...

Kerkorian schudt aan de GM-boom

18 september 2006, 12:02 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Hoewel hij dit jaar 89 kaarsjes heeft kun­nen uit­blazen bli­jft mul­ti­m­il­jar­dair Kirk Kerko­ri­an onver­droten zijn wil door­dri­jven om zoveel mogelijk winst te halen uit zijn par­tic­i­patie in Gen­er­al Motors. Hij bli­jft achter zijn idee staan dat de beste oploss­ing voor GM een deal is met de groep Renault-Nis­san. Hij schudt aan de GM-boom tot de vrucht rijp is en in zijn schoot valt… 


Kerko­ri­an schudt aan de GM-boom


Hoewel hij dit jaar 89 kaarsjes heeft kun­nen uit­blazen bli­jft mul­ti­m­il­jar­dair Kirk Kerko­ri­an onver­droten zijn wil door­dri­jven om zoveel mogelijk winst te halen uit zijn par­tic­i­patie in Gen­er­al Motors. Hij bli­jft achter zijn idee staan dat de beste oploss­ing voor GM een deal is met de groep Renault-Nis­san. Hij wil bli­jven schud­den aan de GM-boom tot die vrucht rijp is en in zijn schoot valt… 

Hoewel er niet zo heel veel over naar buiten door­si­jpelt, blijkt het te rom­me­len in de direc­tiekamers van Gen­er­al Motors. Vooral GM-CEO Rick Wag­oner is behoor­lijk in zijn wiek geschoten door de aan­drang waarmee de groot­ste aan­deel­houd­er van zijn bedri­jf, de 89-jarige mil­jar­dair Kirk Kerko­ri­an, aanstu­urt op een alliantie tussen Gen­er­al Motors enerz­i­jds en de groep Renault-Nis­san anderz­i­jds. Zie hieromtrent ook 
GM: Kerko­ri­an neemt initiatief


Ghosn Wag­oner Kerkorian
Bron: motorawards​.com

Sinds juli ll. loopt een peri­ode van 90 dagen die de drie betrokken aut­o­fab­rieken de tijd moet geven om alle pro’s en cons te bestud­eren en de kri­jtli­j­nen te teke­nen van een absolute auto­mo­biel­reus met een gecom­bi­neerd jaar­lijks poten­tieel van 15 miljoen voertuigen.

15 miljoen voer­tu­igen, stel je dat eens voor. Indi­en we als gemid­delde lengte van een wagen 4 meter nemen, dan is dat een rij van 60.000 kilo­me­ter, ofwel 1,5 x de aarde rond, als ze alle­maal bumper aan bumper staan. Van een file gesproken…

Ter gele­gen­heid van een hap­pen­ing om hun 100 miljoen­ste voer­tu­ig te vieren (dat is een file van hier tot aan de maan…) liet de co-voorzit­ter van Nis­san weten, dat zow­el zijn fir­ma als Renault en ook GM adviseurs aan het inhuren zijn, met als opdracht te onder­zoeken hoe de max­i­male syn­ergie gehaald kan wor­den uit een alliantie.

Car­los Ghosn, de CEO van Renault-Nis­san, staat alleszins posi­tief tegen­over Kirk Kerko­ri­ans idee, want onlangs deelde hij mede, dat de voorde­len van de com­bi­natie Renault-Nis­san-GM te vergelijken zal zijn met deze toen Renault met Nis­san in zee (of zeggen we beter de baan op’) ging, nl. vooral kostenbe­spar­ing dankz­ij same­naankoop van onderdelen.
De deal waarover hij en Kerko­ri­an akko­ord blijken te zijn, komt erop neer dat Renault-Nis­san een par­tic­i­patie van 20% neemt in GM, wat een injec­tie van 3,3 mil­jard dol­lar kap­i­taal betekent. Dat is een mooi bedrag, maar nog alti­jd amper 13 van het ver­lies van 10,6 mil­jard dol­lar dat GM vorig jaar leed. Voor een her­s­tel van de finan­ciële sit­u­atie van GM zal moeten gerek­end wor­den op boven­ver­melde kostenbe­sparin­gen en wellicht geza­men­lijke com­mer­ciële acties in de VS en erbuiten. 

Dat Kerko­ri­an op actie aanstu­urt lijkt ons niet zo onl­o­gisch. Sinds hij op 15 sep­tem­ber 2005 55 miljoen GM-aan­de­len in porte­feuille nam aan een koers van ca 31,65 $, is het aan­deel door een diepe put gedo­ken en op 15 sep­tem­ber ll. stond het op 32,48 $, ofwel 2,6% hoger. Geen jaar­winst om achterover van te vallen. 

Een andere reden waarom Kerko­ri­an aan de boom schudt bij GM is, dat hij niet alleen denkt aan allianties of fusies en dergelijke oper­aties. In Heeft Toy­ota oog­je op GM? had­den we het over de ideeën van de groot­ste Japanse con­cur­rent voor GM hieromtrent.

Als Renault-Nis­san en GM zich aan de afsprak­en houden, dan komen ze kort voor of na 15 okto­ber bijeen om te over­leggen over een al dan niet samen­gaan. Tot dan en miss­chien ook daar­na zal er heel wat gedis­cussieerd en gezucht wor­den in het kan­toor van GM-CEO Rick Wagoner.

Jan Van Besauw 
Colum­nist voor US Markets
18 sep­tem­ber 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en finan­ciële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.
jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.