...

General Motors geeft het nog niet op

15 januari 2006, 13:56 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

alt

Ondanks de vele prob­le­men waar­door auto­con­struc­teur num­mer 1 al enkele jaren geplaagd is, is men in Detroit zek­er niet van plan de hand­doek in de ring te wer­pen. Op de thuis­markt wordt een nieuwe pri­jzen­poli­tiek gehanteerd, ter­wi­jl in de rest van de wereld de verkoop het goed doet, zodanig dat in 2005 GM der mark­tlei­der was in China. 


Gen­er­al Motors geeft het nog niet op
In de VS heeft GM vorig jaar gew­erkt met toch wel spec­tac­u­laire kortin­gen. Deze hebben weliswaar de verkoop wat aangezwen­geld, maar hebben geleid tot pri­jserosie, wat imagov­er­lies en nog agressie­vere con­cur­ren­tie, zow­el van landgenoten Ford en Daim­ler­Chrysler als van de Japanse concurrenten.
Trouwens, deze Japanse con­cur­renten hebben buiten verkoop­stech­nis­che ook nog andere noten op hun zang. Een recente enquête van het Bel­gis­che ver­bruik­ers­blad Tes­taankoop heeft uit­gewezen, dat qua betrouw­baarheid de top­plaats wordt bek­leed door Toy­ota, gevol­gd door landgenoten Maz­da, Hon­da en Suzu­ki. Dan komt een Zuid-Kore­aan, Hyundai en num­mer 6 is BMW. Num­mer 7 is weer een Euro­peaan, Vol­vo en op num­mer 8 staat alweer een Japan­ner, Nis­san. Op plaats 9 vin­den we het eerste GM-merk, met name Saab en num­mer 10 Sko­da. Ford (Duit­s­land) is num­mer 11 en het vol­gende GM-merk, Opel Duit­s­land, vin­den we terug op de 21ste plaats. Toegegeven, Bel­gië is de wereld niet, maar o.i. kun­nen de Europese en Amerikaanse con­struc­teurs de utslag van deze enquête niet zon­der meer klasseren. Dit terzijde.
Terug naar GM en zijn thuis­markt. In plaats van dit jaar te gaan werken met kortin­gen, zullen nu cat­a­lo­gus­pri­jzen op bij­na alle mod­ellen ver­min­derd wor­den en niet zo’n beet­je maar wel met reduc­ties tot 2.500 dol­lar per wagen. Op deze manier wil GM con­t­role over de pri­jzen behouden, want met de kortin­gen van vorig jaar liep het wel eens uit de hand. Iedereen kon een GM-auto kopen aan per­son­eel­spri­js, maar het gebeurde meer dan eens, dat de verkop­er er nog een schep­je afdeed om toch maar zijn omzet te halen!
In de inlei­d­ing zeg­den we, dat GM, behalve in zijn thuis­land, het goed heeft gedaan in 2005. In Chi­na is GM de num­mer 1 gewor­den door de verkoop met 29% te zien sti­j­gen. Daar kon zelfs Volk­swa­gen niet tegenop, ondanks alle geleverde inspan­nin­gen zoals de joint-ven­ture met de lokale con­struc­teur Shang­hai Auto­mo­tive Indus­try Corp.
Op wereld­vlak heeft GM zijn verkoop met 2% zien groeien. In Europa was dat een beschei­den +1,3% maar in Azië stond er +20% op het score­bord. Voor het eerst sinds 1978 heeft GM meer dan 9 miljoen (om juist te zijn 9,2 miljoen) voer­tu­igen verkocht. En voor het lopende jaar 2006 wordt nog groei beloofd. 
Aartscon­cur­rent Toy­ota voorzi­et voor 2006 een pro­duc­tie van 9,06 miljoen voer­tu­igen en de vooruitzicht­en voor de verkoop in 2006 zijn 8,85 miljoen stuks, ofwel 9% meer dan in 2005.

Ondanks de mooie resul­tat­en in verkochte aan­tallen, heeft GM nog alle reden om de cham­pagne voor­lop­ig nog net­jes in de koelka­st te lat­en liggen. Want als het aankomt op dol­lars, dan ziet het plaat­je er heel anders uit. De con­struc­teur met de rom­meloblig­aties’ moest de afgelopen maan­den een ver­lies van 3,8 mil­jard dol­lar
(3,15 mil­jard euro) incasseren. CEO Rick Wag­oner kan voor dit jaar geen winst beloven. Op zijn schoud­ers rust de zware taak om voor 4 mil­jard dol­lar besparin­gen te doen. Dit ligt in het ver­lengde van zijn besliss­ing van novem­ber 2005 om tegen 2008 het aan­tal banen te ver­min­deren met 30.000.

alt

U kunt zich afvra­gen, hoe GM de uitdag­ing zal waar­mak­en om in 2006 nog meer te verkopen (wereld­wi­jd wel te ver­staan). In de eerste plaats biedt deze con­struc­teur een reeks nieuwe SUV’s (lux­ueuze ter­rein­wa­gens) met als voor­naam­ste plus­punt dat ze min­der ver­bruiken dan de con­cur­renten. In tij­den van hoge ben­zinepri­jzen scoor je met zoiets.
Ook komen er ver­schil­lende nieuwe types Saab, waar­van GM hoopt dat die stukken zullen mak­en op de wereld­markt, waar de verkoop van de Hum­mer in 2005 qua­si ver­dubbelde tot 61.000 stuks.
Wie niet Saab- noch Hum­mergezind is, is Kirk Kerko­ri­an, waarover we het onlangs nog had­den in het artikel Ver­li­est Kerko­ri­an geloof in GM? Deze mil­jar­dair met 7,8% van de GM-aan­de­len op zijn effecten­reken­ing wil niets liev­er dan Saab en Hum­mer te zien verd­wi­j­nen uit het GM-gam­ma. Dat geeft gebeit­eld hom­me­les met Rick Wag­oner, die samen met een belan­grijk deel van de direc­tie een felle voor­stander is van dit soort wagens.
alt
Het aan­deel had rond de jaar­wis­sel­ing zin in een opwaartse trend­breuk, maar is nu weer wat op zijn stap­pen teruggekeerd.
Het GM-feuil­leton gaat ongetwi­jfeld verder, tot spi­jt van wie het benijdt!
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

15 jan­u­ari 2006.
Onder­getek­ende is gepen­sioneerd, hij schri­jft voor US Mar­kets columns en finan­ciële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel
belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.