Hoewel hij dit jaar 89 kaarsjes heeft kunnen uitblazen blijft multimiljardair Kirk Kerkorian onverdroten zijn wil doordrijven om zoveel mogelijk winst te halen uit zijn participatie in General Motors. Hij blijft achter zijn idee staan dat de beste oplossing voor GM een deal is met de groep Renault-Nissan. Hij schudt aan de GM-boom tot de vrucht rijp is en in zijn schoot valt…
Kerkorian schudt aan de GM-boom
Hoewel hij dit jaar 89 kaarsjes heeft kunnen uitblazen blijft multimiljardair Kirk Kerkorian onverdroten zijn wil doordrijven om zoveel mogelijk winst te halen uit zijn participatie in General Motors. Hij blijft achter zijn idee staan dat de beste oplossing voor GM een deal is met de groep Renault-Nissan. Hij wil blijven schudden aan de GM-boom tot die vrucht rijp is en in zijn schoot valt…
Hoewel er niet zo heel veel over naar buiten doorsijpelt, blijkt het te rommelen in de directiekamers van General Motors. Vooral GM-CEO Rick Wagoner is behoorlijk in zijn wiek geschoten door de aandrang waarmee de grootste aandeelhouder van zijn bedrijf, de 89-jarige miljardair Kirk Kerkorian, aanstuurt op een alliantie tussen General Motors enerzijds en de groep Renault-Nissan anderzijds. Zie hieromtrent ook
GM: Kerkorian neemt initiatief
Ghosn Wagoner Kerkorian
Bron: motorawards.com
Sinds juli ll. loopt een periode van 90 dagen die de drie betrokken autofabrieken de tijd moet geven om alle pro’s en cons te bestuderen en de krijtlijnen te tekenen van een absolute automobielreus met een gecombineerd jaarlijks potentieel van 15 miljoen voertuigen.
15 miljoen voertuigen, stel je dat eens voor. Indien we als gemiddelde lengte van een wagen 4 meter nemen, dan is dat een rij van 60.000 kilometer, ofwel 1,5 x de aarde rond, als ze allemaal bumper aan bumper staan. Van een file gesproken…
Ter gelegenheid van een happening om hun 100 miljoenste voertuig te vieren (dat is een file van hier tot aan de maan…) liet de co-voorzitter van Nissan weten, dat zowel zijn firma als Renault en ook GM adviseurs aan het inhuren zijn, met als opdracht te onderzoeken hoe de maximale synergie gehaald kan worden uit een alliantie.
Carlos Ghosn, de CEO van Renault-Nissan, staat alleszins positief tegenover Kirk Kerkorians idee, want onlangs deelde hij mede, dat de voordelen van de combinatie Renault-Nissan-GM te vergelijken zal zijn met deze toen Renault met Nissan in zee (of zeggen we beter ‘de baan op’) ging, nl. vooral kostenbesparing dankzij samenaankoop van onderdelen.
De deal waarover hij en Kerkorian akkoord blijken te zijn, komt erop neer dat Renault-Nissan een participatie van 20% neemt in GM, wat een injectie van 3,3 miljard dollar kapitaal betekent. Dat is een mooi bedrag, maar nog altijd amper 1⁄3 van het verlies van 10,6 miljard dollar dat GM vorig jaar leed. Voor een herstel van de financiële situatie van GM zal moeten gerekend worden op bovenvermelde kostenbesparingen en wellicht gezamenlijke commerciële acties in de VS en erbuiten.
Dat Kerkorian op actie aanstuurt lijkt ons niet zo onlogisch. Sinds hij op 15 september 2005 55 miljoen GM-aandelen in portefeuille nam aan een koers van ca 31,65 $, is het aandeel door een diepe put gedoken en op 15 september ll. stond het op 32,48 $, ofwel 2,6% hoger. Geen jaarwinst om achterover van te vallen.
Een andere reden waarom Kerkorian aan de boom schudt bij GM is, dat hij niet alleen denkt aan allianties of fusies en dergelijke operaties. In Heeft Toyota oogje op GM? hadden we het over de ideeën van de grootste Japanse concurrent voor GM hieromtrent.
Als Renault-Nissan en GM zich aan de afspraken houden, dan komen ze kort voor of na 15 oktober bijeen om te overleggen over een al dan niet samengaan. Tot dan en misschien ook daarna zal er heel wat gediscussieerd en gezucht worden in het kantoor van GM-CEO Rick Wagoner.
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
18 september 2006.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.
jan@usmarkets.nl