Aan de basis van de Dow Jones Industrial Average Index ligt een creatie van een illuster drietal, de heren Dow, Jones en Bergstresser. Hun geesteskind mag volgend jaar 110 kaarsjes uitblazen en is nog steeds de meest toonaangevende beursindex ter wereld. De eerste notering in 1896 ging over 12 fondsen en sloot op 40,94 punten. Intussen is het aantal fondsen opgelopen tot 30. De hoogste slotkoers ooit was op 27 december ll. met 12.510,57 punten, maar een dag later op 28 december bereikte de koers de kaap van 12.566,17 punten maar sloot op 12.501,52 punten. We schetsen het ontstaan van een enigszins rare index.
Geboorte en samenstelling Dow Jones Index
Toen Charles Henry Dow in 1884 als journalist de beurs van New York bezocht, was er nauwelijks sprake van een transparante handel in effecten. De mensen die handelden deden dat voornamelijk in obligaties. Aandelen waren niet populair. Dit intrigeerde de heer Dow en hij ontdekte vrij snel dat er bij buitenstaanders meer behoefte was aan inzicht wat er allemaal mogelijk was op de beurs en dan vooral in de bedrijven die op dat moment toonaangevend waren in het alledaagse leven. Samen met Edward Davis Jones, een financieel journalist avant la lettre en sponsor Charles Milford Bergstresser richtte hij in 1882 de firma Dow Jones & Co. op. In 1889 creëerden ze de Wall Street Journal.
Meer uiteenlopend van aard dan deze drie compagnons was amper mogelijk. Charles Dow was iemand met rustig karakter, die graag op de achtergrond bleef, omringd door documentatie, statistieken en tabellen. Edward Jones was het gezicht van de onderneming, zeg maar de pr-man. Je kon hem meestal aantreffen op de beursvloer van Wall Street of in de omliggende pubs, waar hij gretig nieuwtjes verzamelde. Berucht was hij voor zijn woedeaanvallen als er iets niet klopte met zijn verwachtingen. Nummer drie was Charles Bergstresser. Hij financierde het project en keek erop toe dat elke dollarcent goed werd besteed. Gierigheid was zijn handelsmerk. Men noemde hem ‘de man met de diepe zakken en de korte armpjes’.
Dat zijn naam vandaag niet meer bekend is, heeft Bergstresser zelf zo gewild. In de aanloop naar het ontstaan van de nieuwe index sprak men van de Dow-Jones-Bergstresser, maar hij stond erop, zijn familienaam weg te laten voor marketingredenen. En gelijk had hij, vinden we.
Ook danken we aan Bergstresser de naam ‘Wall Street Journal’, ter vervanging van de weinig begeesterende oorspronkelijke titel ‘Customers’ Afternoon Letter’.
De Wall Street Journal uit die tijd (ca 1889) was in bijna niets te vergelijken met de publicatie die u vandaag koopt in de kiosk of leest op het Internet. De krant besloeg 2 pagina’s en werd met de hand geschreven op flinterdunne velletjes (‘flimsies’) met ertussen carbonpapier. Onze vrienden Dow en Jones (en misschien ook Bergstresser als hij niet zijn centen aan het tellen was) konden zo, door hard te drukkken op een vlijmscherp potlood (de balpen werd eerst in 1938 uitgevonden) 24 exemplaren in 1 keer maken!
Dat zijn naam vandaag niet meer bekend is, heeft Bergstresser zelf zo gewild. In de aanloop naar het ontstaan van de nieuwe index sprak men van de Dow-Jones-Bergstresser, maar hij stond erop, zijn familienaam weg te laten voor marketingredenen. En gelijk had hij, vinden we.
Ook danken we aan Bergstresser de naam ‘Wall Street Journal’, ter vervanging van de weinig begeesterende oorspronkelijke titel ‘Customers’ Afternoon Letter’.
De Wall Street Journal uit die tijd (ca 1889) was in bijna niets te vergelijken met de publicatie die u vandaag koopt in de kiosk of leest op het Internet. De krant besloeg 2 pagina’s en werd met de hand geschreven op flinterdunne velletjes (‘flimsies’) met ertussen carbonpapier. Onze vrienden Dow en Jones (en misschien ook Bergstresser als hij niet zijn centen aan het tellen was) konden zo, door hard te drukkken op een vlijmscherp potlood (de balpen werd eerst in 1938 uitgevonden) 24 exemplaren in 1 keer maken!
Gerekend naar de inbreng in de onderneming zouden eerder de namen Dow en Bergstresser namen en niet Jones voor eeuwig verbonden moeten blijven met de belangrijkste index ter wereld.
De Dow Jones Index en de latere Dow Jones Industrial Average waren immers het geesteskind van enkel en alleen Charles Dow en zonder de financiële inbreng van de man met de diepe zakken en de korte armpjes zou er niets van in huis zijn gekomen, waarschijnlijk. Op een mooie dag zette Dow de 11 volgens hem belangrijkste aandelen van de VS in een tabel, schreef er hun koersen achter, telde deze getallen op en deelde de som door 11. Geen poespas, simpele ine-mine-mutte wiskunde. De Dow Jones Index was geboren en verscheen geregeld in de krant.
De Dow Jones Index en de latere Dow Jones Industrial Average waren immers het geesteskind van enkel en alleen Charles Dow en zonder de financiële inbreng van de man met de diepe zakken en de korte armpjes zou er niets van in huis zijn gekomen, waarschijnlijk. Op een mooie dag zette Dow de 11 volgens hem belangrijkste aandelen van de VS in een tabel, schreef er hun koersen achter, telde deze getallen op en deelde de som door 11. Geen poespas, simpele ine-mine-mutte wiskunde. De Dow Jones Index was geboren en verscheen geregeld in de krant.
De eerste 11 genomineerden waren: Chicago & North Western, Delaware Lackawanna & Western, Lake Shore, New York Central, St. Paul, Northern Pacific Preferred, Union Pacific, Missouri Pacific, Louisville & Nashville, Pacific Mail en Western Union. U merkt het, spoorwegmaatschappijen waren populair in die tijd.
Later vond Dow dat zijn index toch niet zo evenwichtig was en dat getal 11 was niet zo mooi rond. Na wat denk- en zoekwerk kwam en nieuwe lijst tot stand, samengesteld uit 12 bedrijven, die een breder, meer op de industrie afgesteld spectrum van de Amerikaanse economie vertegenwoordigden. De Dow Jones Industrial Average (DJIA) was geboren op de heuglijke datum van 26 mei 1896.
De kersverse DJIA bevatte 12 fondsen: American Cotton Oil, American Tobacco, American Tobacco preferred, Distilling & Cattle Feeding, General Electric, General Electric preferred, Laclede Gas, National Lead, North American, Tennessee Coal & Iron, Tennessee Coal & Iron preferred en U.S. Leather preferred.
De kersverse DJIA bevatte 12 fondsen: American Cotton Oil, American Tobacco, American Tobacco preferred, Distilling & Cattle Feeding, General Electric, General Electric preferred, Laclede Gas, National Lead, North American, Tennessee Coal & Iron, Tennessee Coal & Iron preferred en U.S. Leather preferred.
De eerste notering op 26 mei 1896 sloot op 40,94 punten. Een tweetal maanden later, op 8 augustus 1896 werd voor het eerst een all time low gemaakt op 28,48 punten.
De DJIA begon een tweede fase in zijn lange leven op 4 oktober 1916, toen nl. het aantal fondsen werd verhoogd van 12 naar 20. En 12 jaar later, in 1928, werd dit aantal verder uitgebreid naar het huidige aantal van 30. Van Dows oorspronkelijke 12 heeft er één de tand des tjds doorstaan, nl. General Electric.
Memorabele periodes in het leven van de Dow Jones waren de crashes in de 1929 en 1987. Ook niet te vergeten is de Bear Market begin jaren 70.
Later kwam er nog een afsplitsing waardoor de Dow Jones Transportation en de Dow Jones Utilities werden samengesteld. Samen vormen deze 3 indices de Dow Jones Average, een index met daarin 65 fondsen.
Met het inklappen van de internetbubbel in maart 2000 crashte de Nasdaq, maar in die periode bereikte de Dow Jones een all-time high (tot dan toe) op 11.750,20 punten. Zoals u kunt zien in bovenstaande grafiek was er dan een adempauze, maar daarna werd een aanval naar hogere toppen ingezet.
Vanaf 2005 ging het gestaag bergop om onlangs, op 27 december 2006 te resulteren in een nieuwe all time high van 12.510,57 punten. Een dag later sloot de DJIA op 12.501,52 punten, na eerder die dag de 12.566 punten licht te hebben overschreden. Een adembenemende bestorming van de bergen…
Nu iets over de achtergrond van de DJIA. In de beginjaren was de puntenwaarde van de index nog eenvoudig te berekenen. Zoals hoger vermeld, telde men de koersen gewoon op en deelde het totaal door het aantal genoteerde fondsen.
Aandelensplitsingen en andere beurscorrecties maakten het op een gegeven moment onmogelijk om de juiste waarde van de index te bepalen. Het waren de mensen van de Wall Street Journal die met het idee kwamen om een ‘deler’ in het leven te roepen om zo de verhoudingen meer naar de realiteit weer te geven.
De exacte manier van berekenen was en is nog altijd gehuld in een waas van geheimzinnigheid. Men telt nog altijd de 30 koersen op, maar nu deelt men ze door een ‘magic number’. Wat dat nummer precies is, kennen slechts enkele ingewijden.
Aandelensplitsingen en andere beurscorrecties maakten het op een gegeven moment onmogelijk om de juiste waarde van de index te bepalen. Het waren de mensen van de Wall Street Journal die met het idee kwamen om een ‘deler’ in het leven te roepen om zo de verhoudingen meer naar de realiteit weer te geven.
De exacte manier van berekenen was en is nog altijd gehuld in een waas van geheimzinnigheid. Men telt nog altijd de 30 koersen op, maar nu deelt men ze door een ‘magic number’. Wat dat nummer precies is, kennen slechts enkele ingewijden.
De DJIA is als volgt opgebouwd:
Het bekijken van deze tabel zal u wellicht de wenkbrauwen doen fronsen. Zo hebben IBM, Boeing en Altria het grootste gewicht in de index (resp. 6,21, 5,7 en 5,53%) en heeft een kolos zoals General Electric, toch nog altijd het grootste bedrijf van de VS, een score van 2,4%, tussen Verizon en Home Depot…
Zoals we al zegden: een rare index. Maar de DJIA is en blijft toonaangevend op wereldvlak. Een feit is, dat de 30 fondsen, in de wandelgangen 30 Dogs of the Dow (ander woord voor large caps) niet de juiste afspiegeling zijn van de Amerikaanse economie.
Een ander twistpunt is, dat de fondsen in de Dow Jones index gewogen worden op de koers en niet op de markapitalisatie van het bedrijf achter het aandeel. Met andere woorden; aandelen met een hogere koers wegen zwaarder in de index, ongeacht de grootte van het bedrijf. Dat verklaart de positie van IBM en Boeing.
Charles Dow creëerde niet alleen de beroemdste index, maar hij was ook de grondlegger van de ‘Railroad Average’. Ook deze index kwam in 1896 op de scoretabellen en behield zijn naam tot 1970. Toen veranderde de index in Transportation Average Index, een naam die hij tot op heden nog steeds heeft. In 1929 kwam daar nog de Utilities Average bij. Op dit moment zijn er in de wereld veel Dow Jones indicesx, waaronder b.v. de Dow Jones EuroStoxx 50, de Dow Jones Islamic Market, de Dow Jones Shanghai enz.
In alle geval zien wij de DJIA en zijn soortgenoten nog niet zo vlug van de schermen verdwijnen, tot spijt van wie het benijdt.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
Publicist voor US Markets
30 december 2006.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.