WORDEN BEURZEN GEDREVEN DOOR SENTIMENT?
Zijn de stijgende koersen sinds maart het gevolg van een stroom van betere – of minder slechte – cijfers met betrekking tot de economie? Of is de rally toe te schrijven aan het feit dat er in de media zo veel aandacht werd besteed aan deze zogenaamde green shoots? Waar de pure angst omtrent het voortbestaan van het financiële stelsel als een besmettelijke ziekte om zich heen greep tijdens het hoogtepunt van de kredietcrisis en de beurzen in een neerwaartse spiraal deed belanden gebeurt de laatste maanden juist het omgekeerde. Een aanwassende stroom van nieuwsberichten over een nakend economisch herstel hebben het tij op de beurzen weer gekeerd. In een column in de New York Times beschreef de bekende Amerikaanse econoom Robert Shiller de belangrijke rol die sentiment speelt in de economische cyclus. Deze econoom van de universiteit van Yale voorspelde reeds in 2005 om de juiste redenen de huizencrisis in de VS. Hij is tevens de naamgever van de Case-Shiller index, de Amerikaanse index voor huizenprijzen.
Hij stelt dat economen vaak de neiging hebben zich in hun opinievorming te baseren op bekende indicatoren als werkloosheid, detailhandelsverkopen of de huizenmarkt. Stijgende trends in deze indicatoren worden als oorzaak gezien voor de koersstijgingen op de beurzen terwijl het in feite niet meer zijn dan symptomen. Een verandering van het beurssentiment verspreidt zich zo snel als de Mexicaanse griep. Of als een sociale epidemie zoals Shiller zegt. Het gaat van persoon tot persoon en bereikt iedere uithoek in deze wereld in zeer korte tijd. Zo beschrijven George Akerlof en Robert Shiller in hun boek “Animal Spirits” dat de economische cyclus zogenaamde feedback loops doorloopt. Een daling van de aandelenkoersen leidt tot veel commentaar en verhalen in de media. Men gaat steevast zoeken naar de argumentatie achter deze koersdaling. De aldus verspreide verhalen herinneren de beleggers aan oude beursopinies en doemscenario’s uit het verleden. Het beurssentiment geraakt als gevolg van de ingezette koersdaling in een neerwaartse spiraal en beleggers gaan de toekomst steeds meer door een zwarte bril beschouwen. Mede daardoor zullen de koersen verder dalen. Dalende koersen zorgen voor meer zwartgallige verhalen in de media en die dragen er verder toe bij dat de koersen nog verder zakken.
Op een zeker moment zijn de koersen zo ver gedaald dat het weer verleidelijk wordt te gaan kopen. Nieuwe opinies over de markt ontstaan, maar nu met een meer positieve inslag. De nieuwe koersstijging moet immers verklaard worden. Een opwaartse beweging komt op gang. Nieuwsfeiten worden nu anders – door een roze bril – geïnterpreteerd en dat leidt weer tot verdere stijgingen op de beurs. Shiller noemt dit de feedback loop. Het lijkt zeer eenvoudig om op deze wijze toppen en bodems op de beurs te verklaren maar in de realiteit worden beleggers voortdurend op het verkeerde been gezet door de ontzettend grote hoeveelheid ruis die er door met name de media en de financiële deskundigen over hen wordt uitgestort. Het maakt beleggen tot een ongewoon complexe bezigheid en het voorspellen van het keerpunt van de markt wordt zo een hachelijke zaak. Feit is wel dat keerpunten in de markt psychologisch worden bepaald.
Shiller verhaalt in zijn artikel dat het toenemende vertrouwen in de markt uiteindelijk een self-fulfilling prophecy kan worden. Een opwaartse beweging in de markt als gevolg van wat dan ook verhoogt het vertrouwen waardoor de markten verder stijgen. Wanneer de markt steeds verder stijgt gaan beleggers de toekomst met steeds meer vertrouwen tegemoet zien waardoor ook de bedrijvigheid in de economie weer begint toe te nemen. Ondernemers gaan weer investeren en nieuw personeel aannemen. Dit is een van de redenen waarom de aandelenmarkt altijd vooruit loopt op de ontwikkelingen in de reële economie. Dit voorjaar vond er een razendsnelle en voor velen totaal onverwachte draai in de markt en in het vertrouwen onder beleggers plaats omdat informatie en nieuwsfeiten zich in de moderne wereld zoveel sneller voortbewegen dan ooit. De communicatie tussen beleggers wereldwijd is mede door de opkomst van het internet sneller dan ooit en de nieuwscyclus is 24⁄7. De sociale epidemie kan zich op deze wijze razendsnel als een virus verspreiden. Met als gevolg dat trends veel sneller omslaan dan vroeger. De sterk verbeterde communicatietechnologie heeft als gevolg dat economische cycli zich razendsnel kunnen ontwikkelen. Het heeft deze rally doen ontstaan terwijl veel economen en beleggers nog in de recessiestand stonden. Deze rally heeft velen als het ware in hun slaap verrast. Er wordt wel eens beweerd dat deze beurs louter wordt gedreven door sentiment en weinig meer van doen heeft met fundamentele factoren. Vergeet dat. De beurs wordt altijd gedreven door sentiment.
Jan-willem Nijkamp
US Markets
![...](http://cdnx.usmarkets.nl/bbimweb/uploads/profile-images/uploads/06/08/_profileLarge/99-8cbbe8fd.png)
BEURZEN GEDREVEN DOOR SENTIMENT?
6 september 2009, 11:30
|
US Markets Redactie
| leestijd: 5 minuten
|
moeilijkheid: 11 / 12
|
Zijn de stijgende koersen sinds maart het gevolg van een stroom van betere – of minder slechte – cijfers met betrekking tot de economie? Of is de rally toe te schrijven aan het feit dat er in de media zo veel aandacht werd besteed aan deze zogenaamde green shoots?