...

Een iPhone te ver voor Apple?

10 september 2007, 21:12 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Com­put­er­fab­rikant Apple man­i­fes­teerde zich dit jaar op de markt van de mobilo­fonie met de lancer­ing van iPhone. Amper een paar maan­den nadat dit toes­tel over de toon­banken in de VS ging, besluit Apple tot indruk­wekkende pri­jsver­lagin­gen. Wat schuilt hier­achter?

Een iPhone te ver voor Apple?


In het begin van dit jaar stond Steve Jobs, CEO van Apple Com­put­er Inc., voor een stam­pvolle zaal. Zoals de tra­di­tie van zijn bedri­jf dat wil, droeg hij een zwarte T‑shirt zon­der kraag en een blue jeans. Een tijd­je gele­den had hij nog een kloeke baard, maar die is nu ver­van­gen door een stoppelveld. 

In een tri­om­fan­telijke toe­spraak zong hij de lof van zijn nieuw­ste prod­uct, niet meer of niet min­der dan een mobielt­je, maar wat voor een. Geen doorde­weekse gsm, maar een zg. smart phone, een toes­tel waarmee je natu­urlijk kunt tele­foneren, maar nog veel meer: foto’s mak­en via een 2 megapix­el cam­era, blue­tooth aansluit­ing, radio, e‑mailen, sur­fen op het inter­net en dat via touch screen bedi­en­ing. Het hele gam­ma van mar­ket­ingter­men werd op het pub­liek los­ge­lat­en: flex­i­biliteit, betrouw­baarheid, orig­inele design, inzetbaarheid, rev­o­lu­tion­aire tech­niek, gebruiksvrien­delijkheid en ga zo maar verder. De hele zaal ging plat voor zoveel ver­bale kracht. De nieuwel­ing zou iPhone gaan het­en en op de markt komen in twee ver­sies, een van 4GB, die voor 499 USD over de toon­bank zou gaan en een­t­je van 8GB waar­voor je 599 USD moest neertellen. 

Oren wer­den gespitst toen Steve Jobs verkoop­sprog­noses ver­meldde. Nog voor het einde van het derde kwartaal van dit jaar (voor alle duidelijkheid, daarmee bedoelde hij wel degelijk 30 sep­tem­ber ek.) zullen we 750.000 iPhones hebben verkocht’. Wat blijkt nu? Op 
10 sep­tem­ber ll. liet Apple met vreugde weten, dat er sinds de lancer­ing op de VS-markt op 29 juni ll. al 1 miljoen van deze smart phones verkocht waren. 

Dat cijfer heeft wellicht veel te mak­en met een drastis­che pri­jsver­lag­ing, die Apple een paar dagen eerder, nl. op 5 sep­tem­ber ll., heeft aangekondigd voor iPhone. Steve Jobs liet weten, dat de 4GB ver­sie voor­taan 299 USD zou kosten en die met 8GB geheugen 399 USD, dat is 200 dol­lar ofwel resp. 40 en 33% lager dan de introductieprijs. 

Ver­baz­ing alom en een storm van protest bij de hon­derd­duizen­den onfor­tuin­lijke iPhone-bezit­ters. Het protest klonk zo luid, dat Apple niets anders kon dan een gebaar doen en daarom liet weten, dat een bedrag van 100 USD werd terug­be­taald aan wie een offi­cieel aankoop­be­wi­js kon voorleggen.

Tij­dens die meet­ing van 5 sep­tem­ber ll. liet Jobs tevens weten, dat de 4GB-ver­sie van de iPhone uit het assor­ti­ment zou verd­wi­j­nen wegens het gigan­tis­che suc­ces van de 8GB-broer.

Deze twee ele­menten, de forse pri­js­dal­ing en het stop­pen van een nieuw prod­uct enkele maan­den na de lancer­ing heeft vele wenkbrauwen doen fronsen. 

De gevol­gen voor het aan­deel liggen voor de hand. Op enkele dagen tijd tuimelde AAPL 8,6% lager, van 144,16 naar 131,77 USD


Als we AAPL bek­ijken over een ter­mi­jn van 1 jaar, dan merken we bij voor­beeld, dat van­daag (10 sep­tem­ber 07, 18:20) het aan­deel met zijn 135,42 USD nog alti­jd bij­na 62% hoger staat dan op 3 jan­u­ari ll. (83,80 USD). Verder zien we, dat half augus­tus het aan­deel een ferme tik heeft gekre­gen, die het redelijk vlug te boven is gekomen. Op diverse sites hebben we gelezen, dat het her­s­tel van 117,05 USD op 16 augus­tus 07 naar 144,16 USD (+ 23%) op 4 sep­tem­ber 07 toe te schri­jven is aan de hoogges­pan­nen verwachtin­gen van de beleg­gers in ver­band met de toe­spraak van Steve Jobs op 5 september. 

Veel hangt nu af, van wat Apple gaat doen in ver­band met zijn pro­ductgam­ma, iPhone op kop. 

Natu­urlijk hebben velen geprof­i­teerd van die 200 dol­lar pri­js­dal­ing om zich zo’n hebbe­d­ing aan te schaf­fen. Maar zullen ze er echt tevre­den mee zijn? Ver­bruik­er­sor­gan­isaties in deVS sparen hun kri­tiek niet, die er samengevat op neerkomt, dat iPhone niet echt zo ideaal is als Apple het wil lat­en uitschi­j­nen. Op deze plaats willen we geen tech­nis­che com­men­taar geven op iPhone en even­min gaan we ons wagen aan een kwaliteitsanalyse. 

Wel stellen we ons vra­gen bij de tim­ing van een pri­jsver­lag­ing, zo kort nadat het prod­uct op de VS-markt ver­scheen. Hier­door wegen bepaalde pun­ten opeens sterk door, zoals het feit dat het gaat om een ges­loten sys­teem, dat alleen werkt met andere Apple-pro­ducten of met soft­ware van firma’s, waarmeer Apple overeenkom­sten heeft. In een wereld waarin de vraag naar de vri­jheid van inter­ac­tiviteit grot­er en grot­er wordt, lijkt dit ons een strate­gis­che blunder. 

De komende maan­den zal Apple moeten buigen over deze prob­lematiek, wil de fir­ma het aan­vanke­lijke suc­ces van iPhone verder zetten en de markt uit­brei­den van de VS naar de rest van de wereld. 

Tussen haak­jes, op de Europese markt kun­nen we iPhone verwacht­en tegen het einde van dit jaar, hoewel jan­u­ari 2008 real­is­tis­ch­er lijkt.

We vergeleken Steve Jobs (en automa­tisch ook zijn fir­ma) al eerder met een fenix, die keer op keer uit zijn as opsti­jgt. Zal het avon­tu­ur op de mobilo­foniemarkt tot een bli­jvend suc­ces lei­den en zal daar­door de koers van het aan­deel het door som­mi­gen verwachte peil van 175 USD bereiken? Over een half jaar weten we beslist meer.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.