
De samenwerking tussen AirFrance KLM en Northwest Airlines dreigt in gevaar te komen nu er een grote kans bestaat dat Northwest Airlines de komende maanden in Chapter 11 gaat komen. Maar hoe gaat het met de andere deelnemers uit het Skyteam, Continental Airlines en Delta? Is dit het einde van het Skyteam en wordt Air France KLM meegetrokken in de afgrond of liggen er misschien kansen?
Air France KLM … kansen of mee bergaf?
Skyteam
Air France KLM zitten in een samenwerkingsverband met de naam “Skyteamâ€, samen met onder andere Alitalia, Aero Mexico, Korean Air, Continental Airlines, Delta en Northwest Airlines. Deze samenwerking zou de komende maanden wel eens onder druk kunnen komen te staan, omdat het, vooral met de Amerikaanse deelnemers van het Skyteam, niet goed gaat. Niet alleen pensioenverplichtingen maar vooral de hoge brandstofprijzen drukken zwaar op de bedrijfsresultaten.
Analisten in de Verenigde Staten verwachten nog dit jaar dat Delta Airlines een Chapter 11-stempel zal krijgen en voor Northwest Airlines ziet het niet veel beter uit. Delta krijgt van de Wall street analisten een 50/50 kans en Northwest met 43% kans tussen nu en volgend jaar juni bedacht worden met Chapter 11 . Voor Continental Airlines ziet het er minder ongunstig uit, maar ook deze maatschappij ontkomt niet aan de dezelfde problematiek als de andere Amerikaanse carriers.
Analisten in de Verenigde Staten verwachten nog dit jaar dat Delta Airlines een Chapter 11-stempel zal krijgen en voor Northwest Airlines ziet het niet veel beter uit. Delta krijgt van de Wall street analisten een 50/50 kans en Northwest met 43% kans tussen nu en volgend jaar juni bedacht worden met Chapter 11 . Voor Continental Airlines ziet het er minder ongunstig uit, maar ook deze maatschappij ontkomt niet aan de dezelfde problematiek als de andere Amerikaanse carriers.
KLM en Northwest Airlines
Pensioenuitbetalingen
Als de ticketprijzen niet omhoog gaan, de brandstofprijzen rond het huidige niveau blijven en de verplichtingen aan pensioenfondsen niet verzacht kunnen worden, dan komt het Chapter 11-spook voor Northwest en Delta erg snel dichterbij. Lage rente op liquide middelen en dalende aandelenkoersen zorgen nog eens voor extra afnemende inkomsten voor de maatschappijen en maken de pijn alleen maar erger.
The Pension Benefit Guaranty Corp. is al bij US Airways bijgesprongen om voor een totaal bedrag van 6,6 miljard dollar (ca 5,45 miljard euro) de pensioenverplichtingen veilig te stellen en hiermee de uitbetaling aan de gepensioneerden te waarborgen. Maar wat heet veilig stellen? US Airways komt desondanks de steun van 6,6 miljard dollar nog steeds
3,2 miljard dollar (ca 2.65 miljard euro) op jaarbasis tekort om aan de pensioenverplichtingen te voldoen! Dit betekent dat duizenden oud-medewerkers jaarlijks duizenden dollars minder uitgekeerd zullen krijgen.
3,2 miljard dollar (ca 2.65 miljard euro) op jaarbasis tekort om aan de pensioenverplichtingen te voldoen! Dit betekent dat duizenden oud-medewerkers jaarlijks duizenden dollars minder uitgekeerd zullen krijgen.
Een forse reorganisering van de pensioenregelingen ligt dan ook voor de hand. Om rust in de lucht te creëren vragen diverse airline-CEO’s een federale wetgeving die de carriers in staat stelt de betalingsverplichtingen over een gestructureerde periode te kunnen spreiden.
Win or lose
Mocht één en ander toch niet via wetgevingen of andere afspraken te regelen te zijn, dan ziet het er voor de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen somber uit.
Air France KLM zou hiervan kunnen profiteren, omdat de Amerikaanse carriers die in een Chapter 11-situatie verkeren, moeten gaan snoeien in personeel en vluchten. De heftige concurrentie over de transatlantische vluchten kan daardoor wel een stuk minder worden. Als gevolg hiervan zou Air France KLM haar tarieven op een gunstig peil kunnen handhaven.
Wordt Air France KLM meegezogen in de afgrond vanwege de alliantie in het Skyteam?
Air France KLM zou hiervan kunnen profiteren, omdat de Amerikaanse carriers die in een Chapter 11-situatie verkeren, moeten gaan snoeien in personeel en vluchten. De heftige concurrentie over de transatlantische vluchten kan daardoor wel een stuk minder worden. Als gevolg hiervan zou Air France KLM haar tarieven op een gunstig peil kunnen handhaven.
Wordt Air France KLM meegezogen in de afgrond vanwege de alliantie in het Skyteam?
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de oplopende ziektekosten van de Amerikaanse carriers. Die rijzen in de VS overal ernstig de pan uit.
Dirk Dortland
©usmarkets.nl