...

De chemie van stieren en beren

30 maart 2005, 16:14 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Het beleg­gers­ge­drag blijkt in sterke mate te wor­den bepaald door chemis­che stof­fen die wij afbreken of aan­mak­en als gevolg van bepaalde verwachtin­gen. Deze ken­nis heeft geleid tot een nieuwe tak van de weten­schap, de neu­ro-economie. Voor het eerst hebben we inzicht in wat er gebeurt tij­dens een hype of wan­neer de mark­ten in elka­ar zakken .…
De chemie van stieren en beren
Iedereen die in con­tact komt met de wereld van aan­de­len en oblig­aties, long en short, Dow Jones en Nikkei die weet het: er zijn peri­odes van zon en van schaduw, licht en donker, hype en terug­val. Wan­neer alles opwaarts gaat, vieren de stieren tri­om­fen. Als de hemel betrekt en niets meer lukt, dan slaan de beren toe.

Tot voor korte tijd zocht men voor die gol­ven van euforie en doffe ellende als verk­lar­ing kud­dege­drag, hys­terie, mis­lei­d­ing en noem maar op. Sinds enkele jaren weten we beter, dankz­ij een nieuwe tak van de weten­schap: de neu­ro-economie.

Neu­ro-economie: welke lad­ing dekt deze vlag? Alles is begonnen met een reeks proeven, uit­gevo­erd aan de Prince­ton-uni­ver­siteit, die je vin­dt zowat halfweg tussen New York City en Philadel­phia. Aan proef­per­so­n­en werd gevraagd spel­let­jes te spe­len die gin­gen over geld en het nemen van beslissin­gen. Intussen vol­gden de onder­zoek­ers hun herse­n­ac­tiviteit op, ze namen geregeld bloed­stal­en en observeer­den al hun gedragingen.
Uit dit onder­zoek zijn opmerke­lijke con­clusies naar voren gekomen, die nu langzaa­maan begin­nen door te sijpe­len in de wereld van beurzen en make­laars.

Het komt erop neer, dat zow­el negatief (‘bearish’) als posi­tief (‘bullish’) sen­ti­ment bij beleg­gers in gang wordt gezet door wel­bepaalde chemis­che verbindin­gen, die bek­end zijn in far­ma­ceutis­che industrie.

Het gaat om sero­to­nine en dopamine, die bei­de een rege­lende func­tie hebben in de herse­nen. Hoe min­der van het eerste, hoe angstiger je je voelt. Hoe meer van het tweede, hoe rooskleuriger je de zak­en ziet. Als we iets negatiefs verwacht­en, zoals dal­ende koersen, ver­laagt het sero­to­nine-peil. De beer daagt op als de sero­to­nine zakt. Daartegen­over staat dopamine. Dat maak je aan als je posi­tieve din­gen anticipeert. Helaas is het effect van de dal­ing aan sero­to­nine 2 x grot­er dan de toe­name aan dopamine.
Dit te weten verk­laart veel. De vrees voor ver­lies op korte ter­mi­jn heeft meer effect dan de verwacht­ing dat het na een tijd­je toch wel beter zal gaan. Met andere woor­den: de emotie is sterk­er dan de ratio. 
Dit merkt men ook als er een euforische storm woedt doorheen de beurs­ge­bouwen. De over­maat dopamine brengt de beleg­gers in een roes, ze bli­jven bijkopen, gretig naar mon­ster­winst. De ene steekt de andere aan, de stieren sprin­gen wild in het rond.
Dopamine veroorza­akt de irra­tionele over­dri­jv­ing waar­voor Alan Greenspan terecht waarschuwde op het eind van de jaren 1990
Beleggen heeft eigen­lijk veel min­der te mak­en met koel en nuchter redeneren dan men op het eerste gezicht zou denken. Want als je een invester­ing wil beslis­sen, begint je brein duizen­den denkpistes uit te proberen. Je neu­ro­nen mak­en miljoe­nen onder­linge verbindin­gen, er dienen zich ontel­bare oplossin­gen en beslissin­gen aan en uitein­delijk stopt het brein met alles op rijt­jes te zetten. Dit gebeurt vooral als er veel tegen­stri­jdi­ge sig­nalen tegelijk zijn, wat typ­isch is bij het over­we­gen van beurstransacties.
Wat gebeurt er dan? Wel, dan nemen sero­to­nine en dopamine gewoon­weg de zaak over. Op basis van deze chemicaliën zul je beslis­sen long of short te gaan. Ze zullen je ook aanzetten een posi­tie te sluiten bij de eerste twi­jfel. Dit legt ook uit hoe gewiek­ste anal­is­ten een aan­deel kun­nen mak­en of kraken. 
Op basis van de inzicht­en van de neu­ro-economie kan men profie­len opstellen, waaraan ver­mo­gens­be­heerders en beleg­gingsad­viseurs moeten vol­doen. Alleen diege­nen die als het ware emotieloos hun porte­feuilles beheren en hun adviezen for­muleren, zijn vrij van de funeste invloed van een teko­rt aan sero­to­nine of een teveel aan dopamine.
Toch maar voorzichtig je glas wijn, bier, water of vrucht­en­sap bestud­eren de vol­gende keer als je make­laar je een drink aan­biedt. Je weet maar met die dopamine.
© Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets
.…

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.