![](/images/legacy-images/images/070402-jvb-+-wijngaard.gif)
Ere aan de (Franse?) wijn
Van 16 tot en met 21 juni ll. vond in de Franse stad Bordeaux Vinexpo plaats, hét wijnevenement bij uitstek. Deelnemers aan deze grootste wijnbeurs ter wereld waren 2.400 wijnbouwers uit 43 landen. Er waren
ca 50.000 bezoekers en 1.300 journalisten uit 50 landen vonden er inspiratie. Omdat een glaasje wijn op tijd en stond niet alleen leuk is, maar (vooral rode) ook goed is voor hart en bloedvaten vonden wij het de moeite om u wat info te verstrekken over dit edele vocht.
In bovenstaande grafiek hebben we de 10 voornaamste wijnproducenten in 2001 en 2005 bijeengebracht. Recentere cijfers konden we niet te pakken krijgen, maar toch zeggen deze gegevens een en ander. De globale situatie is, dat deze 10 in 2001 bijna 223 miljoen hectoliter rode, rosé en witte wijn voortbrachten en dat ze hun productie in 2005 met bijna 5% verhoogden tot 233 miljoen hectoliter. Oorspronkelijk wilden we dit cijfer omzetten naar zwembaden of vijvers, maar we wilden u deze hallucinante beelden besparen.
Te noteren is de inhaalbeweging die Italië uitvoert t.o.v. Frankrijk. In 2001 produceerde Italië nog 3,5% minder wijn dan Frankrijk, maar in 2005 brachten beide landen exact evenveel voort. Nochtans moeten deze aartsrivalen op wijngebied marktaandeel afstaan aan het gros van de andere landen, vooral Australië, de VS en Spanje.
Meer recente data hebben we van de uitvoer door de 7 belangrijkste wijnlanden. Al in 2005 was Italië de koploper op dit gebied en het zette zijn opmars verder in 2006. Het enige land dat een terugval kende is Spanje met bijna 5% minder export in 2006 versus 2005.
Bij de landen waar de meeste wijn wordt gedronken is er volgens de prognoses een wissel aan de kop van het peloton te verwachten. In 2001 stak Frankrijk met kop en nek boven de anderen uit, maar indien de huidige trend zich doorzet, zal in 2010 Italië de fakkel overnemen. In de kopgroep vinden we Zwitserland terug, dat de komende jaren zijn wijnverbruik toch zal zien dalen tot op het peil van Portugal en Oostenrijk.
Een stijgende trend in het wijnverbruik stellen we niet alleen vast voor Italië, maar ook voor Denemarken, Duitsland en België.
Nederland vinden we niet terug bij de top 10 wijndrinkers. Nochtans is er een stijging van het wijnverbruik aan de gang en zijn er in Nederland zo’n 120 hectare wijngaarden, waar enthousiaste wijngaardiers werken aan hun product. In België is er een langere traditie op dit vlak met meerdere honderden hectares wijngaarden zowel in Vlaanderen als in Wallonië.
In verband met wijnproducent nummer 5 nog het volgende. In het artikel Kernenergie opnieuw aan zet hadden we het o.m. over de catastrofale droogte die Australië nu al 6 jaar teistert. Intussen is de droogte afgewisseld door zware neerslag, o.m. in Hunter Valley, een uitgestrekte wijnregio ten noorden van Sydney. Dat is voor de wijnboeren en ook voor de landbouw in het algemeen een zegen, temeer omdat het bij onze tegenvoeters winter is en de schade aan de gewassen in zekere mate beperkt blijft.
Om nog even terug te komen op de eerste grafiek, deze van de top 10 wijnproducenten is het evident, dat Frankrijk zich ernstige zorgen maakt. Dit land ziet zich in 2005 voorbijgestoken door Italië en de kans bestaat, dat de kloof tussen beide concurrenten nog groter is geworden vorig jaar. De Franse wijnsector wijt dit aan de te sterke euro (alhoewel dit o.i. even goed geldt voor o.m. Italië, maar dit terzijde) en verder dat er onvoldoende marketing wordt gedaan door Frankrijk. Enquêtes hebben aangegeven, dat de meeste Fransen enkel hun lokale wijntjes kennen en dat de wijnsector zo goed als niets doet om de producten te promoten in het buitenland. De concurrerende landen doen dit wel en dat is nogmaals gebleken uit de publieke respons na het geciteerde evenement Vinexpo 2007.
Er is volop beweging in de wijnwereld en niemand weet hoe de koploper tot nog toe er zal voorstaan over enkele jaren. Vandaar onze beweegreden om Franse tussen haakjes te zetten in de titel…
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
3 juli 2007.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.