...

GM op hobbelig parcours

9 juli 2008, 20:10 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 4 / 12 | (0)

Het ziet ernaar uit, dat voor GM de komende maan­den (weer­al) niet van de gemakke­lijk­ste zullen wor­den. Er is niet alleen de alti­jd maar sterk­er wor­dende con­cur­ren­tiedruk. Ook finan­cieel moet gesa­neerd wor­den en nu spreekt men al van afs­toten van hele divisies.

GM op hobbe­lig parcours

Vorig jaar was Gen­er­al Motors nog alti­jd en dat sinds 77 jaar de onges­la­gen wereld­kam­pi­oen auto’s verkopen wereld­wi­jd. Het ver­schil met aart­sri­vaal Toy­ota was nochtans nipt: GM schoof 9.369.524 een­heden over de toon­bank tegen­over 9.366.418 voor Toy­ota. Dat zijn exact 3.106 wagens, in pro­cen­ten is dat 0,033%.

Wordt 2008 het jaar dat de Japan­ner Toy­ota de fakkel overneemt van de Amerikaan GM
In het eerste kwartaal van dit jaar was het in alle zo: Toy­ota verkocht wereld­wi­jd 2.412.602 een­heden tegen­over GM 2.253.602. Dat zijn voor Toy­ota 158.656 stuks of 7% meer.



Als we de autoverkoop in VS voor afgelopen maand juni 2008 bek­ijken, zien we echter een algemene terug­val. Van de 5 belan­grijk­ste fab­rikan­ten boekt er één (Hon­da een beschei­den +1,1% toe­name, de overige ver­liezen tussen de 18 en de 36%. GM bli­jft op zijn thuis­markt de onbe­twiste lei­der en dat zal waarschi­jn­lijk nog een tijd zo bli­jven. Ten­z­ij… Dat zullen we verder zien. 

Dit jaar mag GM 100 kaarsjes uit­blazen, maar of dit gepaard zal gaan met feestge­druis is zeer de vraag. Er is namelijk sprake van saner­in­gen en ontslagen. 

Van de merken die in de eta­lage staan is zek­er de Hum­mer. Deze off-road met een gewicht van meer dan 3,6 ton slikt tussen 14 en 15 liter ben­zine en kost vol­gens het type al gauw bij­na 40.000 tot 70.000 euro. Vorig jaar 2007 verkocht GM in de VS nog 56.000 Hum­mers. In de eerste semes­ter 2008 waren dat er slechts 16.000 stuks en GM denkt over het ganse jaar het cijfer van 35.000 stuks (38% min­der dan in 2007) amper te zullen halen. 

Zijn er liefheb­bers om Hum­mer over te nemen? Die zijn er blijk­baar. Zo wor­den de Koeweitse eige­naars (sinds maart 2007) van het merk Aston Mar­tin genoemd. James Bond reed in vele films met een Aston Mar­tin. Miss­chien zien we hem in een vol­gend ver­haal aan het stu­ur van een Hum­mer. Een andere kan­di­daat zou het Indi­ase Tata Motors zijn, u weet wel, de fab­rikant van de goed­koop­ste auto ter wereld. Eerder al kocht Tata de merken Land Rover en Jaguar over van Ford. Er zouden ook con­tacten zijn tussen GM en – hoe kan het anders in deze tij­den? – een Chi­nese investeerder.

Saab is een kleine telg in de GM-fam­i­lie. Nochtans is er o.i. weinig kans dat deze divisie snel van de hand zal wor­den gedaan, omdat het weinig zoden aan de finan­ciële dijk zou bren­gen. Nochtans blijkt de kans te bestaan dat Saab van eige­naar veran­dert, dit onder druk van de nim­mer afla­tende finan­ciële beslom­merin­gen van GM.

Wie Buick zegt, denkt bij­na automa­tisch aan pres­tigieuze sleeën. Intussen heeft het merk com­pactere wagens en zelfs een SUV, zoals de hier­boven afge­beeld Enclave. 
Deze serie verkoopt zelfs beter dan de Sat­urn, waarover we het lat­er zullen hebben. De kans lijkt ons klein, dat GM deze win­st­gevende divisie zou afs­toten, maar je weet het nooit.


Dan is er de eerder genoemdd Sat­urn-divisie. Dit is een gam­ma stadswa­gens en SUV’s, waar­toe o.m. wagens in Europa gefab­riceerd als Opel Astra behoren. In de VS leeft de over­tuig­ing dat deze divisie enkel win­st­gevend kan zijn als ze vanu­it Europa naar de States ver­huist. Slecht nieuws voor de Europese GM-werknemers.

Last but not least is er Pon­ti­ac. Hier­boven ziet u een foto van een Pon­ti­ac G6, een van de best verkopende types. Eigen­lijk staat GM voor een ver­scheurende keuze. Want Pon­ti­ac over­lapt voor een belan­grijk deel met Buick. 



U merkt het: de komende maan­den moet GM een hobbe­lig par­cours vol­gen. En hoe hobbe­lig het is, lei­dt u af uit de koers van het aan­deel GM, dat sinds vorige maand juni 2008 aan een duik is begonnen naar een peil, diep onder de ste­unen van 2006 en lente 2008.

GM is (het zoveel­ste) slachtof­fer van de kredi­et­cri­sis. Toen alles nog goed ging, was the sky the lim­it’ en vond het ene dure en brand­stofver­slin­dende mod­el zijn weg naar de ver­bruik­ers. Een Hum­mer met diesel­mo­tor? Daar werd mee gelachen. Moest deze er nu zijn, dan zou GM waarschi­jn­lijk dit parade­paard niet willen afs­toten. En dit is maar één voorbeeld.

Ren­dez-vous tegen begin 2009. Dan zullen we weten of Toy­ota nu defin­i­tief GM heeft ont­troond en wat er gewor­den zal zijn van (toen­ma­lige?) groot­ste auto­con­struc­teur ter wereld.


Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.