Een rondje op de goede afloop…
… maar dan moet je wel goed opletten in welke bar je bent, want in sommige van deze lokalen durven de drankjes, en dan zeker de cocktails, exorbitant duur zijn. Een overzichtje.
In de media horen en lezen we, dat het wijnverbruik in België gedurende de eerste 9 maanden van 2009 ca 1,2% hoger was dan in dezelfde periode vorig jaar.
Wat Nederland betreft zijn er sterke aanwijzingen dat er in 2009 minder wijn zal vloeien dan in 2008. Verder blijft in de Lage Landen bij de Zee het bier nog altijd favoriet. Zo stellen we vast, dat in België en in Nederland het verbruik van gerstenat in 2009 stijgt ten opzichte van 2008. Ook champagne, traditioneel niet gerekend als klassieke wijn, zit in de lift. Maar hoe zit het met de cocktails? Deze dranken vormen weer een klasse apart. Ze kunnen heel eenvoudig zijn of heel complex. Maar meestal zijn ze duur, sommige heel duur zoalw we zullen merken.
In bovenstaande tabel staat de wereldtop-10 duurste glaasjes, gevuld met gesofisticeerde ingrediënten.
Met dank aan Forbes voor de afbeeldingen van de cocktails gaan we ze nu aan u voorstellen.
Het Britse Gemenebest is alomtegenwoordig en zo komt het Queen Elizabeth II nog altijd de grote baas is van het Caraïbische eilandenstaatje Saint Vincent and
The Grenadines. Het feit dat vele van deze eilandjes Franse namen hebben, zoals Baliceaux, Petit Mustique en Canouan duidt erop dat het er nu en dan flink heeft gestoven tussen de toenmalige Europse grootmachten. Op laatstgenoemd eiland, Canouan, is er in het chique Raffles Resort de Jambu Bar. Daar kan je aan de democratische prijs van 300 dollar een Sword Martinis bestellen, versierd met olijven geprikt op een minizwaard van 14-karaat goud.
Ons tweede drankje vinden we in het prestigieuze Ritz hotel aan de Place Vendôme in Parijs. Ontelbaar zijn de grootheden die hier logeerden. De naam Ritz duikt ook op als décor van verschillende filmscènes en de naam van het hotel is sinds 31 augustus 1997 onlosmakelijk verbonden met de allerlaatste autorit van prinses Diana.
Ook de Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway (1899−1961), Nobelprijs Literatuur in 1954, had een voorkeur voor de Ritz als pleisterplaats in de Lichtstad. Hij bracht er menige uren door in de bar, die later dan ook naar hem werd genoemd. Of hij er ooit een Sidecar heeft achterover geslagen weten we niet. De enigszins onverwachte naam van deze tamelijk prijzige cocktail is afkomstig van een periode dat het de bon ton was om door Parijs en omgeving te toeren met een moto met in de sidecar een gezel of gezellin. Om het soms verkleumde gezelschap wat op te fleuren werd een drank gecreëerd op basis van cognac. De Sidecar die in de Hemigway Bar te verkrijgen is aan 515 dollar per glas is gemaakt met niet zomaar de eerste de beste cognac, wel één van het jaar 1865 (!) met Ritz Réserve op het etiket. Maar dat geeft je het voorecht te kunnen nippen aan een drank, gemaakt met druiven van vóór de catastrofe met de druifluis (phylloxera), die in de jaren 1870 – 1880 ervoor zorgde dat nagenoeg alle Europese, vooral Franse wijngaarden teniet zijn gegaan. Sindsdien trouwens groeien Europese druiven op stokken, geïmporteerd uit de VS.
The London NYC is een van de allerchicste hotels in Manhattan. Reken maar ca 350 USD voor een overnachting zonder toeters en bellen. Of er vele gasten zijn die in The Big Apple rondtoeren met een motor plus zijspan is ons niet bekend. Wel weten we dat ze daar een cocktail serveren waarvan het hotelmanagement ruiterlijk toegeeft de naam geïnspireerd is op hetgeen je kan bestellen in de Parijse Ritz. Ook hier komt cognac aan te pas, geen stokoude zoals in Parijs, maar toch een fles met een ronkende naam: Hennesy Ellipse Super Premium. Dat is wellicht de verklaring dat een glaasje in de bar je meer kan kosten dan een overnachting in een suite.
Om van achterover te vallen is de omgeving niet waar je in Chicago de nachtclub Reserve aantreft. Het is wel de plek waar de beau monde verzamelt om de laatste roddels te vernemen onder het nuttigen van een fris drankje. En dat kan wel eens prijzig zijn. Neem nu bijvoorbeeld The Red Ruby waarvoor je 950 dollar moet neertellen. Bevat Hypnotic likeur, Grey Goose L’Orange wodka, appelsiensap, granaatappel likeur en Dom Pérignon champagne. En o ja, voor we het vergeten: je glas voorzichtig leegdrinken, want onderaan vind je een loepzuivere robijn van 1 karaat.
Bar van The Capital Grille, Las Vegas High Roller Martini
In de onwaarschijnlijke woestijnstad Las Vegas vind je een exclusief steakhouse-annex-bar waar je aan je gezelschap een op Martini (alweer!) gebaseerde cocktail kunt offreren. Als het Las Vegas is dan mag het wel wat duurder zijn. Daarom kost het handig gemixte drankje je een luttele 1.000 dollar. Als je een High Roller Martini bestelde, dan bengelt er een met diamanten bezette ring aan het roerstaafje. Was een Gotham Martini je hartewens, of die van je gezelschap, dan is het glaasje versierd met een parelsnoer. Eén niet onbelangrijk detail: van je 1.000 dollar gaat de helft naar de filantropische vereniging Share our Strength, die zich bezighoudt met het bekampen van de honger in de VS en als het even kan ook in de rest van de wereld.
The Merchant Hotel is naar eigen zeggen op de website een intiem, weelderig 5‑sterrenhotel. Het toch wel opvallende gebouw werd opgetrokken in 1860 om er de hoofdzetel van The Ulster Bank te huisvesten. Het hotel beschikt over een vijftal bars, en in één ervan kan je een Mai Tai bestellen. Wat er allemaal in een Mai Tai zit, weten we niet en dat is normaal want de barman heeft zo zijn geheimen. Zeker is dat er 17 jaar oude rum aan te pas komt van het merk Wray & Nephew. In de kelders van het hotel zijn zes flessen van deze blijkbaar ongelooflijk bijzondere rum voorradig, maar het management stelt er maar één van ter beschikking van de bar. Met deze ene fles kan je 18 cocktails bereiden. Tot vandaag zijn er zo al drie over de toonbank gegaan aan de behoorlijke prijs van 1.400 dollar per glaasje. Rest nog 15 kansen om je gezelschap te overbluffen. En nu maar hopen dat die ene fles goed luchtdicht bewaard wordt, want een Mai Tai met azijnparfum zal wel wat tegenvallen, denken we.
Duur, duurder, duurst. Langzaam maar zeker vorderen we in deze richting. Om een cocktail van 3.000 dollar te kunnen aanbieden, moet je alweer naar Las Vegas, ditmaal naar de Tryst Bar van het superdeluxe Wynn Hotel. Waarom het drankje de dubbelzinnige naam Ménage à Trois heeft gekregen? Wel, er zijn 3 elementen in gecombineerd: een 23-karaat gouden drinkbekertje, eetbare goudschilfers en als zoetmaker Golden Syrup. Drie keer goud dus. En of het nog niet genoeg gouden gedoe is, kan je je cocktail drinken via een gouden strootje, waaraan een ring met diamanten solitaire is geschoven. O ja, de drank zelf. Het is een subtiel mengsel van zeer zeldzame Cristal Rose champagne van Roederer, Hennesy Ellipse cognac (die we ook aantreffen in een Bentley Sidecar, zie boven) en Grand Marnier Cuvée Spéciale Cent Cinquantanaire. Als je die namen leest, hoor je de kassa al rinkelen.
In dit artikel hadden we het al over New York, waar je kunt trakteren met een Bentley Sidecar tegen de niet zo zachte prijs van 550 dollar. Nochtans is deze prijs klein bier (vergeef ons deze verwijzing naar een drank die we niet zo direct verbinden met het soort gelegenheden waarover we het nu hebben) in vergelijking met een Martini-on-the-Rock in The Blue Bar van The Algonquin in New York. Want nu belanden we in de serieuze prijsklasse. Want geef toe, 10.000 dollar ofwel 6.700 euro voor een kegelvormig glas gevuld met een helder drankje en een stokje met wat olijven, dat is even slikken. Behalve als je van dichtbij kijkt. Dan merk je onderaan een gouden ring met een superbe diamant. En daar is het om te doen. Je moet je cocktail immers drie dagen van tevoren bestellen, zodat de directie van het Algonquin ervoor kan zorgen dat de ring een diamant draagt naar wens, ’t is te zeggen emerald- of markies-cut. Wat de drank verder nog bevat zal je wel ontgaan wanneer je ziet hoe je invité(e) slok na slok vordert richting kostbare bodem.
Als je dacht dat 10.000 dollar nogal prijzig is voor een cocktail, dan heb je buiten de waard of beter gezegd de barman gerekend van de Piano Bar in het chique Dheraton Park Tower hotel in Londen. Daar kan je namelijk een Diamond/Ruby cocktail laten aanrukken. Hou je credit card in aanslag, want zo dadelijk ben je
19.000 dollar ofwel meer dan 12.700 euro armer. Aan het kettinkje dat nonchalant over de rand van het glas bungelt prijkt dan een ring met een diamant van 2,6 karaat, dat is dan toch 0,52 gram gekristalliseerde koolstof van topkwaliteit.
Terwijl je observeert hoe je genodigde slokje na zuinig slokje de bodem van h et glas in zicht brengt, vraag je je af wat er zoal aan ingrediënten in de cocktail zijn verwerkt. Discreet desgevraagd zal de ober je vertellen dat het vooral Charles Heidsieck champagne is, Remy Martin Louis XIII cognac, angostura kruidenmix en wat suiker.
Als je dacht dat met 19.000 dollar voor een glaasje-annex-juweel zowat alles gezegd is, dan heb je het grondig mis. En als we zeggen grondig, dan menen we het.
Wat dacht je van een Dazzle in de Second Floor bar in de Engelse industriestad Manchester? Voor 51.200 dollar ofwel een slordige 34.000 euro kan je aan je verblufte gezelschap een drankje aanbieden, waar ze nog lang zullen over napraten. Om maar te zwijgen van je boekhouder als hij je onkostenstaat moet verwerken. Een Dazzle is eigenlijk heel eenvoudig. Je klutst wat roze champagne bij wat lychee likeur, samen met nog wat smaakgevende ditje en datjes. Maar dan plonst de barman, in het oog gehouden door enkele security-kleerkasten, een 18-karaat witgouden ring, bezet met roze toermalijn en briljantjes in het drankje, dat vervolgens door een ober met trillende handen naar je tafeltje wordt getransporteerd. Onder het wakende ook van de kleerkasten kan je gezelschap dan genieten (nou ja) van het drankje en dan quasi-verrukt de kletsnatte ring te voorschijn halen. Is dat niet leuk? Is dat niet het volle leven?
Hiermee komen we aan het einde van onze tocht in de wereld van de rijksten, die onbeschaamd maand- en zelfs jaarsalarissen spenderen aan de ene of de andere cocktail. Om toch even bij stil te staan.
Intussen hebben we dorst gekregen van al deze beschrijvingen van cocktails. We stappen dan maar de koelkast op zoek naar een bruin abdijbier. Veruit niet zo exclusief, niet zo duur als al deze cocktails, maar naar onze smaak niet te versmaden.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.