...

FATA MORGANA CRISIS?

27 november 2009, 08:53 | Guy Boscart | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Er plots duikt de cri­sis weer op in het Mid­den Oost­en, het is een groot prob­leem waar­van we alles eigen­lijk nog niet pre­cies in kaart kun­nen bren­gen. Voor mij als anal­ist, mark­tvol­ger zegt het weinig omdat ik ervan over­tu­igd ben dat die cri­sis onmo­gelijk over kan zijn. Het was al lang duidelijk dat de MOL weer ergens anders naar boven zou komen. Dat doet deze al zo lang, denk aan eerst Azië cri­sis, de Roebel cri­sis, de Inter­net of Tech bubbel cri­sis, boekhoud­schan­dalen, 11 sep­tem­ber en de gevol­gen daar­van, de huizen­bubbel en natu­urlijk daar­door de banken­cri­sis. Voeg daar nu die Fata Mor­gana Cri­sis maar aan toe …


We merken het ook meteen dat de finan­ciële mark­ten schrikken als plots de mol weer ergens boven komt, zelfs ter­wi­jl de finan­ciële mark­ten op halve kracht draaien door het feestweek­end op Wall Street en in de des betr­e­f­fende regio want ook in het Mid­den Oost­en bli­jven de mark­ten dicht de 2e helft van de week. Zou het een strate­gis­che zet zijn geweest om het nieuws juist op dit moment naar buiten te bren­gen? Het lijkt er sterk op.

Toch kon je het al aan voe­len komen als je blik inter­mar­ket gericht is, de stilte op de beurzen, de onrust op de val­u­ta­markt waar de JPY werd opge­zocht en de USD werd gedumpt, de tra­di­tionele oblig­atiemark­ten waar het papi­er plots met 4% opliep (T‑Bond van 118 naar 123) en niet onbe­lan­grijk, de vlucht naar het Goud de afgelopen periode.

Dubai:
Over Dubai moeten we het hebben nu in deze col­umn, de luchtkaste­len daar vie­len al voor ieder op. Het duurste hotel, de groot­ste kun­st­matige eilan­den­groep, de meest absurde indoor skip­iste ter wereld en Palmin­vest ken­nen nog veel beleg­gers uit­er­aard. Je kon wacht­en op onrust daar, luchtkaste­len kan men bedenken maar niet bouwen. Er moest een Man­hat­tan in de woesti­jn komen, het moest het mid­delpunt van de wereld wor­den.
Kosten? Daar kijkt men niet naar, de Olie zal alles wel betal­en toch? Bij dit soort pro­jecten is er geld nodig natu­urlijk, en waar klopt men dan bij aan? Juist, bij de banken, en hoe raar dan ook, ze geloven er ook nog in zodat er per snel­trein mil­jar­den ter plekke wer­den getrans­porteerd tussen 2004 en 2008. Ja, u raad het al, wederom zit­ten er mil­jar­den dol­lars opges­loten in een kansloos geheel. Nu Dubai niet meer aan zijn ver­plichtin­gen kan vol­doen zijn de jaar­lijkse kosten op het kredi­et niet meer zijn op te bren­gen wil nie­mand ze meer verzek­eren zon­der daar een MEGA grote pre­mie op te van­gen. De cri­sis is dus terug !!!

Domi­no-effect:
Dan voel ik snel aan dat men al snel zal verdedi­gen met, ach het is maar Dubai, een klein land en het is maar 40 mil­jard wel te ver­staan en maar 55 mil­jard in totaal. Dat doet niet echt ter zake, de banken gaan opnieuw af moeten boeken op deze exo­tis­che beleg­gin­gen in vast­goed wat ervoor zal zor­gen dat elders dezelfde prob­le­men op zullen duiken. Denk hier­bij aan de andere lan­den daar in de regio met Qatar, Bahrein en natu­urlijk het wat grotere Saudi-Arabië.

Maar, in het bij­zon­der de grotere groeiregio‘s als Brazil­ië, India en Chi­na om er maar een paar te noe­men. En tal van lan­den in Azië zoals Hongkong, Maleisië etc.. daar zit ook veel geld vast in pro­jecten met hoog risi­co. Ze bli­jven broos, en dat is waar er nu plots nieuwe grote prob­le­men uit voort kun­nen komen. Dubai is mijn inziens maar een drup­pel op een hete plaat, wel is het de regio die er qua pres­tige­drang bove­nu­it steekt.

Lat­en we toch vooral leren van deze nieuwe toch wijze les, en vooral aan te nemen dat de cri­sis nog lang niet voor­bij is zoals men ons dat wilde doen geloven.

Hieron­der nog even wat over de cred­it default swaps, veel lez­ers vra­gen zich af wat dat pre­cies is. Een beknopte en sim­pele uit­leg kan hier­bij een en ander voor u duidelijk maken.

Staatspa­pi­er:
Het zijn weer de default swaps in die regio die de markt de das omdoen, de kosten om de 5 jaar lening te verzek­eren tot een stan­daard lening via een swap in Dubai bereikt don­derdag een niveau van 571 basis­pun­ten, dat betekent dat het momenteel 571.000 dol­lar kost per jaar om een schuld van 10 miljoen dol­lar te verzek­eren. In Qatar loopt het op tot 129.5 (do. 26 – 11) en dat vanaf 103.7, in Sau­di Ara­bië van 90,4 tot 114.7 en in vanaf Bahrein van 194,5 tot 222. Zie het als een forse risi­co­premie, en hoe hoger de pre­mie hoe hoger het risi­co natu­urlijk. Zek­er bij staatspa­pi­er dat meestal weinig risi­co met zich mee­brengt zijn die pre­mies nu toren­hoog geworden.

Een cred­it default swap wordt gebruikt om het verzek­eren van oblig­aties. In het geval dat de uit­gev­er van de oblig­atie het geleende bedrag niet kan terug­be­tal­en (default), zal de cred­it default swap dit ver­lies compenseren.

Voor­beeld:
Stel dat een oblig­atie op A een effec­tief ren­de­ment heeft van 10%, en de oblig­atie is in bez­it van B. Dan wil B dit risi­co afdekken door het aan­gaan van een Cred­it default swap met een par­tij C. In deze overeenkomst wordt afge­spro­ken dat B aan C een vast bedrag per jaar betaalt, bijvoor­beeld 2% van de hoofd­som ofwel 200 basis­pun­ten. In het geval de oblig­atie waarde­loos wordt, of min­der waard wordt dient C op de afge­spro­ken datum aan de B de hoofd­som te vergoeden.

PS:
De Olie kan wel eens behoor­lijk gaan dalen door deze toe­s­tanden in de regio, het enige betaalmid­del dat men daar nog bez­it is met name Olie, die kan door de sit­u­atie aldaar op de markt wor­den gedumpt om extra inkom­sten te gener­eren. De Oliepri­js zien we al snel wegza­kken tot onder de 75 dol­lar, het pri­js­doel 65~67 dol­lar zie ik hier­door wel makke­lijk haal­baar.


Guy Boscart
US Mar­kets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.