Het wordt herhaaldelijk gezegd in de coulissen: het eerste waarop een bedrijf zal beknotten zijn uitgaven voor réclame. We zijn gaan kijken of dit zo was in de eerste helft van dit jaar en we stelden vast, dat dit inderdaad is gebeurd in de VS. Een niet te negeren signaal, vinden wij.…
Negatief signaal media VS
TNS Media Intelligence is een Amerikaans bureau dat zich bezighoudt met het inzamelen en (meestal tegen betaling) verstrekken van strategische informatie aan reclamebureaus, adverteerders en verantwoordelijken voor media. Het bureau, dat deel uitmaakt van de Britse TNS Group, is aanwezig in 23 landen en stelt meer dan 16.000 personen tewerk.
Onlangs publiceerde TNS Media Intelligence een rapport over de bestedingen voor diverse reclamemedia in de VS. Hierbij werd het eerste semesters van resp. de jaren 2006 en 2007 met elkaar vergeleken.
In bovenstaande tabel ziet u de meest relevante data uit vermeld rapport. De totale reclamemarkt in de VS is in de eerste 6 maanden van 2007, vergeleken met dezelfde periode in 2006, met 0,3% gedaald.
Op zichzelf is minus 0,3% ofwel 190 miljoen dollar minder op een bedrag van bijna 72,8 miljard dollar geen dramatisch cijfer, moest het niet zijn, dat het sinds 2001 geleden is, dat er zich zulke daling voordeed. Verder moeten we er het feit naastleggen dat deze zomer Wall Street een crisis doormaakte met in zijn kielzog de overige beurzen.
De verzwakking bij vele bedrijven die zich uiteindelijk uitte in een gevoelige terugval van de voornaamste indices heeft zich blijkbaar geuit door verminderde reclamebudgetten.
De hardste klappen gingen naar de kranten (-5,8%), goed voor 18% van de reclameomzetten in de eerste helft van 2007, gevolgd door radio- en tv-réclame (resp. ‑2,7 en ‑2,4%). Noteer het overwicht van tv in reclamebudgetten (44% van het totaal in 2007).
Dan is er nog het segment van folders en inserts (-2,1%), tevens het kleinste van alle media.
Het was niet allemaal kommer en kwel. Zo boekte het internet bijna 18% vooruitgang en consolideert het zijn vierde positie (8% van de totale uitgaven voor réclame). Merkwaardig genoeg zitten magazines (+4,6%), die 20% uitmaken van alle reclamebudgetten in de VS, in de lift, evenals de publiciteit via panelen en affiches.
Het blijft afwachten welke cijfers we te zien zullen krijgen voor het derde trimester van dit jaar. Als deze blijven dalen en als dus de reclamemarkt zich niets aantrekt van de heropleving in Wall Street, dan is het wellicht tijd om maatregelen te nemen…
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.