...

Negatief signaal media VS

24 september 2007, 16:03 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Het wordt her­haaldelijk gezegd in de coulis­sen: het eerste waarop een bedri­jf zal beknot­ten zijn uit­gaven voor réclame. We zijn gaan kijken of dit zo was in de eerste helft van dit jaar en we stelden vast, dat dit inder­daad is gebeurd in de VS. Een niet te negeren sig­naal, vin­den wij.…


Negatief sig­naal media VS


TNS Media Intel­li­gence is een Amerikaans bureau dat zich bezighoudt met het inza­me­len en (meestal tegen betal­ing) ver­strekken van strate­gis­che infor­matie aan reclame­bu­reaus, adver­teerders en ver­ant­wo­ordelijken voor media. Het bureau, dat deel uit­maakt van de Britse TNS Group, is aan­wezig in 23 lan­den en stelt meer dan 16.000 per­so­n­en tewerk. 

Onlangs pub­liceerde TNS Media Intel­li­gence een rap­port over de beste­din­gen voor diverse reclame­me­dia in de VS. Hier­bij werd het eerste semes­ters van resp. de jaren 2006 en 2007 met elka­ar vergeleken. 

In boven­staande tabel ziet u de meest rel­e­vante data uit ver­meld rap­port. De totale reclamemarkt in de VS is in de eerste 6 maan­den van 2007, vergeleken met dezelfde peri­ode in 2006, met 0,3% gedaald. 

Op zichzelf is minus 0,3% ofwel 190 miljoen dol­lar min­der op een bedrag van bij­na 72,8 mil­jard dol­lar geen drama­tisch cijfer, moest het niet zijn, dat het sinds 2001 gele­den is, dat er zich zulke dal­ing voordeed. Verder moeten we er het feit naast­leggen dat deze zomer Wall Street een cri­sis door­maak­te met in zijn kiel­zog de overige beurzen. 

De verzwakking bij vele bedri­jven die zich uitein­delijk uitte in een gevoelige terug­val van de voor­naam­ste indices heeft zich blijk­baar geuit door ver­min­derde reclamebudgetten. 

De hard­ste klap­pen gin­gen naar de kran­ten (-5,8%), goed voor 18% van de reclameomzetten in de eerste helft van 2007, gevol­gd door radio- en tv-réclame (resp. ‑2,7 en ‑2,4%). Noteer het over­wicht van tv in reclame­bud­get­ten (44% van het totaal in 2007). 
Dan is er nog het seg­ment van fold­ers en inserts (-2,1%), tevens het kle­in­ste van alle media.

Het was niet alle­maal kom­mer en kwel. Zo boek­te het inter­net bij­na 18% vooruit­gang en con­solideert het zijn vierde posi­tie (8% van de totale uit­gaven voor réclame). Merk­waardig genoeg zit­ten mag­a­zines (+4,6%), die 20% uit­mak­en van alle reclame­bud­get­ten in de VS, in de lift, eve­nals de pub­liciteit via pan­e­len en affiches.

Het bli­jft afwacht­en welke cijfers we te zien zullen kri­j­gen voor het derde trimester van dit jaar. Als deze bli­jven dalen en als dus de reclamemarkt zich niets aantrekt van de hero­plev­ing in Wall Street, dan is het wellicht tijd om maa­trege­len te nemen… 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.