
Mogen we u voorstellen? Kirk Kerkorian
We zijn in het jaar 1942. Boven de Atlantische Oceaan worstelt een bombardementsvliegtuig tegen een
opkomende storm. Aan de stuurknuppel zit een 25-jarige man in militair uniform. Hij is helemaal alleen aan boord en heeft als opdracht het toestel, waarmee hij opsteeg in Canada, veilig aan de grond te zetten in het Verenigd Koninkrijk. Voor die job zal hij 1000 $ ontvangen, een groot bedrag in die tijd, maar niet in verhouding tot de risico’s die de piloot loopt in het toestel, eigenlijk niet geschikt voor zulke lange afstand. Maar onze piloot heet Kirk Kerkorian en die schuwt geen risico’s.
Kerkorian is geboren in 1917 in Fresno, Californië. Zijn ouders waren immigranten uit Armenië. Als kleine jongen organiseerde hij gokspelletjes op straat, liefst voor zoveel mogelijk geld. Won hij, des te beter, maar verloor hij, dan was het met de glimlach, want dat behoort bij het gokken, besefte hij toen al.
Kerkorian is geboren in 1917 in Fresno, Californië. Zijn ouders waren immigranten uit Armenië. Als kleine jongen organiseerde hij gokspelletjes op straat, liefst voor zoveel mogelijk geld. Won hij, des te beter, maar verloor hij, dan was het met de glimlach, want dat behoort bij het gokken, besefte hij toen al.
Toen de oorlog voorbij was, had Kerkorian een hele reeks vliegvelden bezocht en er zijn ogen en oren goed opengehouden. Hij wist dat de prijs van eenzelfde vliegtuig de helft of meer kon schelen van de ene plek naar de andere. En zo begon hij een lucratief handeltje: vliegtuig kopen, het zelf overvliegen naar de koper en een mooie winst incasseren.
Dan deed hij een grote gok: hij investeerde al zijn spaargeld in de aankoop in 1947 van Los Angeles Air Service voor 60.000 dollar. Deze kleine chartermaatschappij herdoopte hij tot Trans International Airlines, dat hij in 1965 op de beurs bracht. Het aandeel noteerde dan 9,75 dollar en drie jaar later stond het op 32 dollar. De firma werd overgenomen door TransAmerica Corp. En voor die transactie ontving Kerkorian 85 miljoen dollar in aandelen. Hij had zijn oorspronkelijke investering meer dan 1400 keer terug!
Vanf 1968 begon hij zich te interesseren aan het bouwen van mega-hotels met ‘International’ in hun naam. Hieronder links ziet u hem poseren bij de eerste bouwwerf van zo’n hotel:
Een bedrijf dat hem fascineert is MGM filmstudio’s. Niet dat hij zulke cinefiel is, maar wel de heftige financiële bewegingen ervan. Tot driemaal toe kocht hij MGM als het in de problemen zat en verkocht hij het met winst. De laatste keer, dat was in september 2004, dikte zijn bankrekening aan met 2 miljard dollar toen Sony MGM overnam.
Evenmin als Kerkorian cinefiel is, is hij autoliefhebber. Hij toert rond in een Jeep Grand Cherokee en vindt dat al sjiek genoeg.
Nochtans heeft de autowereld al met hem kennis gemaakt. In 1990 verwierf hij 15% van de aandelen van Chrysler en wilde eigenlijk de hele firma overnemen. Dat werd hem gerechtelijk verhinderd en de acquisitie door Daimler Benz kwam tot stand. In 1992 was de waarde van zijn kapitaalinbreng verdrievoudigd.
Kerkorian is er trouwens nog niet helemaal uit, er loopt nog steeds een proces van hem tegen DaimlerChrysler omdat naar zijn standpunt de overeenkomst als een samensmelting wordt voorgesteld i.p.v. een acquisitie. Hij eist 3 miljard dollar schadevergoeding, ook niet mis.
Dit jaar liet hij zijn oog vallen op General Motors, kocht miljoenen aandelen en was op slag voor 9% eigenaar van het bedrijf, met een optie van nog 3% aandelen meer. Is hij de reddende engel van GM? Of een meedogenloze boeman die zal aansturen op een splitsing van GM in een autotak en de verzekeringstak GMAC? GM-baas Rick Wagener heeft alvast 25.000 banen op de tocht gezet om aan te tonen dat het hem menens is met de sanering van het bedrijf.
Want van Kerkorian is bekend, dat hij zich aan niets of niemand gebonden voelt, hij heeft geen enkele vorm van band met wat hij bezit. Als hij iets heeft verworven, overweegt hij al hoe en tegen welke prijs hij het van de hand kan doen.
Wellicht het enige waarmee Kirk Kerkorian zich verbonden voelt, is zijn Armeense afkomst. Die heeft hij nooit verloochend en hij deed onlangs nog een schenking van 180 miljard dollar om het land te steunen in de economische heropbouw.
Kerkorian wordt beschouwd als de 97ste rijkste mens ter wereld met een geschat kapitaal van 9 miljard dollar (ca 7,47 miljard euro). Hij schuwt pers en publiciteit en probeert zo anoniem mogelijk te leven. En dat doet hij alleen, want na 2 huwelijken en evenveel echtscheidingen en een op de klippen gelopen vriendschap heeft hij voor een solitair bestaan gekozen.
Hij is nu 88 jaar en als hij niet met financiële transacties bezig is, staat hij zijn geducht mannetje op het tennisplein.
Het ziet er dus niet naar uit dat Kerkorian al aan zijn pensioen denkt. De bedrijfswereld is gewaarschuwd.
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets