![](/images/legacy-images/images/080709--jvb-+-hobbelig.gif)
GM op hobbelig parcours
Vorig jaar was General Motors nog altijd en dat sinds 77 jaar de ongeslagen wereldkampioen auto’s verkopen wereldwijd. Het verschil met aartsrivaal Toyota was nochtans nipt: GM schoof 9.369.524 eenheden over de toonbank tegenover 9.366.418 voor Toyota. Dat zijn exact 3.106 wagens, in procenten is dat 0,033%.
Wordt 2008 het jaar dat de Japanner Toyota de fakkel overneemt van de Amerikaan GM?
In het eerste kwartaal van dit jaar was het in alle zo: Toyota verkocht wereldwijd 2.412.602 eenheden tegenover GM 2.253.602. Dat zijn voor Toyota 158.656 stuks of 7% meer.
Als we de autoverkoop in VS voor afgelopen maand juni 2008 bekijken, zien we echter een algemene terugval. Van de 5 belangrijkste fabrikanten boekt er één (Honda een bescheiden +1,1% toename, de overige verliezen tussen de 18 en de 36%. GM blijft op zijn thuismarkt de onbetwiste leider en dat zal waarschijnlijk nog een tijd zo blijven. Tenzij… Dat zullen we verder zien.
Dit jaar mag GM 100 kaarsjes uitblazen, maar of dit gepaard zal gaan met feestgedruis is zeer de vraag. Er is namelijk sprake van saneringen en ontslagen.
Van de merken die in de etalage staan is zeker de Hummer. Deze off-road met een gewicht van meer dan 3,6 ton slikt tussen 14 en 15 liter benzine en kost volgens het type al gauw bijna 40.000 tot 70.000 euro. Vorig jaar 2007 verkocht GM in de VS nog 56.000 Hummers. In de eerste semester 2008 waren dat er slechts 16.000 stuks en GM denkt over het ganse jaar het cijfer van 35.000 stuks (38% minder dan in 2007) amper te zullen halen.
Zijn er liefhebbers om Hummer over te nemen? Die zijn er blijkbaar. Zo worden de Koeweitse eigenaars (sinds maart 2007) van het merk Aston Martin genoemd. James Bond reed in vele films met een Aston Martin. Misschien zien we hem in een volgend verhaal aan het stuur van een Hummer. Een andere kandidaat zou het Indiase Tata Motors zijn, u weet wel, de fabrikant van de goedkoopste auto ter wereld. Eerder al kocht Tata de merken Land Rover en Jaguar over van Ford. Er zouden ook contacten zijn tussen GM en – hoe kan het anders in deze tijden? – een Chinese investeerder.
Saab is een kleine telg in de GM-familie. Nochtans is er o.i. weinig kans dat deze divisie snel van de hand zal worden gedaan, omdat het weinig zoden aan de financiële dijk zou brengen. Nochtans blijkt de kans te bestaan dat Saab van eigenaar verandert, dit onder druk van de nimmer aflatende financiële beslommeringen van GM.
Wie Buick zegt, denkt bijna automatisch aan prestigieuze sleeën. Intussen heeft het merk compactere wagens en zelfs een SUV, zoals de hierboven afgebeeld Enclave.
Deze serie verkoopt zelfs beter dan de Saturn, waarover we het later zullen hebben. De kans lijkt ons klein, dat GM deze winstgevende divisie zou afstoten, maar je weet het nooit.
Dan is er de eerder genoemdd Saturn-divisie. Dit is een gamma stadswagens en SUV’s, waartoe o.m. wagens in Europa gefabriceerd als Opel Astra behoren. In de VS leeft de overtuiging dat deze divisie enkel winstgevend kan zijn als ze vanuit Europa naar de States verhuist. Slecht nieuws voor de Europese GM-werknemers.
Last but not least is er Pontiac. Hierboven ziet u een foto van een Pontiac G6, een van de best verkopende types. Eigenlijk staat GM voor een verscheurende keuze. Want Pontiac overlapt voor een belangrijk deel met Buick.
U merkt het: de komende maanden moet GM een hobbelig parcours volgen. En hoe hobbelig het is, leidt u af uit de koers van het aandeel GM, dat sinds vorige maand juni 2008 aan een duik is begonnen naar een peil, diep onder de steunen van 2006 en lente 2008.
GM is (het zoveelste) slachtoffer van de kredietcrisis. Toen alles nog goed ging, was ‘the sky the limit’ en vond het ene dure en brandstofverslindende model zijn weg naar de verbruikers. Een Hummer met dieselmotor? Daar werd mee gelachen. Moest deze er nu zijn, dan zou GM waarschijnlijk dit paradepaard niet willen afstoten. En dit is maar één voorbeeld.
Rendez-vous tegen begin 2009. Dan zullen we weten of Toyota nu definitief GM heeft onttroond en wat er geworden zal zijn van (toenmalige?) grootste autoconstructeur ter wereld.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.