...

AEX zet stijgende lijn voort

5 september 2007, 12:19 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

De AEX-index zette het her­s­tel dins­dag voort en sloot ruim 1% hoger op 531 pun­ten. Daarmee is de Ams­ter­damse graad­me­ter het vol­gende, belan­grijke weer­stand­sniveau genaderd. De hin­der­nis die nu dient te wor­den over­won­nen, is die rond 534 pun­ten. De hogere bodem rond 508 pun­ten is een belan­grijk richt­punt bij een eventuele cor­rec­tie. Zodra de index weer gaat dalen, is het belan­grijk dat deze bodem in ieder geval niet wordt door­bro­ken. Voor de korte ter­mi­jn zou het een teken van kracht zijn als de index boven het niveau van 518 pun­ten weet te bli­jven alwaar een koer­shi­aat is gevormd.

Uit­blink­er bin­nen de AEX-index was Uni­bail-Rodam­co met een winst van 4,6%. Europa’s groot­ste vast­goed­fonds prof­i­teerde van een koopad­vies van JP Mor­gan. De Amerikaanse effecten­bank heeft het etiket over­weight opge­plakt van­wege een sterke ontwik­kel­ingsport­fo­lio. Vol­gens Thom­son wordt Arcelor Mit­tal samen met Schnei­der Elec­tric en Vin­ci per 24 sep­tem­ber opgenomen in de EuroStoxx50, ter­wi­jl onder andere Ahold het veld gaat ruimen. Arcelol Mit­tal kon de sterke sti­jging van de afgelopen weken consolideren.


De finan­ciële sec­tor kreeg een ste­un in de rug door posi­tieve uit­latin­gen van Josef Ack­er­mann. De bestu­ursvoorzit­ter van Deutsche Bank sig­naleerde dat de liq­uiditeit weer langza­am aan het terugk­eren is in de markt, al zal het nog enige tijd in beslag nemen voor­dat geblok­keerde trans­ac­ties weer door­gang kun­nen vin­den’. Ack­er­mann is opti­mistisch over het wereld­wi­jde kli­maat voor finan­ciële instellingen.

Amerikaanse macro­ci­jfers lieten geen sterk beeld zien. Zo kwam de ISM Man­u­fac­tur­ing Index in augus­tus met 52,9 lager uit dan de verwachte 53 ver­sus een stand van 53,8 in juli. Een cijfer boven 50 geeft aan dat de ver­w­erk­ende indus­trie groeit. Beleg­gers keken vooral naar het com­po­nent prices paid-index, een belan­grijke inflatie-indi­ca­tor bin­nen de ISM-index, die daalde van 65 naar 63. De bouwuit­gaven daalden in juli met 0,4% ver­sus een verwacht­ing van gelijk­bli­jvende uit­gaven op maand­ba­sis. Posi­tief’ is dat deze cijfers weer per­spec­tief voor een rentev­er­lag­ing bieden. 

De eerste horde op 518 pun­ten werd eerder deze week genomen, waar­bij de vol­gende rond 534 pun­ten in zicht komt. Het licht is voor de korte ter­mi­jn weer op groen gespron­gen, maar het is wel belan­grijk dat de index bij een eventuele dal­ing opnieuw een hogere bodem weet neer te zetten. 

In ieder geval moet de index boven de eerste bodem op 487 pun­ten bli­jven en beter natu­urlijk bij de tweede op 508 pun­ten. Het koersver­loop van de AEX-index wordt momenteel niet meer zo zeer bepaald door de perike­len op de sub­prime markt. Vooral de koer­son­twik­kel­ing van de euro/​yen bepaalt de koers van de AEX-index. Mocht de euro wederom verder ver­sterken ver­sus de Japanse munteen­heid, dan zou dat een posi­tieve impuls vor­men. Een verzwakking van de euro (dus sterk­er wor­dende yen) zou tot een nieuwe verkoop­golf kun­nen lei­den van­wege de yen car­ry trades die dan wor­den teruggedraaid.

Voor­lop­ig houdt de index zich goed en doet ver­woede pogin­gen om de weg omhoog te ver­vol­gen. Zodra de AEX-index ook nog de weer­stand van 534 pun­ten weet uit te nemen, is opnieuw een sti­jging richt­ing 562 pun­ten niet onwaarschi­jn­lijk. Mocht deze weer­stand de sti­jging een halt toeroepen en de yen zou ook weer ver­sterken, dan zal echter de sneeuw­bal weer net zo makke­lijk de andere kant op kun­nen rollen. 

Met vrien­delijke groet, 
www​.beurs​bul​letin​.nl
Harm van Wijk

Wilt u dit dag­com­men­taar per e‑mail ont­van­gen? Klik dan op onder­staande link.

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.