
Ondanks de vele problemen waardoor autoconstructeur nummer 1 al enkele jaren geplaagd is, is men in Detroit zeker niet van plan de handdoek in de ring te werpen. Op de thuismarkt wordt een nieuwe prijzenpolitiek gehanteerd, terwijl in de rest van de wereld de verkoop het goed doet, zodanig dat in 2005 GM der marktleider was in China.
General Motors geeft het nog niet op
In de VS heeft GM vorig jaar gewerkt met toch wel spectaculaire kortingen. Deze hebben weliswaar de verkoop wat aangezwengeld, maar hebben geleid tot prijserosie, wat imagoverlies en nog agressievere concurrentie, zowel van landgenoten Ford en DaimlerChrysler als van de Japanse concurrenten.
Trouwens, deze Japanse concurrenten hebben buiten verkoopstechnische ook nog andere noten op hun zang. Een recente enquête van het Belgische verbruikersblad Testaankoop heeft uitgewezen, dat qua betrouwbaarheid de topplaats wordt bekleed door Toyota, gevolgd door landgenoten Mazda, Honda en Suzuki. Dan komt een Zuid-Koreaan, Hyundai en nummer 6 is BMW. Nummer 7 is weer een Europeaan, Volvo en op nummer 8 staat alweer een Japanner, Nissan. Op plaats 9 vinden we het eerste GM-merk, met name Saab en nummer 10 Skoda. Ford (Duitsland) is nummer 11 en het volgende GM-merk, Opel Duitsland, vinden we terug op de 21ste plaats. Toegegeven, België is de wereld niet, maar o.i. kunnen de Europese en Amerikaanse constructeurs de utslag van deze enquête niet zonder meer klasseren. Dit terzijde.
Terug naar GM en zijn thuismarkt. In plaats van dit jaar te gaan werken met kortingen, zullen nu catalogusprijzen op bijna alle modellen verminderd worden en niet zo’n beetje maar wel met reducties tot 2.500 dollar per wagen. Op deze manier wil GM controle over de prijzen behouden, want met de kortingen van vorig jaar liep het wel eens uit de hand. Iedereen kon een GM-auto kopen aan personeelsprijs, maar het gebeurde meer dan eens, dat de verkoper er nog een schepje afdeed om toch maar zijn omzet te halen!
In de inleiding zegden we, dat GM, behalve in zijn thuisland, het goed heeft gedaan in 2005. In China is GM de nummer 1 geworden door de verkoop met 29% te zien stijgen. Daar kon zelfs Volkswagen niet tegenop, ondanks alle geleverde inspanningen zoals de joint-venture met de lokale constructeur Shanghai Automotive Industry Corp.
Op wereldvlak heeft GM zijn verkoop met 2% zien groeien. In Europa was dat een bescheiden +1,3% maar in Azië stond er +20% op het scorebord. Voor het eerst sinds 1978 heeft GM meer dan 9 miljoen (om juist te zijn 9,2 miljoen) voertuigen verkocht. En voor het lopende jaar 2006 wordt nog groei beloofd.
Aartsconcurrent Toyota voorziet voor 2006 een productie van 9,06 miljoen voertuigen en de vooruitzichten voor de verkoop in 2006 zijn 8,85 miljoen stuks, ofwel 9% meer dan in 2005.
Ondanks de mooie resultaten in verkochte aantallen, heeft GM nog alle reden om de champagne voorlopig nog netjes in de koelkast te laten liggen. Want als het aankomt op dollars, dan ziet het plaatje er heel anders uit. De constructeur met de ‘rommelobligaties’ moest de afgelopen maanden een verlies van 3,8 miljard dollar
(3,15 miljard euro) incasseren. CEO Rick Wagoner kan voor dit jaar geen winst beloven. Op zijn schouders rust de zware taak om voor 4 miljard dollar besparingen te doen. Dit ligt in het verlengde van zijn beslissing van november 2005 om tegen 2008 het aantal banen te verminderen met 30.000.

U kunt zich afvragen, hoe GM de uitdaging zal waarmaken om in 2006 nog meer te verkopen (wereldwijd wel te verstaan). In de eerste plaats biedt deze constructeur een reeks nieuwe SUV’s (luxueuze terreinwagens) met als voornaamste pluspunt dat ze minder verbruiken dan de concurrenten. In tijden van hoge benzineprijzen scoor je met zoiets.
Ook komen er verschillende nieuwe types Saab, waarvan GM hoopt dat die stukken zullen maken op de wereldmarkt, waar de verkoop van de Hummer in 2005 quasi verdubbelde tot 61.000 stuks.
Wie niet Saab- noch Hummergezind is, is Kirk Kerkorian, waarover we het onlangs nog hadden in het artikel
Verliest Kerkorian geloof in GM? Deze miljardair met
7,
8% van de GM-aandelen op zijn effectenrekening wil niets liever dan Saab en Hummer te zien verdwijnen uit het GM-gamma. Dat geeft gebeiteld hommeles met Rick Wagoner, die samen met een belangrijk deel van de directie een felle voorstander is van dit soort wagens.
Het aandeel had rond de jaarwisseling zin in een opwaartse trendbreuk, maar is nu weer wat op zijn stappen teruggekeerd.
Het GM-feuilleton gaat ongetwijfeld verder, tot spijt van wie het benijdt!
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
15 januari 2006.
Ondergetekende is gepensioneerd, hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel
belang of bezit in de besproken fondsen of bedrijven .