...

De allergie van het nieuws

31 mei 2005, 09:04 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Nieuws werkt als een aller­gis­che reac­tie op veel beleg­gers. Gevol­gen? Een over-reac­tie. Uit­slag in de vorm van (ver)kooplust, blinde emoties of over­schat­ting van het zelfvertrouwen … Een enkel bericht heeft nauwelijks effect, maar als een bedri­jf met nieuws bli­jft strooien, dan komt de kud­de in actie. 

Nieuws, in welke vorm dan ook
Nieuws, in welke vorm dan ook, is 1 van de belan­grijk­ste gang­mak­ers op de effecten­beurzen. Je kan er niet omheen. Bedri­jf­ci­jfers, Greenspan, SARS, aard­bevin­gen, alles heeft invloed op beleg­gers. Duurde het vroeger soms uren of dagen voor­dat nieuws ons bereik­te, tegen­wo­ordig met de snelle inter­net verbindin­gen slechts enkele seconden. 
Wat voor effect heeft nieuws in het alge­meen op beleg­gers. Op korte ter­mi­jn zien we dat de markt nauwelijks reageert op cor­po­rate nieuws. Splits­ing van aan­de­len, veran­der­ing van de hoogte van het div­i­dend, het heeft bij­na geen invloed. Het laat beleg­gers ongemoeid.
Op lange ter­mi­jn ligt het alle­maal iets anders. Hier komt de psy­che in beweg­ing. Een van de belan­grijk­ste fac­toren waar­door een koers van een aan­deel in beweg­ing komt, is de hoeveel­heid nieuws in een bepaalde tijd en het momen­tum van de nieuwsvoorziening. 
Stel 1:
Een bedri­jf komt af en toe in het nieuws. Deze keer met goede en gede­gen kwartaal­ci­jfers. De koers van het aan­deel kan heel even in beweg­ing komen, maar bin­nen enkele uren/​dagen zal de koers weer op het oude niveau gekomen zijn. Beleg­gers die het aan­deel al in bez­it had­den, zullen hele­maal niet rea­geren, want zij hebben de keuze voor het aan­deel al eerder gemaakt, gebaseerd op andere fun­da­mentele- en/​of tech­nis­che feit­en. Je ziet zelfs een afwach­t­ende reac­tie op het nieuwsbericht. 
Kor­tom: goed nieuws; geen reactie!
Stel 2:
Het­zelfde bedri­jf bli­jft de vol­gende maan­den met goed nieuws komen. Men bli­jft uit­stek­ende cijfers pre­sen­teren. Beleg­gers halen hun schoud­ers op, zetten hun bewust­word­ing aan de kant en verwacht­en dat het goede nieuws de komende maan­den dezelfde uitkom­sten zal lat­en zien én zal bli­jven aan­houden. De kop­ers bli­jven volop in de markt en het aan­deel bli­jft stijgen.
Denk hier­bij aan Ahold. Jaren­lang betrouw­bare gezicht­en en gede­gen resul­tat­en. Nie­mand verwachtte dat er gesjoemeld werd met de cijfers. Iedereen was verblind door het wed­erk­erende goede nieuws. In veel gevallen bli­jft de koers van het aan­deel op steeds min­der goed nieuws sti­j­gen, omdat men niet anders verwacht dan goed nieuws. Fun­da­menteel en tech­nisch is er geen enkele onder­bouwing meer. Een afwach­t­ende reac­tie en over­re­ac­tie hebben ook invloed op het “over-vertrouwen“ van de beleg­gers. Teveel vertrouwen maakt ze traag, waar­door ze niet of nauwelijks in beweg­ing komen als er een keer iets anders dan verwacht wordt gep­re­sen­teerd. Het gewicht van het bericht wordt niet meer op zijn waarde geschat. De gevol­gen zijn meestal desas­treus. dat mreus.n emo­tionele bind­ing ind­ing met een aan­deel is het fenomeen een keer iets anders ooers weer op het oude nivea­Men zit er emo­tion­eel aan ver­bon­den en houdt ze vast onder het mot­to: “Het komt vast wel weer goed “! Vergeet het maar. Het komt bij­na nooit meer goed en het werkkap­i­taal wat in het aan­deel is gestopt ren­deert de komende jaren niet meer. Het lev­ert zelfs ver­lies op door waardevermindering. 
The bot­tom line
Trouw niet met je aan­deel en laat CNBC en RTL‑Z uit. Het is n.l. alti­jd nog mogelijk dat in tij­den van list en bedrog een bedri­jf in nood zijn eigen nieuws gaat man­a­gen en met een serie van goede bericht­en naar buiten komt. Het zou toch zonde zijn om aan het einde van je huwelijk met dat aan­deel, met een pen­ny stock alleen achter te blijven:
“Ik dacht nog wel dat het goed zou komen” !

Dirk Dort­land
©usmarkets.nl

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.