De media staan bol van de Griekse budgettaire problemen en hoewel er gedacht wordt aan diverse reddingsscenario’s is de situatie nog altijd niet onder controle. Nu blijkt het geval-Griekenland niet alleenstaand te zijn. Er zijn (veel) grotere landen die stilaan het water tot aan de lippen zien stijgen.
In januari 2009 werd, een beetje in mineur, 10 jaar euro gevierd. Het was nl. op 4 januari 1999 dat begonnen werd met alle beurstransacties in euro’s te noteren. Maar eigenlijk had men in 2002 de 10de verjaardag van de beslissing moeten gedenken, genomen in 1992 te Maastricht, om een Europese eenheidsmunt te creëren. Of is het niet logische te wachten tot 1 januari 2012 om de 10de verjaardag te vieren van de introductie van de eurobiljetten?
Nu werd er in 1992 te Maastricht nog iets afgesproken, dat van ingrijpend belang was voor de EU-landen. Er werd als norm genomen, dat de begroting van een lidstaat nooit de 3% van het bruto binnenlands product (BBP) mocht overschrijden en indien dat toch zou gebeuren enkel voor heel korte tijd. Wie die regel niet volgde, kon een bestraffing verwachten in de vorm van een boete.
Dat ging jaren goed, de landen hielden elkaar in het oog en zwaaiden jaar na jaar met hun begroting die voldeed aan de Maastrichtnorm. De laatste jaren werd dat zwaaien achterwege gelaten en deed iedereen of zijn neus bloedde als het thema begrotingstekort aan bod kwam.
Als we even naar cijfers kijken, dan blijkt dat tot en met 2007 het begrotingstekort van de EU-landen maximum 0,8% bedroeg. In 2008 was het nog een acceptabel gemiddelde van 2,3% maar in 2009 stond er al 6,9% op de tabellen en de vooruitzichten voor 2010 zijn een toch al zware 7,5%. In 2009 was op dit vlak de grote blikvanger was Griekenland, dat zijn begrotingstekort heeft zien oplopen richting 13% en meer.
Meer dan de helft van de EU-landen, nl. 14 van de 27, kunnen over hun financieel beleid niet naar huis schrijven en zijn daarom op hun vingers getikt door Europese Commissie, die een deadline heeft voorgeschreven om weer conform te zijn met de afgesproken norm, anders dreigen er sancties. De timing is als volgt:
- tijd tot 2012: België en Italië
- tijd tot 2013: Duitsland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje en Tsjechië
- tijd tot 2014: Ierland en het VK
Voor het veertiende land in de reeks, Griekenland, is de Europese Commissie niet mals. Het land wordt verweten niet te hebben ondernomen om de immer schever wegzakkende financiële positie te regulariseren. Hier geen deadline, het ordewoord is nu maatregelen nemen. Het land, da(t dreigt bankroet te gaan, is onder toezicht gesteld, wat een uniek feit is en hopelijk geen precedent. De Griekse regering heeft een economisch herstelplan opgemaakt, dat de goedkeuring kreeg van de Europese Commissie op voorwaarde van hogervermeld streng toezicht. Dit om het afkalven van het vertrouwen van investeerders in de EU te counteren. Het zal voor premier Giorgos Papandreou een harde noot te kraken zijn, want tegen eind 2012 moet het begrotingstekort de Maastrichtnorm van 3% halen. Dat is ruim 10% minder dan het huidige peil.
Duitsland, dat zelf kampt met een tekort van ca 5%, vreest dat een economische teloorgang van Griekenland het voorspel kan zijn van een Europese tragedie en wil financiële hulp bieden. Een voorbeeld van Europese solidariteit?
De gemiddelde Griek is niet opgezet met de maatregelen die zijn regering heeft moeten beloven uit te voeren. Zo was er veel kritiek op de aankondiging van de regering, dat de pensioenleeftijd wordt verhoogd om het in zijn voegen krakend pensioensysteem weer op de sporen te krijgen. En op woensdag 10 februari was er een algemene ambtenarenstaking uit protest tegen de bezuinigingsplannen.
Als klap op de vuurpijl lezen we in de New York Times van 13 februari 2010 dat zakenbanken zoals Goldman Sachs en JP Morgan het hele deficit van Griekenland mee op gang hebben gebracht door vele miljarden dollars te lenen. Dit gebeurde vanaf het jaar 2001, toen Griekenland lid werd van de eurozone. Hiermee ging boekhoudkundige creativiteit gepaard, want de kolossale bedragen verschenen niet in de boeken als overheidsschulden, maar wel als een tijdelijke omwisseling in andere valuta. Dollars camoufleren als euo’s zeg maar. In de loop van 2009 bleek hoe erg Griekenland eraan toe was en vond Goldman Sachs (en misschien ook JP Morgan, dat weten we niet) het nodig een delegatie te sturen naar het land van de sirtaki en de ouzo om afbetalingsplannen te bespreken. De Griekse regering zou op deze voorstellen niet zijn ingegaan. Maar wel, al dan niet geïnspireerd door het bezoek uit de VS, begon Griekenland met een systeem à la rommelhypotheken: toekomstige inkomsten uit landingsrechten en winsten van de nationale loterij werden als ‘beleggingen’ op de markt gebracht. Zoiets als tikkende tijdbommen op de markt verkopen.
Er zal nu van de Griekse regering en al wie financiële en economische verantwoordelijkheid draagt, heel wat discipline worden verlangd. Het land moet bewijzen te willen leren van zijn fouten en aantonen, dat het zijn positie als EU-land waard is.
Mislukt het plan van aanpak van de Europese Commissie, dan komt de hele Eurozone onder druk te staan, samen met de euro zelf en stevent Europa af op een Griekse tragedie. En hoe die afloopt, weten we maar al te goed.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.