
Unilever stopt Mora in de vriezer, gezonde voeding is het devies ... Loopt Unilever achter de feiten aan? Heeft Wessanen de goede richting gekozen? ... Jeroen kijkt deze week naar de grote spelers op de voedingsmarkt waar Wessanen duidelijk terrein aan het winnen is ...
--- FREEZE ---
Na een jarenlange periode van kwakkelen en bestuurlijk zwalken onder leiding van Mac Zondervan is er bij Wessanen een focus ontstaan, met als voorganger Ad Veenhof.
Na het ongedaan maken van de fusie met Bols en het afstoten van de zuivel divisie bleef er een voedingscocern over wat minder gefragmenteerd was. Nadat ook Mac Zondervan het veld had geruimd als CEO en Ad Veenhof hem opvolgde werden de zaken alras wat anders en beter aangepakt. Ondanks alle perikelen en teleurstellende resultaten, zijn financiele debacles achterwege gebleven met als gevolg een financieel gezond bedrijf. Door de omvangrijke kostenbesparingsoperatie "Phoenix" zijn er wat financiele puntjes op de spreekwoordelijke "I" gezet en ook qua bedrijfsstrategie is er duidelijkheid ontstaan.
Het specialiseren in gezonde voeding werd door Wessanen als speerpunt geformuleerd en gezien de koersperformance van het afgelopen jaar hebben investeerders daar wel vertrouwen in.De "Beckers snack" poot wordt omgevormd tot "Premium Taste" label en het ZONNATURA merk wordt gemoderniseerd en uitgebouwd. Ook het acquireren van kleinere , lokaal opererende bedrijven die actief zijn in het hogere segment van delicatessen en natuurvoeding wordt voortvarend ter hand genomen.
Juist vandaag (d.d. 16 september 2005) komt Unilever met berichten naar buiten waaruit blijkt dat ze hun diepvries tak aan een grondige interne analyse onderwerpen. Als eerste resultaat daarvan staat Mora in de etalage. Niet uitgesloten wordt dat de complete diepvries tak in de vriezer gaat. Overigens heeft Wessanen al laten weten dat ze absoluut niet geinteresseerd zijn in Mora...maar dat lijkt me logisch.
Unilever geeft hiermee impliciet aan dat ze schijnbaar signalen uit de markt ontvangen dat er bij de consument een veranderde perceptie is ontstaan t.a.v. voeding, en diepvriesvoedsel in het bijzonder. Eens te meer een aanwijzing m.i. dat Wessanen het wel eens bij 't rechte eind kan hebben.
De resultaten hiervan zullen in de nabije toekomst zichtbaar moeten worden, maar dat de uitgezette strategie grote mogelijkheden biedt, lijkt evident. Met een marketing man als Ad Veenhof aan het roer heb ik er alle vertrouwen in dat Wessanen hun ZONNATURA merk tot een commercieel succes kan maken.
Veenhof heeft zich als saneerder al bewezen, o.a. door operatie "Phoenix" volgens plan te laten verlopen en ook het in de markt zetten, c.q. uitbouwen van ZONNATURA en de "Premium Taste" labels lijken hem wel toevertrouwd.
Nadat Numico hun onzalig gebleken pad van vitaminepillen en voedingssupplementen vaarwel heeft gezegd, en Wessanen zich gaat toespitsen op het segment van gezonde voeding, lijkt het nu de beurt aan Unilever om een deel van hun voedingsdivisie van een andere richting te voorzien.
Toeval?? Nee...dat lijkt me niet.
Er is wel degelijk een trendverandering waar te nemen bij de consument t.a.v. voeding. Hoe de grote spelers in de voedingsindustrie hiermee omgaan, lijkt mede bepalend voor financiele successen in de komende jaren.
Wat mij betreft heeft Wessanen dit in een vroeg stadium onderkend, en zou, na 7 magere jaren, wel eens 7 vette jaren tegemoet kunnen gaan.
Zeven GEZOND VETTE jaren, wel te verstaan.
Jeroen van Veen
US Markets