...

Air France KLM.... kansen of mee bergaf?

26 juni 2005, 12:55 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De samen­werk­ing tussen Air­France KLM en North­west Air­lines dreigt in gevaar te komen nu er een grote kans bestaat dat North­west Air­lines de komende maan­den in Chap­ter 11 gaat komen. Maar hoe gaat het met de andere deel­ne­mers uit het Skyteam, Con­ti­nen­tal Air­lines en Delta? Is dit het einde van het Skyteam en wordt Air France KLM meegetrokken in de afgrond of liggen er miss­chien kansen?

Air France KLM … kansen of mee bergaf?
Skyteam
Air France KLM zit­ten in een samen­werk­ingsver­band met de naam “Skyteam”, samen met onder andere Ali­talia, Aero Mex­i­co, Kore­an Air, Con­ti­nen­tal Air­lines, Delta en North­west Air­lines. Deze samen­werk­ing zou de komende maan­den wel eens onder druk kun­nen komen te staan, omdat het, vooral met de Amerikaanse deel­ne­mers van het Skyteam, niet goed gaat. Niet alleen pen­sioen­ver­plichtin­gen maar vooral de hoge brand­stof­pri­jzen drukken zwaar op de bedri­jf­s­re­sul­tat­en.

Anal­is­ten in de Verenigde Stat­en verwacht­en nog dit jaar dat Delta Air­lines een Chap­ter 11-stem­pel zal kri­j­gen en voor North­west Air­lines ziet het niet veel beter uit. Delta kri­jgt van de Wall street anal­is­ten een 50/50 kans en North­west met 43% kans tussen nu en vol­gend jaar juni bedacht wor­den met Chap­ter 11 . Voor Con­ti­nen­tal Air­lines ziet het er min­der ongun­stig uit, maar ook deze maatschap­pij ontkomt niet aan de dezelfde prob­lematiek als de andere Amerikaanse carriers.

KLM en North­west Airlines
Pen­sioe­nu­it­be­talin­gen
Als de tick­et­pri­jzen niet omhoog gaan, de brand­stof­pri­jzen rond het huidi­ge niveau bli­jven en de ver­plichtin­gen aan pen­sioen­fond­sen niet verzacht kun­nen wor­den, dan komt het Chap­ter 11-spook voor North­west en Delta erg snel dichter­bij. Lage rente op liq­uide mid­de­len en dal­ende aan­de­lenko­ersen zor­gen nog eens voor extra afne­mende inkom­sten voor de maatschap­pi­jen en mak­en de pijn alleen maar erger. 
The Pen­sion Ben­e­fit Guar­an­ty Corp. is al bij US Air­ways bijge­spron­gen om voor een totaal bedrag van 6,6 mil­jard dol­lar (ca 5,45 mil­jard euro) de pen­sioen­ver­plichtin­gen veilig te stellen en hier­mee de uit­be­tal­ing aan de gepen­sioneer­den te waar­bor­gen. Maar wat heet veilig stellen? US Air­ways komt des­on­danks de ste­un van 6,6 mil­jard dol­lar nog steeds
3,2 mil­jard dol­lar (ca 2.65 mil­jard euro) op jaar­ba­sis teko­rt om aan de pen­sioen­ver­plichtin­gen te vol­doen! Dit betekent dat duizen­den oud-medew­erk­ers jaar­lijks duizen­den dol­lars min­der uit­ge­keerd zullen krijgen.
Een forse reor­gan­is­er­ing van de pen­sioen­regelin­gen ligt dan ook voor de hand. Om rust in de lucht te creëren vra­gen diverse airline-CEO’s een fed­erale wet­gev­ing die de car­ri­ers in staat stelt de betal­ingsver­plichtin­gen over een gestruc­tureerde peri­ode te kun­nen spreiden. 
Win or lose
Mocht één en ander toch niet via wet­gevin­gen of andere afsprak­en te rege­len te zijn, dan ziet het er voor de Amerikaanse lucht­vaart­maatschap­pi­jen somber uit.

Air France KLM zou hier­van kun­nen prof­iteren, omdat de Amerikaanse car­ri­ers die in een Chap­ter 11-sit­u­atie verk­eren, moeten gaan snoeien in per­son­eel en vlucht­en. De heftige con­cur­ren­tie over de transat­lantis­che vlucht­en kan daar­door wel een stuk min­der wor­den. Als gevolg hier­van zou Air France KLM haar tarieven op een gun­stig peil kun­nen hand­haven.

Wordt Air France KLM meege­zo­gen in de afgrond van­wege de alliantie in het Skyteam? 
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de oplopende ziek­tekosten van de Amerikaanse car­ri­ers. Die rijzen in de VS over­al ern­stig de pan uit. 
Dirk Dort­land
©usmarkets.nl

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.