...

De psy-factor

12 december 2003, 14:45 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Het beleg­gerssen­ti­ment is voor 75% gedreven door psy­chol­o­gis­che fac­toren. De col­umn zet deze op een rijt­je en geeft aan wat er steekst achter roekeloos of paniek­erig gedrag op de beurs. Ze gaat tevens over de vaardighe­den, nodig om te over­leven in barre beurstijden. 


De psy-fac­tor
Beleggen doe je in de hoop geld te ver­di­enen. Bro­kers, banken, beur­shuizen weten dat en bieden een brede keuze aan van beleg­gingsin­stru­menten. De waaier van risi­co’s is al even breed. Op basis van welke cri­te­ria zal een beleg­ger het ene of het andere instru­ment kiezen? 
Er zijn rationele cri­te­ria zoals economis­che sit­u­atie, tech­nis­che en/​of fun­da­mentele analyse, enzovoort.
Zal men op basis daar­van besluiten zijn geld te plaat­sen op een spaar­boek­je, oblig­aties te kopen, posi­ties in aan­de­len te nemen of aan opti­etrad­ing te gaan doen? Niet hele­maal of beter gezegd hele­maal niet. De uitein­delijke besliss­ing van de beleg­ger en zijn gedrag zodra hij belegd heeft, wordt in sterke mate gedreven door wat ik de psy-fac­tor noem, de psy­chol­o­gis­che factor.
De psy-fac­tor is opge­bouwd uit vele ele­menten, die bestaan uit tegengestelde kop­pels die we hieron­der even op een rijt­je zetten:
hoop-onver­schil­ligheid
angst-durf
voorzichtigheid-roekeloosheid
intu­itie-ratio
vertrouwen-wantrouwen
Al deze com­po­nen­ten stri­j­den om de dom­i­nante plaats in de geest van de belegger. 
Hoe belan­grijk is de psy-fac­tor? We mogen stellen dat hij voor 75% meespeelt in de koop- en verkoopbeslissingen.
Daarom mogen we hem geen­szins onder­schat­ten. Hij kan stem­min­gen blik­sem­snel doen omslaan in posi­tieve zow­el als negatieve zin. Denk bij voor­beeld aan de tech­nolo­giezeep­bel van 1998 – 2000, het barsten van deze zeep­bel in 2000, de cat­a­strofe van 11 sep­tem­ber 2001, de SARS-empi­demie, de Gol­foor­logen en zo kun­nen we een hele tijd doorgaan.
Hieruit blijkt dat het gedrag en het sen­ti­ment van beleg­gers, de psy-fac­tor dus, even belan­grijk is als de groei van het bru­to bin­nen­lands prod­uct en de kans op inflatie of deflatie om een paar belan­grijke economis­che para­me­ters op te sommen. 
Nog een uit­ing van het belang van de psy-fac­tor zijn de noodrem­men’, voorzien door de beurzen. Buiten­sporig sen­ti­ment kan immers lei­den tot ontwricht­ing van de markt. Daarom wordt de han­del soms stil­gelegd als men paniek verwacht. Een andere beveilig­ingssys­teem is het lim­iteren van lenin­gen bestemd voor het aankopen van aandelen. 
De psy-fac­tor komt tot uit­ing in sen­ti­menten die alle traders ken­nen:
ver­war­ring
frus­tratie
onrust
faalangst
Het beheersen van deze sen­ti­menten is wellicht dat­gene wat suc­cesvolle traders onder­schei­dt van min­der suc­cesvolle. Dit vereist drie vaardighe­den, alle even belan­grijk omdat ze de sleu­tel vor­men tot het succes: 
- zelfdis­ci­pline
- con­t­role over de emoties
- zich kun­nen aan­passen aan de veran­derende omstandighe­den op de markten 
Met deze vaardighe­den word je niet geboren. Je ver­w­erft ze gedurende een moeiza­am pro­ces dat jaren duurt. Velen ver­liezen de moed op die lange weg of moeten noodged­won­gen hun financiële activiteit­en stak­en omdat op zek­er moment hun kap­i­taal ver­dampt is door buiten­sporige verliezen. 
Wie het doel bereikt, wie suc­ces heeft en de langver­hoopte win­sten opstrijkt, zal vast­stellen dat traden berust op 25% method­iek en 75% psychologie.
Het is wellicht de groot­ste ver­di­en­ste van US Mar­kets de beleg­gers te helpen zelfdis­ci­pline te ver­w­er­ven door te tonen hoe ze con­se­quent vast moeten houden aan een sys­teem van trad­ing. De duidelijke en tijdi­ge adviezen staan in voor de emo­tionele con­t­role en boven­di­en is US Mar­kets flex­i­bel en past zich voort­durend aan aan de zich steeds vernieuwende marktomgeving.
Dank zij US Mar­kets kan de beleg­ger de psy-fac­tor beheersen en in zijn voordeel lat­en spelen.
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets
20 augus­tus 2003.

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.