...

Nevel over autoland

28 oktober 2012, 16:08 | US Markets Redactie | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Wie na 4 jaar cri­sis dacht dat het tij wel zou gaan keren (en wie zou niet geneigd zijn dat te hopen/​veronderstellen?) komt terug van een kale reis. De voort­durende reeks fab­riekss­luitin­gen en ontsla­gen houdt maar niet op en de auto­sec­tor speelt eens te meer zijn rol als economis­che indicator.


Inder­daad, het tri­este nieuws van de sluit­ing eind 2013 van de Bel­gisch-Lim­burgse (Genk, Lom­mel) Ford-fab­rieken werd door het man­age­ment van het con­cern op
24 okto­ber 2012 op onderkoelde toon medegedeeld. Dit gebeurde nota bene dag op dag op de datum waarop Ford 50 jaar gele­den met veel poe­ha de eerste steen liet leggen van zijn Lim­burgse ves­tig­ing. Kwest­ie van tim­ing kan dat tellen. De 4.300 Ford-medew­erk­ers en de meer dan dubbel zoveel medew­erk­ers van toelev­er­ings­bedri­jven zijn op bru­tale manier gecon­fron­teerd gewor­den met een woord­beuk van het top­man­age­ment van dit auto­con­cern, dat in het begin van dezelfde maand okto­ber 2012 de verzek­er­ing gaf dat de fab­riek zek­er tot 2020 in bedri­jf zou blijven.

Het gaat dus nog alti­jd niet echt goed in de auto­sec­tor. Lat­en we even gaan kijken wat er gebeurt in Europa.

alt

Boven­staande tabel toont maar al te duidelijk aan, hoe het met de auto-indus­trie in de EU gesteld is. Eén merk (Daim­ler, vooral bek­end als con­struc­teur van Mer­cedes) slaagde er in de eerste helft van 2012 in om een beschei­den plus 1% te scoren. Verder zien we bij de andere fab­rikan­ten ver­liezen tussen ‑1 en ‑17%. Totaal wer­den er in de eerste helft van 2012 5,936 miljoen auto’s gepro­duceerd, dat is 7% min­der dan gedurende dezelfde peri­ode in 2011

Ondanks het feit dat zoals ver­meld Daim­ler de eerste jaarhelft van 2012 1% meer wagens heeft gepro­duceerd, heeft het con­cern zijn verwachtin­gen voor het ganse jaar 2012 naar onder bijgesteld. Daim­ler verwacht voor 2012 een oper­atief resul­taat van ca 8 mil­jard euro, ofwel 9% min­der dan 2011. Dat het inder­daad niet goed gaat wordt aange­toond door de winst van Daim­ler in het derde kwartaal 2012, nl. 1,2 mil­jard euro, wat 11% min­der is dan voor dezelfde peri­ode in 2011. Dat het de win­st­marges zijn die inkrimpen blikt uit de verwachte omzet voor 2012, nl. min­stens 110 mil­jard euro, wat ca 3.3% meer is dan in 2011.

Volk­swa­gen bli­jft veruit de Europese auto­bouw­er num­mer 1 en eve­naarde op 1% na het aan­tal wagens dat van de band rolde in de eerste 6 maan­den van 2012 ver­sus 2011. In het derde kwartaal van 2012 was de net­towinst een zeer behoor­lijke 11,38 mil­jard euro. Maar de zwakke Europese markt en de investerin­gen in nieuwe mod­ellen deden het oper­atieve resul­taat in het derde kwartaal 2012 met bij­na 20% dalen van 2,9 naar 2,3 mil­jard euro.

De omzet van PSA Peu­geot Cit­roën (PSA) daalde in het derde kwartaal 2012 met 8,5%. PSA heeft aangekondigd een fab­riek in de buurt van Par­i­js te zullen sluiten en ca 8.000 banen te schrap­pen. Deze besliss­ing roept vanzelf­sprek­end veel weer­stand op van de zijde van de vak­bon­den, die wellicht niet zullen nalat­en om tot de actie over te gaan, wat het ima­go van PSA dan weer niet ten goede komt. We komen nog terug op PSA als we het zullen hebben over fusies en joint ventures. 

Renault en Fiat incasseren bei­de een klap van ‑17%. Het zal knokken wor­den om zulke achter­stand in te halen. Gen­er­al Motors (-11%) zal niet graag zien dat aart­sri­vaal Toy­ota zich toch nog overeind houdt dankz­ij een relatief beschei­den minus van 1%.

Auto­bouw­ers hebben in het verleden al dan niet noodged­won­gen aller­lei soorten allianties aange­gaan, maar de afgelopen jaren neemt het tem­po waarmee dat gebeurt hand over hand toe. 

alt

Zoals aangegeven in boven­staande tabel gebeurde dit tussen 1994 en 1999 driemaal, maar vanaf 2009 tot op heden al drie en zo goed als zek­er vier­maal. Dit fenomeen is o.i. symp­to­ma­tisch voor een sec­tor in moeil­ijkhe­den. Een kort overzicht van de belan­grijk­ste fusies en/​of joint ven­tures sinds 1994.

In 1994 werd door velen met enige ver­baz­ing ver­nomen, dat het Britse parade­paard Rover voor 2 mil­jard DM (ca 1 mil­jard euro) overgenomen was door BMW. De toen­ma­lige CEO van BMW, Bernd Pis­chet­srieder, investeerde in de daarop vol­gende jaren zwaar in de ontwik­kel­ing van nieuwe Rover-mod­ellen, maar de com­mer­ciële verwachtin­gen wer­den niet ingelost. Zes jaar lat­er was het geduld van BMW op en Rover werd in stukken afgestoten. Enkel de Mini bleef nog bij BMW. Ford (toen al eige­naar van Jaguar) kocht Land Rover. In 2003 ging wat restte van Rover een samen­werk­ingsver­bond aan met het Indi­ase Tata. 

In 1998 ontstond door de fusie van het Duitse Daim­ler-Benz AG en het Amerikaanse Chrysler Cor­po­ra­tion het con­cern Daim­ler­Chrysler AG. Hier­voor betaalde Daim­ler-Benz 40 mil­jard dol­lar. Maar de nieuwe onderne­m­ing werd een bit­tere teleurstelling, want de samen­werk­ing met Chrysler bleek al snel uit te groeien tot een mil­jar­den kos­tende saner­ing­sop­er­atie. Het duurde toch nog tot 2007 voor­dat deze alliantie in rook opging. Na een paar jaren van juridisch getouwtrek nam Fiat Chrysler Group LLC, zoals de fir­ma intussen heette, over.

De alliantie tussen het Franse Renault en het Japanse Nis­san in 1999 lei­d­de wel tot een suc­cesver­haal. Renault, toen de num­mer 2 in Frankrijk, werd hoof­daan­deel­houd­er van Nis­san en maak­te van het toen nog noodli­j­dende bedri­jf een rend­abele onderneming.

In decem­ber 2009 nam het Volk­swa­gen-con­cern voor 1,7 mil­jard euro een par­tic­i­patie van 20% in de vierde groot­ste Japanse auto­bouw­er Suzu­ki Motor.
Veel plezi­er kon deze samen­werk­ing niet oplev­eren. Het kwam tot oplopende dis­cussies tussen bei­de part­ners met wed­erz­i­jdse beschuldigin­gen van con­tract­breuk. Uitein­delijk liet Suzu­ki weten dat het zijn par­tic­i­patie van 20% wil terugkopen van VW, maar deze laat­ste gaat niet akko­ord. Suzu­ki maak­te er een recht­sza­ak van en in novem­ber 2012 zal de rechter oordelen.

In 2010 kwa­men Renault/​Nissan en Daim­ler tot een akko­ord, waar­bij Renault/​Nissan een par­tic­i­patie van 3,1% neemt in Daim­ler en Daim­ler op zijn beurt telkens 3,1% in Renault en Nis­san. De twee con­cerns ontwikke­len en lev­eren wed­erz­i­jds onderde­len, vooral aandrijvingen.

Een bij­zon­der ver­haal is dat van het hoger al geciteerde con­cern Peu­geot Cit­roën (PSA). In de loop van 2012 ontv­ing PSA een staats­garantie van 7 mil­jard euro, waar­door de finan­ciële divisie, Banque PSA Finance, gespe­cialiseerd in voer­tu­igkredi­et, zijn toekomst met een gerust hart tege­moet kan zien. 

Boven­di­en werd onlangs (14 okto­ber 2012) beves­tigd, dat de langverwachte samen­werk­ing tussen PSA en de zwalpende GM-dochter Opel een feit is. Dit is een com­bi­natie die enkele jaren gelden onvoorstel­baar was, wat aan­toont hoe onzek­er de evo­lu­tie in de autow­ereld is.

Na enkele jaren een ver­bit­ter­de stri­jd om Porsche te kun­nen overne­men kan Volk­swa­gen dan toch zijn grote droom waar­mak­en. VW zal Porsche staps­gewi­jze overne­men en uitein­delijk een par­tic­i­patie van 49,9% verwerven.

Tot zover onze rond­b­lik in autoland, waar veel van het nieuws ver­huld wordt door de nevels van de twi­jfel. En zoals we weten is de auto­sec­tor, samen met de bouw, een voor­name indi­ca­tor van wel en wee van de economie. 

Jan Van Besauw
Colum­nist voor USMar​kets​.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.