...

DE STIER IS TERUG EN EET CHINEES

6 augustus 2009, 09:51 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Ter­wi­jl de beurzen in feb­ru­ari van dit jaar nog volledig in de greep van de angst waren pub­liceerde de schri­jver dezes Het Jaar van de Os”.

DE STI­ER IS TERUG EN EET CHINEES

Ter­wi­jl de beurzen in feb­ru­ari van dit jaar nog volledig in de greep van de angst waren pub­liceerde de schri­jver dezes Het Jaar van de Os”. De kredi­et­cri­sis moest zijn dieptepunt nog bereiken en de AEX zou lat­er nog onder de 200 pun­ten zakken. Op 26 jan­u­ari was in Chi­na inmid­dels Het Jaar van de Os” van start gegaan. De Os sym­bol­iseert voor­spoed door vast­ber­aden­heid en hard werken. Een Os is een gecas­treerde sti­er maar dat heeft hem er niet van kun­nen weer­houden er flink oplos te gaan. De beurs van Shang­hai is sinds de jaar­wis­sel­ing geste­gen met ruim 90 %. In het betr­e­f­fende artikel stelde ik dat de Chi­nese economie het eerste half jaar door een dal zou gaan maar dat de kans groot was dat er reeds in de tweede helft van het jaar een her­s­tel op gang zou komen als gevolg van de stim­u­ler­ings­maa­trege­len van de over­heid. Deze had reeds in novem­ber zijn stim­u­ler­ingspakket aangekondigd.

Daar Chi­na in tegen­stelling tot de VS en de West Europese economieën niet gebukt gaat onder de last van een toren­hoge staatss­chuld was daar meer dan vol­doende ruimte voor. Zo wer­den de Chi­nese staats­banken gesom­meerd meer kredi­et te gaan ver­lenen aan het bedri­jf­sleven. Inmid­dels zijn we een half jaar verder en is de kredi­etver­len­ing met maar lief­st 34 % geste­gen. De staat tra­chtte op deze wijze de sterk ingeza­k­te export op te van­gen met grootschalige investerin­gen in de infra­struc­tu­ur. Nieuwe aan­leg van wegen, spoor­we­gen en energiecen­trales deed de vraag naar grond­stof­fen exploderen. De scheep­vaart­tarieven vol­gden. Des­ti­jds heb ik meerdere artike­len geschreven over de Baltic Dry Index en de goede indi­catie die deze index van scheep­vaart­tarieven geeft voor de gezond­heid van de werelde­conomie. De mark­ten voor grond­stof­fen trokken weer aan, met name de met­al­en. En de Shang­hai Com­pos­ite begon reeds in novem­ber aan een spec­tac­u­laire ral­ly die nog steeds voort­du­urt. Na een bodem van 1664 pun­ten is deze index inmid­dels geste­gen naar 3471 pun­ten, een sti­jging van 108 %. 

En waar de Chi­nese groei eerder inza­k­te tot slechts 6,8 % wordt er nu weer een groei van meer dan 10 % verwacht voor 2009. De Chi­nese sti­er is daarmee de motor van de werelde­conomie. Natu­urlijk is de export naar bijvoor­beeld de VS sterk ingeza­kt. Maar de afhanke­lijkheid van de export is lang niet zo groot als vaak wordt veron­der­steld. Ver­geten wordt dat Chi­na ´s werelds snelst groeiende con­sumenten­markt heeft die de afgelopen 10 jaar met 8 % per jaar is gegroeid. Er ontstaat in Chi­na een enorme mid­den­klasse die steeds meer te best­e­den heeft en west­erse mar­ke­teers doet duize­len. Deze con­sump­tiedrift lei­dt tot sti­j­gende importen.Zozeer zelfs dat vol­gens Gold­man Sachs vol­gend jaar reeds een han­del­steko­rt niet ondenkbaar is in Chi­na. De omscha­kel­ing van een exportge­dreven naar een con­sump­tiege­dreven economie is reeds in volle gang.

Niet de bankiers op bonus­jacht maar het Chi­nese expor­tover­schot lag ten grond­slag aan de kredi­et­cri­sis. Het enorme Chi­nese spaarover­schot werd op grote schaal geïn­vesteerd in Amerikaanse staat­soblig­aties. Hier­door bleef de rente in de VS laag. Dat stelde banken in de gele­gen­heid hun kredi­etver­len­ing tot ongek­ende pro­por­ties op te voeren. Er ontstond een lucht­bel op de huizen­markt en deze stortte ver­vol­gens volledig in. Bonus­ja­gende bankiers kre­gen de schuld maar de brand­stof voor hun onver­ant­wo­orde kredi­etver­strekking werd hen geleverd door het Chi­nese groei­won­der. En ook de sleu­tel tot het her­s­tel uit deze cri­sis ligt weer in het Verre Oost­en. Want is deze ongek­ende ral­ly op de beurs van Shang­hai een lucht­bel of slechts een afspiegeling van het enorme groeipo­ten­tieel van China?

Inmid­dels is de dagomzet op de beurs van Shang­hai hoger dan die van New York, Tokyo en Lon­den teza­men. Waarschuwin­gen dat deze beurs over­span­nen begint te rak­en zijn niet geheel onterecht. Het verdere ver­loop hangt gro­ten­deels af van het ver­mo­gen van de Chi­nese staat de trans­for­matie van een exportge­dreven economie naar een con­sump­tiege­dreven wel­vaartsstaat suc­cesvol te lat­en ver­lopen. Zodat de Chinezen min­der beho­even te sparen voor hun oude dag en meer kun­nen con­sumeren. Daarmee zou de Chi­nese con­sument de ruimte kri­j­gen zijn Amerikaanse tegen­hang­er een helpende hand te bieden de werelde­conomie weer vlot te trekken. Niet alleen de oorza­ak van deze ern­stige cri­sis maar ook het verdere ver­volg dient gezocht te wor­den in het Verre Oost­en. Daar is de sti­er weer tot lev­en gewekt en het is de vraag of hij goed te eten kri­jgt zodat hij in lev­en bli­jft. Want dan is deze spec­tac­u­laire sti­jging op de beurs van Shang­hai slechts een voor­bode van wat ons nog te wacht­en staat.

Jan-willem Nijkamp
voor US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.