...

Benzine en diesel nog nooit zo duur

19 december 2009, 13:06 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Op een half jaar tijd werd ben­zine in Europa gemid­deld 3 tot bij­na 5% duur­der, naar gelang het type. Diesel rees de pan uit met een gemid­delde pri­jssti­jging van 7%. Een tankbeurt wordt meer en meer een pijnpunt.


De pri­jzen die we pub­liceren zijn de Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn lagere pri­jzen mogelijk.

Op 3 juni 2009 kondig­den we aan, dat de leuke ben­zinepri­jzen voor­bij waren.

Van­daag 19 decem­ber 2009 staan we alweer een half­jaar verder en de sit­u­atie is nog min­der leuk gewor­den, zoals zal blijken. Een tankbeurt tast nog dieper in onze porte­mon­nee. In som­mige lan­den, zoals het VK, wordt het ron­duit drama­tisch zoals verder zal blijken.

Onder­staande grafiek van de oliepri­js toont wat er aan de hand is :

alt

Op 11 juni 2009 bereik­te de oliepri­js een voor­lop­ige piek bij 73,50 USD/​vat om dan wat gas terug te nemen tot 60 dol­lar (-18 %) op 10 juli 2009. Daar­na ging het weer bergop om tussen zowat medio okto­ber tot medio novem­ber te flirten met het 33% hogere 80 dol­lar­niveau. Het is dit hoge niveau dat van­daag nog naw­erkt bij de brand­stof­pri­jzen. Hoewel sinds­di­en de oliepri­js wat terugviel naar iets meer dan 70 dol­lar op 10 decem­ber is er naar onze mening niet veel soe­laas te verwacht­en, want het ziet ernaar uit, dat de WTIC-index alweer die 80 dol­lar in het vizier heeft. 

alt

De tabel die we u hier­boven tonen ziet er dan ook niet fraai uit. Rood over­heerst nog meer dan de vorige keer. De math­e­ma­tis­che Europese gemid­delden zijn fameus geste­gen en wel met resp. 4,6 en 3.3% wat Euro­su­per 95 en Super­plus 98 betre­ft en met een pijn­lijke 7% voor de diesel­pri­js. Nog een paar van zulke sti­jgin­gen en we rij­den met z’n allen weer met benzine. 

Wat ben­zine betre­ft, valt het voor Ned­er­land alle­maal nog mee. Euro­su­per 95 wordt een beschei­den 0,3% duur­der maar Ned­er­land hand­haaft zijn podi­umplaats als pri­jskam­pi­oen. Hoewel Roe­menië zijn Euro­su­per bij­na 3% ver­hoogt in pri­js, mag het zichzelf met die 0,891 euro/​liter nog het goed­koop­ste land van de EU noe­men voor deze brand­stof.
Echt erge pri­jssti­jgin­gen noteren we voor het VK (+22% !) en ook Est­land (+12%), Grieken­land (+15%), Hon­gar­i­je (+14%) en Mal­ta (+12%) delen fameus in de klap­pen.
Het groep­je lan­den dat onder de magis­che 1‑eurogrens bli­jft is ingekrompen tot Bul­gar­i­je, Cyprus en Let­land. Est­land, Grieken­land, Hon­gar­i­je, Polen en Tsjechië hebben het lager-dan-1-euro-groep­je verlaten.

Bij de gelukkige uit­zon­derin­gen waar de pri­js van Euro­su­per 95 daalde vin­den we Bel­gië terug (-2,1%), samen met Duit­s­land, Litouwen, Lux­em­burg en Zweden.


Super­plus 98 werd in Ned­er­land 0,3% duur­der en het land behoudt zijn posi­tie num­mer 1 qua pri­js. De meest serieuze pri­jssti­jging zien we bij het VK (+16%) maar ook voor Est­land (+11,5%), Grieken­land (+14%) en Ital­ië (+11%) ziet het er niet goed uit.

Het enige land dat onder de 1 euro­grens zit is Roe­menië, dat ook voor deze brand­stof zijn titel van goed­koop­ste handhaaft.

Bel­gië (-2,6%) mag zich gelukkig pri­jzen, eve­nals Bul­gar­i­je, Den­e­marken, Duit­s­land, Litouwen, Lux­em­burg en Zweden.

Diesel was vorige keer het duurste in Den­e­marken, nu neemt het VK deze tri­este fakkel terug over met een sti­jging van de diesel­pri­js met meer dan 20% tot bij­na 1,25 euro per liter.
Forse sti­jgin­gen waren er tevens in Est­land (+20%), Hon­gar­i­je (+13%), Polen (+13%) en Span­je (+11,5%).
Daar­door komt het dat je de goed­koop­ste diesel niet meer in Polen tankt, maar in Roe­menië. Uit­gaande van 1 euro/​liter als psy­chol­o­gis­che drem­pel merken we, dat vergeleken met juni 2009 veel min­der lan­den onder dat niveau liggen, nl. Bul­gar­i­je, Cyprus, Grieken­land, Let­land, Litouwen, Lux­em­burg, Mal­ta, Polen en Span­je.

In Bel­gië en in Ned­er­land steeg de diesel­pri­js met een zek­er goed voel­bare 6,4 en 5,2%.


En hier is de gebruike­lijke grafiek: 

alt

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.