...

HERVORMINGEN NODIG IN EUROLAND

9 februari 2011, 09:10 | CDA | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De ver­houd­ing tussen poli­tiek en de finan­ciële mark­ten is actuel­er dan ooit. Dit is de vijfde col­umn in het the­ma De poli­tiek aan het woord’. Onze gast­colum­nist van van­daag is de finan­cieel woord­vo­erder van de regeringspar­tij: het CDA


Het is nie­mand ont­gaan dat de euro, de gemeen­schap­pelijke munt van inmid­dels zeven­tien EU lan­den (na toe­tred­ing van Est­land), de afgelopen maan­den onder druk heeft ges­taan. Zow­el op de finan­ciële mark­ten als in de poli­tiek. In feite houden bei­de elka­ar in een soort wurggreep. De finan­ciële mark­ten zijn de poli­tiek aan het testen tot hoev­er zij bereid is om de muntu­nie te verdedi­gen. De poli­tiek voelt zich in het nauw gedreven, omdat zij de risico’s van steeds nieuwe ste­un­op­er­aties nog maar moeil­ijk kan overzien. Politi­ci vrezen dat verdere ste­un en garanties aan lan­den uitein­delijk door de belast­ing­be­taler zal moeten wor­den opge­bracht. Dit sen­ti­ment speelde een belan­grijke rol bij de Griekse en Ierse ste­un vorig jaar. Het is helaas niet ondenkbaar dat in de komende peri­ode andere lan­den zoals Span­je en Por­tu­gal ook een beroep zullen moeten doen op het nood­fonds. We moeten waakza­am blijven.

De afgelopen maand lijkt het vertrouwen op de finan­ciële mark­ten gelukkig wat te zijn terugge­keerd, hoewel de onrust natu­urlijk opeens weer kan terugk­eren. De aan­bevelin­gen van de Van Rompuy groep, met de nadruk op strenger begrot­ings­beleid van de lid­stat­en, lijken goed te wor­den ont­van­gen. Ook dienen de eurolan­den hun begrotin­gen beter op elka­ar af te stem­men. Mogelijk is er nog wel meer nodig. De lan­den in Europa moeten zich er nog beter van bewust wor­den dat er sprake is van een gedeelde Europese lots­bestem­ming. Onze Min­is­ter van Finan­ciën, Jan Kees de Jäger, heeft er in dit ver­band voor gepleit om in een vroegti­jdig sta­di­um automa­tisch sanc­ties in te stellen voor lan­den die zich niet aan de afsprak­en houden van het sta­biliteit– en groeipact. De Duit­sers en de Fransen hebben hier nog wat bedenkin­gen bij. Langs deze weg zullen we echter wel moeten verder denken op weg naar een economis­che unie. Het moet voor lan­den de nor­maal­ste zaak van de wereld wor­den om te vol­doen aan de vereis­ten van het sta­biliteit– en groeipact. Niet vol­doen mag, née moet sanc­ties tot gevolg hebben. We zit­ten in Europa met z’n allen in het­zelfde schuit­je. Lan­den die deel­ne­men, geni­eten ook de voorde­len van de euro, door­dat ze bijvoor­beeld tegen lage rentes kun­nen lenen en weinig last hebben van wis­selko­erss­chom­melin­gen.

Het kan echter niet zo zijn dat lan­den wel prof­iteren, maar niet bereid zijn de las­ten te dra­gen van deze voorde­len. De eurolan­den zullen hun economieën moeten her­vor­men. Wij zijn ervan over­tu­igd dat de lan­den die nu ste­un kri­j­gen van het Nood­fonds zoals Ier­land en Grieken­land ged­won­gen wor­den om echt te her­vor­men. Mede ook door­dat het IMF er bij betrokken; het IMF heeft een lange ervar­ing met het stellen van strenge voor­waar­den aan lan­den om te her­vor­men. Betrokken­heid van het IMF is iets waar Ned­er­land reeds in een vroeg sta­di­um op heeft aange­dron­gen. De andere lan­den zullen in Europa zullen ook moeten her­vor­men. Ned­er­land geeft met de plan­nen van de nieuwe regering het goede voor­beeld.

Er is de afgelopen tijd ook wel geop­perd om eurobonds uit te geven. Dit is overi­gens al een wat oud­er plan, dat eens in de zoveel tijd weer naar voren komt. Hier­bij zou een Europese Instelling de mogelijkheid kri­j­gen om oblig­aties uit te geven. Fun­da­menteel prob­leem hier­bij is dat er geen echte Europese regering is die de bud­get­taire dis­ci­pline kan afd­win­gen, zoals in de VS bijvoor­beeld wel het geval is. Dergelijke oblig­aties zouden waarschi­jn­lijk een redelijk gun­stige rat­ing kri­j­gen, waar­door er relatief goed­koop geld opge­haald zou kun­nen wor­den op de finan­ciële mark­ten. Er zou waarschi­jn­lijk een soort gemid­delde rentevoet betaald moet wor­den. Dit is in het voordeel van lan­den als Grieken­land, Ier­land en Span­je die dan tegen lagere tarieven zouden kun­nen lenen. Deze lagere tarieven zullen echter betaald moeten wor­den door anderen. Er is niet zoi­ets als een free lunch. Lan­den als Ned­er­land en Duit­s­land betal­en in feite vol­gens deze con­struc­tie mee aan de goed­kopere leenkosten voor lan­den die het niet goed doen. Lan­den hebben dan geen prikkel meer om zelf te her­vor­men. Dit nadeel kleeft uitein­delijk aan elke vorm van een Europese staat­soblig­atie. Dit zou pas kun­nen op het moment dat er sprake is van een volledi­ge poli­tieke unie. Dit is echter voor­lop­ig niet het geval.

Dit neemt niet weg dat er wel cre­atieve vari­anten denkbaar zijn waar we nog eens goed over na zouden kun­nen denken. Zo wordt er wel onder­scheid gemaakt tussen blauwe en rode oblig­aties (blue and red bonds). Blauwe oblig­aties zouden gelden voor het deel tot 60% van het BBP, rode oblig­aties met aanzien­lijk hogere rentevoeten zouden gelden voor het deel van de schuld hoger dan 60% van het BBP. Dit klinkt op het eerste gezicht aantrekke­lijk. Er lijkt een effi­ciën­tere verdel­ing te ontstaan van de rente­las­ten tussen de eurolan­den. Toch zal dit waarschi­jn­lijk lei­den tot veel hogere kosten van de rode oblig­aties. Boven­di­en is er weer een soort coördinerend mech­a­nisme op Europees niveau nodig.

Kor­tom, we staan in de euro­zone de komende tijd voor grote uitdagin­gen. Het CDA staat pal achter de euro. Lan­den dienen wel hun zaak­jes op orde te hebben. De her­vormin­gen die nu zijn ingezet van de Europese Com­missie en De Van Rompuy groep om lan­den te dwin­gen de regels van het sta­biliteit– en groeipact na te lev­en zijn ver­standig en noodza­ke­lijk. Uit­g­fite van europese oblig­aties is vol­gens ons vooral­snog een stap te ver!

alt
Elly Blanks­ma
Kamer­lid CDA, woord­vo­erder Financiën


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.