begeven. Daar is echter geen sprake van op dit moment. De waarder­ing van de aan­de­len ligt nog steeds onder het gemid­delde sinds 1994. De beurs is weliswaar fors in waarde toegenomen maar anticipeert daarmee op een economisch her­s­tel. Gezien de recente economis­che cijfers lijkt dat ook gerecht­vaardigd. Het in novem­ber gelanceerde stim­u­ler­ings­plan heeft een explosieve toe­name van de kredi­etver­len­ing tot gevolg gehad. Dat heeft gere­sul­teerd in een reeds maan­den sti­j­gende indus­triële bedri­jvigheid. Niet alleen voor Chi­na maar voor de hele regio wor­den groe­ici­jfers stelsel­matig naar boven bijgesteld door gerenom­meerde instellin­gen. Waar men in de VS voort­durend de mond vol heeft van zoge­naamde green shoots en in Europa de weg naar her­s­tel nog niet gevon­den is lijkt er in het Verre Oost­en daad­w­erke­lijk sprake van nieuwe groei. De indus­triële pro­duc­tie van opkomend Azië heeft inmid­dels weer het niveau van voor de cri­sis behaald. Vol­gens JP Mor­gan is het BNP van deze regio in het tweede kwartaal met 7 % op jaar­ba­sis geste­gen. Cri­sis? Hoe­zo crisis?

De huidi­ge ontkop­pel­ing van deze regio van de VS geeft tevens aan dat de economis­che terug­val slechts gedeel­telijk te wijten was aan de recessie in de VS. Hoewel voort­durend wordt gewezen op de sterke exportafhanke­lijkheid van deze regio ligt de werke­lijkheid gen­u­anceerder. De dal­ing van het BNP was meer het gevolg van de inza­kkende con­sump­tie in eigen land dan de ingestorte export naar de VS. De poging van de autoriteit­en om halver­wege het vorig jaar al te uit­bundi­ge groei te beteuge­len is achter­af van grote invloed geweest. Het huidi­ge her­s­tel reflecteert voor­namelijk de hernieuwde voor­raadop­bouw en de gevol­gen van de stim­u­ler­ings­maa­trege­len van de over­heid. Natu­urlijk zijn bei­de aan­jagers slechts tijdelijk. Maar dat hoeft geen nieuwe terug­val tot gevolg te hebben. In tegen­stelling tot wat vaak beweerd wordt zijn Azi­at­en niet slechts brave spaarders maar wordt er wel degelijk op grote schaal gecon­sumeerd. Zo ste­gen de detail­han­delsverkopen in Chi­na het afgelopen jaar met 15 %. De afgelopen 5 jaar zijn de con­sumentenbeste­din­gen in opkomend Azië veel hard­er geste­gen dan waar ook ter wereld. In veel Azi­atis­che lan­den maakt de par­ti­c­uliere con­sump­tie nu 50 – 60 % uit van het BNP. In de VS is dat 70 %. 

Sterk­er nog, in absolute bedra­gen is de Azi­atis­che con­sump­tie inmid­dels de Amerikaanse con­sument gepasseerd! Met andere woor­den, de Azi­atis­che con­sument is momenteel een grotere motor achter de werelde­conomie dan die van de VS. Het moet echter gezegd dat juist de Chi­nese con­sument hier nog achter bli­jft bij zijn Azi­atis­che broed­ers. In Chi­na maakt de par­ti­c­uliere con­sump­tie nog maar 35 % uit van het BNP. Dat verk­laart ook waarom de Chi­nese over­heid zijn pogin­gen om de con­sump­tie aan te jagen heeft opgevo­erd. Zo ont­van­gen bewon­ers van het plat­te­land sub­si­die bij aan­schaf van auto’s, tele­visie, koelka­s­ten, com­put­ers en mobiele tele­foons. Ook wordt het con­sumenten een­voudi­ger gemaakt hier­voor te lenen. Jawel, hier ligt nog een heel ter­rein braak voor de DSB. De werelde­conomie zal er uitein­delijk bij gebaat zijn wan­neer de Chi­nese economie defin­i­tief wordt omgevor­md van een op investerin­gen gerichte economie naar een con­sump­tiege­dreven economie. Een opwaarder­ing van de zwaar onderge­waardeerde Chi­nese munt zou daar­bij zeer behulpza­am zijn. De koop­kracht van de Chi­nese bevolk­ing zou er door toen­e­men en er ontstaat een afzetmarkt die alle mar­ke­teers ter wereld doet duize­len! Niet alleen voor Chi­nese bedri­jven maar voor de hele wereld. De out­per­for­mende beurs van Chi­na neemt hierop reeds een voorschot en geeft vooral de veran­derende ver­houdin­gen in de werelde­conomie weer. Beleg­gers doen er ver­standig aan hun bak­ens te gaan verzetten. 

Jan-willem Nijkamp
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.