...

Dump and Jump scenario Wall Street: Korte CRASH mogelijk

18 september 2016, 12:48 | Trader Guy | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Als ik naar de lange ter­mi­jn grafiek van de S&P 500 en de Dow Jones kijk dan wordt ik er niet echt vrolijk van. De komende maan­den zou een soort CRASH beweg­ing er wel eens in kun­nen zit­ten. Maar geen paniek want na de diepe terug­val is de kans daar­na heel groot dat er opnieuw hogere top­pen wor­den opge­zocht het­geen ik dan ook weer in een snel tem­po verwacht. Het is mijn lan­gere ter­mi­jn visie wat betre­ft Wall Street, ik ga daar uit­er­aard niet vooraf op han­de­len maar wat ik wel zie is dat we in ieder geval vol­doende beweg­ing gaan kri­j­gen om tussen­ti­jds mooie zak­en te doen op de beurs. Zorg in ieder geval dat u lid wordt of bli­jft de komende tijd…

Dump and Jump:
Oei, dat ziet er op het eerste zicht niet best uit voor de aan­de­len­mark­ten, de lange uptrend zal zich wel vooruit bli­jven ontwikke­len de komende jaren maar ik vrees voor een DUMP van aan­de­len net zoals in 2000 en 2008 gedurende eind 2016 en een groot gedeelte van 2017. Hoe ik op die gedachte kom kun­nen we zien op de lange ter­mi­jn grafieken van de Dow Jones en de S&P 500, vooral bij de laat­ste (S&P 500) valt het op dat de topvorm­ing met nieuwe All Time Highs exact tot de weer­stand over 2 hele belan­grijke top­pen uitkomt, die van 2000 en die van begin 2015. Bij de Dow Jones pakken we zelfs 3 top­pen mee, die van 2000, die van eind 2007 en die van begin 2015. Op dat soort top­pen moeten we reken­ing houden met een cor­rec­tie van min­i­maal 20 – 25% en in het slecht­ste geval mogelijk meer dan 30% al denk ik niet dat het deze keer tot meer dan die 20 – 25% zal gaan duren. De reden daar­voor kunt u ook zien op de lange ter­mi­jn grafieken waar ik bij de S&P 500 de 2 laat­ste duidelijke top­pen als uit­gangspunt neem. Die ste­un zou dan wacht­en ron­dom de 1550 pun­ten. Op de grafiek van de S&P 500 is dat duidelijk te zien.

Vanaf de huidi­ge stand 2150 pun­ten zou er dan 600 pun­ten van de S&P 500 af kun­nen tot die 1550 pun­ten, pro­centueel zou er zich dan een 20 – 25% cor­rec­tie plaats kun­nen vin­den. Nemen we dat bij het geheel op dan zit­ten we op schema op de tijdli­jn goed en zou die cor­rec­tie geheel in het lange plaat­je passen.

Bij de Dow Jones zien we ongeveer het­zelfde beeld alleen bij de Dow Jones lag de voor­laat­ste top iets hoger dan die van 2000 ter­wi­jl de top­pen bij de S&P 500 vri­jwel exact gelijk zijn. Nemen we dezelfde 20 – 25% cor­rec­tie erbij voor de Dow Jones dan komen we uit vanaf de top op 18.800 pun­ten op 14.100 pun­ten ofwel de top van 2007.

Alles past bin­nen het plaat­je om lat­er nog hogere top­pen neer te zetten bij het opstarten van een nieuwe ral­ly op de beurzen. Maar eerst moeten we reken­ing gaan houden met een vrij zware cor­rec­tie op de beurzen, iets waar het nu tijd voor is. We horen het al in de media ook de afgelopen weken, de mark­ten zijn wat te duur op dit moment en er komen nogal wat onzek­er­he­den op ons af de komende maan­den waaron­der de rente en de al dan niet nieuwe acties via de Cen­trale Banken waar ze steeds meer moeite hebben om een nieuw koni­jn uit de hoed te tov­eren. Dan zijn er ook nog de zeer moeil­ijke verkiezin­gen in de VS waar de heer Trump nogal con­tro­ver­sieel is ten opzichte van alle vorige pres­i­den­ten in de VS, stelt u zich eens voor als hij ook nog gaat win­nen waar de kans nog steeds op 50 – 50% ligt via de recente vooruitzichten. 

Dan is het ook nog zo dat de aan­de­len vrij duur zijn momenteel, logisch want we hebben de afgelopen weken vele nieuwe All Time Highs gezien op Wall Street op diverse indices behalve bij de Dow Jones Trans­port index. Al meer dan 100 jaar bli­jft de Dow Trans­port een belan­grijke indi­ca­tor voor wat betre­ft de rest van de markt, als de Trans­port NIET mee­doet dan moeten we voorzichtig zijn met de rest. Laat het nu zo zijn dat de Dow Trans­port index al meer dan 15% onder zijn top staat en al een tijd bezig is met die 20 – 25% cor­rec­tie. Via de analyse die ik hier net heb doorgegeven ziet het er naaruit dat tra­di­tiegetrouw de Dow en de S&P 500 zullen moeten vol­gen zoals de Dow The­o­ry dat aangeeft.

Meer over de Dow The­o­ry kunt u lezen via deze link

Con­clusie:
Dat de markt klaar is om een ste­vige cor­rec­tie in te zetten lijkt me nu duidelijk, een exact tijd­stip kan ik daar niet op plaat­sen en zal er zek­er niet fors op inzetten om de gedachte ik wil dat niet mis­sen erop los te lat­en. Een analyse mak­en is 1 maar erop han­de­len is 2 en bei­den gaan meestal niet samen. Wat ik wel zal gaan doen is met kleine ver­ant­wo­ordelijke posi­ties mee zien te gaan in de trend en zal ik wat meer de nadruk gaan leggen op shorts in de plaats van op long posi­ties. Long was tot de top­pen logisch, nu we de top­pen ver­lat­en is dat min­der het geval. Daarom bli­jf ik mee­gaan met de markt, respecteer ik stops en als we goed zit­ten kun­nen we tij­dens de dal­ing meerdere klap­pers mak­en want dalin­gen gaan nu een­maal sneller en zijn de pri­jsver­schillen groter.

Nieuwe ral­ly:
Het hier­boven geschet­ste sce­nario kan tot eind 2017 gaan duren, meer dan een vol jaar en ruim de tijd om een bear beweg­ing rond te mak­en. Daarom leg ik meteen ook de nadruk op wat er na eind 2017 mogelijk zal zijn, en ik denk dat er opnieuw een ste­vige ral­ly zal komen met als doel de top­pen die we net hebben neergezet ruim te door­breken. Zoals u op de grafieken hieron­der kunt zien heb ik het mogelijke pad al uit­getek­end met de blauwe lijn. Het is nog voor­barig om die route nu al te bespreken maar hou in ieder geval in het achter­hoofd dat na de Dump er opnieuw een echte Jump aan zit te komen.

Gedacht­en­gang van mezelf (Trad­er Guy):
Vaak lees ik dat er van mij plots geen visie meer is op de markt, dat is niet zo en dat weten mijn vaste vol­gers maar al te goed. Wel ben ik ten opzichte van enkele jaren gele­den veel flex­i­bel­er gewor­den en pas ik me snel aan op wat de markt ons vertelt. Als trad­er waar we maan­delijks resul­tat­en willen en moeten halen sta je com­pleet anders in de markt dan het­geen je lange visie is, trad­ing is doen met wat de markt je bied ter­wi­jl het analy­seren er enkel is om te proberen te voor­spellen wat de markt gaat doen. Daarom zal ik zek­er niet voor­ti­jdig vol gaan inzetten op wat ik van de markt verwacht de komende 12 maan­den, eerst maar eens zien of het­geen wat ik denk wat er zal gebeuren ook daad­w­erke­lijk tot stand zal komen. En voor de leden, wees gerust want als dat op gang komt hebben we 12 maan­den de tijd om bin­nen de dan geldende trend ons werk te doen. 

Niet voor niets zegt men dat een goeie Trad­er op de beurs 10% neemt van het­geen hij denkt of ziet wat er op ons afkomt, hij zet 30 – 40% in op zijn Mon­ey Man­age­ment en al de rest is psy­cholo­gie wat er speelt het­geen dan tussen de 50 en 60% uitkomt. Veel Traders, ofwel han­de­laren kun­nen daar­bij een Train­er ofwel een Men­tal Coach gebruiken en dat is nu net het­geen ik voor u of voor mijn leden doe. Ik probeer ze tot rust te bren­gen en ze vooral doen denken dat zijn niet de markt zijn en ze er totaal geen invloed op uit kun­nen oefe­nen. Dus Denk op wat er kan komen maar denk nooit dat je weet er gaat komen”.

Gebruik mak­en van mijn exper­tise? Wordt lid, het is elke euro waard en ook u zal er veel van leren. Inschri­jven kan vanaf €39 tot 1 NOVEM­BER via de link https://​www​.usmar​kets​.nl/​t​r​a​d​e​r​s​h​o​p​.html

Maand­grafiek Dow Jones:


Maand­grafiek S&P 500:
Dow Jones Trans­port:



Met vrien­delijke groet,
Guy Boscart

Trad­er Guy


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.