...

Ere aan de (Franse?) wijn

3 juli 2007, 07:40 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Vol­gens de kalen­der is het zomer en dus tijd voor een glaas­je rode, rosé of witte wijn op een ter­ras­je of bij de bar­be­cue. Wij von­den het ook tijd om u een overzicht­je te geven van de het wel en het wee van de bedri­jf­s­tak die draait rond het edele druiven­nat.

Ere aan de (Franse?) wijn

Van 16 tot en met 21 juni ll. vond in de Franse stad Bor­deaux Vin­ex­po plaats, hét wijn­even­e­ment bij uit­stek. Deel­ne­mers aan deze groot­ste wijn­beurs ter wereld waren 2.400 wijn­bouw­ers uit 43 lan­den. Er waren 
ca 50.000 bezoek­ers en 1.300 jour­nal­is­ten uit 50 lan­den von­den er inspi­ratie. Omdat een glaas­je wijn op tijd en stond niet alleen leuk is, maar (vooral rode) ook goed is voor hart en bloed­vat­en von­den wij het de moeite om u wat info te ver­strekken over dit edele vocht. 

In boven­staande grafiek hebben we de 10 voor­naam­ste wijn­pro­du­cen­ten in 2001 en 2005 bijeenge­bracht. Recen­tere cijfers kon­den we niet te pakken kri­j­gen, maar toch zeggen deze gegevens een en ander. De glob­ale sit­u­atie is, dat deze 10 in 2001 bij­na 223 miljoen hec­to­liter rode, rosé en witte wijn voort­bracht­en en dat ze hun pro­duc­tie in 2005 met bij­na 5% ver­hoog­den tot 233 miljoen hec­to­liter. Oor­spronke­lijk wilden we dit cijfer omzetten naar zwem­baden of vijvers, maar we wilden u deze hal­lu­ci­nante beelden besparen.

Te noteren is de inhaal­be­weg­ing die Ital­ië uitvo­ert t.o.v. Frankrijk. In 2001 pro­duceerde Ital­ië nog 3,5% min­der wijn dan Frankrijk, maar in 2005 bracht­en bei­de lan­den exact even­veel voort. Nochtans moeten deze aart­sri­valen op wijnge­bied mark­taan­deel afs­taan aan het gros van de andere lan­den, vooral Aus­tral­ië, de VS en Spanje. 


Meer recente data hebben we van de uitvo­er door de 7 belan­grijk­ste wijn­lan­den. Al in 2005 was Ital­ië de koplop­er op dit gebied en het zette zijn opmars verder in 2006. Het enige land dat een terug­val kende is Span­je met bij­na 5% min­der export in 2006 ver­sus 2005

Bij de lan­den waar de meeste wijn wordt gedronken is er vol­gens de prog­noses een wis­sel aan de kop van het pelo­ton te verwacht­en. In 2001 stak Frankrijk met kop en nek boven de anderen uit, maar indi­en de huidi­ge trend zich doorzet, zal in 2010 Ital­ië de fakkel overne­men. In de kop­groep vin­den we Zwit­ser­land terug, dat de komende jaren zijn wijn­ver­bruik toch zal zien dalen tot op het peil van Por­tu­gal en Oostenrijk. 

Een sti­j­gende trend in het wijn­ver­bruik stellen we niet alleen vast voor Ital­ië, maar ook voor Den­e­marken, Duit­s­land en België.

Ned­er­land vin­den we niet terug bij de top 10 wijn­drinkers. Nochtans is er een sti­jging van het wijn­ver­bruik aan de gang en zijn er in Ned­er­land zo’n 120 hectare wijn­gaar­den, waar ent­hou­si­aste wijn­gaardiers werken aan hun prod­uct. In Bel­gië is er een lan­gere tra­di­tie op dit vlak met meerdere hon­der­den hectares wijn­gaar­den zow­el in Vlaan­deren als in Wallonië. 

In ver­band met wijn­pro­du­cent num­mer 5 nog het vol­gende. In het artikel Kernen­ergie opnieuw aan zet had­den we het o.m. over de cat­a­stro­fale droogte die Aus­tral­ië nu al 6 jaar teis­tert. Intussen is de droogte afgewis­seld door zware neer­slag, o.m. in Hunter Val­ley, een uit­gestrek­te wijn­re­gio ten noor­den van Syd­ney. Dat is voor de wijn­boeren en ook voor de land­bouw in het alge­meen een zegen, temeer omdat het bij onze tegen­voeters win­ter is en de schade aan de gewassen in zekere mate beperkt blijft. 

Om nog even terug te komen op de eerste grafiek, deze van de top 10 wijn­pro­du­cen­ten is het evi­dent, dat Frankrijk zich ern­stige zor­gen maakt. Dit land ziet zich in 2005 voor­bi­jgesto­ken door Ital­ië en de kans bestaat, dat de kloof tussen bei­de con­cur­renten nog grot­er is gewor­den vorig jaar. De Franse wijn­sec­tor wijt dit aan de te sterke euro (alhoewel dit o.i. even goed geldt voor o.m. Ital­ië, maar dit terz­i­jde) en verder dat er onvol­doende mar­ket­ing wordt gedaan door Frankrijk. Enquêtes hebben aangegeven, dat de meeste Fransen enkel hun lokale wijn­t­jes ken­nen en dat de wijn­sec­tor zo goed als niets doet om de pro­ducten te pro­moten in het buiten­land. De con­cur­rerende lan­den doen dit wel en dat is nog­maals gebleken uit de pub­lieke respons na het geciteerde even­e­ment Vin­ex­po 2007

Er is volop beweg­ing in de wijn­wereld en nie­mand weet hoe de koplop­er tot nog toe er zal voorstaan over enkele jaren. Van­daar onze bewee­gre­den om Franse tussen haak­jes te zetten in de titel…

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
3 juli 2007.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.