...

De Stoelendans bij de G7

23 april 2006, 13:08 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

De leden van de G7 zien hun greep op de werelde­conomie verzwakken en moeten vat­stellen, dat er niets anders opz­it dan zicht te her­struc­tur­eren … Anders verd­wi­j­nen ze in de coulis­sen van de geschiede­nis en wor­den ze niet meer dan een praat­groep zon­der invloed noch macht…

Stoe­len­dans bij G7
Eerst waren ze met 6, dan wer­den het er 7 maar eigen­lijk zijn ze met zijn 8’en. Dit is in een hele kleine noten­dop de evo­lu­tie van de verte­gen­wo­ordig­ing van de voor­naam­ste economis­che grootmachten. 


Valéry Gis­card d’Estaing (pres­i­dent 1974 – 1981)
In 1975 kwam de toen­ma­lige Franse pres­i­dent Valéry Gis­card d’Estaing (geboren 1926) op het idee om de min­is­ters van financiën van de 6 belan­grijk­ste economieën bijeen te roepen voor over­leg. De aanzet tot deze ver­gader­ing bewi­jst dat er niets nieuw onder de zon is, het ging toen ook om de zeer hoge oliepri­js. Die peri­ode was de nasleep van de oliecri­sis met als hoofd­ken­merken de snel­hei­ds­beperkin­gen en de autoloze zonda­gen.

Le château de Rambouillet
De eerste keer ont­moet­ten de verte­gen­wo­ordi­gers (min­is­ters van financiën en cen­trala bankiers) van deze lan­den elka­ar in het chique kas­teel van Ram­bouil­let. De G6 waren: Duit­s­land, Frankrijk, Ital­ië, Japan, het VK en de VS.
De VS von­den dat hun invloed te klein was en daarom eis­ten ze dat Cana­da de club kwam ver­voe­gen, wat dan ook geschied­de bij de vol­gende top in 1976. De G6 werd de G7. Lat­er, in 1998 werd Rus­land uitgen­odigd de ver­gaderin­gen bij te wonen, zon­der te wor­den beschouwd als lid van de G7. Een soort G7½, zeg maar. Het duurde tot 2002 vooraleer de posi­tie van Rus­land ste­viger werd en uitein­delijk mocht deze staat in jan­u­ari ll. de voorzit­ter­hamer hanteren. Toch heet het club­je nog alti­jd G7, duidelijk toch? 
Merk­waardig is het feit dat de G7, ook al bestaat de groep nu al 31 jaar, geen eigen gezicht heeft. Er is geen per­ma­nent sec­re­tari­aat, er zijn geen statuten, geen logo en geen website.

In de loop van die 31 jaar is de macht van de G7 langza­am maar zek­er ver­min­derd. In de 1980’er jaren had de G7 recht­streekse invloed op de dol­larko­ers en in de 1990’er jaren bed­wong de G7 financiële cri­sis­sen in Azië, Lati­jns Ameri­ka en Rus­land. Maar sinds­di­en hebben we zo goed als niets meer gemerkt van de invloed van de G7
Die tanende invloed lei­den we ook af uit het gewicht van de G7 in de werelde­conomie, dat voort­durend afkalft, van ruim 67% in 1999 naar een amper 62% in 2005. Op han­delsvlak waren in 1994 de G7 goed voor 51% van alle export, maar in 2005 was dit al geza­kt tot iets min­der dan 39%. 
De reden van deze evo­lu­tie is niet ver te zoeken. De explosief groeiende economieën van Chi­na en India nemen een steeds royalere por­tie van de han­dels- en economiekoek voor hun rekening.
We mogen rustig stellen, dat de G7 in zijn huidi­ge vorm de verte­gen­wo­ordig­ing is van een voor­bi­je sit­u­atie. Als de G7 zich willen hand­haven, moeten ze de wereld van mor­gen weer­spiege­len, zelfs niet die van van­daag, want daar­voor gaat de evo­lu­tie te snel.
Dit week­end zijn de G7 (+ Rus­land, niet te ver­geten) bijeen te Wash­ing­ton. Net als bij de his­torische start in 1975 staat olie op de agen­da. Maar ook de teko­rten op han­dels­bal­ansen wor­den bespro­ken. Maar net deze pun­ten zijn de heet­ste hangi­jz­ers voor de Amerikaans-Chi­nese betrekkin­gen. Zon­der Chi­na heeft heel de G7-ver­gader­ing in feite geen zin. Want het enorme han­del­steko­rt van de VS komt vooral voort uit de scheefge­groei­de sit­u­atie t.o.v. Chi­na, dat tevens olie­ver­bruik­er num­mer 2 van de wereld is. Wat ook de con­clusies en/​of adviezen van de G7 over deze pun­ten zullen zijn, je mag er don­der op zeggen dat Chi­na ze naast zich zal neer­leggen, hoe zou je zelf zijn als je niet betrokken wordt in het overleg?
Het is zon­der meer duidelijk: als de G7 de rol willen bli­jven spe­len die Gis­card d’Estaing des­ti­jds bedoelde, zijn er reor­gan­isaties nodig. Er zijn diverse scenario’s, waar­bij Chi­na en ook India de hoof­drol spelen:
(i) wip de momenteel kle­in­ste economieën, dat zijn Cana­da en Ital­ië, eruit en ver­vang ze door Chi­na en India. Vanzelf­sprek­end steigert Cana­da en argu­menteert aan belang te zullen gaan toen­e­men zodra het oliezand mas­saal zal wor­den geëxploiteerd. En Ital­ië kri­jgt er nog maar eens een psy­chol­o­gis­che klap bij, naast de heibel rond de con­tro­verse Berlusconi-Prodi.
(ii) verenig de eurolan­den Duit­s­land, Frankrijk en Ital­ië tot 1 lid ‘’Euroland’) en voeg Chi­na en India bij de G7, die dan zouden wor­den: Euroland, VK, VS, Cana­da, Japand, Chi­na en India + Rus­land (trouw aan het G7½ — principe).
(iii) voeg de Europese lan­den (Euroland + VK) samen als verte­gen­wo­ordig­ing van de Europese Unie en voeg Chi­na en India toe. Dan heb je een échte G7, waar­bij Rus­land er niet aanbengelt.
Onder­tussen dienen zich nog andere kan­di­dat­en aan, gebaseerd op hun toen­e­mende economis­che macht: Brazil­ië en Saudi-Arabië. 
Als de G7 de G7 willen bli­jven, zal het drum­men wor­den rond de kring van 7 stoelen…
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

23 april 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële berichten..

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.