...

iPhone Mania

6 juli 2007, 10:51 | US Markets Redactie | leestijd: 11 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

De koers van Apple sloot gis­teren opnieuw fors hoger tot een nieuw record, o.a. veroorza­akt door de verkopen van de iPhone die vol­gens velen een rev­o­lu­tie” teweeg moet gaan bren­gen. Is dit over­dreven of hebben we daad­w­erke­lijk te mak­en met een quan­tum leap?

De iPhone
Lat­en we eerst wat ingaan op wat de iPhone is. De iPhone is zoals de naam doet ver­moe­den een tele­foon, al zou je dat tegen­wo­ordig vrij snel over het hoofd kun­nen zien en is het eigen­lijk gewoon een com­put­er op zak­for­maat. Met de iPhone kan men mailen, inter­net­ten, muziek luis­teren, foto’s mak­en en video’s bekijken. 
De spec­i­fi­caties zijn niet rev­o­lu­tion­air, veel mod­erne tele­foons zijn smart­phones en hebben dezelfde of betere spec­i­fi­caties dan de iPhone. Verder onder­s­te­unt het geen 3g (snel netwerk voor mobiel inter­net) waar­door het inter­net­ten op de iPhone trager is dan bij con­cur­rerende mobiele tele­foons. Wat maakt de iPhone dan anders of beter? Zoals alti­jd heeft Apple het design uit­stek­end voor elka­ar. Dit staat op het con­to van Jonathan Ive, die ook de Mac en iPod heeft ont­wor­pen. Maar het zit hem vooral in de toe­ganke­lijkheid van het appa­raat. De tele­foon heeft een groot gebruiks­ge­mak. Het hele appa­raat wordt via een touch screen bedi­end. In plaats van een apart toet­sen­bord is dit in het scherm inge­bouwd, hier­door wordt de ruimte op de tele­foon opti­maal benut en is er geen last van een te klein schermp­je. Het heeft een mooie en hand­i­ge user inter­face en verder is er oog voor details. Kri­jg je een e‑mail met een tele­foon­num­mer en je dubbelk­likt op het num­mer dan zal de iPhone automa­tisch een oproep plaat­sen. In de voice­mail kun je selecteren welk bericht je als eerste wilt horen voor­dat eerst alles een voor een beluis­terd moet wor­den. Ook leuk zijn de inge­bouwde sen­sors. Zo is er een sen­sor die kan zien of je het appa­raat hor­i­zon­taal of ver­ti­caal vasthoudt en op basis daar­van het scherm aan­past. Er is een sen­sor die kijkt naar de beweg­in­gen van je vingers, zo kun je inzoomen door je vingers naar elka­ar toe te halen. Er is ook een sen­sor die de belicht­ing in de gat­en houdt en de fel­heid van het scherm hierop aan­past. Zo zijn er nog een hoop voor­beelden. De iPhone is niets nieuws ten opzichte van al bestaande smart­phones maar Apple probeert net als met al haar andere pro­ducten juist het gebruiks­ge­mak en de toe­ganke­lijkheid van het prod­uct te vergroten. 
Toch is er ook genoeg kri­tiek, een opsom­ming ervan leest u hier (Engels)
De iPhone werd in jan­u­ari van dit jaar aangekondigd en is onlangs geïn­tro­duceerd in de VS. Er wordt gespeculeerd dat er al zo’n miljoen stuks zijn verkocht. In Europa zal het prod­uct lat­er dit jaar op de markt ver­schi­j­nen (vooral­snog alleen in Duit­s­land, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) en in het tech­nol­o­gisch verder ontwikkelde Azië waar men al een hoop meer met mobielt­jes kan pas vol­gend jaar. Om de iPhone te kun­nen gebruiken moet er naast het toes­tel ook een abon­nement afges­loten wor­den bij AT&T voor de lut­tele pri­js van 59 tot 99 dol­lar per maand. In Europa onder­han­delt Apple o.a. met Voda­fone en Deutsche Telekom, de laat­ste heeft onlangs al verkooprecht­en ontvangen. 
Win­st­marge iPhone
Vol­gens de mark­ton­der­zoek­ers van iSup­pli heeft de iPhone een win­st­marge van boven de 50%. De 8gb ver­sie van de iPhone kost zo’n 265$ om te mak­en en gaat voor 599$ over de toon­bank. Dat is een win­st­marge van zo’n 56%. Hier­bij wordt alleen gekeken naar de pro­duc­tiekosten en niet naar andere kosten zoals mar­ket­ing en R&D. Andere pro­ducten van Apple zoals de iPod en de Mac hebben ook hoge win­st­marges. In ver­houd­ing tot vergelijk­bare smart­phones is de iPhone eigen­lijk niet heel duur. 
Sleu­tel tot succes
Sinds de komst van de iPod is Apple niet meer te stop­pen geweest. In de stri­jd om de thuis­com­put­ers heeft Apple het af lat­en weten tegen Microsoft en nu richt het zich vooral op trendy gad­gets en dat lijkt de juiste strate­gie te zijn voor het bedri­jf met de trendy naam en sta­tus. Apple speelt nu in op de twee pop­u­lairste gad­gets, de portable media play­ers en mobiele tele­foons. Gad­gets zijn gevoelig voor hypes en dat is pre­cies waar Apple van prof­i­teert. Een com­put­er neem je niet mee op straat en kun je niet aan iedereen lat­en zien maar een gad­get hoort nu een­maal bij je uit­stral­ing. Wie is er nou niet cool” als hij opeens een trendy gad­get uit zijn zak tovert? Voor zo’n gevoel mag best een pri­js wor­den betaald. 
Klik hier voor wat Amerikaanse tv-com­mer­cials van Apple 
Het suc­ces van de iPod is gro­ten­deels te danken aan Jonathan Ive die van een mp3-spel­er een gad­get heeft gemaakt met een ongeëve­naard design, de iPod is o.a. door zijn bij­drage uit­ge­groeid tot een sta­tussym­bool. Daar­naast maak­te Apple iets wat al sim­pel was nog sim­pel­er, zoals Ein­stein ooit zei any intel­li­gent fool can make things big­ger and more com­plex, it takes a touch of genius to move into the oppo­site direc­tion”. Wat Apple met de iPhone doet is een ingewikkeld appa­raat min­der ingewikkeld mak­en. Maar ik betwi­jfel of dat een­zelfde mate van suc­ces kan geni­eten. Mensen houden van zo een­voudig mogelijke appa­rat­en. Ik kan op mijn tele­foon ook muziek afspe­len maar ik vind het veel fijn­er om een mp3-spel­er in m’n broekzak te hebben en pre­cies te weten op welk knop­je ik druk (vol­ume, back/​forward etc.) dan steeds naar een touch screen te moeten kijken, wat naast de groot­ste charme miss­chien ook het groot­ste nadeel is.
Vol­gens Steve Jobs is de iPhone ook de beste iPod ooit. Als dat echt zo is betekent dat dus dat mensen met de iPhone geen iPod meer nodig hebben, waar­door het me logisch lijkt dat de omzet die anders bij de iPod zou wor­den geboekt deels ver­schoven wordt naar de iPhone. Miss­chien is die hete adem ook een van de rede­nen dat Apple besloot om de markt van mobiele tele­fonie te betre­den. Daar­naast zullen er nog een hele hoop mensen zijn die vin­den dat ze alleen hoeven te bellen met een mobielt­je of zich geen duur appa­raat kun­nen veroorloven. Het best verkochte gad­get ter wereld is geen super­son­isch appa­raat maar gewoon een Nokia 1100 van een euro of 35, met de bij­naam Pen­ny”. Er zijn er al meer dan 200 miljoen van verkocht. Twee keer zo veel als alle iPods bij elka­ar (100 miljoen). 
Killer
Is de iPhone geboren uit een noodza­ak? Het feit dat de broekzak te vol wordt met aller­lei appa­rat­en en dat de con­sument een alle­som­vat­tend appa­raat wil? Of is de iPhone een ordi­naire hype die hand­ig gebruik­maakt van de heb­berigheid van de mens en voor­liefde voor uiter­lijke schijn? 
Het fenomeen waar­bij ver­schil­lende tech­nolo­gieën in elka­ar groeien heet con­ver­gen­tie. Gezien con­ver­gen­tie vaak iets alleen maar ingewikkelder dan hand­i­ger maakt geeft het veel mis­lukkin­gen. Waarom zoekt u via Google en niet via Yahoo? Miss­chien omdat Google beter is, maar toch ook vooral omdat het schit­tert in een­voud en gebruiks­ge­mak. En zou u willen dat uw tv ook een com­put­er was? Of dat het de krant zou kun­nen print­en? Als de hype rond de iPhone echt de visie van de con­sument op lange ter­mi­jn kan veran­deren en er ontstaat een kli­maat waar­bij de tech­nolo­giesec­tor op een Zwit­sers zakmes gaat lijken dan kan dit een doo­d­doen­er zijn voor een groot aan­tal bedri­jven. Nu wor­den mp3 spel­ers en camera’s bijvoor­beeld nog gro­ten­deels naast tele­foons aangekocht, maar wat als in de toekomst de behoefte van de con­sument en de prijs/​kwaliteit ontwik­kelin­gen zo zijn dat men in veel gevallen alleen nog een alle­som­vat­tend prod­uct wil? Is dit de rev­o­lu­tie die Apple teweeg moet gaan bren­gen? Dat de con­ver­gen­ties­lag ein­delijk echt is los­ge­barsten en dat meerdere pro­ducten een gaan wor­den? Ik denk het niet, maar ben zeer benieuwd hoe het zich zal gaan ontwikkelen.
Con­cur­ren­tie
De markt voor mobiele tele­fonie is al redelijk verzadigd met grote spel­ers. Apple is niet het enige bedri­jf dat zijn aan­deel extreem omhoog geboost ziet wor­den. Denk ook aan Research In Motion (RIMM) dat de Black­ber­ry maakt. RIM heeft de laat­ste weken een sterke koer­son­twik­kel­ing lat­en zien en heeft zich niets van Apple aangetrokken. Daar­naast zijn er de vaste aan­bieders zoals Nokia, Sam­sung en Motoro­la die ook genoeg bud­get en capaciteit­en hebben om top­pro­ducten te ontwikke­len. Apple heeft de kat uit de boom gekeken en nagedacht over wat er anders kon met de rev­o­lu­tie” die het teweeg wilde bren­gen. Nu is het aan de rest om te zor­gen dat ze hun mark­taan­deel behouden of dat de rev­o­lu­tie” tot het rijk der flops wordt ver­wezen. Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen en dat het redelijk over­done is. Ik heb geen iPhone maar kan bin­nen een paar tellen mijn mail­box ope­nen en alles doen wat ik op een tele­foon wenselijk acht. De pri­js van som­mige tele­foons is ongeveer gelijk aan een com­put­er of lap­top. Nu is een dergelijke tele­foon wel hand­ig, maar betwi­jfel of het echt nodig is. Veel mensen zullen het toch als een sta­tussym­bool en hebbe­d­ing zien, in de huidi­ge tij­den kan men daar hon­der­den euro’s voor uit­geven, maar wat als het economisch wat min­der gaat? Zal Apple dan nog steeds een koers/​winst ver­houd­ing van boven de 40 hebben?
De mas­sa kan een prod­uct mak­en of breken en de afgelopen jaren heeft Apple de con­sument beslist in haar greep gehad. Apple is het bedri­jf bij uit­stek dat een nieuwe trend kan intro­duc­eren. Mocht Apple een trend bren­gen die gevol­gd gaat wor­den door de rest van de tele­com­sec­tor dan zal de iPhone terecht of onterecht als de God­fa­ther” van de touch screen tele­foons wor­den herin­nerd en daarmee nog jaren suc­cesvol zijn. Nu maar hopen dat het ook echt iets teweeg gaat bren­gen en dat de con­sument niet alleen door de mooie looks maar ook door het gebruik betoverd zal wor­den. Dat eerste is voor Apple een eit­je”, het laat­ste zal de tijd uitwi­jzen maar daar ben ik in tegen­stelling tot de aan­deel­houd­ers van Apple, nog wat kri­tisch over.
Dan rest nog een laat­ste vraag, hoe belan­grijk is een iPhone en hoeveel geld is het waard? U vin­dt het antwo­ord Hier en Hier.
Jan Kastelijns
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.