...

De rijkste entertainsters

12 september 2008, 18:38 | US Markets Redactie | leestijd: 10 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

We stellen u in het kort de 10 rijk­ste vrouwen voor in de enter­tain­ment­busi­ness. Oprah Win­frey, Madon­na, Janet Jack­son en noem maar op. Dames die 20 miljoen dol­lar en meer voor een rol in een film incasseren.

De rijk­ste entertainsters


Entertain(st)er, enter­tain­ment, het zijn ter­men die de Grote Plas zijn overge­waaid om zich te neste­len in ons taal­ge­bruik. Als we er een willekeurig woor­den­boek op naslaan, dan zien we dat enter­tain’ een vlag is die vele ladin­gen dekt, van ver­mak­en of bezig houden over par­ti­jen geven of voe­den tot in over­weg­ing nemen en ingaan op een aanbieding.

De dames waarover we het nu gaan hebben zijn enter­tain­sters van de eerstge­noemde cat­e­gorie. Ze ver­di­enen hun mmer dan rijke­lijk belegde sand­wich door ons bezig te houden, te ver­mak­en en (aan de pri­js van een tick­et) gastvrij te ontvangen. 

Ons afvra­gende welke dames het het verst geschopt hebben in de entrain­ment­busi­ness zijn we wat gaan sur­fen op het werel­domspan­nende Net. Om onze lijst op te stellen vol­gden we de redener­ing van de web­site Forbes en beperk­ten we ons tot vrouwen die nog actief bezig zijn, werk­ende vrouwen dus, en lieten we dames achter­wege die lev­en van roy­al­ties of van hun rentes. 

Dit zijn de 10 rijk­ste dames uit deze busi­ness op dit moment:

En nu een woord­je uit­leg over de dames in kwestie:

Hele­maal op kop staat tv- media-icoon Oprah Win­frey. Ze begon haar car­rière op 19-jarige leefti­jd als tv-nieuwslez­eres, maar al gauw werd haar tal­ent om mensen aan het prat­en te kri­j­gen ont­dekt. Haar Oprah Win­frey Show doet het nog alti­jd buitenge­woon goed. Ze heeft een eigen prodoc­tiemaatschap­pij Har­po (gewoon door Oprah om te keren, zou ze daar zelf op gekomen zijn?), actief op het vlak van tv-shows, com­mer­ciële radio en mag­a­zines. Har­po brengt haar ca 225 miljoen USD per jaar op. Ze is niet alleen de rijk­ste enter­tain­ster, maar tevens de enige niet-blanke vrouw die dol­larmil­jar­dair is.

Het zil­ver gaat naar Joan­na Kath­leen Rowl­ing, JK Rowl­ing voor de fans. Ze behaalde een uni­ver­si­tair diplo­ma Frans en Klassieke Cul­tu­ur en ging aan het werk, eerst als kan­toorbe­di­ende. Lat­er als ler­ares Engels in Por­tu­gal. Ze had wel het schri­jversvirus in het bloed, maar de eerste boeken die ze schreef zijn nooit verder ger­aakt dan haar bureel­lade, want ze was er zelf niet mee opgezet. Het idee van een ver­ha­len­cy­clus met als hoofd­per­son­age de jonge tove­naar Har­ry Pot­ter zou naar eigen zeggen ontstaan zijn gedurende een trein­reis in 1990. Ze had meteen een reeks van 7 romans over de knaap met zijn uilen­bril­let­je gep­land, maar het duurde jaren voor een uit­gev­er er iets in zag. Het eerste boek in de reeks ver­scheen in 1997 bij een Britse uit­gev­er. Lat­er ver­huis­den de recht­en naar een Amerikaanse uit­gev­er­ij en het hek was van de dam. Twee jaar lat­er had Rowl­ing drie Har­ry Pot­ter­boeken klaar, die de drie eerste plaat­sen bek­leed­den op de verkoop­sli­jsten in de VS én in het VK. In 2007 waren van de com­plete serie van 7 romans al meer dan 350 miljoen exem­plaren verkocht, goed voor een omzet van 8 mil­jard USD.

Martha Stew­art, geboren Martha Helen Kostyra, en de naam doet het ver­moe­den, heeft Poolse roots. Haar stud­ies ver­liepen nogal rom­melig, eerst scheikunde, dan Europese geschiede­nis en daar­na dan weer geschiede­nis van de archi­tec­tu­ur. Ze was 26 toen ze spon­taan ont­dek­te dat ze aan­leg had voor zak­en, meer bepaald aan­de­len­han­del. Dat liep echter niet zoals ze het verwachtte en ze werd een zek­er ogen­blik zelfs beschuldigd van fraude, wat haar een tijd­je in de gevan­ge­nis deed belanden. Maar bleek enkel een acci­dent de par­cours te zijn geweest, want na de maan­den achter tralies steeg haar faam (en haar bankreken­ing) astronomisch. Want ze bouwde een echt zak­en­im­peri­um uit, gebaseerd op media, mag­a­zines, boeken, een satel­li­etra­dio­sta­tion enz.

Ze is al 50, de zich steeds maar anders aan het pub­liek tonende pop­ster met Ital­i­aanse voor­vaderen. We hebben het over Madon­na Louise Veron­i­ca Cic­cone Ritchie, beter bek­end onder haar eerste voor­naam. Haar sterk­te, zo blijkt, is het tal­ent dat ze heeft om de media steeds weer te ver­bazen met haar manier van optre­den, zich te kle­den en met de acts die steeds weer stof doen opwaaien. Haar jeugd was nochtans niet zo gemakke­lijk. Ze groei­de op niet ver van autostad Detroit. Toen ze 5 was, stierf haar moed­er wegens kanker. Waarschi­jn­lijk heeft ze van dan af zich in de steek gelat­en gevoeld en ontwikkelde ze een karak­ter van staal. Als prille 20’er probeerde ze wat dol­lars bij elka­ar te harken door te poseren in kun­sta­cad­e­mies, donuts te verkopen of te zin­gen in punkband­jes. Nu is ze een steen­rijke grande dame die zich nog alti­jd doet gelden als popster. 

Ze is niet groot en niet bepaald kloek gebouwd, maar ze heeft een stem die door merg en been dringt. Céline Dion is afkom­stig van Frans-Cana­da. Voluit heet ze Céline Marie-Claudette Dion. Ze groei­de op in een muzikale fam­i­lie, die haar al heel vroeg stim­uleerde om zelf lied­jes te gaan schri­jven. Haar car­rière begon dan ook toen ze teenag­er was en bereik­te een eerste hoogtepunt wan­neer ze op 20-jarige leefti­jd het Euro­visie-Songfes­ti­val won. Ze verte­gen­wo­ordigde Zwit­ser­land met het lied­je Né partez pas sans moi’. Naar schat­ting heeft ze al meer dan 140 miljoen cd’s verkocht wereld­wi­jd. Alleen al van My heart will go on”, dat te horen was op het einde van de film over de Titan­ic, zijn er ca 15 miljoen stuks over de toon­bank gegaan (om van de ille­gale down­loads enz. maar te zwijgen). 


Ze is nog maar 38 maar ze staat al geboek­staafd als de best verkopende zan­geres tot op heden. Mari­ah Carey is de dochter van een Ierse moed­er en een Afrikaans-Vene­zo­laanse vad­er. Zoi­ets moet lei­den tot een leuk men­gel­moes en Mari­ah bewi­jst dat. Na haar mid­del­baar diplo­ma droomde ze al van een car­rière als zan­geres, maar aan­vanke­lijk moest ze zien rond te komen (in New York, wat het extra moeil­ijk maak­te) door ver­schil­lende soorten werk te doen, waaron­der help­ster bij een kap­per. Haar zang­tal­ent werd ont­dekt toen ze 18 jaar was. Tot op van­daag heeft ze een recor­daan­tal van 160 miljoen cd’s verkocht.

Op num­mer 7 tre­f­fen we Janet Jack­son aan, de jong­ste zus va=n wat we kun­nen noe­men de Jack­son-clan. Vad­er Jack­son stu­urde erop aan, dat zijn negen kinderen het zouden zoeken in de muziek en dat is aardig gelukt, vooral met zoon Michael en zek­er met dochter Janet. Maar deze laat­ste ging het aan­vanke­lijk vooral zoeken in de film. Uitein­delijk brak ze door als zan­geres en het suc­ces bli­jft voortduren.

De rijk­ste fil­mac­trice ooit is Julia Roberts, die we vooral ken­nen van de film Pret­ty Woman waarin ze schit­ter­de naast o.a. Richard Gere. Aan­vanke­lijk wilde ze dier­e­narts wor­den, maar toen ze haar mid­del­bare stud­ies deed, begon de acteer­vonk te gloeien. Een gemakke­lijke jeugd had ze niet, haar vad­er was ze op 9‑jarige leefti­jd ver­loren wegens kanker. Om haar stud­ies te kun­nen bekosti­gen deed ze aller­lei kar­weit­jes zoals kassier­ster in een super­markt of serveer­ster in een pizze­ria. Ze kreeg de gele­gen­heid om film­rol­let­jes te spe­len en haar tal­ent werd erk­end. Tegen­wo­ordig ont­vangt ze gages van 20 miljoen dol­lar en meer voor een film.

Jen­nifer Lopez hebben we gecat­a­lo­geerd onder film + muziek, maar om com­pleet te zijn, moeten we hier­aan nog toevoe­gen danseres en mod­eon­twerp­ster. Haar fam­i­lie is afkom­stig van Puer­to-Rico en thuis kreeg ze heel veel lati­no muziek te horen en dat heeft zijn invloed niet gemist. Op haar 16de stopte ze met school­gaan en vond snel een kan­toor­baan die vol­doende opbracht om haar toe te lat­en, zang- en dans­lessen te vol­gen. Thuis waren ze niet erg opgezet met dit ini­ti­atief en het duurde niet lang, voor­dat Jen­nifer op eigen bene stond en lei­d­de een min of meer zwer­vend bestaan in New York. Ze kreeg aller­lei kleine rol­let­jes in films aange­bo­den maar het was Janet Jack­son die haar voor het spot­light bracht door haar te engageren als back­ground dancer. Films en zan­gop­tre­dens vol­gden en de dag van van­daag is ze een gere­specteerde zak­en­vrouw, actief in de mode en par­fumerie met boven­di­en een suc­cesvol restau­rant en een eigen real­i­ty tv-show.

Op de 10de plaats tre­f­fen we alweer een Jen­nifer aan, met als volledi­ge naam Jen­nifer Joan­na Linn Anis­ton. Langs vaders kant is ze Grieks, wat o.m. blijkt uit de naam van haar vad­er, die zijn oor­spronke­lijke naam Anas­tas­sakis ver­amerikaniseerde tot Anis­ton. Haar beiode oud­ers waren acteurs en omdat de appel nooit ver van de boom valt… Ze was van 2000 tot 2005 gehuwd met Brad Pitt maar nu rooit ze het alleen. Ze maak­te naam als tv-actrice, bij voor­beeld in de tv-serie Friends die 10 seizoe­nen liep en die haar (en ook nog andere co-acteurs) 1 miljoen dol­lar per aflev­er­ing opleverde. Maar nu wil ze ook naam (en dus ook nog wat meer for­tu­in, zek­er?) mak­en als echte filmdiva.

Als we ons lijst­je van de 10 rijk­ste enter­tain­sters over­lopen dan valt de dom­i­nantie van de muziek­busi­ness op. Op de gedeelde tweede plaats hebben we tv en media. De lit­er­atu­ur, verte­gen­wo­ordigd door één per­soon, nl. de schep­ster van Har­ry Pot­ter, maar qua rijk­dom staat JK Rowl­ing wel op de tweede plaats. 

Welke raad kun­nen we geven aan de oud­ers van aankomende jeugd? Lanceer uw dochter in de muziekricht­ing? Daar zullen velen geroepen, maar heel weini­gen uitverko­ren zijn. Beter lijkt me om dochter­lief te stim­uleren fout­loos en rijk gestof­feerd Ned­er­lands te leren en, wie weet, een nieuwe Har­ry Pot­ter te creëren.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.