...

C-Chip Technologies met M2M, new hype?

7 februari 2005, 17:48 | US Markets Redactie | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Wordt M2M (machine-to-machine, mobile-to-machine) van C‑Chip de nieuwe hype? Vol­gens uw colum­nist is deze tech­nolo­gie de ini­tia­tor van de vierde golf in de dig­i­tale rev­o­lu­tie. Toon­aangevend is de Canadese fir­ma C‑Chip. Laat u even meedeinen met de aanzet van wat wellicht een tech­nol­o­gis­che en economis­che vloed­golf kan wor­den. Jan Van Bessauw maak­te er vorig jaar al een col­umn over, hier ziet u nog­maals de col­umn en lat­er deze maand komt Jan erop terug met meer over C‑Chip .…
M2M: de nieuwe hype?
We hebben het vaak over de Amerikaanse fir­ma Taser, fab­rikant en lever­anci­er van zg. stun guns. U hebt kun­nen zien hoe een aan­deel door pop­u­lar­iteit en groei in de belang­stelling kan komen. Nu doet het fonds het wat kalmer aan. Miss­chien de aan­loop naar een vol­gende oplev­ing van enkele dol­lars? wie weet? 
C‑Chip Tech­nolo­gies
Dit­maal willen we het hebben over de fir­ma C‑Chip Tech­nolo­gies Corp (CCHI.OB). Aan het suf­fix OB merkt u dat het gaat om een Over-the-Counter Bul­letin Board (OTCBB Exchange)’ Nasdaq-aandeel. 
C‑Chip Tech­nolo­gies is een Canadees bedri­jf­je, geves­tigd in Mon­tréal. Bedri­jf­je? Inder­daad, met 20 medew­erk­ers ben je niet meer dan een KMO. Toch heeft C‑Chip een en ander in pet­to. Lat­en we hun mark­t­seg­ment illus­tr­eren met een voorbeeld.
Stel, u bent ver­ant­wo­ordelijk voor een leas­ingbedri­jf. Uw klanten rij­den vrolijk rond met de wagens die u ter beschikking stelt. U verwacht dat ze maan­delijks het overeengekomen bedrag betal­en. En dat doen de meesten. De meesten, niet iedereen. Deze laat­ste moet u aan­por­ren, desnoods juridisch aan­ma­nen. Lastig, tij­drovend, slopend. 
Op een dag hebt u in al uw wagens de spe­ciale chip plus ran­dap­pa­ratu­ur van de fir­ma C‑Chip lat­en installeren. Opeens ziet uw wereld er veel rooskleuriger uit. Vanaf nu herin­neren uw wagens de gebruik­er tijdig dat de leas­ing moet wor­den betaald. Gebeurt dat niet, dan kan de wagen niet meer starten. Daar­voor kunt u zor­gen, vanachter uw pc of via uw gsm. Het kan ook automa­tisch gebeuren, ter­wi­jl u zich met andere din­gen bezighoudt. 
Hoho, zegt u, dat kan gevaar­lijk zijn. Natu­urlijk is C‑Chip ver­standig genoeg om erover te wak­en dat de wagen in kwest­ie niet stil­valt op het moment dat hij een rij van vijf vracht­wa­gens aan het inhalen is. Of van diep in de nacht van rotonde naar rotonde op zoek is naar dat onvin­d­bare hotel. 
Klanten die weten dat de wagen is uit­gerust met een toes­tel van C‑Chip zullen alti­jd keurig betal­en. Doen ze dat niet, dan kunt u uw wagen vlot recu­per­eren. Want dankz­ij C‑Chip kunt u via GPS weten waar het voer­tu­ig zich bevin­dt. Hier­door daalt ook het risi­co van dief­stal, dus lagere verzek­erign­spremies. Wat zo’n instal­latie kost? Geen 20.000, geen 2.000 maar wel ca 200 dol­lar, dat is ca 160 euro aan de huidi­ge koers (22 okto­ber 2004). U vreest voor sab­o­tage? Geen sprake van. Het appa­raat­je bevin­dt zich ergens op een duis­tere plek in het voer­tu­ig en is als dus­danig niet herkenbaar. 
Denk nu niet dat uw colum­nist de ene of andere vorm van verkapte réclame voert voor een obscure Canadese fir­ma. Ons enige doel is u infor­matie geven over een nieuwe tech­nolo­gie, die wel eens de vierde golf in de dig­i­tale rev­o­lu­tie kan worden. 
De zg. dig­i­tale rev­o­lu­tie begon rond 1950. Toen lanceerde IBM zijn main­frame-com­put­er, waar­door voor het eerst fir­ma’s de com­put­er kon­den gebruiken voor hun boekhoud­ing, dataver­w­erk­ing en admin­is­tratie. Het duurde zowat 30 jaar voor­dat in de 1980’er jaren de pc zijn intrede deed. Apple, Atari, Com­modore, IBM zelf, Sin­clair, Tandy, … Dit was de tweede golf. Eerst was het een woest klot­sende zee van aller­lei bes­tur­ingssys­te­men. Er ontstond een rustige oceaan, de dag dat een zekere heer Gates het wellet­jes vond en zijn ven­sters open­gooide voor de hele wereld. Vri­jwel naad­loos ging de tweede golf over in de derde, toen het inter­net al die pc’s aan elka­ar ver­bond via kabels en satel­li­etverbindin­gen. De wereld werd een dorp. Is nog alti­jd een dorp. Nu komt de vierde golf eraan: com­put­ers wis­se­len draad­loos infor­matie uit met machines (hier­bij is een gsm ook te beschouwen als een machine) en machines doen dat onder­ling. U bent daar­bij toeschouw­er of nu en dan wordt uw goed­keur­ing gevraagd. Dat is M2M. Over enkele jaren zullen er meer onzicht­bare con­nec­ties zijn tussen machines dan tussen mensen. In deze tech­nolo­gie spe­cialiseert C‑Chip zich. 
Laat ons een korte blik wer­pen op het aan­bod van deze firma. 
  • Ten eerste is er Cred­it Man­ag­er, het sys­teem om voer­tu­igen via inter­net aan of uit te zetten. Dit werd in het voor­beeld hier­boven uitvo­erig beschreven. Kost­pri­js: ca 200 dol­lar. Geïnteresseerden: niet alleen leas­ing­maatschap­pi­jen, ook verzek­er­aars en kredi­etver­strekkers in het alge­meen. Poten­tieel: miljoe­nen installaties. 
  • Dan hebben we Shad­ow 100. Is een meer uit­ge­brei­de ver­sie van de Cred­it Man­ag­er met GPS-track­ing, automa­tisch ver­wit­ti­gen van de bestu­ur­der bij ver­keersovertredin­gen, enz. Pri­js: iets duurde dan Cred­it Man­ag­er. Poten­tieel: enorm.
  • Er is ook de Fal­con. Gespe­cialiseerd anti-dief­sta­lap­pa­raat, spe­ci­aal voor auto’s. De gebruik­er heeft een zg. transpon­der waarmee hij zijn auto draad­loos kan stil­leggen als hij gestolen is. Pri­js: ca 190 dol­lar. Poten­tieel: aan die pri­js fenomenaal.
  • Daar­bij kom nog MP2, een chip die kan geplaatst wor­den in dure appa­rat­en zoals plas­ma-tv scher­men. Die wor­den veel geleast of op afbe­tal­ing verkocht. Op dezelfde wijze als bij Cred­it Man­ag­er heeft de lev­er­naci­er con­t­role over zijn eigen­dom tot die is afbetaald.
  • En tenslotte hebben we de Hawk 100, die werkt zoals de Fal­con maar toegepast wordt voor kleine recre­atieve voer­tu­igen, zoals moto’s, boten en sneeuwscooters.
Nu gaat u wellicht zeggen: alle­maal mooi, maar we hebben al geho­ord van dergelijke toepassin­gen, dat bestaat toch allang. Ja en neen. Er bestaan inder­daad draad­loze beveilig­ingssys­te­men voor auto’s. Er zijn fir­ma’s die het wel hen wee van hun wagen­park draad­loos in het oog houden. Spel­ers in deze markt zijn o.m. @Road, Aether, Trim­ble. Maar deze fir­ma’s, de con­cur­renten van C‑Chip, bieden pro­ducten aan die veel com­pleter en daar­door veel duur­der zijn, min­stens vijf maal. 
C‑Chip biedt een­voudi­ge, sterk gespe­cialiseerde pro­ducten aan een goed­kope pri­js, gemakke­lijk te plaat­sen en zon­der onder­houd­skosten. Hun markt strekt zich uit over alle con­sumenten. Ze denken bij C‑Chip aan voorzienin­gen om in elke huishoud­stoes­tel een chip te plaat­sen waar­door defecten onmid­del­lijk gek­end wor­den bij de lever­anci­er. Over hoeveel chips prat­en we dan? 
Terug naar de realiteit. Hieron­der ziet u de chart van C‑Chip. U merkt het: De vol­umes nemen weer toe en de koers breekt uit. 
Heeft deze koers sti­jgingspo­ten­tieel? Als het aan­deel op korte ter­mi­jn terug de zone van 1 dol­lar gaat opzoeken, is er vanaf het huidi­ge peil ruimte naar boven van ca 30%. Als het aan­deel uitbreekt …
Lat­en we de sterke pun­ten van C‑Chip nog even op een rijt­je zetten:
- aan­de­lenko­ers met stijgingspotentieel
- actief in een snel­groeiende sector
- demon­streer­bare voordelen
- goed uit­gew­erk­te productpolitiek
- nieuwe pro­ducten in de pipeline
- aantrekke­lijke prijzen
- enorm mark­t­po­ten­tieel (ken­ners spreken van tien­tallen mil­jar­den euro’s)
- C‑Chip is op het over­namepad om know-how in huis te halen
- ervaren management
Genoeg ele­menten om deze fir­ma en het aan­deel in het oog te houden. En dan bent u in goed gezelschap, want ook andere web­sites inter­esseren zich voor C‑Chip. t Is maar dat u het weet.
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.