![](/images/legacy-images/images/Arnoud_01.gif)
In de rubriek ‘bedrijfsbezoek’ zetten we relatief onbekende bedrijven in het zonnetje. Simpelweg omdat het leuk is om kennis te nemen van deze bedrijven. Maar ook omdat zij het verdienen. We koppelen dit aan een educatieve beleggingsstrategie. Vanaf deze plaats wil ik ‘De Koninklijke Porceleyne Fles/Royal Delft’ hartelijk danken voor hun enorme gastvrijheid.
De meeste beleggers operen vanuit hun luie stoel. Zij kopen en verkopen hun aandelen zonder ooit kennis gemaakt te hebben met het bedrijf waarin zij beleggen. Hoe goed kent u het bedrijf waarvan u aandelen bezit? Sommige beleggers vinden het erg leuk om zich betrokken te voelen bij ‘hun’ beursgenoteerde onderneming.
U kunt in contact komen met het bedrijf door een bedrijfsbezoek te regelen, al dan niet via de VEB of uw beleggingsclub. U kunt natuurlijk ook zelf de stoute schoenen aantrekken en contact opnemen met het bedrijf. Ook het bezoeken van een aandeelhoudersvergadering behoort tot de mogelijkheden. Over het algemeen wordt er weinig gebruik gemaakt van deze laatste mogelijkheid.
Is er iets voor te zeggen om een bedrijf te bezoeken? Dat hangt helemaal af van uw aard en karakter. Ook spelen uw persoonlijke wensen en voorkeuren een rol. Kijkt u met plezier terug op een bedrijfsbezoek? Dan kunt u dit bezoek beschouwen als een immateriële dividenduitkering. Nu de grijze golf voor de deur staat, zoeken steeds meer mensen naar een zinvolle vrije tijdsbesteding. Ouderen hebben vaak meer tijd, zijn geduldiger en hebben waarschijnlijk meer oog voor duurzaamheid en traditie. Volgens mij zijn zij ook minder belust op korte termijnwinsten.
Uiteindelijk valt of staat een bedrijfsbezoek met de keuze van uw beleggingsstrategie. Op basis van welke beursbeïnvloedende factoren neemt u uw beleggingsbeslissingen? Ik denk dat het bezoeken van een bedrijf een waardevolle ervaring kan zijn. Zeker als u let op: — de sfeer; — de manier waarop u wordt ontvangen; — de uitstraling van de gebouwen; — de tuin en u met grote interesse luistert naar wat men u te vertellen heeft. Het is meestal een leuke ervaring om na afloop van een aandeelhoudersvergadering tijdens de borrel, nog eens persoonlijk kennis te maken met de bestuurders.
De Koninklijke Porceleyne Fles/Royal Delft
De geschiedenis leert ons dat Nederland, met name Delft, al sinds 1600 handelsbetrekkingen heeft met China. Nederland heeft in die tijd veel Chinees porselein geïmporteerd. Het porselein bleek in Holland erg in trek te zijn. ‘Wat zij kunnen, moeten wij ook kunnen, zullen de Hollandse pottenbakkers gedacht hebben’. Het is pikant te weten dat het ‘Delfts Blauw’ een imitatie is van het Chinese porselein. Na de tachtigjarige oorlog werd een naargeestige periode afgesloten. Nadat de rente aan het eind van de zestiende eeuw tot halverwege de zeventiende eeuw begon te dalen van 17 procent naar 4 procent, kon het bedrijfsleven weer opkrabbelen. Nieuwe bedrijven (waaronder ‘De Porceleyne Fles’) en speculaties (tulpenbollenmanie) deden hun intrede.
‘De Koninklijke Porceleyne Fles/Royal Delft’ is het oudste beursgenoteerde bedrijf van Nederland. Het bedrijf fabriceert sinds 1653, ofwel een tiental jaren na de tulpenbollenmanie, sieraardewerk, waaronder het bekende Delfts blauw. Het assortiment varieert van grote en relatief kostbare producten tot kleine en goedkopere artikelen als New Delft en Nijntje. Ook richt het bedrijf zich op fijnkeramiek, zoals servies, tegels en pijpen. In dit bedrijf werken minder dan 100 mensen. De financiële positie lijkt mij gezond. De solvabiliteit bedraagt vijfenzeventig procent (2006).
Ik vermoed dat ‘De Koninklijke Porceleyne Fles/Royal Delft’ tot één van de minst bekende beursgenoteerde bedrijven behoort. Toch kunt u daar bijna het hele jaar terecht. Wist u dat? Het bedrijf profileert zich met nieuwe productlijnen. De aanwezigheid op de miljonairsfair met een heuse ‘Nachtwacht’, getuigd van een creatieve insteek om zichzelf met een passende ‘glamour’ te kunnen presenteren. Het bedrijf heeft de interesse gewekt van topkok Herman Blijker. ‘De Koninklijke Porceleyne Fles’ heeft een wand versiert van zijn visrestaurant te Rotterdam. Het bedrijf mag hier best trots op zijn. Heel Delft lijkt de sfeer van ‘De Porceleyne Fles/Royal Delft’ uit te ademen. Bezoekt u Delft? Let er eens op hoe vaak u het ‘Delfts Blauw’ tegenkomt.
Het bedrijf innoveert voortdurend. Dit moet ook wel, want per slot van rekening heeft het bedrijf bijna ‘alles en iedereen’ overleefd. Zelfs ABN-Amro.
‘De Koninklijke Porceleyne Fles/royal Delft’ is actief bezig om de doelgroep te vergroten. De belangstelling uit Amerika en Japan is groot. De Amerikanen houden van traditie en hebben daar geld voor over. Het zal mij niet verbazen als de belangstelling vanuit China zal toenemen. De traditionele- en historische banden kunnen hierbij een rol spelen. Het zijn niet alleen de toeristen die het bedrijf ontdekt hebben. Inmiddels weet ook het moderne bedrijfsleven de weg naar ‘De Koninklijke Porceleyne Fles’ te vinden. Het bedrijf heeft inmiddels voor IKEA en bijvoorbeeld American Express specifieke producten ontwikkeld.
Dat het een bijzonder bedrijf is, blijkt wel uit het feit dat sommige medewerkers er al meer dan 30 à 35 jaar werken. De opleiding tot ‘meester-schilder(es) duurt ongeveer 10 jaar. Het bedrijf biedt werknemers de gelegenheid om intern van job te veranderen. Uit gesprekken met medewerkers blijkt dat zij deze mogelijkheid erg waarderen. Medewerkers zijn opvallend goed ontwikkelt op het gebied van hun sociale vaardigheden. Zij zijn zeer klantvriendelijk. Ik kan me voorstellen dat het niet altijd meevalt om tijdens een rondleiding te moeten werken en door al die toeristen te worden begluurd. De huisvesting is eveneens bijzonder te noemen. Houdt u van nostalgie? Dan kunt in de tuin, tijdens het drinken van een kop koffie, van de prachtige architectuur genieten.
Het is een kleine onderneming welke tot de stal behoort van het oudste Nederlandse ondernemersgeslacht, namelijk: Fentener van Vlissingen. Voor zover ik het goed begrepen heb, staat bij deze familie een lange termijnvisie en culturele activiteiten hoger in het vaandel dan het tegenwoordige algemeen aanvaarde ‘hijgerige snelle winstbejag’. Bij zo’n lange termijn visie past een bedrijf als ‘De Koninklijke Porceleyne Fles/Royal Delft’ uitstekend. Het bedrijf heeft zich aangepast aan de internetcultuur. U kunt de producten vanuit alle hoeken van de wereld via internet bestellen.
Beleggingsstrategie
Een beleggingsstrategie is opgebouwd uit een aankoopmoment, één of meerdere beursbeïnvloedende factoren die u als selectiecriteria gebruikt en een verkoopmoment. Er zijn talloze beleggingsstrategieën te bedenken. Er is voor elk wat wils. In onderstaand voorbeeld werk ik een strategie uit welke is gebaseerd op de beursomzet in een individueel aandeel.
De beursomzet van een beursgenoteerde onderneming kan een beursbeïnvloedende factor zijn waar u rekening mee houdt. Bij dit selectiecriterium selecteert u een aantal ondernemingen met de laagste gemiddelde beursomzet over de laatste 12 maanden. Deze strategie zou goed kunnen werken voor bedrijven met een kleine beurswaarde en waarvan er maar sporadisch nieuws beschikbaar komt. Het aandeel ‘De Koninklijke Porceleyne Fles/Royal Delft’ is zo’n aandeel. Wanneer hoort u iets over dit bedrijf? Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg dat dit bedrijf niet zo vaak in het nieuws komt met financiële berichten. Ik kan me voorstellen dat ze bij dit bedrijf gewoon bezig zijn met het ondernemen en het vervaardigen van prachtige ambachtelijke producten.
Zodra de koers van een aandeel een aantal jaren is gedaald en nadat de beursomzetten eveneens enkele jaren zijn gedaald, kan er een moment komen waarop de belangstelling van institutionele- en/of particuliere beleggers weer lijkt toe te nemen. Zodra de gemiddelde omzet over de laatste 12 maanden weer begint te stijgen kan dit een moment zijn waarop u kunt overwegen om dit aandeel in portefeuille op te nemen. Mogelijk kijkt u ook naar andere beursbeïnvloedende factoren zoals de winstontwikkeling of naar het personeelsbeleid. Nemen deze toe? Wellicht dat u het aandeel koopwaardig vindt. Met deze strategie kunt u een beleggingsbeslissing baseren op feitelijkheden, namelijk een toenemende belangstelling op de beurs en een groter personeelsbestand.
Voor een aandeel ‘De Koninklijke Porceleyne fles/Royal Delft’ betaalde u begin mei 2003 circa 15,50 euro bij een gemiddelde dagelijkse omzet over de laatste 12 maanden van 15 aandelen per dag. Begin september 2007 betaalde u voor een aandeel ‘De Porceleyne Fles’ circa 22 euro bij een gemiddelde dagelijkse omzet van 1040 aandelen per dag. Op 9 januari 2008 stond ‘De Porceleyne Fles’ in de top-10 (Het Financieele Dagblad, 10/01/2008). Deze selectie groep aandelen heeft over de laatste 12 maanden de grootste koersstijging gerealiseerd.
U bent zelf verantwoordelijk voor uw beleggingsbeslissingen. Het kan nuttig zijn om bovenstaand voorbeeld te bestuderen en op basis van deze gegevens uw eigen onderzoek te starten. U kunt dan zelf een weloverwogen beslissing nemen. Ga nooit overhaast te werk.
Bespreek deze strategie eens met uw beleggingsadviseur. Realiseer u dat geen enkele beleggingsstrategie u succes kan garanderen. Beleggen doet u op eigen risico. Er zijn teveel invloeden die de koers van een aandeel bepalen om iemand anders van een concreet beleggingsadvies te kunnen voorzien.
Mocht u een aandeelhoudersvergadering willen bezoeken? Dan zou een bezoekje aan de vergadering van ‘De Koninklijke Porceleyne Fles/Royal Delft’ wel eens heel leuk kunnen zijn. Over het algemeen is de sfeer op een aandeelhoudersvergaderingen van een klein bedrijf gemoedelijker en persoonlijker. Daardoor zijn de vergaderingen bij een kleine bedrijf vaak gezelliger dan een aandeelhoudersvergadering van een groot bedrijf. Daar ziet men u waarschijnlijk alleen bij de kapstok staan op het moment dat u uw jas weer komt ophalen.
Disclaimer
Deze column heeft uitsluitend educatieve doeleinden. Niets van de tekst is op te vatten als een concreet beleggingsadvies. Overleg altijd met een professionele beleggingsadviseur van uw bank voordat u enige actie onderneemt. U bent verantwoordelijk voor uw eigen beleggingsbeslissingen. Advies: lees de disclaimer!