![](/images/legacy-userimages/userimages/jan_apple.gif)
De koers van Apple sloot gisteren opnieuw fors hoger tot een nieuw record, o.a. veroorzaakt door de verkopen van de iPhone die volgens velen een “revolutie” teweeg moet gaan brengen. Is dit overdreven of hebben we daadwerkelijk te maken met een quantum leap?
De iPhone
Laten we eerst wat ingaan op wat de iPhone is. De iPhone is zoals de naam doet vermoeden een telefoon, al zou je dat tegenwoordig vrij snel over het hoofd kunnen zien en is het eigenlijk gewoon een computer op zakformaat. Met de iPhone kan men mailen, internetten, muziek luisteren, foto’s maken en video’s bekijken.
De specificaties zijn niet revolutionair, veel moderne telefoons zijn smartphones en hebben dezelfde of betere specificaties dan de iPhone. Verder ondersteunt het geen 3g (snel netwerk voor mobiel internet) waardoor het internetten op de iPhone trager is dan bij concurrerende mobiele telefoons. Wat maakt de iPhone dan anders of beter? Zoals altijd heeft Apple het design uitstekend voor elkaar. Dit staat op het conto van Jonathan Ive, die ook de Mac en iPod heeft ontworpen. Maar het zit hem vooral in de toegankelijkheid van het apparaat. De telefoon heeft een groot gebruiksgemak. Het hele apparaat wordt via een touch screen bediend. In plaats van een apart toetsenbord is dit in het scherm ingebouwd, hierdoor wordt de ruimte op de telefoon optimaal benut en is er geen last van een te klein schermpje. Het heeft een mooie en handige user interface en verder is er oog voor details. Krijg je een e‑mail met een telefoonnummer en je dubbelklikt op het nummer dan zal de iPhone automatisch een oproep plaatsen. In de voicemail kun je selecteren welk bericht je als eerste wilt horen voordat eerst alles een voor een beluisterd moet worden. Ook leuk zijn de ingebouwde sensors. Zo is er een sensor die kan zien of je het apparaat horizontaal of verticaal vasthoudt en op basis daarvan het scherm aanpast. Er is een sensor die kijkt naar de bewegingen van je vingers, zo kun je inzoomen door je vingers naar elkaar toe te halen. Er is ook een sensor die de belichting in de gaten houdt en de felheid van het scherm hierop aanpast. Zo zijn er nog een hoop voorbeelden. De iPhone is niets nieuws ten opzichte van al bestaande smartphones maar Apple probeert net als met al haar andere producten juist het gebruiksgemak en de toegankelijkheid van het product te vergroten.
Toch is er ook genoeg kritiek, een opsomming ervan leest u hier (Engels)
De iPhone werd in januari van dit jaar aangekondigd en is onlangs geïntroduceerd in de VS. Er wordt gespeculeerd dat er al zo’n miljoen stuks zijn verkocht. In Europa zal het product later dit jaar op de markt verschijnen (vooralsnog alleen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) en in het technologisch verder ontwikkelde Azië waar men al een hoop meer met mobieltjes kan pas volgend jaar. Om de iPhone te kunnen gebruiken moet er naast het toestel ook een abonnement afgesloten worden bij AT&T voor de luttele prijs van 59 tot 99 dollar per maand. In Europa onderhandelt Apple o.a. met Vodafone en Deutsche Telekom, de laatste heeft onlangs al verkooprechten ontvangen.
Winstmarge iPhone
Volgens de marktonderzoekers van iSuppli heeft de iPhone een winstmarge van boven de 50%. De 8gb versie van de iPhone kost zo’n 265$ om te maken en gaat voor 599$ over de toonbank. Dat is een winstmarge van zo’n 56%. Hierbij wordt alleen gekeken naar de productiekosten en niet naar andere kosten zoals marketing en R&D. Andere producten van Apple zoals de iPod en de Mac hebben ook hoge winstmarges. In verhouding tot vergelijkbare smartphones is de iPhone eigenlijk niet heel duur.
Sleutel tot succes
Sinds de komst van de iPod is Apple niet meer te stoppen geweest. In de strijd om de thuiscomputers heeft Apple het af laten weten tegen Microsoft en nu richt het zich vooral op trendy gadgets en dat lijkt de juiste strategie te zijn voor het bedrijf met de trendy naam en status. Apple speelt nu in op de twee populairste gadgets, de portable media players en mobiele telefoons. Gadgets zijn gevoelig voor hypes en dat is precies waar Apple van profiteert. Een computer neem je niet mee op straat en kun je niet aan iedereen laten zien maar een gadget hoort nu eenmaal bij je uitstraling. Wie is er nou niet “cool” als hij opeens een trendy gadget uit zijn zak tovert? Voor zo’n gevoel mag best een prijs worden betaald.
Klik hier voor wat Amerikaanse tv-commercials van Apple
Het succes van de iPod is grotendeels te danken aan Jonathan Ive die van een mp3-speler een gadget heeft gemaakt met een ongeëvenaard design, de iPod is o.a. door zijn bijdrage uitgegroeid tot een statussymbool. Daarnaast maakte Apple iets wat al simpel was nog simpeler, zoals Einstein ooit zei “any intelligent fool can make things bigger and more complex, it takes a touch of genius to move into the opposite direction”. Wat Apple met de iPhone doet is een ingewikkeld apparaat minder ingewikkeld maken. Maar ik betwijfel of dat eenzelfde mate van succes kan genieten. Mensen houden van zo eenvoudig mogelijke apparaten. Ik kan op mijn telefoon ook muziek afspelen maar ik vind het veel fijner om een mp3-speler in m’n broekzak te hebben en precies te weten op welk knopje ik druk (volume, back/forward etc.) dan steeds naar een touch screen te moeten kijken, wat naast de grootste charme misschien ook het grootste nadeel is.
Volgens Steve Jobs is de iPhone ook de beste iPod ooit. Als dat echt zo is betekent dat dus dat mensen met de iPhone geen iPod meer nodig hebben, waardoor het me logisch lijkt dat de omzet die anders bij de iPod zou worden geboekt deels verschoven wordt naar de iPhone. Misschien is die hete adem ook een van de redenen dat Apple besloot om de markt van mobiele telefonie te betreden. Daarnaast zullen er nog een hele hoop mensen zijn die vinden dat ze alleen hoeven te bellen met een mobieltje of zich geen duur apparaat kunnen veroorloven. Het best verkochte gadget ter wereld is geen supersonisch apparaat maar gewoon een Nokia 1100 van een euro of 35, met de bijnaam “Penny”. Er zijn er al meer dan 200 miljoen van verkocht. Twee keer zo veel als alle iPods bij elkaar (100 miljoen).
Killer
Is de iPhone geboren uit een noodzaak? Het feit dat de broekzak te vol wordt met allerlei apparaten en dat de consument een allesomvattend apparaat wil? Of is de iPhone een ordinaire hype die handig gebruikmaakt van de hebberigheid van de mens en voorliefde voor uiterlijke schijn?
Het fenomeen waarbij verschillende technologieën in elkaar groeien heet convergentie. Gezien convergentie vaak iets alleen maar ingewikkelder dan handiger maakt geeft het veel mislukkingen. Waarom zoekt u via Google en niet via Yahoo? Misschien omdat Google beter is, maar toch ook vooral omdat het schittert in eenvoud en gebruiksgemak. En zou u willen dat uw tv ook een computer was? Of dat het de krant zou kunnen printen? Als de hype rond de iPhone echt de visie van de consument op lange termijn kan veranderen en er ontstaat een klimaat waarbij de technologiesector op een Zwitsers zakmes gaat lijken dan kan dit een dooddoener zijn voor een groot aantal bedrijven. Nu worden mp3 spelers en camera’s bijvoorbeeld nog grotendeels naast telefoons aangekocht, maar wat als in de toekomst de behoefte van de consument en de prijs/kwaliteit ontwikkelingen zo zijn dat men in veel gevallen alleen nog een allesomvattend product wil? Is dit de revolutie die Apple teweeg moet gaan brengen? Dat de convergentieslag eindelijk echt is losgebarsten en dat meerdere producten een gaan worden? Ik denk het niet, maar ben zeer benieuwd hoe het zich zal gaan ontwikkelen.
Concurrentie
De markt voor mobiele telefonie is al redelijk verzadigd met grote spelers. Apple is niet het enige bedrijf dat zijn aandeel extreem omhoog geboost ziet worden. Denk ook aan Research In Motion (RIMM) dat de Blackberry maakt. RIM heeft de laatste weken een sterke koersontwikkeling laten zien en heeft zich niets van Apple aangetrokken. Daarnaast zijn er de vaste aanbieders zoals Nokia, Samsung en Motorola die ook genoeg budget en capaciteiten hebben om topproducten te ontwikkelen. Apple heeft de kat uit de boom gekeken en nagedacht over wat er anders kon met de “revolutie” die het teweeg wilde brengen. Nu is het aan de rest om te zorgen dat ze hun marktaandeel behouden of dat de “revolutie” tot het rijk der flops wordt verwezen. Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen en dat het redelijk overdone is. Ik heb geen iPhone maar kan binnen een paar tellen mijn mailbox openen en alles doen wat ik op een telefoon wenselijk acht. De prijs van sommige telefoons is ongeveer gelijk aan een computer of laptop. Nu is een dergelijke telefoon wel handig, maar betwijfel of het echt nodig is. Veel mensen zullen het toch als een statussymbool en hebbeding zien, in de huidige tijden kan men daar honderden euro’s voor uitgeven, maar wat als het economisch wat minder gaat? Zal Apple dan nog steeds een koers/winst verhouding van boven de 40 hebben?
De massa kan een product maken of breken en de afgelopen jaren heeft Apple de consument beslist in haar greep gehad. Apple is het bedrijf bij uitstek dat een nieuwe trend kan introduceren. Mocht Apple een trend brengen die gevolgd gaat worden door de rest van de telecomsector dan zal de iPhone terecht of onterecht als de “Godfather” van de touch screen telefoons worden herinnerd en daarmee nog jaren succesvol zijn. Nu maar hopen dat het ook echt iets teweeg gaat brengen en dat de consument niet alleen door de mooie looks maar ook door het gebruik betoverd zal worden. Dat eerste is voor Apple een “eitje”, het laatste zal de tijd uitwijzen maar daar ben ik ‚in tegenstelling tot de aandeelhouders van Apple, nog wat kritisch over.
Dan rest nog een laatste vraag, hoe belangrijk is een iPhone en hoeveel geld is het waard? U vindt het antwoord Hier en Hier.
Jan Kastelijns
US Markets