
Hij heeft op eigenzinnige wijze zijn weg gemaakt in de Amerikaanse ondernemingswereld, eerst door een ruime plaats te veroveren in het medialandschap en dan door de touwtjes van een behoorlijk deel van de Internetruimte in handen te krijgen. En hij is blijkbaar nog niet van plan ermee te stoppen … Een impressie van Barry Diller …
Mogen we u voorstellen: Barry Diller
We hebben het over Barry Diller, 63 jaar, wonende in New York City, gehuwd met modeontwerpster Diane von Furstenberg. Hij is nummer 258 op de lijst met rijkste Amerikanen en zijn vermogen wordt geraamd op 1,6 miljard dollar (1,1 miljard euro).
De heer en mevrouw Diller
Barry Diller is geboren in San Francisco in 1942. Hij studeerde aan de Fordham University in New York, waar hij de graad van doctor in de economie behaalde.
Als 24-jarige net afgestuurde universitair kreeg hij in 1966 de kans om assistent te worden van de vice-president van ABC-TV en dat lanceerde hem in de media-business.
Bij ABC begon zijn ster al snel te rijzen omdat hij met verse ideeën kwam, zoals ‘de film van de week’, waarvoor Diller voortdurend moest schipperen tussen het aanbod van de filmproducenten, zijn eigen smaak en de commerciële belangen van zijn werkgever.
Later begon ‘de film van de week’ een stevige naam te krijgen en het programma werd herdoopt in MFT, made for television. Hier kon Diller enkele van zijn eigen opvattingen over entertainment uitwerken door in die tijd controversiële films te laten uitzenden, gaande over o.a. homosexualiteit of de Vietnam-oorlog. Nog sterker werd zijn positie, toen hij het idee kreeg om zg. docudrama’s te brengen. Thema’s waarin heel veel kijkers zich in herkenden werden gebracht met als ‘acteurs’ meestal de mensen die de gebeurtenissen zelf beleefden of hadden beleefd. Bijkomend punt dat ABC niet onaardig vond: docudra’mas zijn goedkoop te maken en de winst is dus optimaal.
In 1973 was Diller opgeklommen tot president van ABC en toen hield hij het daar voor bekeken. Hij maakte de overstap naar Paramount waar hij meteen het presidentschap waarnam. Onder zijn beleid ontstonden (in de VS zeker) beroemde tv-series zoals Laverne & Shirley, Taxi en Cheers en hele reeks kaskrakers gaande van Saturday Night Fever, Grease tot Raiders of the Lost Ark, Terms of Endearment en Beverly Hills Cop.
In 1973 was Diller opgeklommen tot president van ABC en toen hield hij het daar voor bekeken. Hij maakte de overstap naar Paramount waar hij meteen het presidentschap waarnam. Onder zijn beleid ontstonden (in de VS zeker) beroemde tv-series zoals Laverne & Shirley, Taxi en Cheers en hele reeks kaskrakers gaande van Saturday Night Fever, Grease tot Raiders of the Lost Ark, Terms of Endearment en Beverly Hills Cop.
Een tiental jaren later maakte Diller de overstap naar een ander productiehuis, nl. Twentieth Century-FOX. Dat was in het jaar 1984 en het jaar erop werd deze studio opgekocht dor de Australische krantenmagnaat Rupert Murdoch. Diller kon Murdoch ervan overtuigen, in te stemmen met zijn plan om de 3 bestaande tv-netwerken (ABC, CBS en NBC) te gaan bevechten met een vierde, op te bouwen uit 20th Century Fox. Na heel nauwkeurige voorbereiding ging in 1987 FOX Broadcasting van start. Ook ditmaal had Diller een schot in de roos gemaakt. Op 3 jaar tijd was het zendschema van FOX uitgebreid van 2 naar 7 dagen per week en de reclameopbrengsten stroomden toe.
Waaraan had Diller dit succes te danken? Aan niets anders dan zijn al eerder beproefd recept: reality tv brengen, gemaakt met lage budgetten maar met thema’s die een breed publiek interesseren. Voeg hierbij nog wat slapstickachtige humor en je bent er. De series die het enorm deden waren o.a. Cops, America’s Most Wanted, In Living Color, Married…with Children en natuurlijk ook The Simpsons.
In 1992, toen was hij net 50 jaar geworden, zette Diller een stap die vriend en vijand verbaasde. Hij verliet 20th Century Fox en kocht voor 25 miljoen dollar het teleshopping netwerk QVC.
Vanuit zijn nieuwe positie als voorzitter van QVC trachtte Diller zijn tweede werkgever Paramount over te nemen, maar deze zet mislukte en in 1995 zegde hij QVC vaarwel. Hij kocht Silver King Communications op, een kleine groep tv-stations. Zijn doel was/is een kabel-tv netwerk uit te bouwen dat een volledig gamma van nieuws, ontspanning en sport zal aanbieden. Daarmee is hij op dit moment nog altijd bezig en niemand weet of het hem zal lukken of niet.
Voor Diller is dit plan een uitdaging, die voor hem eerder een sport is dan een noodzaak. Want hij beheert het conglomeraat IAC/Interactive Group dat op zijn beurt inkomsten realiseert uit het hotelwezen (www.hotels.com), touroperating (www.expedia.com) en reclameopbrengsten van websites, zoals www.askjeeves.com
Nochtans weten we niet of Diller niet een volgende stap voorbereidt naar een ander activiteitsgebied. Want naar eigen zeggen ziet hij ook een nogal spoedig einde aan de ontwikkeling van Internet, waarbij de fakkel zal worden overgenomen door een andere technologie. Tot op heden is het Internet volgens Diller er enkel om inkomsten te genereren via televerkoop en via réclame op de sites.
We zullen dus nog wel horen van deze rusteloze miljardair…
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
Ondergetekende is gepensioneerd marketing manager beeldvormingssystemen.
Hij heeft in geen enkel van de eventueel geciteerde aandelen of gelijk welk andere vorm van beleggingsinstrumenten een eigen positie.
26 oktober 2005
26 oktober 2005