...

Ga je mee naar Saint-Tropez?

20 juli 2007, 13:15 | US Markets Redactie | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

We nemen u mee naar Saint-Tropez, het inmid­dels leg­en­darisch gewor­den dor­p­je aan de Franse Azurenkust. We geven tips wat u te verwacht­en hebt voor het geval u wilt flaneren in het­zelfde décor als mod­ekonin­gen en filmdiva’s. Zorg vooral voor een flink pak euro­bil­jet­ten en goed voorziene kredi­etkaarten.



Ga je mee naar Saint-Tropez?

In het zuidoost­en van Frankrijk, een paar kilo­me­ter voor­bij de plek waar de N98 over­gaat in de D98a die kro­nkelt langs een blauwe baai, ligt een op het eerste gezicht beschei­den dor­p­je. Er zijn nog geen 6.000 inwon­ers en s win­ters dob­beren er vis­ser­boot­jes op de golf­jes van de beschutte haven. De D98a loopt dood bij dit haven­t­je en heet daar Avenue du Général Leclerc. Even daar­voor zag u een bord Saint-Tropez’.


Saint-Tropez

s Zomers verd­wi­j­nen de vis­sers­boot­jes op mys­terieuze wijze om plaats te mak­en voor een peper­dure col­lec­tie zeil- en motor­jacht­en. De in de win­ter meestal ges­loten bars, hotels, restau­rants en boetiek­jes zetten hun deuren wijd open voor een horde toeris­ten die hier samen­stromen, niet zozeer op te kijken, maar om bekeken te wor­den. De amper 6.000 inwon­ers zien zich omringd door hon­derd­duizen­den vakant­ie­gangers, ongeveer 5 miljoen per seizoen. 

Al in de 1920’er jaren was Saint-Tropez een trek­pleis­ter, niet voor soci­et­y­mensen, maar voor kun­ste­naars die er rust en inspi­ratie gin­gen zoeken. Maar de echte door­braak kwam er in de 1950’er jaren, toen film­di­va Brigitte Bar­dot (onder­tussen 73 jaar jong) er zich ging ves­ti­gen met in haar kiel­zog fans, paparazzi en nieuws­gieri­gen. Vanu­it de bergen en van op zee wer­den tal­loze tele­len­zen gericht op BB’s vil­la La Madrague in de hoop een glimp op te van­gen van het blonde sekssym­bool. Nu is het stiller rond BB, die zich inzet voor dieren­welz­i­jn en nu en dan een poli­tieke uitschuiver maakt richt­ing de uiterst rechtse strekking van de heer Le Pen.


Plage Pam­pelonne

Hoe dan ook, sinds BB is Saint-Tropez the place to be’ voor al wie zich tot de high soci­ety rekent. Ster­ren uit de filmw­ereld, modeontwerp(st)ers, prin­sen en prins­essen en andere adel, olie‑, staal- of beton­baron­nen, kor­tom al wie bulkt van het geld wordt aange­zo­gen door het dor­p­je aan de gelijk­namige baai. Rond deze baai ligt een reeks stran­den, zoals Pam­pelonne, hier­boven afge­beeld. Op deze stran­den tre­ft men zg. clubs aan, dat zijn plekken waar je een strand­stoel + para­plu kunt huren en waar je aan de bar aller­lei drankjes kunt bestellen, waar­voor je al gauw 10 euro of meer neertelt. 


Club 55

Wie met beroemd­he­den wil poot­je baden voor of na de lunch kan terecht in Club 55, een strand­tent waar bij voor­beeld gegrilde vis wordt geserveerd met ijsk­oude roséwi­jn. Een goede raad: bespreek je tafelt­je van zodra je arriveert in Saint-Tropez, anders vis je achter het net.


Château de la Messardière

In en rond het dorp zijn diverse hotels, die men daar aan­duidt als resorts’, zoals op de foto hier­boven. Dat klinkt sjiek­er en ver­ant­wo­ordt tarieven van 2.000 euro en meer voor een nacht­je slapen. 

Als je na dat dure nacht­je dan naar een strand­je gaat, dan ben je nog niet zek­er dat je de ingangscon­t­role passeert. Want als je niet de geknipte biki­ni, box­er­short of band­man­tel draagt, kan je recht­som­keer maken. 


La Voile Rouge

De entrée van som­mige van die strand­com­plex­en, zoals La Voile Rouge, is er spe­ci­aal op voorzien dat je onmo­gelijk ongezien het ter­ras of je para­sol bereikt. Een heuse cat­walk zorgt ervoor, dat iedereen je van top tot teen kan keuren. Daar­na kan je je neervli­jen in een ligstoel die je rond de 50 euro kost onder een para­sol van dezelfde pri­js. Dan bestel je om te begin­nen een fruit­sap­je van 15 euro, maar lat­er op de dag, zo vanaf 4 uur in de namid­dag, kan je niet anders dan cham­pagne lat­en aan­rukken die je voor een fles op zijn min­ste 300 euro kost, maar als je kwaliteit wilt, dan moet je 800 euro op tafel leggen. En zeggen dat het de gewoonte is, dat je zo nu en dan je gezelschap besproeit met dit dure spul, kwest­ie van de stem­ming wat op te krikken. En denk nu niet, dat deze pri­jzen een afschrikkend effect hebben, in tegen­deel. In beach clubs zoals La Voile Rouge is het bij­na onmo­gelijk om enkele dagen op voor­hand een plek­je op het ter­ras of zelfs een strand­stoel te reserveren. 


Hotel Byblos

Het is best, dat je op het strand (als je er een plaat­sje hebt kun­nen vin­den) een tuk­je doet, want het echte lev­en in Saint-Tropez start s avonds. Je kunt dineren in een van de tal­loze restau­ran­t­jes bij de haven, zoals in de Cinquante Cinq, waar je aan exor­bi­tante pri­jzen gegrilde vis met ijsk­oude roséwi­jn kri­jgt opge­di­end. Een dineet­je met z’n tweeën (want na zo’n dag­je strand kan het niet anders of je hebt gezelschap gekre­gen) kost al gauw 1.000 tot 1.500 euro, maar een kniesoor die daarop let. Een ander leuk eethuis­je is te vin­den op het ter­ras van het hotel Byb­los, dat in zijn kelderverdieping één van de meest befaamde nacht­clubs van Saint-Tropez her­bergt. Dat bespaart meteen heen-en-weer geloop na het avondeten. 


Les Caves du Roy

Na je avond­maal is het tijd om het nachtleven te verken­nen, dat echt van start gaat na 23 uur. Als je gegeten hebt op het ter­ras van de Byb­los, daal je gewoon­weg de trap­pen af om te belanden in de nacht­club Les Caves du Roy. De toe­gang tot deze danstem­pel wordt streng bewaakt door portiers, die onver­mur­w­baar zijn, wat je hen ook toestopt. Je moet aan ongeschreven wet­ten vol­doen, die hen doen con­clud­eren dat je in het kad­er past en dat je over vol­doende euro’s (of dol­lars) beschikt. 

Eens je dan toch ben bin­nenger­aakt in de nacht­club van je dromen, dan ben je in goed gezelschap. Je hebt er kans een Ple­jade van beroemd­he­den te zien sprin­gen en dansen tot op de tafels toe. Car­o­line van Mona­co, Paris Hilton, Woody Allen, Bruce Willis en ga zo maar door, al wie gezien wil wor­den of denkt dat zij of hij het waard is om gezien te wor­den, ze zijn als door een mag­neet aangetrokken door dit onooglijke dorp aan de Franse Rivièra.

En als je dan bij het ocht­end­krieken je dure hotelka­mer bereikt, vergeet dan niet je wekker te zetten zodat je zo rond het mid­dagu­ur een her­stel­lende mas­sage kunt onder­gaan die je slechts 300 euro zal kosten. Kwest­ie om klaar te zijn voor een nieuwe dag in Saint-Tropez.

We zeg­den al eerder dat het Brigitte Bar­dot is, die gewild of ongewild Saint-Trop (want noe­men de meeste Fransen het dorp in kwest­ie) op de kaart van jet set heeft gezet. Maar al even stim­ulerend voor de bek­end­heid van dit dorp is weliswaar de serie films geweest met in de hoof­drol Louis de Funès (19141983) als de onnavol­gbare Gen­darme de Saint-Tropez. 

Een raad die we u geven: ga eens naar Saint-Trop in okto­ber of in maart. Dan zijn de tem­per­a­turen er nog of al mild, de cafés en bistrots nog authen­tiek, de haven nog kalm en de pri­jzen nog min of meer betaal­baar. Ten­z­ij u tot de jet set behoort of wilt behoren, natuurlijk.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
20 juli 2007.

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.



Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.