...

De ene crash is de andere (niet?)

30 juli 2008, 18:19 | US Markets Redactie | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 5 / 12 | (0)

We doen een round-up van enkele for­mi­da­bele crash­es van de Dow Jones Indus­tri­al Aver­age (DJIA). Hier­bij kijken we naar de his­torische con­text en proberen te begri­jpen wat er aan de hand was. Nadi­en zien we hoe het staat met het huidi­ge ver­loop van de DJIA.

De ene crash is de andere (niet?)

In onder­staande tabel hebben we een overzicht gemaakt van de belan­grijk­ste crash­es die de Dow Jones Indus­tri­al Aver­age (DJIA), geboren’ op 26 mei 1896, heeft moeten doorstaan.


We hebben ons beperkt tot de peri­odes waar­bij de DJIA een ver­lies boek­te van min­stens 35%. De kort­ste tijds­du­ur was 71 dagen: de kort­ste maar meest desas­treuze van alle crash­es. De lang­ste was diegene, veroorza­akt door de tech­nolo­giebubbel in 2000. Het duurde maar lief­st 999 dagen voor­dat een duurza­am her­s­tel inzette. 

We bek­ijken deze tri­este gebeurtenis­sen van wat naderbij.

De eerste crash (19011903)

Voor zover we kon­den nagaan, is dit de eerste crash van de DJIA, die vol­doet aan het cri­teri­um van minus 35% of meer. 

De VS gold­en in het begin van de nog prille 20ste eeuw als de meest gea­vanceerde samen­lev­ing op het gebied van tech­nolo­gie en com­fort. Daar­bij moeten we ons niet te veel voorstellen. De lev­ensverwacht­ing in de VS was rond de 45 jaar, er waren amper auto’s, de meeste geboortes gebeur­den thuis en de voor­naam­ste doo­d­soorza­k­en waren lon­gontstek­ing en griep. 

Het is niet duidelijk wat de reden was voor een terug­val van de DJIA met 46% in een peri­ode van toch 2 jaar en bij­na 5 maanden. 

De paniek van 1906

De eerste crash (19011903) was nog niet ver­geten en de tweede kondigde zich al aan. Eind 1905-begin 1906 deed zich in New York iets voor, dat ons bek­end in de oren klinkt: schulde­naars kon­den hun lenin­gen niet meer afbe­tal­en, banken ger­aak­ten in de prob­le­men enzovoort. In 1 jaar en bij­na 10 maan­den kalfde de DJIA af met 49%. 

Crash van Werel­door­log I (19161917)


In 1916 hoorde het Amerikaanse pub­liek alleen maar slechte bericht­en uit Europa, waar de oor­log aan het vast­lopen was in uitzicht­loze slacht­par­ti­jen en geblok­keerde loopgravenstellingen. 

Onzek­er­heid lag aan de basis van een crash van ‑40%, die iets langer dan een jaar en een maand zou duren. 

Terugslag van Werel­door­log I (19191921)


Na het einde van WO 1 in novem­ber 1918 vol­gde een euforische peri­ode van hoog­con­junc­tu­ur. Dit kon niet bli­jven duren en de DJIA ver­loor in 660 dagen 47% van zinn waarde.

1929: de dodelijk­ste crash

Hij duurde maar’ 71 dagen maar was de aanzet voor een teloor­gang van de volledi­ge economie van de VS en van een groot deel van de wereld. Wie zegt beurscrash’, denkt aan de beelden van paniek in Wall Street op Black Thurs­day, 24 okto­ber 1929.

In enkele maan­den tijd zagen mensen hun beleg­gin­gen voor het groot­ste deel in rook opgaan, ver­loren mensen hun job en waren al tevre­den met soep uit een gaarkeuken van het Leg­er des Heils. 

Deze crash der crash­es was de start van de Grote Depressie, die in de VS duurde tot 1933 of nog lat­er. In Europa was de crash van 1929 en de nasleep ervan de lont in het kruit­vat dat Hitler had klaargezet ter voor­berei­d­ing van WO 2.

De crash van de Grote Depressie (19301932)

We had­den het daar­net over de Grote Depressie. De omvang van deze economis­che cat­a­strofe is af te lei­den uit het­geen gebeurde met de DJIA tussen de lente van 1930 en de zomer van 1932. In 2 jaar en bij­na 3 maan­den don­derde de DJIA met een ver­pul­v­erende 86% naar beneden.

Een beleg­ging, gedaan voor de crash van 1929, van 100 dol­lar zak­te tot mid­den 1932 weg tot …14 dol­lar. Om dat geld sim­pel­weg terug te ver­di­enen, is een sti­jging van de DJIA met meer dan 600% nodig. 

Na het keer­punt in 1932 duurde het tot 1954 vooraleer de DJIA op het peil van 1929 had hersteld.

Oor­logs­dreig­ing en schan­dalen: crash van 1937 – 1938

De Grote Depressie leek voor­bij, beleg­gers kon­den terug rustig slapen, het vertrouwen in de toekomst keerde weer. Net dan kwa­men alarmerende bericht­en uit Europa over een dic­ta­tor die zich van geen enkel ver­drag iets aantrok en daaren­boven tanks, kanon­nen, onderzeeërs, slagschep­en en vlieg­tu­igen liet pro­duc­eren en autostrades liet aan­leggen voor snel troe­pen­trans­port. De (lat­er zou blijken terechte) vrees om nog­maals in een wereld­con­flict te wor­den betrokken maak­te de hemel boven Wall Street somber. In datzelfde Wall Street kwa­men finan­ciële schan­dalen aan het licht. 

Iets langer dan een jaar duurde de daaruit voortvloeiende crash die de DJIA met 49% zag instorten. 

Crash van Werel­door­log II (19391942)

Op 1 sep­tem­ber 1939 viel Nazi-Duit­s­land Polen bin­nen en dit was de aanzet naar de tweede wereld­brand op amper 26 jaar tijd. De gebeurtenis­sen in Europa waren niet van aard om Wall Street te beko­ren. Als klap op de spreek­wo­ordelijke vuurpi­jl viel Japan op 7 decem­ber 1941 de Hawaïaanse haven Pearl Har­bour aan, wat de VS deed besluiten om zich grondig te bemoeien met de toen al algemene oorlog. 

De DJIA zak­te in 959 dagen weg van ca 156 naar ca 92 pun­ten (-40%) en komt wat betre­ft duur­tijd in de buurt van de tech­nolo­giecrash van 2000 – 2002.

De Viet­nam- en Water­gate crash (19731974)

In 1946 startte een oor­log tussen Frankrijk en een deel van zijn voor­ma­lige kolonie Indochi­na, die in 1957 overg­ing in een gewapend con­flict tussen het door com­mu­nis­tis­che, door o.a. Chi­na ges­te­unde Noord-Viet­nam en Zuid-Viet­nam, dat kon reke­nen op ste­un van o.m. de VS. Deze oor­log duurde tot 1975 en eindigde op een terug­tocht met stille trom van de Amerika­nen en hun bondgenoten. 

De peri­ode van de Viet­namoor­log was niet van aard om Amerikaans patri­ot­tisme hoog te doen oplaaien. Daar­bij kwam dan nog het Water­gate-schan­daal (juni 1972), dat uitein­delijk lei­d­de tot het aftre­den in augus­tus 1974 van pres­i­dent Richard Nixon.

In dit poli­tiek rusteloze kli­maat ver­loor de DJIA in iets min­der dan 2 jaar tijd 45%.


Tech-crash (20002002)

Qua ver­lies is deze crash, jaren van tevoren al voor­speld door de vorige Fed-baas Alan Greenspan, de minst erge van het tien­tal in onze tabel. Maar hij kwam kei­hard aan en het her­s­tel duurde dan weer het lang­ste van alle­maal: 999 dagen. 

De tech­nolo­gie-index Nas­daq stortte op 10 maart 2000 van zijn all time high bij 5.048,62 pun­ten ineen en heeft sinds­di­en die achter­stand nooit meer goedge­maakt. Het hoog­ste punt dat deze index bereik­te sinds zwarte maand maart 2000’ is 2.859,12 pun­ten op 31 okto­ber 2007, nog alti­jd meer dan 43% bene­den de absolute piek op 10 maart 2000

Er zijn in de peri­ode 2000 – 2002 veel firma’s over kop gegaan. Zelfs reuzen in de techn-sec­tor, zoals Microsoft, zijn qua beursko­ers niet meer gewor­den wat ze voor de crash waren. Microsoft piek­te in decem­ber 1999 bij 58,38 dol­lar en kon, na een fameuze terug­val, in okto­ber 2007 her­stellen tot 36,81 dol­lar, nog alti­jd 37% lager dan de top in decem­ber 1999.


Lat­en we eens kijken hoe het staat met de DJIA de dag van van­daag. Op 9 okto­ber 2007 bereik­te deze index een all time high van 14.164,53 pun­ten. Dan ging het bergaf tot hij 295 dagen lat­er stond op 10.962,54 pun­ten, dat was 15 juli 2008. Dit is een terug­val met 3.201,99 pun­ten ofwel 22,6%.

In het licht van de hier­boven beschreven gebeurtenis­sen is die ‑22,6% (gelukkig) nog ver van ons cri­teri­um van 35%. Laat ons hopen dat er nooit zal gespro­ken wor­den over een crash van 2008’. En vergeet het niet: hoop doet leven.


Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.