Er is een naam voor het geloofsmodel dat wordt aangehangen in het hedendaagse geldwezen, en die naam is postmodernisme. Het postmoderne geloof stelt dat wetten, zowel natuur, economische als sociale wetten, het product zijn van menselijke cultuur. Wat wij zien is niet wat “is” maar enkel wat wij veronderstellen dat waar is vanuit ons eigen perspectief. Alle waarheid is relatief.
Het postmodernisme stelt dat wetenschap en religie menselijke producten zijn die allebei onze realiteit bepalen, en waarvan de een geen hogere claims op de waarheid heeft dan de andere. Iedere wetenschapper, zo zegt het postmoderne dogma, zit verstrikt in zijn eigen culturele net en neemt alleen maar waarheden waar die passen bij dat net. Er zijn talloze voorbeelden te geven die aantonen dat dit geloofsmodel tot catastrofes leidt. Ik wil u er vier geven.
Challenger
Het ruimteveer Challenger explodeerde op 28 januari 1986 iets meer dan een minuut na de start. Er kwamen 7 mensen om: 6 astronauten en 1 docente. Uit onderzoek bleek dat de sluitringen waarmee de compartimenten van de twee stuwraketten aan elkaar waren gekoppeld, bij de gegeven weersomstandigheden niet deugdelijk functioneerden, waardoor brandstof ging lekken en na 78 seconden de tanks ontploften. Het management was door de ingenieurs op de hoogte gesteld van dit probleem, die aangaven dat een lancering op het gestelde tijdstip niet veilig kon doorgaan. Het management had evenwel af te rekenen met zijn “eigen werkelijkheid”, waarin de lancering al meermaals was uitgesteld terwijl het Amerikaanse publiek jubelde over de eerste Teacher in Space. De theoretisch fysicus Richard Feynman, die lid was van de presidentiële commissie die de toedracht van het ongeluk moest analyseren, vatte de les voor de toekomst als volgt samen: “For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for nature cannot be fooled” (Voor een succesvolle technologie moet realiteit prevaleren over public relations, want de natuur laat zich niet bedriegen).
Antropogene opwarming van de Aarde
Aan het einde van de 19e eeuw stond al vast dat kooldioxide (CO2, u ademt het nu uit) een gedeelte van infrarood licht absorbeert en dat omzet in kinetische energie. Wij meten die toename van kinetische energie als een toename van temperatuur. Ook staat vast dat de mens na de Industriële Revolutie steeds grotere hoeveelheden CO2 is gaan uitstoten (het is immers een bijproduct van verbranding van kolen, olie en gas). Deze twee feiten samen leveren de wetenschap voldoende bewijs dat de mens bijdraagt aan de opwarming van de Aarde. Niet zo een toenemend aantal politici. Recent pleitte een liberaal Tweede Kamerlid voor het sluiten van het KNMI, omdat die instelling partij zou kiezen voor de “CO2 lobby”, dat zijn de wetenschappers, politici en NGO’s die overtuigd zijn van het wetenschappelijke bewijs voor de mens-veroorzaakte opwarming, en die deze door het stimuleren van CO2-neutrale energiestrategieën willen bijsturen. Opnieuw worden de mensen die het weten, de klimaatfysici, het slachtoffer van een “sociale realiteit” waarin fossiele brandstoffen een belangrijke rol moeten blijven spelen. Zou de natuur zich nu wel laten foppen?
De vrije markt
Eén van de meest hardnekkige fabeltjes die de ronde blijft doen onder liberalen en libertinisten (en dat is de meerderheid onder u) is dat de “vrije markt” zorgt voor de grootste efficiëntie. Goederen worden in dit geloof geproduceerd daar waar de productie het goedkoopste is, zo zei Adam Smith. Onze wereld is langs die lijnen georganiseerd. Zo worden Noordzee garnalen in Marokko gepeld en in Nederland geconsumeerd. Tv’s halen we uit Japan, speelgoed en keukengerief uit China, wijn uit Chili, Argentinië, Californië en andere ontwikkelingslanden, enz. Onze avondmaaltijd heeft gemiddeld 30 duizend kilometer afgelegd voordat ie op ons bord terechtkwam. Dit noemen wij efficiënt. De globale economie is net zo efficiënt als roofbouw. Ook hier overwint een “sociale visie” de botte realiteit van de tomeloze verkwisting.
Ons monetair stelsel
Ons monetair stelsel berust exclusief op het aangaan van schulden. Zonder schulden is er geen geld. Op die schulden moet rente worden betaald, maar het bedrag aan rente is nooit als geld in roulatie gebracht, en kán dus nooit worden terugbetaald. De rente blijft eeuwig staan en cumuleert ieder jaar. Zonder enige onderbreking. Opnieuw hebben we een fysieke realiteit (het geld is er niet en is er nooit geweest) die staat tegenover een “sociale” realiteit (het geld moet tóch terug worden betaald.) Zou de natuur zich laten foppen?
Slot
Overweeg eens, op een rustig moment, of uzelf misschien ook een postmodernist bent. Probeert ú de natuur te bedriegen, of wordt u eigenlijk zélf constant gefopt? En hoelang bent u bereid dat te laten voortduren?
Jarl Kampen
Publicist US Markets