Er is een groot verschil tussen denken wat juist is en het juist hebben. Zeker als het gaat om beleggingsbeslissingen wil men wel eens meer op emotie dan op ratio handelen. Vaak geeft dit achteraf spijt en velen van u hebben wellicht wel eens gedacht na een (foutieve) investering: “Hoe heb ik zo gek kunnen zijn…” Als dit niet het geval is kunt u een tevreden investeerder zijn!
Nu er telkens meer onderzoek gedaan wordt naar de werking van onze hersenen, wordt duidelijk dat men niet alleen beslissingen maakt op economisch gebied als het gaat om investeren. Neuroscience, economie en psychologie spelen allemaal een rol in uw besluitvorming. Hieronder een tabel die weergeeft wat het verschil tussen theorie en praktijk is. Waar kunt u zich het beste in herkennen?
Theorie |
Praktijk |
U heeft vooraf duidelijke financiële doelen gesteld betreffende de investering. |
U weet niet zeker wat de doelen zijn en past ze vaak aan op basis van nieuwe informatie. |
U heeft goed de kans tussen succes en falen afgewogen. |
Het aandeel waar een vriend (of analist) u op attendeerde moest hoe dan ook succesvol zijn. U was erg geschokt toen het waardeloos bleek te zijn. |
U analyseert alle beschikbare informatie om toekomstige winsten ‘veiliger’ te stellen. |
U kijkt nooit naar jaarverslagen en heeft de hobbels op de weg niet aan zien komen. |
Hoe meer u betrokken bent bij uw investering hoe meer winst u zult maken. |
Mensen die weinig omkijken naar hun investering hebben een hoger resultaat op hun belegging. |
Hoe meer werk u in uw beleggingen stopt hoe meer winst. |
Zogenaamde ‘professionals’ presteren over het algemeen niet beter dan ‘amateurs’. |
In vele gevallen bent u vijand van uzelf als het gaat om beleggen. Iedereen weet dat het outperformen van de markt vrijwel onmogelijk is, alleen vrijwel iedereen denkt dat hij/zij de persoon is die hiertoe in staat is. Iedereen weet dat paniekprikkers vaak wel weer recht worden getrokken, maar toch verkoopt men vaak op emotie in een paniekdaling. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de bedrijfscijfers die momenteel gepresenteerd worden. Als een bedrijf de verwachtingen niet haalt (soms op één cent na niet), begint de paniek te komen en levert een dergelijk bedrijf soms miljarden aan beurswaarde in, vaak overdreven reacties op emotiehandel gebaseerd.
Wat ik met dit artikel duidelijk probeer te maken is dat we vaak onlogische keuzes maken bij onze beleggingsbeslissing, emotie neemt de overhand. Dat is een kenmerk van mensen en het is niet erg zolang u uzelf maar kent. Er zijn een aantal punten die u in de gaten moet houden bij het nemen van beleggingsbeslissingen.
Als u denkt “Ik heb het gevoel dat…”, wees dan een gewaarschuwd mens en heroverweeg uw investering dan nog een keer. Het is een nietszeggend gevoel, waarschijnlijk ook nergens op gegrond, dat u in beweging zet. U wilt uzelf alleen een excuus geven dat het wel goed zit, en daarom komt er een dergelijke argument naar boven.
Daarnaast is er nog zoiets als anchoring, dit valt het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Stel u wilt een nieuw huis kopen en neemt contact op met een makelaar. In de meeste gevallen zal de makelaar u eerst de ‘dure’ huizen laten zien en daarna de ‘goedkopere’ zodat de laatste goedkoop lijken en u eerder tot aanschaf zult overgaan. U heeft dus een soort vergelijkingsmateriaal meegekregen wat er misschien helemaal niet toe doet in uw besluit, maar toch worden mensen hierdoor beïnvloed. Zo is het ook met aandelen: vele mensen zullen eerder geneigd zijn een aandeel te kopen van €10 dan een aandeel van €150 in dezelfde sector. Echter, daarbij gaan ze af op vergelijkingsmateriaal dat er niet toe doet, jaarverslagen en overige financiële data worden niet eens bekeken en het fonds van €10 wordt aangekocht. Een leuk voorbeeldje om te laten zien dat er frictie is tussen uw intuïtie en analytisch denken, lees de onderstaande zin en geef voor uzelf direct antwoord op de vraag zonder lang na te denken:
Een chocoladereep en een kauwgombal kosten samen €1,10. De chocoladereep kost €1 meer dan de kauwgombal. Snel antwoord: Hoeveel kost de kauwgombal?
Nu mag u er nog even rustig over nadenken, blijft u bij hetzelfde antwoord?
Bijna iedereen zal gezegd hebben dat de kauwgombal 10 cent kost. Veel mensen hebben niet eens door dat dit antwoord fout is tenzij ze erop gewezen worden en er nogmaals over nadenken. Als een kauwgombal 10 cent kost en een chocoladereep €1 euro meer (€1,10 dus) zou het totaal uitkomen op €1,20, fout dus! Het goede antwoord is natuurlijk: de kauwgombal kost 5 cent en de chocoladereep €1,05, samen €1,10. Achteraf logisch, maar zoals u ziet denken uw hersens in eerste instantie anders.
Een ander voorbeeld heeft te maken met het verschil tussen absoluut en relatief inzicht van mensen. Wederom geschetst met een voorbeeld:
U ziet hierboven 2 potten, met hierin ‘’witte bonen’’ en ‘’zwarte bonen’’. De opdracht die u wordt voorgelegd is als volgt: “U moet proberen om een zwarte boon te pakken en mag zelf kiezen uit welke pot u uw trekking doet”. Uit onderzoek blijkt dat iets minder dan 2⁄3 van de deelnemers kiezen voor de rechter pot. Echter de kans op succes is in de linker pot groter (10% links en 9% rechts; en zelfs bij verlaging naar 4% rechts kiest men vaker voor rechts). Men heeft het gevoel dat er meer winkansen zijn omdat er meerdere zwarte bonen aanwezig zijn en kiest daarom voor die pot.
Zo is het ook met investeringen, men denkt vaak absoluut in plaats van relatief. Stel u heeft een portefeuille van €100.000 (of welk bedrag dan ook) en gister was er geen beweging in uw aandelenmandje. Als uw aandelen morgen met €1.000 stijgen, schiet uw resultaat van 0 naar 1000 in absolute zin, echter op het totaal gaat uw vermogen van €100.000 naar €101.000 en dit verschil neemt men minder positief waar. Uw portefeuille is het echte geld, hier gaat het uiteindelijk om en niet om het bedrag dat er op één dag bijkomt of afgaat. De focus ligt bij de meeste beleggers bij het getal dat het meeste veranderd, de dagresultaten dus en niet het totaalplaatje.
Als u het gevoel heeft dat u een overhaaste beslissing maakt, wees dan geduldig en druk niet meteen op de order knop. ‘Think twice’ en maak uw huiswerk voordat u instapt in een aandeel, emotiehandel is gevaarlijker dan u denkt. Ook is hebzucht een gevaarlijke valkuil, net als met loterijen spiegelen mensen zich voor wat een feest het zou zijn om te winnen. Zo ook bij investeringen hebben veel mensen absurd hoge verwachtingen die helemaal nergens op slaan, ze investeren alléén maar om aan hun ‘wat als… gevoel’ te kunnen voldoen en een ‘feel good experience’ te ervaren.
We kunnen nog uren doorgaan om de idioterie achter sommige investeringen te verklaren, daar zijn genoeg theoretische bronnen voor, echter was dit een inleiding die u mee kunt nemen in uw toekomstige beleggingen. Vergeet ook nooit: aandelen hebben een prijs, bedrijven hebben een waarde. Dit is dé manier om geld te verdienen, zoek het verschil tussen de waarde van bedrijven door goed te analyseren (fundamenteel) en kijk of er een mismatch is met de koers van het fonds.
Tot slot een aantal punten alvorens u weer verder gaat met beleggen:
- Hoop op het beste, maar ga uit van het slechtste (hierdoor zult u minder snel in paniek raken in slechtere tijden)
- Eerst analyseren, dan investeren (een goed onderbouwde analyse voorkomt emotiehandel)
- Het verleden zal niet hetzelfde zijn als de toekomst (koop niet zomaar een fonds omdat het vroeger ook hoog noteerde)
- Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook (zeker als het gaat om ‘praatjes’ van analisten)
- Plaats niet alle eieren in hetzelfde mandje, spreiden voor risicobeheersing
- Ga nooit af op mooie verhalen, analyses op televisie, “technische analyse” of geruchten over overnames en fusies alvorens een degelijke fundamentele analyse gedaan te hebben
Tot slot: Als u geen 3 onderbouwde redenen kunt noemen om een aandeel te kopen, koop het dan niet en volg niet zomaar uw gevoel!
— — — — — — — — —
Literatuur:
Zweig, Jason (2007). Your Money and Your Brain: How the New Science of Neuroeconomics Can Help Make You Rich
— — — — — — — — —
Tobit van Dijk
Publicist US Markets