Nieuws werkt als een allergische reactie op veel beleggers. Gevolgen? Een over-reactie. Uitslag in de vorm van (ver)kooplust, blinde emoties of overschatting van het zelfvertrouwen … Een enkel bericht heeft nauwelijks effect, maar als een bedrijf met nieuws blijft strooien, dan komt de kudde in actie.
Nieuws, in welke vorm dan ook
Nieuws, in welke vorm dan ook, is 1 van de belangrijkste gangmakers op de effectenbeurzen. Je kan er niet omheen. Bedrijfcijfers, Greenspan, SARS, aardbevingen, alles heeft invloed op beleggers. Duurde het vroeger soms uren of dagen voordat nieuws ons bereikte, tegenwoordig met de snelle internet verbindingen slechts enkele seconden.
Wat voor effect heeft nieuws in het algemeen op beleggers. Op korte termijn zien we dat de markt nauwelijks reageert op corporate nieuws. Splitsing van aandelen, verandering van de hoogte van het dividend, het heeft bijna geen invloed. Het laat beleggers ongemoeid.
Op lange termijn ligt het allemaal iets anders. Hier komt de psyche in beweging. Een van de belangrijkste factoren waardoor een koers van een aandeel in beweging komt, is de hoeveelheid nieuws in een bepaalde tijd en het momentum van de nieuwsvoorziening.
Stel 1:
Een bedrijf komt af en toe in het nieuws. Deze keer met goede en gedegen kwartaalcijfers. De koers van het aandeel kan heel even in beweging komen, maar binnen enkele uren/dagen zal de koers weer op het oude niveau gekomen zijn. Beleggers die het aandeel al in bezit hadden, zullen helemaal niet reageren, want zij hebben de keuze voor het aandeel al eerder gemaakt, gebaseerd op andere fundamentele- en/of technische feiten. Je ziet zelfs een afwachtende reactie op het nieuwsbericht.
Kortom: goed nieuws; geen reactie!
Stel 2:
Hetzelfde bedrijf blijft de volgende maanden met goed nieuws komen. Men blijft uitstekende cijfers presenteren. Beleggers halen hun schouders op, zetten hun bewustwording aan de kant en verwachten dat het goede nieuws de komende maanden dezelfde uitkomsten zal laten zien én zal blijven aanhouden. De kopers blijven volop in de markt en het aandeel blijft stijgen.
Denk hierbij aan Ahold. Jarenlang betrouwbare gezichten en gedegen resultaten. Niemand verwachtte dat er gesjoemeld werd met de cijfers. Iedereen was verblind door het wederkerende goede nieuws. In veel gevallen blijft de koers van het aandeel op steeds minder goed nieuws stijgen, omdat men niet anders verwacht dan goed nieuws. Fundamenteel en technisch is er geen enkele onderbouwing meer. Een afwachtende reactie en overreactie hebben ook invloed op het “over-vertrouwen“ van de beleggers. Teveel vertrouwen maakt ze traag, waardoor ze niet of nauwelijks in beweging komen als er een keer iets anders dan verwacht wordt gepresenteerd. Het gewicht van het bericht wordt niet meer op zijn waarde geschat. De gevolgen zijn meestal desastreus. dat mreus.n emotionele binding inding met een aandeel is het fenomeen een keer iets anders ooers weer op het oude niveaMen zit er emotioneel aan verbonden en houdt ze vast onder het motto: “Het komt vast wel weer goed “! Vergeet het maar. Het komt bijna nooit meer goed en het werkkapitaal wat in het aandeel is gestopt rendeert de komende jaren niet meer. Het levert zelfs verlies op door waardevermindering.
The bottom line
Trouw niet met je aandeel en laat CNBC en RTL‑Z uit. Het is n.l. altijd nog mogelijk dat in tijden van list en bedrog een bedrijf in nood zijn eigen nieuws gaat managen en met een serie van goede berichten naar buiten komt. Het zou toch zonde zijn om aan het einde van je huwelijk met dat aandeel, met een penny stock alleen achter te blijven:
“Ik dacht nog wel dat het goed zou komen†!
Dirk Dortland
©usmarkets.nl