Op een half jaar tijd werd benzine in Europa gemiddeld 3 tot bijna 5% duurder, naar gelang het type. Diesel rees de pan uit met een gemiddelde prijsstijging van 7%. Een tankbeurt wordt meer en meer een pijnpunt.
De prijzen die we publiceren zijn de Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn lagere prijzen mogelijk.
Op 3 juni 2009 kondigden we aan, dat de leuke benzineprijzen voorbij waren.
Vandaag 19 december 2009 staan we alweer een halfjaar verder en de situatie is nog minder leuk geworden, zoals zal blijken. Een tankbeurt tast nog dieper in onze portemonnee. In sommige landen, zoals het VK, wordt het ronduit dramatisch zoals verder zal blijken.
Onderstaande grafiek van de olieprijs toont wat er aan de hand is :
Op 11 juni 2009 bereikte de olieprijs een voorlopige piek bij 73,50 USD/vat om dan wat gas terug te nemen tot 60 dollar (-18 %) op 10 juli 2009. Daarna ging het weer bergop om tussen zowat medio oktober tot medio november te flirten met het 33% hogere 80 dollarniveau. Het is dit hoge niveau dat vandaag nog nawerkt bij de brandstofprijzen. Hoewel sindsdien de olieprijs wat terugviel naar iets meer dan 70 dollar op 10 december is er naar onze mening niet veel soelaas te verwachten, want het ziet ernaar uit, dat de WTIC-index alweer die 80 dollar in het vizier heeft.
De tabel die we u hierboven tonen ziet er dan ook niet fraai uit. Rood overheerst nog meer dan de vorige keer. De mathematische Europese gemiddelden zijn fameus gestegen en wel met resp. 4,6 en 3.3% wat Eurosuper 95 en Superplus 98 betreft en met een pijnlijke 7% voor de dieselprijs. Nog een paar van zulke stijgingen en we rijden met z’n allen weer met benzine.
Wat benzine betreft, valt het voor Nederland allemaal nog mee. Eurosuper 95 wordt een bescheiden 0,3% duurder maar Nederland handhaaft zijn podiumplaats als prijskampioen. Hoewel Roemenië zijn Eurosuper bijna 3% verhoogt in prijs, mag het zichzelf met die 0,891 euro/liter nog het goedkoopste land van de EU noemen voor deze brandstof.
Echt erge prijsstijgingen noteren we voor het VK (+22% !) en ook Estland (+12%), Griekenland (+15%), Hongarije (+14%) en Malta (+12%) delen fameus in de klappen.
Het groepje landen dat onder de magische 1‑eurogrens blijft is ingekrompen tot Bulgarije, Cyprus en Letland. Estland, Griekenland, Hongarije, Polen en Tsjechië hebben het lager-dan-1-euro-groepje verlaten.
Bij de gelukkige uitzonderingen waar de prijs van Eurosuper 95 daalde vinden we België terug (-2,1%), samen met Duitsland, Litouwen, Luxemburg en Zweden.
Superplus 98 werd in Nederland 0,3% duurder en het land behoudt zijn positie nummer 1 qua prijs. De meest serieuze prijsstijging zien we bij het VK (+16%) maar ook voor Estland (+11,5%), Griekenland (+14%) en Italië (+11%) ziet het er niet goed uit.
Het enige land dat onder de 1 eurogrens zit is Roemenië, dat ook voor deze brandstof zijn titel van goedkoopste handhaaft.
België (-2,6%) mag zich gelukkig prijzen, evenals Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Litouwen, Luxemburg en Zweden.
Diesel was vorige keer het duurste in Denemarken, nu neemt het VK deze trieste fakkel terug over met een stijging van de dieselprijs met meer dan 20% tot bijna 1,25 euro per liter.
Forse stijgingen waren er tevens in Estland (+20%), Hongarije (+13%), Polen (+13%) en Spanje (+11,5%).
Daardoor komt het dat je de goedkoopste diesel niet meer in Polen tankt, maar in Roemenië. Uitgaande van 1 euro/liter als psychologische drempel merken we, dat vergeleken met juni 2009 veel minder landen onder dat niveau liggen, nl. Bulgarije, Cyprus, Griekenland, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Polen en Spanje.
In België en in Nederland steeg de dieselprijs met een zeker goed voelbare 6,4 en 5,2%.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.